data-driven marketinkg voor iedereen
E-Commerce

Data-driven marketing: succesvol zijn door je eigen data te gebruiken

5,00/5(1)

Gegevens zijn de nieuwe valuta in marketing. Mensen hebben meer data tot hun beschikking dan ooit tevoren, en dit heeft de manier veranderd waarop marketeers hun publiek aanspreken.

Daarom bekijken we in dit artikel hoe u inzichten uit data kunt gebruiken om uw campagnes over alle marketingkanalen heen te verbeteren.

Dit artikel bevat quotes van data-driven marketing expert Wouter Deroost, co-founder van STRAREX.

Wat is data-driven marketing?

Data-driven marketing is een methode om verzamelde data te analyseren om beslissingen te nemen over uw marketingstrategie. In plaats van te vertrouwen op uw instinct om strategische vragen te stellen, gebruiken marketeers data om uw volgende stappen te plannen. Dit helpt u betere beslissingen te nemen over uw marketingstrategie en verbetert de effectiviteit en personalisatie van uw campagnes op de lange termijn.

data voor iedereen

Wat zijn de voordelen van data-driven marketing?

👉🏾 Gegevens kan je gebruiken om beter geïnformeerde beslissingen te nemen over uw marketingstrategie.

Met data kunt u verkoop, retention en de klantentrouw verbeteren door relevante content te bieden op kritieke momenten in de koopcyclus, vooral in de e-commerce.

👉🏾 Daarnaast kan je data ook gebruiken om de prestaties van uw website te verbeteren, waardoor u meer gebruikers kunt aantrekken en de verkoop van uw webwinkel kunt verhogen.

👉🏾 Tenslotte kunt u gegevensanalyses gebruiken om het potentieel voor een nieuw aanbod of nieuwe marketingcampagnes vast te stellen en uw communicatie uit te breiden.

Data-driven marketing is filteren, aan elkaar linken en conclusies trekken. Maar de belangrijkste stap na deze 3 stappen zijn de concrete acties uitvoeren.

Wouter Deroost – Co-Founder & Head of Strategy @ STRAREX

Hoe meer u weet over uw klanten, hoe beter u hen kunt bedienen. Met behulp van gegevensanalyse kunt u achterhalen wat uw klanten nodig hebben en willen, en zo betere producten en diensten aanbieden.

Wat zijn de nadelen van data-driven marketing?

Zoals we hebben gezien, kan data-driven marketing een uiterst krachtige mogelijkheid zijn voor bedrijven. Het heeft echter ook enkele nadelen.

Om het meeste uit data-driven marketing te halen, moet u eerst grondig onderzoek doen naar uw klanten en hun gedrag, en naar de strategieën van uw concurrenten. Misschien moet u ook investeren in nieuwe technologie of extra personeel aannemen om data over meer dan één contactpunt te verzamelen en te analyseren.

Dit betekent dat het gebruik van data-driven marketingtechnieken weliswaar voordelen heeft, maar niet voor elk bedrijf of elke bedrijfstak geschikt is.

Wie moet er data-driven marketing gebruiken?

Data-driven marketing is een instrument dat elk bedrijf kan gebruiken om betere resultaten te behalen en klanten persoonlijker te ontmoeten. Als u uw bedrijf wilt laten groeien, uw winst wilt verhogen of wilt uitzoeken hoe u de klantervaring en -retentie kunt verbeteren, dan is data-driven marketing de aangewezen weg.

Veel bedrijven (meestal middelgroot of groot) weten wel wat data is en weten hoe ze het moeten verzamelen. STRAREX gaat juist die bedrijven begeleiden om met die data om te gaan.

Wouter Deroost – Co-Founder & Head of Strategy @ STRAREX

De waarheid is dat data-driven marketing geen nieuw concept is. Het bestaat al tientallen jaren en wordt gebruikt door de grootste bedrijven ter wereld om hun bedrijf te laten groeien.

Maar vooral veel kleine en middelgrote bedrijven aarzelen nog om het in te voeren, hetzij omdat er geen kosteneffectieve oplossingen beschikbaar zijn, hetzij omdat deze merken gewoon geen ervaring hebben met marketing-automation tools. Toch kan het gebruik van data over uw klanten zeker veel vragen beantwoorden en de communicatie op lange termijn verbeteren op basis van deze analyses.

Hoe ontwikkel je een data-driven marketingstrategie?

Hieronder bekijken we de afzonderlijke stappen voor het opbouwen van data-driven marketing. Indien u hierbij toch professionele ondersteuning wenst, adviseren wij u contact op te nemen met een data-adviesbureau.

Stap 1: Met data-driven marketing kunt u doelen stellen

De eerste stap bij het ontwikkelen van een data-driven marketingstrategie is het stellen van duidelijke doelen. U moet kunnen verwoorden wat u met uw bedrijf wilt bereiken en hoeveel geld u bereid bent uit te geven om deze doelen te bereiken.

Stap 2: Met Data-driven marketing kunt u een doelgroep bepalen

Zodra dit is gebeurd, moet u bepalen wie uw doelgroep is en hoe zij informatie consumeren. Hoe gedetailleerder deze definitie is, hoe beter de resultaten van uw campagne zullen zijn.

Stap 3: Met Data-driven marketing kunt u budget en rendement bepalen

U moet ook een schatting maken van hoeveel geld u wilt besteden aan het verzamelen en analyseren van data. Dit is de basis voor de berekening van uw rendement op investering, d.w.z. welke financiële voordelen u hoopt te behalen met het gebruik van data-driven systemen.

Stap 4: Met data-driven marketing moet u gegevens verzamelen

Het verzamelen van data kan op verschillende manieren gebeuren, en u kunt kiezen uit verschillende bronnen. Idealiter verzamelt u gegevens van zoveel mogelijk verschillende contactpunten – zo krijgt u een veel vollediger beeld van wat er op uw website en in uw bedrijf als geheel gebeurt.

Stap 5: Gegevens consolideren is noodzakelijk met data-driven marketing

Nu moet u de verzamelde data consolideren. Dit betekent dat u al uw klantgerelateerde informatie uit alle bronnen samenbrengt op één centrale plaats. U kunt dit handmatig doen of met behulp van een goed CRM-systeem.

Stap 6: De KPI’s definiëren kunt u ook met data-driven marketing

Een Key Performance Indicator (KPI) is een manier om het succes van uw marketing te meten. Een KPI kan een ratio, een percentage of een getal zijn dat u vertelt hoe effectief uw campagnes zijn geweest.

Aangezien er veel verschillende KPI’s in marketing zijn, moet u precies bepalen welke cijfers u inzicht geven in het succes van uw campagnes. Bij online marketing wordt vaak het aantal gebruikers op een website gebruikt, terwijl het bij e-mailmarketing gebruikelijker is te tellen hoeveel klanten een e-mail hebben geopend en gelezen.

Stap 7: Gegevens analyseren en visualiseren

Zodra u gegevens hebt verzameld en geanalyseerd, moet u er iets mee doen. Dit is waar datavisualisatie om de hoek komt kijken. Het is belangrijk je analyse te interpreteren en aan anderen te presenteren.

Visualisaties helpen u daarbij door de informatie in een gemakkelijk te begrijpen formaat te presenteren. Ze maken uw werk ook toegankelijker voor niet-technische mensen die misschien niet begrijpen wat de grafieken betekenen als ze alleen als cijfers worden gepresenteerd.

Stap 8: inzichten putten uit de gegevens

Zodra u uw gegevens hebt verzameld en geanalyseerd, is het tijd om te bepalen hoe succes er voor uw organisatie uitziet. Definieer succes in deze context als het bereiken van de vooraf bepaalde doelstellingen van uw bedrijf.

Voorbeeld: Als een bedrijf meer leads wil krijgen via zijn website, moet de metriek gebaseerd zijn op het genereren van leads. Als een ander bedrijf echter meer klanten wil bereiken via zijn sociale mediakanalen, moet de metriek gebaseerd zijn op verkeer.

Als er meerdere doelen moeten worden overwogen – misschien is er één direct gerelateerd aan de verkoop, terwijl een ander indirect gerelateerd is – moet u elk doel opdelen in kleinere subdoelen om passende benchmarks vast te stellen.

Welke tools zijn beschikbaar voor data-driven marketing?

Er zijn veel systemen en hulpmiddelen die u kunnen helpen nuttige gegevens voor uw marketing te genereren.

Hulpmiddelen voor het analyseren van website-gegevens

Om inzicht te krijgen in de prestaties van uw website moet u het gedrag van gebruikers op uw site volgen.

Google Analytics is een van de populairste tools om uw website-gegevens bij te houden. Het geeft u veel nuttige informatie zoals:

  • Hoeveel bezoekers uw website had
  • Welke trefwoorden ze gebruikten om u te vinden
  • Welke pagina’s gebruikers bezochten op uw website (of welke paden ze namen)
  • Welke content werd het vaakst bezocht en voor welke content was de leestijd het hoogst
  • Uit welke landen de gebruikers kwamen en welke systemen of apparaten ze gebruikten om uw website te bezoeken

Marketingautomatiseringstools

Data-driven marketing automation tools zijn software waarmee u marketingtaken kunt automatiseren, zoals het versturen van content naar uw klanten of het volgen van hun gedrag.

Deze hulpmiddelen kunnen helpen tijd en geld te besparen door de noodzaak van handmatig werk te verminderen. Ook kunt u hiermee gepersonaliseerde aanbiedingen sturen op basis van gebruikersgegevens, wat de verkoopkansen vergroot.

CRM-tools

CRM-tools zijn softwareprogramma’s waarmee u de relaties met uw klanten kunt beheren. De populairste CRM-tools zijn Salesforce en HubSpot, die beide gratis versies hebben voor starters en waarmee je klantgegevens kunt opslaan en vervolgens die CRM-data kunt analyseren.

Sociale mediatools

Social media tools zijn een geweldige manier om de social media prestaties van uw merk te monitoren. Met deze tools kun je analyseren hoeveel tijd je op elk platform doorbrengt, hoeveel volgers je hebt en zelfs zien welke content op welk social media platform het beste aanslaat bij je klant.

Tools voor contentmarketing

Er zijn verschillende contentmarketingtools, en veel daarvan hebben geweldige functies waarmee u uw marketing- en contentcampagnes kunt optimaliseren.

Een goede tool moet kunnen koppelen aan uw sociale mediakanalen, zodat u de content van uw marketingcampagnes via verschillende touchpoints aan klanten kunt presenteren. Maar daarnaast moet het natuurlijk ook relevante data en klantgegevens over uw campagnes verzamelen en, het allerbelangrijkste, gebruikersbehoeften en inzichten uit uw campagnes in bruikbare analyses presenteren.

Voorbeelden van data-driven marketing

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe u Big Data Analytics kunt gebruiken in uw marketing.

Personaliseer uw marketingkanalen

Wanneer u de specifieke interesses van elke persoon kent, is het gemakkelijker om relevante inhoud te versturen. Personalisering helpt klantenloyaliteit op te bouwen en moedigt klanten aan om zich aan uw merk te binden.

Gebruik A/B-tests om uw marketingbudget te optimaliseren.

Haal het meeste uit elke uitgegeven euro door verschillende berichten of ontwerpen te A/B-testen met een klein publiek voordat u een grootschalige campagne lanceert. Als u eenmaal hebt vastgesteld welke boodschappen op welke contactpunten het beste werken, zet ze dan volledig in.

Gegevens gebruiken om te bepalen of u voldoet aan de KPI’s

De eerste stap naar betere prestaties is uitzoeken waar verbeteringen nodig zijn. Dit betekent dat u zoveel mogelijk informatie verzamelt over waar het de vorige keer misging, zodat u dit niet herhaalt bij het plannen van de volgende campagne.

Conclusie: Data-driven marketing is dé basis

De term data-driven marketing is niet zomaar een nieuw modewoord. Het is iets waarmee elk bedrijf rekening moet houden wanneer het beslissingen neemt over hoe het zijn producten of diensten op de markt wil brengen. De tijd van traditionele marketing is voorbij en bedrijven moeten nieuwe technologieën zoals mobiele apps en sociale media omarmen om hun doelgroepen effectief te bereiken.

Dit artikel werd geschreven door Sandra Redlich.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email