De 7 Belangrijkste E-commerce Trends Voor 2021
Laatst geüpdate op 28 juli 2022 om 02:09 pm
Wist je dat Bpost 480.000 pakjes per dag behandelt? Een stijging van 20% tegenover een jaar geleden. Belgen spenderen online dan ook gemiddeld 1.000 euro per jaar.
Herinner je nog de tijd dat jouw gsm enkel diende om te bellen? Dat Amazon gewoon een online boekhandel was? Of Ebay vooral een platform was om oude spullen te veilen? Zelfs als je een glazen bol in de kast had liggen, was het onmogelijk te voorspellen dat deze technologieën vandaag ons winkelgedrag zo drastisch veranderen.
En toch, 20 jaar later is het hoe, waar en wanneer we shoppen helemaal omgekeerd. Zelfs het bestaan van fysieke winkels lijkt bedreigd door de explosie van e-commerce. Als bedrijf is er maar één weg vooruit: inspelen op deze veranderende behoeften en omnichannel, gebruiksvriendelijke klantervaringen leveren.
In deze blog over de 7 belangrijkste e-commerce trends voor 2021 ontdek je praktische tips & tricks om mee aan de slag te gaan.
In dit artikel
- 11 miljard per jaar
- 7 trends voor e-commerce
11 miljard per jaar
Laat ons eerst even kijken naar een aantal spraakmakende cijfers uit de jaarlijkse BeCommerce Market Monitor die het belang van e-commerce voor jouw bedrijf onderstrepen.
Voor het vijfde jaar op rij kent e-commerce in België een sterke groei. In de eerste drie kwartalen van vorig jaar werd door ons Belgen maar liefst 8,38 miljard euro online gespendeerd. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Bovendien zijn er voor het laatste kwartaal nog geen cijfers bekend. Maar als je weet dat Sinterklaas, Black Friday, Cyber Monday en de eindejaarsfeesten hier nog bij komen, zal de kaap van 11 miljard euro zeker gerond worden.
Ook wereldwijd dendert de e-commercetrein onhoudbaar verder. Dat wordt duidelijk uit de cijfers van eMarketer. In 2019 draaide e-commerce over de hele wereld zo’n 1,9 biljoen dollar omzet. Tegen 2023 wordt de kaap van 4 biljoen dollar overschreden. Dit is meer dan een verdubbeling!
7 trends voor e-commerce
Om online goed te scoren, volg je best de belangrijkste trends op de voet. Wij bezorgen je hieronder alvast een handig overzicht.
Artificiële intelligentie & chatbots
De verschuiving naar online verkoop kanalen creëert enorme hoeveelheden data. Deze gegevens handmatig beheren en toepassen, is natuurlijk onbegonnen werk. Dat is waarom artificiële intelligentie de eerste belangrijke trend is in de e-commerce sector. Met krachtige algoritmen kan je bijvoorbeeld aanbiedingen en productaanbevelingen volledig op maat van jouw klant ontwikkelen.
Bovendien geeft meer dan 60% van de consumenten de voorkeur aan digitale tools zoals chatbots om eenvoudige vragen te beantwoorden. Zeker voor millennials, de groep die elk jaar meer koopkracht krijgt, is dit het supportkanaal dat ze het liefst gebruiken. Waarom? Een chatbot lost de meeste vragen op binnen de 45 seconden.
Domino’s Pizza creëerde bijvoorbeeld een Messenger-chatbot die de bestellingen van klanten snel en professioneel afhandelt. In slechts een paar clics wordt jouw pizza thuis geleverd. De handige functie om vorige bestellingen makkelijk opnieuw te kiezen, is een leuke extra.
De doorbraak van voice search
“Hey Google, reserveer een Uber-taxi!”. De opkomst van stemassistenten zoals Google Home, Siri of Alexa zorgen voor een nieuwe doorbraak in ons online zoek- en winkelgedrag. De early adoption fase ligt stilaan achter ons en volgens onze verwachtingen zal het in 2021 mainstream worden om met spraaktechnologie online te shoppen of bestellen.
Wist je trouwens dat in 2019 58% van de mensen een gesproken zoekopdracht uitvoerde en zo een lokaal bedrijf vond? Belangrijk daarbij is dat jouw website zo ontworpen is dat zoeken via spraak mogelijk wordt. Een absolute prioriteit op je to do lijstje voor dit jaar. Hoe? Dat lees je hier.
Interactief & persoonlijk
Bij een online aankoop vindt 64% van de consumenten de klantervaring belangrijker dan de prijs. Met klantervaring bedoelen we alles wat te maken heeft met de relatie van een klant met jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan support of de gebruikerservaring op je website (UX), maar ook het betaalproces, de verzending en hele logistieke opvolging.
Iedereen heeft weleens geaarzeld om op de knop ‘kopen’ te drukken. Je vraagt je af: “Heb ik dit product wel echt nodig?” of “Is dit een product van goede kwaliteit?”. Online beoordelingen en influencers zijn niet meer genoeg om ons te overtuigen. We willen het product ervaren voor we ons winkelmandje afrekenen. En waarom niet een stapje verder durven gaan dan afbeeldingen van jouw producten? Met virtual reality, 3D-beelden, 360°-video’s of augmented reality kan je echt een interactieve meerwaarde bieden.
Met de IKEA Place app kun je bijvoorbeeld virtueel 3D-modellen in je eigen woonruimte plaatsen. Door de nieuwste AR-technologie te combineren met de smart home-oplossingen ervaar je zo IKEA als nooit tevoren.
Daarnaast verwachten klanten anno 2021 dat webwinkels op basis van gegevens zoals vorige zoekopdrachten, surfgedrag, aankoopgeschiedenis en locatie een persoonlijke ervaring aanbieden. Geen eenheidsworst, maar gepersonaliseerde berichten. Iedereen is uniek en daar moet je als e-commerce bedrijf rekening mee houden. Je wil namelijk dat klanten zich aan je binden en dat lukt alleen maar als ze zich betrokken voelen.
Hoewel alle vormen van personalisatie belangrijk zijn, spant lokalisatie de troon. Op basis van het IP-adres van jouw klant ga je specifieke content creëren: de juiste taal, de lokale valuta of het dichtstbijzijnde verkooppunt zijn maar enkele insteken die je kan gebruiken. Wanneer je inlogt op je Amazon-account ontdek je bijvoorbeeld aanbevolen producten op basis van je eerdere aankopen en advertenties van handelaars die zijn afgestemd op jouw locatie.
Privacy & veiligheid
Hoewel consumenten steeds meer personalisatie en interactie eisen, verwachten ze tegelijk een sterke focus op privacy van de retailers waar ze winkelen. In 2021 moet je dus een evenwicht vinden tussen hyperpersonalisatie en het opbouwen van consumentenvertrouwen. Met de inwerkingtreding van de GDPR en vele andere wetgeving voor consumenten wordt gegevensbescherming een cruciale e-commerce trend in de toekomst.
Daarbij aansluitend speelt veiligheid een grote rol. Waar online betalingen jaren geleden not done waren uit angst voor fraude, ben je vandaag een uitzondering als je nog nooit iets op het wereldwijde web kocht. 90% van alle Belgische consumenten kocht vorig jaar minstens één iets op een webshop. Digitale portemonnees of wallets maken transacties veilig, makkelijk en snel. Het gebruik van betaaldiensten zoals Apple Pay en Android Pay neemt dan ook sterk toe. Deze betaalmethoden zijn ook toepasbaar in de e-commerce wereld. Niet verwonderlijk dus dat Facebook aangekondigde dat het bezig is met een eigen valuta.
De tevredenheid van jouw klanten zal drastisch toenemen wanneer ze merken dat jij privacy & veiligheid hoog in het vaandel draagt. Ook blockchain, het systeem dat zorgt voor het vastleggen, delen en versleutelen van informatie, zal op korte termijn doorbreken volgens onze voorspellingen.
Focus op duurzaamheid
Bosbranden, files, klimaatmarsen, uitstootgassen, … de klimaatopwarming laat niemand onberoerd. De BeCommerce Market Monitor toont aan dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt wanneer we online shoppen. Twee op de drie klanten zijn bereid om langer te wachten op een pakje uit ecologische overwegingen. De studie vertelt bovendien dat een groeiend aantal consumenten verzendkosten wil betalen in ruil voor duurzamer transport. Gemiddeld willen we daarvoor zelfs 7,5 euro op tafel leggen.
Als webshop zelf inspanningen leveren om jouw services groener te maken, is een belangrijke e-commerce trend in 2021. Denk aan creatieve oplossingen voor de last mile zoals fietsleveranciers en elektrische voertuigen. Maar evengoed duurzame verpakkingen.
Mobiel is (nog meer) de toekomst
Geen rekening houden met smartphones en tablets bij het opstellen van je e-commercestrategie is een pijnlijke vergissing. Het mobiel gebruik bij millennials is zo sterk dat 82% bij het opstaan als eerste hun apparaat checkt en 73% ermee gaat slapen. De kans dat je dit artikel leest op smartphone is zelfs groter dan 50% volgens onderzoek van ReadyCloud.
Dat jouw website mobielvriendelijk werkt, is dus een no brainer. Toch zijn nog lang niet alle websites geoptimaliseerd voor deze kleine apparaatjes. 2021 is het jaar dat desktop-designs definitief niet meer volstaan.
In de meeste gevallen worden websites gebouwd voor desktopgebruikers. Omdat deze design responsive zijn, worden ze ook prima vertoond op een mobiel of tablet. Een stapje verder is mobile first: je bouwt eerst een mobiele website en maakt op basis hiervan een desktopvariant. Wil je hoog scoren in de zoekresultaten? En wil je jouw klanten goed helpen? Dan is het tijd om de desktopvariant los te laten.
1 + 1 = 3
Lange wachttijden aan de kassa of een product dat niet op voorraad is, zijn de twee grootste frustraties die klanten ervaren in een fysieke winkel. Iets waar je online uiteraard geen last van ondervindt. Toch pleiten we ook in 2021 voor een omnichannel-marketingaanpak of het verkopen van jouw producten en diensten op verschillende manieren. Niet alleen op je website, maar via verschillende e-commerceplatforms, social media én in fysieke winkels.
Waarom is het belangrijk om deze zogenaamde multichannel-shoppers te targeten? Wel, ze geven drie keer meer uit dan shoppers die slechts via één kanaal hun aankopen doen. Let wel op, consumenten verwachten zowel on- als offline een snelle en efficiënte ervaring. Bovendien willen ze verrast en geïnspireerd worden. Experimenteer dus met pop-up cafés, shop-in-shops, events of pre-orders. Zo wordt 1 + 1 gelijk aan 3.
Misschien kan je het vandaag nog redden met alleen een fysieke winkel, maar dat zal snel keren. Het aankoopgedrag van klanten ontwikkelt zich razendsnel in een wereld die steeds meer online gaat. Kies dus voluit voor een doordachte e-commercestrategie en verzeker je toekomst. Hulp nodig met het vinden van een agency om je hiermee te helpen?