Succesvol verkopen op bol.com: een stapsgewijze handleiding voor verkopers
E-Commerce

Succesvol verkopen op bol.com: een stapsgewijze handleiding voor verkopers

5,00/5(1)

Bol.com is al jaren op rij de grootste webwinkel van Nederland. Jaarlijks draait het bedrijf ruim € 4 miljard omzet. Daarbij hebben ze een zeer groot aanbod van verschillende aanbieders. Het is dan ook niet zo gek dat je wil verkopen via bol.com. Maar de vraag is, hoe kan ik via bol verkopen? En is het wel de moeite waard om te verkopen op dit platform.

De kracht van bol ligt bij het feit dat ze alle denkbare producten aanbieden via verschillende verkopers zoals jij. Het platform is dan ook zo ingericht dat je als verkoper makkelijk je producten aan miljoenen potentiële klanten kunt aanbieden. Je leest hoe het verkopen op bol.com werkt in deze handleiding.

Bol.com Logo
Bron: intellectueel eigendom

Producten aanbieden via bol

Bol.com werd op 30 maart 1999 opgericht als online boekwinkel. Al snel groeide het platform uit tot een van de grootste online winkels van Nederland. Je kunt er nog steeds boeken kopen, maar het assortiment is ondertussen veel breder. Je kunt er alles vinden van speelgoed tot elektronica, maar ook huishoudelijke artikelen en beautyproducten. De grote populariteit van bol maakt het voor jou als verkoper een interessant platform om jouw producten te verkopen en je bedrijf te laten groeien. 

Waarom en hoe verkopen op bol.com

Het platform van bol biedt je als verkoper een goede optie om jouw producten te verkopen. Niet alleen heb je via het platform een zeer groot bereik, het platform is ook nog eens overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Daar komt bij dat je bol alleen betaalt als je iets verkoopt. Je kunt er dus een oneindig aantal producten opzetten zonder enige investering in het platform. 

Je betaalt alleen voor je eigen voorraad en zelfs dat kun je voorkomen door te kiezen voor dropshipping. Dit is een methode waarbij je op bol artikelen aanbiedt die rechtstreeks van de dropshipper naar de klant worden gestuurd. Hierdoor hoef je producten niet zelf op te slaan. Je betaalt bol.com pas op het moment dat je een product verkoopt. 

Voor- en nadelen als u spullen verkopen op bol.com

Wil je je eigen producten verkopen via bol dan vraag je je waarschijnlijk af wat de voordelen en nadelen zijn. We hebben eerder al gesproken over het grote bereik van het platform. Het grote aantal verkopers trekt ook een grote groep consumenten aan, maar de vele concurrenten zijn kunnen ook een nadeel zijn. Dit zijn de belangrijkste voordelen en nadelen op een rijtje:

Voordelen verkopen op bol.com:

  • Zeer groot bereik
  • Eenvoudig platform
  • Je betaalt alleen als je iets verkoopt
  • Minder concurrentie dan op de concurrent Amazon
  • Online verkopen zonder eigen webshop
  • Mogelijkheid tot uitbesteden van verzending

Nadelen verkopen op bol.com:

  • Geen toegang tot klantdata voor contact achteraf
  • Moeilijk om loyale klanten te krijgen
  • Geen internationale verkoop
  • Verplicht gratis artikelen verzenden en retourneren vanaf € 20.

Als je de voordelen en nadelen van verkopen op bol.com tegen elkaar afzet zie je dat de nadelen slechts minimaal zijn. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er ruim 20.000 verkopers actief zijn op het platform. Lees hier alles wat je moet weten voordat je jouw producten gaat verkopen op bol.com. 

Hoe werkt producten verkopen op bol.com

Hoe werkt dat dan, verkopen op bol.com? We zullen het hier stap voor stap toelichten. Het mooie is overigens dat het vrij eenvoudig is om te beginnen met producten aanbieden via bol. Het proces is simpel en bovendien haalbaar, zolang je maar een goed product aanbied en je concurrenten voor weet te blijven.  

Stap 1. Schrijf jezelf in bij de Kamer van Koophandel

De eerste stap op weg naar verkopen op bol.com is om jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is de eerste stap voordat je kunt gaan verkopen omdat je inschrijving minimaal 10 weken oud moeten zijn voordat je je kunt inschrijven. 

Daarbij duurt het tot twee weken voordat je je Btw-nummer ontvangt. Het beste is dus om 12 weken aan te houden van registratie tot het moment dat je je aanmeldt bij bol. Je hebt deze inschrijving bij de KvK sowieso nodig omdat je je inkomsten vanuit de verkoop van producten moet opgeven aan de belasting. Je moet over die inkomsten zowel inkomstenbelasting als omzetbelasting (btw). 

Begin je voor jezelf dan kun je jezelf als eenmanszaak inschrijven, dit proces is vrij eenvoudig. Wil je samen met anderen gaan verkopen op bol dan is het aan te raden om eerst te onderzoeken welke rechtsvorm het beste voor jullie werkt. 

Zorg voor aanmelding dat je je DigiD gegevens en legitimatiebewijs bij de hand hebt en doorloop de volgende stappen:

  1. Ga naar de website van KvK en navigeer naar ‘Inschrijven’.
  2. Klik op ‘Inloggen met DigiD’ en voer je gegevens in.
  3. Vul het digitale inschrijfformulier in en controleer of alles goed is ingevuld. Je kunt de informatie later ook nog veranderen, maar dat is vrij veel werk. 
  4. Maak een afspraak bij een KVK-kantoor bij jou in de buurt. 
  5. Ga naar de afspraak en neem je legitimatiebewijs mee. Die zal daar gecontroleerd worden door een medewerker.
  6. Betaal € 80,10 om de registratie te voltooien. Dit bedrag is fiscaal aftrekbaar. 
  7. Je staat vanaf het moment van de afspraak direct ingeschreven bij de KvK en krijgt een informatiepakket met je KvK-nummer mee naar huis. Je Btw-nummer zal binnen twee weken toegestuurd worden. 

Stap 2. Controleer of je product geschikt is voor bol

Bol.com is een platform waar je heel veel verschillende producten en artikelen kunt kopen. Toch zijn er een aantal regels als het gaat om wat je kunt aanbieden op dit platform. Je product moet voldoen aan de Nederlandse wetgeving, maar moet ook ethisch, gezond en veilig zijn. Dit zijn een aantal van de voorwaarden:

  • Je mag geen imitatieproducten aanbieden
  • Je mag geen producten met bont verkopen
  • Je mag geen beschermde planten en dieren verkopen
  • jouw producten moeten in een officiële retailverpakking geleverd worden
  • Je mag geen promotieartikelen zoals testers verkopen
  • Je mag geen diensten verkopen
  • Je mag geen abonnementen en lidmaatschappen verkopen

Dit is slechts een greep uit de lijst met voorwaarden. Bekijk het assortimentsbeleid van bol op hun website om te bepalen of het toegestaan is om je product te verkopen op het platform. 

Stap 3. Maak een verkoopaccount aan op bol.com

Bol.com verkoopaccount
Bron: Bol leveranciersplatform

Voordat je iets kunt doen heb je een verkoopaccount nodig. Heb je al een gewoon account bij bol dan kun je via dit account inloggen. Heb je dat nog niet dan begin je bij het invoeren van je e-mailadres en een wachtwoord. 

Vervolgens kun je een verkoopaccount aanmaken door eerst het land te kiezen waar je bedrijf gevestigd is. Op de volgende pagina voeg je je KVK-nummer en Btw-nummer in om je registratie te voltooien. Vervolgens moet je je contactgegevens invoeren en je inschrijving bevestigen.  

Stap 4. Activeer je account 

Binnen 3 werkdagen na je registratie ontvang je een verificatiecode via de post. Gebruik die code online om je verkoopaccount te verifiëren. 

Stap 5. Zoek de EAN nummers of ISBN van jouw producten op

Om producten te mogen aanbieden via bol moet je voor elk product de EAN code of ISBN opgeven. ISBN staat voor International Standard Book Number. Dit is een unieke code die elk boek krijgt. Je vindt deze op de kaft van het boek.

EAN staat voor European Article Number. Het is een 13-cijferig nummer dat je terugvindt in de streepjescode van de producten. Staat er geen streepjescode op de verpakking neem dan contact op met de leverancier of de fabrikant. Ook als je kiest voor dropshipping dan kun je de ean code van de listing opvragen.

Het wordt iets lastiger wanneer je ervoor kiest om zelfgemaakte producten of nieuwe producten uit eigen voorraad te verkopen op bol.  In dat geval kun je via GS1 Nederland een artikelcode aan laten maken en je product laten registreren. De kosten hiervoor zijn € 35 per artikel. 

Stap 6. Bepaal de prijs van je product 

De volgende stap is het bepalen van de prijs van je product. Jouw producten moeten aantrekkelijk geprijsd zijn, maar je wil ook winst maken. Bij het bepalen van de prijs moet je rekening houden met het feit dat je over elk verkocht product commissie af moet dragen aan bol en dat de verzendkosten en retourkosten voor producten boven € 20 altijd inbegrepen moeten zijn.

Om de juiste prijs te bepalen neem je de kostprijs van het product. Daar tel je de commissie voor bol, verzendkosten en eventuele retourzendingen bij op, plus het percentage winst dat je wil maken. Houd hierbij altijd een goede marge aan om het risico te minimaliseren en je winst te vergroten.

Het is daarnaast goed om te weten dat je niet per se de goedkoopste aanbieder hoeft te zijn. Het kan in je voordeel zijn om juist voor een hogere prijs te kiezen. Dit geeft consumenten het idee dat je een waardevol product en goede service aanbiedt die beter is dan die van de concurrentie. Uiteraard moet je dit vervolgens ook waar kunnen maken.

Stap 7. Zet jouw producten in de webwinkel

Je hebt nu bijna alle stappen doorlopen, tijd om de producten in je webwinkel te zetten en aan te bieden. Maak voor alle artikelen een duidelijke en goede productbeschrijving in de juiste productcategorie en voeg hoogwaardige afbeeldingen toe. Het begint allemaal bij een goede titel die kan de conversie met 20% verhogen. Voeg daarnaast specificaties van je product toe en plaats naast je hoofdafbeelding nog een aantal extra afbeeldingen.

Dit zijn een aantal tips voor een goede productbeschrijving:

  • Maak gebruik van taal die je doelgroep begrijpt en aanspreekt
  • Gebruik koppen, opsommingen en dikgedrukte tekst 
  • Controleer op grammatica en spelling
  • Kopieer geen tekst van anderen, ook niet van je eigen website 
  • Kies een duidelijke titel. Begin met merk, model, productcategorie, gevolgd door zeker twee kenmerken
  • Voeg afbeeldingen van hoge kwaliteit toe
  • Voeg een productvideo toe 
  • Vertel de klant duidelijk wat het product voor hen kan betekenen

Wil je jezelf echt onderscheiden in de markt dan moet je tekst geoptimaliseerd zijn voor SEO (Search Engine Optimization). Dat betekent kortgezegd dat je je productbeschrijving aantrekkelijk maakt voor zoekmachines. We adviseren dat je voor je advertenties woorden gebruikt waarop consumenten veel zoeken via Google of Bing. 

Verkoop je bijvoorbeeld tassen dan kun je via een keywordfinder bijpassende steekwoorden vinden waarop consumenten veel zoeken. Door je tekst hiermee te optimaliseren kun je andere verkopers en concurrenten voorblijven, jezelf onderscheiden en je omzet vergroten. 

Wat kost het om te verkopen op bol.com?

Het mooie aan verkopen op bol.com is dat je je producten gratis kunt plaatsen. Wil je artikelen gaan verkopen dan moet je per verkocht product commissie afdragen aan bol. Dit is de manier waarop het bedrijf zijn geld verdiend en hun diensten aan jou als verkoper aan kan bieden. Een deel van dit bedrag besteden ze ook aan campagnes zodat nog meer mensen jou en andere aanbieders en verkooppartners weten te vinden. 

Je betaalt per verkoop vaste commissie en variabele commissie. De vaste commissie is een vast bedrag per verkoop. Het vaste bedrag is afhankelijk van de prijs van je product en ziet er als volgt uit:

  • Verkoopprijs tot € 9,99 – € 0,20 exclusief btw
  • Verkoopprijs tot € 19,99 – € 0,40 exclusief btw
  • Verkoopprijs vanaf € 20 – € 0,83 exclusief btw 

Het percentage van de variabele commissie is afhankelijk van een aantal zaken. Enerzijds het soort artikel en anderzijds de verkoopprijs. Je kunt de specifieke tarieven voor jouw product opzoeken op het partnerplatform van bol. In de meeste gevallen ligt de commissie tussen 4% en 13%. 

Voor sieraden kan het percentage iets hoger liggen. Houd er ook rekening mee dat je 21% btw betaald over zowel de vaste kosten als variabele commissie. Wil je voldoende verdienen en concurrenten voor blijven dan is het van belang om deze kosten in te calculeren en door te berekenen in je verkoopprijs.  

Verzenden via bol

Als verkoper moet je ook nadenken over de manier waarop je je producten gaat versturen via bol en hoe je omgaat met retourzendingen. Er zijn drie mogelijkheden voor het versturen van je pakketten. Je kunt ervoor kiezen om zelf je artikelen te versturen of het via bol.com te laten doen. Je kunt er ook voor kiezen om pakketzegels via het platform te kopen waarmee je voordelig kunt verzenden. Dit zijn de verschillende manieren waarmee je je producten kunt versturen naar consumenten

Zelf verzenden

Kies je voor zelf verzenden van artikelen dan regel je de verzending via een externe partner van je keuze zoals DHL of PostNL. Als je een bestelling ontvangt, stuur je het pakket zo snel mogelijk op. Vervolgens voer je de gegevens van de verzending in op de bestelpagina zodat je klant op de hoogte is dat je pakket verzonden is. Je laat de klant weten wie de vervoerder is en wat het track & trace nummer is. 

Pakketzegel kopen via bol

Wil je eenvoudig pakketten verzenden van Nederland naar België, binnen België of van België naar Nederland dan kun je hiervoor pakketzegels aanschaffen. De kosten voor deze pakketzegels zijn als volgt:

  • Van Nederland naar België voor € 6,19
  • Van België naar België voor € 5,39 
  • Van België naar Nederland voor € 5,99 

Versturen via bol.com

Product verzending
Bron: Fullfilment center we-fulfil

Wil je het jezelf wat makkelijker maken dan kun je ervoor kiezen om artikelen te verzenden via bol.com (Vvb). Kies je voor deze optie dan draagt bol zorg voor de afhandeling van je verzending. Je hoeft zelfs niet de deur uit om je pakket af te leveren, je kunt er namelijk voor kiezen dat je pakket thuis opgehaald wordt. 

Je kunt kiezen uit verschillende Vvb opties. Zo kun je gaan voor zelf wegbrengen naar een inleverpunt van PostNL of DHL, maar je kunt de pakketten ook thuis laten ophalen. Naast zelf wegbrengen of ophalen kun je kiezen uit Vvb Standaard, Vvb+ en Vvb Compleet. 

Kies je voor het complete pakket dan betekent dat onder andere dat de klant het pakket de volgende dag in huis krijgt als ze voor 23:59 bestellen. Voor de verschillende pakketten gelden ook verschillende tarieven. Een brievenbuspakket kan al verzonden worden vanaf € 3,15. Bol zal ook zorg dragen voor alle communicatie rondom het versturen van je pakket. 

Het belang van een goede prestatiescore 

Op bol.com kunnen consumenten heel veel producten vinden. Dat maakt het soms lastig om te kiezen. Om klanten hierbij te helpen maakt bol.com koopblokken. Als er meerdere verkooppartners zijn van hetzelfde product zal het bedrijf een van die verkooppartners kiezen voor het koopblok. Hieraan ziet de klant welke aanbieder de beste prijs, service en levertijd heeft. 

De kans dat consumenten vervolgens jouw product kiest in plaats van die van concurrente wordt hierdoor groter. Bol.com geeft de beoordeling van je account weer in de prestatiescore. Een goede prestatiescore kan ervoor zorgen dat je in het koopblok komt en dus indirect ook dat je meer gaat verdienen. 

Het platform bepaalt wie in het koopblok komt op basis van de prestatiescore. Om die score te bepalen word je beoordeeld op vier punten:

  • Of producten op tijd worden verstuurd 
  • Het aantal annuleringen
  • Of je de track & trace code hebt ingevoerd
  • Wat de beoordelingen zijn van klanten  

De totale prestatiescore wordt bepaald op basis van de gegevens van de afgelopen 6 weken. Mocht je score op een bepaald moment laag zijn, dan kun je de score vrij snel weer in orde krijgen zolang je de juiste verbeteringen aanbrengt. 

Je prestaties in de eerste periode 

Bol.com hecht veel waarde aan klanttevredenheid, daarom houden ze alle verkopers in de gaten. Verkopers die niet aan de servicenormen van bol voldoen krijgen een zogenaamde strike. Bij een aantal strikes wordt je account tijdelijk dichtgezet en gebeurt het te vaak dan mag je winkel nooit meer open.  

De eerste periode is hierbij zeer belangrijk. Na 10, 50 en 100 verkopen wordt je bol verkoopaccount beoordeeld op de prestaties. Hierbij wordt gekeken of je op tijd geleverd hebt, annuleringen en hoe je omgaat met klantvragen. 

Voldoe je op de meetmomenten niet aan de normen dan wordt je winkel tijdelijk dichtgezet. Dit kan tot 9 dagen duren. Mocht je na 100 verkopen nog niet voldoen aan de servicenormen dan krijg je nog eens 100 verkopen om het goed te maken. Lukt het dan niet, dan krijg je nogmaals 100 verkopen. Lukt het na 300 verkopen niet dan wordt je winkel voorgoed dichtgezet. 

Conclusie: producten verkopen via bol

Wil je verkopen via bol dan heeft dat heel wat voordelen. Enerzijds hoef je geen eigen webshop aan te maken, anderzijds kun je profiteren van de populariteit van verkopen op bol.com. Stel je de vraag werkt verkopen via bol, dan zeggen we volmondig, ja. 

Verkopen op bol.com is een goede manier om jouw producten aan de man te brengen. Je hebt minder concurrentie dan op andere plekken zoals Amazon en het platform is zeer bekend bij Nederlandse kopers. 

Wil je ervoor zorgen dat je succes hebt op bol.com dan moet je je wel onderscheiden van anderen. Dat doe je onder andere door een goede productpagina te maken die geoptimaliseerd is voor SEO, om dit te bepalen kun je ook de informatie van bol.com gebruiken welke producten verkopen op bol.com. 

Wil je gaan verkopen via bol dan zul je merken dat het proces heel eenvoudig is. Een verkoopaccount aanmaken is heel simpel, vervolgens kun je zowel bestaande producten als eigen producten en nieuwe producten aanbieden. Zolang het merk geregistreerd is en voorzien van ean nummers gaat verkopen heel eenvoudig. 

Bol.com zal er daarnaast voor zorgen dat je de laatste informatie krijgt over de markt. Bovendien kun je een aantal extra services afnemen die verkopen nog makkelijker zullen maken. 

Veelgestelde vragen over verkopen op bol.com

We hebben de meest gestelde vragen over verkopen via bol hier voor je verzameld inclusief alle antwoorden.

Werkt verkopen via bol?

Producten verkopen via bol kan zeker werken. Dat betekent overigens niet dat iedereen gegarandeerd succes zal hebben. Om ervoor te zorgen dat verkopen op bol.com werkt moet je in ieder geval een heldere, duidelijke en aantrekkelijke productomschrijving plaatsen. Daarnaast moeten de producten die je verkoopt van hoge kwaliteit zijn en moet je goede service bieden. Hierdoor krijg je goede reviews en een hogere prestatiescore die je kunnen helpen bij de verkoop.

Wat verkopen op bol.com?

Op bol.com kun je heel veel verschillende producten verkopen. Of het nu beautyproducten, speelgoed, elektronica of boeken zijn, het is bijna altijd mogelijk. Toch zijn er een aantal regels met betrekking tot wat toegestaan is. Zo mag je geen imitatieproducten, tropische planten, abonnementen en diensten verkopen.

Weet je niet wat je wil verkopen kijk dan eens naar de lijst met white en grey spots die bol een paar keer per jaar uitbrengt. Dit is een lijst met producten waar wel vraag naar is, maar die nog niet zoveel verkocht worden. Bovendien staan er unieke producten op die al wel aangeboden worden door een aantal verkopers, maar niet voor de juiste prijs. 

Hoeveel procent gaat naar Bol.com?

Over elk product dat je verkoopt via bol.com betaal je commissie. Deze commissie bestaat uit een vast bedrag en variabele commissie. Het vaste bedrag is afhankelijk van de prijs van het product dat je verkoopt. Is de verkoopprijs meer dan € 20 dan zijn de kosten € 0,83 exclusief btw. De variabele commissie die je betaalt, is afhankelijk van de productgroep en de prijs van je product. Het percentage ligt meestal tussen 4% en 13%.  

Wat kost het om te verkopen op Bol.com?

Het aanmaken van een verkoopaccount en het plaatsen van producten op bol.com is gratis. Alleen als je ook daadwerkelijk producten verkoopt via het platform betaal je commissie aan bol. Het bedrag dat je aan commissie betaalt, is samengesteld uit een vast bedrag op basis van de verkoopprijs van je product. 

Daar bovenop komt een variabele commissie die bestaat uit een percentage van het aankoopbedrag. Voor producten tot € 9,99 is het vaste bedrag € 0,20 exclusief btw plus 4% tot 13% variabele commissie. Hier komt ook 21% btw bovenop. Houd hier rekening mee bij het berekenen van je marge. 

Is verkopen op bol.com nog winstgevend?

Verkopen via bol kan zeker winstgevend zijn. Bol.com is een zeer groot platform met een hoge jaarlijkse omzet. Als verkoper moet je zorgen dat je goede producten aanbiedt aan de consument die op de juiste manier geprijsd zijn. Als je ervoor zorgt dat alle kosten zijn inbegrepen in de prijs, plus een marge dan is verkopen op bol.com kosten winstgevend. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email