Waarom het loont om te investeren in social media consulting!
Social media marketing is een integraal onderdeel van de communicatiemix van veel bedrijven. Sociale media maken namelijk rechtstreeks contact met klanten mogelijk. Daarnaast kunnen ze een positieve impact hebben op het imago van een merk. Social media consulting kan hierbij helpen.
Een slechte aanwezigheid in de sociale media kan echter ook een averechts effect hebben. Daarom overweeg je best professioneel advies om het volledige potentieel uit sociale-mediaplatforms te halen.
Wij zullen je in dit artikel vertellen hoe je dit kan doen!
Wat is sociale media marketing?
Sociale-mediamarketing beschrijft het gebruik van sociale netwerken voor marketingdoeleinden. Bedrijven selecteren gericht en strategisch de social media-kanalen voor hun online aanwezigheid. Diegene waarvan ze verwachten dat ze het meeste succes mee zullen hebben.
Het succes hangt af van de respectieve doelstellingen van de onderneming. Sommige bedrijven gebruiken sociale media voor verkoopdoeleinden. Anderen willen vooral meer bereik voor hun bedrijf op een geselecteerd platform genereren met hun aanwezigheid in sociale media.
Op welke sociale media een bedrijf vertegenwoordigd is, hangt ook af van de individuele marketingstrategie. Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen doelgroep. Afhankelijk van welke klanten je wilt aanspreken met je aanwezigheid op sociale media, ben je best op verschillende kanalen vertegenwoordigd.
TikTok is bijvoorbeeld het populairst bij een jongere generatie, terwijl oudere klanten misschien eerder op Facebook rondhangen.
Kan het uitbesteden van je social media marketing een succes zijn voor je bedrijf?
Social media marketing, het is voor een moderne onderneming bijna onvermijdelijk dat je er op de één of andere manier mee in contact komt. Bedrijven die graag up-to-date zijn met de laatste trends opteren er dan ook vaak voor om hun social media uit te besteden. Social media marketing uitbesteden is voor vele bedrijven dé […]
Social media plan: 5 stappen waarmee je net zoals Heineken tot een succesvol plan komt + template!
Tegenwoordig is het niet eenvoudig om te scoren op social media. Toch zijn er enkele toppers, zoals Heineken, die een manier vinden om op te vallen in de menigte. Aan de basis van deze goede content ligt een sterk social media plan. Ontdek hier meer over de factoren die van cruciaal belang zijn voor het […]
Hoe gebruik je de metaverse? Studie zegt: Als het niet voor vermaak is, doe dan geen moeite
TL;DR: Gebruikers hebben niet genoeg vertrouwen in de metaverse om het als meer dan een entertainmentplatform te beschouwen. Het metaversum was lang een idee dat voorbehouden was aan sciencefictionschrijvers, maar heeft nu de tech- en zakenwereld veroverd. Bij Sortlist zijn we gewend om een eindeloze voorraad gegevens te beheren die de trends in de marketingwereld […]
Hoe belangrijk is social media marketing voor mijn bedrijf?
Volgens Statista waren er in 2021 wereldwijd 4,2 miljard actieve gebruikers van sociale media. Dit cijfer alleen al toont aan hoe belangrijk het is voor bedrijven om zich te positioneren op sociale platforms.
Met het grote aantal gebruikers over de hele wereld bieden sociale-mediakanalen dan ook veel mogelijkheden om nieuwe mensen te bereiken. Het opent ook de optie om je eigen merk te promoten met passende sociale-media-activiteiten.
Maar het grote bereik is bij lange na niet het enige voordeel van sociale media.
Rechtstreeks contact met klant
Op sociale media kunnen volgers rechtstreeks in contact komen met merken. Dat creëert niet alleen een intiemere relatie tussen merk en klant, maar kan ook de dienstverlening aan de klant sterk verbeteren.
Ze kunnen snel vragen beantwoorden en presenteren zich vriendelijk en oplossingsgericht. Dat maakt een positieve indruk op klanten en kan, als het goed wordt gedaan, leiden tot duurzame loyale klantenrelaties.
Authentieke aanbevelingen
Veel mensen gebruiken sociale media om inspiratie op te doen en interessante berichten te delen met hun vrienden. Deze authentieke aanbevelingen zijn goud waard. Ze hebben geen enkel reclamemotief, maar zijn een oprechte en eerlijke aanbeveling om van een dienst gebruik te maken.
Gunstige branding
Je kan social media namelijk perfect gebruiken voor je eigen branding en om een eigen brand tonality te creëren. Je hoeft geen groot advertentiebudget uit te geven en billboards te boeken in steden als Amsterdam, Parijs of New York, maar kunt je marketingcampagnes zelf publiceren op je sociale kanalen.
Maak de juiste social media beslissingen.
Ontdek de meest relevant agencies voor jouw project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.
Wat doet een social media consultant?
Een social media consultant helpt bedrijven om een succesvolle social media strategie op te bouwen. Dat varieert van de analyse van bestaande sociale accounts, de definiëring van doelstellingen op lange, middellange en korte termijn tot de actieve uitvoering van de strategie voor sociale content en de social media monitoring.
Het is niet ongebruikelijk dat het community management van de afzonderlijke kanalen ook deel uitmaakt van de social media marketing die een social media bureau in een samenwerking op zich neemt.
En afhankelijk van het dienstenpakket kan de social media-expert ook aanvullende maatregelen aanbieden op het gebied van social paid, waarbij advertenties worden geplaatst op de verschillende sociale kanalen om een specifieke doelgroep of zelfs bestaande klanten te bereiken.
Wat houdt Social Media Consulting in?
Welke diensten en producten zijn inbegrepen in social media consulting hangt af van het individuele aanbod van de social media manager. De volgende diensten zijn echter meestal inbegrepen:
- Analyse van de sociale webaanwezigheid van de klant
- Ontwikkeling van een social media strategie
- Creëren van content voor de sociale netwerken
- Beheer van social media-campagnes
- Beheren van de social media accounts van bedrijven
- Begeleiden van community management
- Adviseren over actuele trends
- Plaatsen van betaalde sociale advertenties
- Het geven van workshops op het gebied van social media en online marketing
Wat levert Social Media Consulting mij op?
Professionele social media consulting heeft vele voordelen. Ten eerste kunnen social media consultants niet alleen besparen op hun eigen middelen, maar brengen ze ook waardevolle deskundige tips en hun vaak jarenlange ervaring op het gebied van social media marketing mee.
Daarnaast hebben social media consultants en medewerkers van grotere social agencies vaak een directe lijn met een contactpersoon aan de kant van het sociale netwerk zoals Instagram of TikTok.
Ze zijn dus vaak eerder op de hoogte van veranderingen, updates of trends. Dat kan op zijn beurt een positieve impact hebben op de zichtbaarheid van hun eigen social media kanalen en ook een aanzienlijke toegevoegde waarde bieden voor klanten.
Tot slot omvat social media consulting meestal het opstellen van een uitgebreide contentstrategie. Dat kan op basis van data en feiten die de gewenste doelgroep het beste aanspreekt.
Social media consultants hebben vaak toegang tot speciale tools voor het analyseren van de social media aanwezigheid en kunnen zo nog preciezer bepalen welke klanten via welke marketingkanalen bereikt kunnen worden.
Hoe herken ik een goede social media consultant?
Met het begin van het tijdperk van Instagram en anderen, zijn er ook veel start-ups voor social media consulting ontstaan. Daardoor is het voor bedrijven vaak moeilijk om uit te zoeken welke deskundigen en welk bureau de juiste zijn voor hun eigen advies. Hieronder vind je een aantal tips over waaraan je een goede social media consultant kunt herkennen.
1 – Een uitgebreide analyse van de huidige situatie
Een ervaren social media consultant begint de samenwerking meestal met een uitgebreide analyse van de bestaande social media campagnes van het bedrijf en van de concurrenten.
Dat komt omdat realistische doelen niet kunnen worden gesteld en maatregelen niet kunnen worden gedefinieerd zonder de juiste know-how over de inhoud die al goed heeft gewerkt en ook de opties die een bedrijf heeft voor het creëren van inhoud voor sociale media.
2 – Open en eerlijke communicatie
Het sociale web kan onvoorspelbaar zijn. Volgersaantallen stijgen en dalen in relatie tot sociale kwesties en wereldwijde gebeurtenissen, en zonder nepvolgers te kopen, is het onmogelijk om zonder twijfel te zeggen hoeveel volgers je zult krijgen op Instagram of Facebook in een bepaalde periode van tijd.
Dus als een social media consultant je iets anders vertelt of zelfs aanraadt om nepvolgers te kopen, moet je zo snel mogelijk op zoek naar een alternatief. Open, eerlijke communicatie en realistische doelstellingen zorgen voor een goede social media consulting.
3 – Direct contact met netwerken
Zoals reeds beschreven, hebben goede social media bureaus meestal een directe lijn met een medewerker aan de kant van het social media platform. Daarbij kunnen ze terecht om vragen te stellen en workshops te volgen.
Op deze manier zijn ze altijd op de hoogte van actuele trends, updates in het algoritme, of nieuwe features binnen de sociale netwerken en kunnen ze op hun beurt hun klanten hierover adviseren.
Hoe vind ik een social media bureau?
Een eenvoudige zoekopdracht op Google is een goed begin om een geschikte social media consultant te vinden. Voordat je een deskundige voor advies selecteert, kan je best nagaan op welke gebieden de adviseur tot nu toe actief is geweest en met welke klanten er successen zijn geboekt.
Kijk natuurlijk ook naar de aangeboden diensten. Als je alleen individuele diensten van een bepaalde consultant krijgt, zal het moeilijk zijn om je doelen samen op de lange termijn te bereiken.
Een one-stop-oplossing is op de lange termijn zeker de betere keuze voor je bedrijf.
Wat is growth marketing en hoe kan ik het toepassen?
Het kan moeilijk zijn om bij te blijven met marketingjargon, want hulpmiddelen en technieken veranderen voortdurend van naam. Je bent misschien meer vertrouwd met de term “growth hacking“, dan wij met wat growth marketing inhoudt. Als online marketeer heb je waarschijnlijk de term growth marketing wel eens horen gebruiken als een manier om je bedrijf […]
Een externe analyse voor je marketing doe je zo!
Om kansen en bedreigingen op te kunnen sporen binnen de externe bedrijfsomgeving wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de externe analyse te bieden heeft. De interne analyse alsook het in kaart brengen van de kansen en bedreigingen van een ondernemingen kun je als input gebruiken voor het uitvoeren van een SWOT- analyse. Op basis […]
Hoe bekom je het ideale advertentiebudget?
Tegenwoordig is het duidelijk dat online advertenties en gebudgetteerde acties echte resultaten opleveren. Die met de juiste hulpmiddelen zijn gemakkelijk te meten. Het gemiddelde advertentiebudget voor communicatie is van cruciaal belang voor het organiseren en prioriteren van je inspanningen. Van 2 tot 20% van de omzet van een bedrijf is besteed aan drukwerk, evenementen, of […]
Als je niet alleen op een Google-zoekopdracht wilt vertrouwen, kan het ook nuttig zijn om ideeën uit te wisselen met collega’s of andere bureaus waarmee je samenwerkt. Een persoonlijke aanbeveling weegt immers zwaarder dan de inhoud van een Google Review of een eenvoudige sterrenbeoordeling.
Tot slot zijn er ook websites die gespecialiseerd zijn in het zoeken naar social media bureaus en die je kunnen helpen bij het selecteren van geschikte kandidaten. Degenen die op deze sites staan, hebben meestal al een selectieproces doorlopen en zijn daarom zeker gekwalificeerd om jou te helpen je social media marketing doelstellingen te bereiken.
Op Sortlist bieden we matchmaking aan op basis van uw criteria. We ondersteunen je met persoonlijk advies, zodat je je ideale partner kunt vinden!