Social media marketing
Marketing

Kan het uitbesteden van je social media marketing een succes zijn voor je bedrijf?

5,00/5(1)

Social media marketing, het is voor een moderne onderneming bijna onvermijdelijk dat je er op de één of andere manier mee in contact komt. Bedrijven die graag up-to-date zijn met de laatste trends opteren er dan ook vaak voor om hun social media uit te besteden.

Social media marketing uitbesteden is voor vele bedrijven dé oplossing om mee te kunnen met de laatste trends in het constant veranderende social-media-landschap.

Lees hier meer over de voor en -nadelen van social media marketing en ga aan de slag met enkele concrete tips!

Social media is al lang geen plek meer voor alleen foto’s van je kat of familiefoto’s. Nee, het is big business. Maar dan ook echt BIG

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het promoten van je product of dienst via verschillende social media kanalen. Het is net als doorsnee marketing van belang om een eigen, ijzersterke strategie te hebben. Eentje die concurrenten niet hebben en die aansluit bij jouw doelgroep. De uitvoering van social media marketing is dus bij geen enkel bedrijf hetzelfde.

De social media klassiekers

Wat veel bedrijven doen is dat ze hun volgers een ‘’kijkje achter de schermen’’ geven of foto’s van het personeel delen. Je denkt nu vast: ‘’Dat levert niks op voor mij.’’, maar opgepast, zeg dat niet te snel. Als je social media marketing koppelt aan je bedrijfsdoelstellingen kan dat daadwerkelijk helpen bij de groei van jouw bedrijf.

Ieder bedrijf kan met social media groeien; 80% van de wereldpopulatie zit immers op social media. 😱

Social media marketing & content creatie

De keuze is oneindig als het gaat om social media kanalen. En per kanaal zijn er talloze manieren van content creatie mogelijk. Nadat je kanalen hebt gekozen moet je na gaan denken over wat voor content je wil gaan maken.

Contentmarketing is een aantal jaren geleden heel populair geworden in de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook op social media is alles wat je ziet content. Door contentmarketing zo in te richten dat het perfect past bij je social media marketingstrategie, is jouw bedrijf aanwezig op de momenten dat je doelgroep en potentiële klanten naar je opzoek zijn.

Social media content creatie

Een waardevolle social media marketingstrategie

Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevolle content. Dat wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook letterlijk (en soms direct) iets aan hebben.

Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans dat is het doel van waardevolle contentmarketing; autoriteit claimen. Deze trend is niet alleen meer relevant bij zoekmachine optimalisatie, maar ook op social media. Het hangt natuurlijk per social mediakanaal af wat je voor content kan en gaat maken.

Laten we de social media platformen even van dichterbij bekijken… 👀

Facebook

Facebook is in Nederland met meer dan 11 miljoen gebruikers, het grootste social media platform. Dat is ook waarom Facebook bijna in elke social media strategie terugkomt. Goed om te weten is dan ook dat elke doelgroep op Facebook zit.

Ben je bedrijf op Facebook?

Top, dat is zeer gemakkelijk! Je kunt eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken die je vervolgens inricht volgens allerlei verschillende templates. Zo heb je verschillende thema’s voor winkels die producten verkopen, bureaus die diensten aanbieden of non-profit organisaties.

Op Facebook is er de mogelijkheid om onbetaalde (organische) berichten en betaalde berichten (advertenties) te plaatsen. Ook is er de mogelijkheid om onbetaalde berichten te promoten. In dat geval wordt het een gesponsord bericht.

Op Facebook heb je veel advertising mogelijkheden voor je bedrijf. Je kunt verschillende manieren van targeting proberen en door verschillende mogelijkheden in content kun je makkelijk verschillende boodschappen onder de aandacht brengen.

Als laatste Facebook is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Facebook en vanuit Instagram gaan verkopen.

Instagram

Instagram is hèt platform voor beeldende content. Daarom is het ook een sterk groeiend social mediakanaal. In Nederland heeft Instagram ruim 4,5 miljoen gebruikers.

Het mooie aan Instagram is dat je volgers heel lang vast kunt houden op je profiel als je content bij de doelgroep past. Instagram kan dan ook bijdragen aan de naamsbekendheid en branding van je bedrijf.

Tekst is bij Instagram bijzaak, wat bij Facebook juist andersom is. De advertising via Instagram verloopt hetzelfde als via Facebook. Ook via Instagram is het mogelijk om Shopping in te stellen. Zo kun je je webshop verplaatsen naar Instagram en vanuit Instagram gaan verkopen.

LinkedIn

Tegenwoordig spreken we in marketingland steeds meer van waardevollecontent. Dat wil zeggen dat je als bedrijf content aan je volgers biedt waar ze ook letterlijk (en soms direct) iets aan hebben.

Jij bent de expert in jouw werkgebied en dat moet je laten zien. Althans dat is het doel van waardevolle contentmarketing; autoriteit claimen.

Mensen kunnen een interesse of een reactie achterlaten op je bericht. Deze interesse is te vergelijken met een like op Facebook. Hoe meer interactie hoe groter het bereik op dit bericht wordt. Het bereik kan ook vergroot worden door het bericht te promoten in de vorm van een gesponsord bericht.

Social media marketing

TikTok

TikTok is het nieuwe socialmedia platform dat echt werkt voor bedrijven. Het platform is ervoor gemaakt om content van ontzettend veel content creators te laten zien aan zijn gebruikers.

De video’s op TikTok zijn relatief kort, waardoor een gebruiker veel video’s kan bekijken op een korte tijd. Dat zorgt er ook voor dat de kans op TikTok groter is om viraal te gaan dan op andere platformen zoals Facebook en Instagram. Met de inzet van een TikTok-strategie kun jij met je bedrijf dus ontzettend veel uit TikTok halen. 🚀

Content is fire. Social media is gasoline.

Voordelen van social media marketing.

Je zult misschien denken: ‘’Leuk dit allemaal, maar wat heb ik nu aan social media marketing?’’

Daarom geven we je hieronder 9 voordelen van social media marketing!

1. Doelgroepbenadering (targeting)

Wanneer je aan de slag gaat met social media marketing, dan wil je vooral in het begin meteen resultaat boeken. Met advertising op social media is dat super makkelijk.

Je kunt letterlijk elke persoon op social media benaderen, dus ook personen die in jouw doelgroep zitten. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is je doelgroep duidelijk opstellen. Op die manier adverteer je zo efficiënt mogelijk.

2. Social media marketing = extra verkoopkanaal

In principe is social media niets anders dan een extra (en groot) verkoopkanaal voor je bedrijf. Vooral na de komst van Facebook & Instagram Shopping, kun je echt next level sales genereren via social media. Belangrijk hierbij is wel dat je je productaanbod duidelijk omschrijft.

3. Meetbare resulaten

Social media speelt zich online af. Daarom wordt er van alles gemeten waar jij nog niet eens over na had gedacht. Toch zijn deze zogeheten ‘’statistieken’’ super belangrijk voor je volgende stappen.

4. Je merk vertalen naar online

Zoals je misschien wel weet is het belangrijk dat je het merk van je bedrijf herkenbaar is. Op social media kun je je merk feilloos laten aansluiten met de rest van je marketinguitingen. Misschien zelfs wel beter, omdat je constant kunt veranderen en kunt aanpassen. Daarnaast laat je met de inzet van social media zien dat je erbij hoort.

5. Marketing via social media in relatief goedkoop

Social media marketing is relatief goedkoop. Vooral als je het bijvoorbeeld vergelijkt met tv-reclames. Je hebt namelijk veel sneller resultaat en daarnaast kun je meten wat het met je bedrijf doet als je social media marketing inzet. Ook kun je gerichter je doelgroep bereiken, wat ervoor zorgt dat je veel kosten kunt besparen aan de mensen die je niet wil bereiken.

6. Testen wat wel en niet werkt

Het mooie aan social media is dat je gemakkelijk kunt testen. Werken lange teksten juist wel of moet ik korte teksten gebruiken? Is video beter dan foto of moet ik toch beide doen? Ook kun je met advertising makkelijk gebruik maken van A/B testen en zo kun je steeds beter adverteren en efficiënter werken, omdat je weet wat je doelgroep triggert.

7. Simpel in omgang

Iedereen kan social media. De basis in ieder geval. Toch denken nog steeds veel mensen dat social media niet voor hen is weggelegd. Waar het pas moeilijker begint te worden is in tools als AdWords en WordPress. Vergeleken met deze tools is social media een makkie!

8. Snelheid van social media

Wanneer je iets leuk hebt bedacht en je dat op social media post, is de kans groot dat het in de eerste minuut al mensen uit je doelgroep bereikt. Dat is veel sneller dan dat je bijvoorbeeld een reclamebord naast een weg zet. Wie zegt dat mensen dat überhaupt zien?

Ook de interactie op social media is veel sneller te zien, wat vervolgens in een kettingreactie weer leidt tot meer interactie.

9. Waardevolle potentiële klanten

Doordat social media zo snel werkt, is het voor jou veel gemakkelijker om actief te zijn op social media. Combineer je die consistentie met content wat je doelgroep ook daadwerkelijk wil zien? Dan krijg je daadwerkelijk potentiële klanten die iets bij je willen kopen.

Dat werkt als volgt: Wanneer jij content deelt waar je volgers iets aan hebben, dan blijven ze. Slaag jij erin om dat keer op keer te doen, dan gaan je volgers jou als expert zien. In dat geval heb jij autoriteit geclaimd en zullen volgers veel sneller bereid zijn om jouw product en dienst te kopen.

Social media marketing

Nadelen van social media marketing

1. Social media marketing verandert voortdurend

Omdat social media en haar algoritmes voortdurend veranderen, zul je dagelijks bezig moeten zijn met social media marketing om een beetje up-to-date te blijven. Als je nog een verouderde strategie hanteert, dan kan dit juist in je nadeel werken. Up-to-date blijven is dus de boodschap!

2. Waak ervoor dat je niet nep overkomt

Social media hebben niet altijd een goed imago. Dat komt mede door bedrijven die samenwerkten met influencers die niet oprecht zijn. Trap daar dus niet in en gebruik alleen influencers die oprecht met je willen samenwerken, al hebben ze maar 1000 volgers. Deze influencers zijn kleiner en persoonlijker naar hun eigen volgers toe.

3. Social media zijn openbaar en iedereen kan van alles plaatsen

Social media zijn openbaar en daardoor kan iedereen erop zetten wat hij wil. Daardoor kunnen ook berichten geplaatst worden die schadelijk zijn voor de reputatie van je bedrijf. Bijvoorbeeld negatievereacties op jouw producten of diensten. Daarnaast kunnen gebruikers een slechte review op je pagina achterlaten. Je kunt dit nadeel redelijk dekken door op deze reviews en berichten te reageren en de problemen op te lossen.

4. Social media marketing kost tijd

Opzetten van je social mediakanalen mag dan misschien peanuts zijn, het inrichten en het succesvol maken ervan duurt in 95% van de tijd enkele jaren. Vooral in het verkrijgen van waardevolle volgers zit veel tijd.

Het is belangrijk dat je met enige regelmaat berichten plaatst. Het liefst per dag, maar drie of vier keer per week is ook prima. Daarnaast is het schrijven en maken van berichten een tijdrovende klus die je per week al gauw 5 uren kan schelen (en dan komen de stories en de interactie er nog bij).

5. Media verspreidt zich snel

Je zult misschien denken: negatieve publiciteit is ook publiciteit. Maar op social media wil dat liever niet. Berichten op social media verspreiden zich zo snel, dat je amper crisismanagement kunt toepassen en dat is zonde.

Hoe maak je dan eengoed social media bericht?

Naast een doeltreffende social mediastrategie en een heldere uitvoering, moet je het uiteindelijk ook echt doen. Het begint daarbij bij een social media bericht. Maar hoe maak je dat succesvol? Wij zetten het voor je op een rij.

Bedenk waardevolle content

Een van de belangrijkste dingen bij het maken van een social media bericht is het bedenken van een relevant onderwerp voor je doelgroep. Als je volgers het onderwerp niet interessant vinden, gaan ze ook geen interactie tonen.

Maak een goed passend beeld bij je tekst

1 beeld zegt meer dan 100 woorden. Dat geldt ook voor jouw social media bericht. Een beeld trekt sneller de aandacht van de lezer/volgers. Je kunt hierbij kiezen voor afbeeldingen of video’s. Met een video kun je in kortere tijd meer uitleggen en is dus ook beter voor je contentstrategie. Denk ook aan de kwaliteit van je beeldmateriaal. Beschikt je video over een goede audio? Heb je scherp beeld?

Call To Action (CTA)

Het uiteindelijke doel van social media marketing is om meer mensen naar je website te linken of om je producten vaker te verkopen. Daarom is het belangrijk dat je een link aan je bericht toevoegt of naar je biografie verwijst (op Instagram).

Wees zo kort en bondig mogelijk

Mensen zijn tegenwoordig haastig en druk en zullen in de meeste gevallen zo snel mogelijk door willen scrollen. Belangrijk is dus om zo snel mogelijk, zo kort en bondig te zijn. De kans dat lezer dan worden getriggerd en verder zullen lezen is dan veel groter.

Gebruik hashtags

Op vele social mediakanalen kun je gebruik maken van hashtags om je bereik te vergroten. Dat is in principe een gratis boost in je bereikcijfers; gebruik ze dus. Maak verschillende lijsten met grote, middelgrote en kleine (niche) hashtags.

Een aantal social media marketing tips om je op weg te helpen.

Social media marketing: we kunnen het iedereen aanraden. Het hoeft niet per sé op grote schaal, maar je weet nooit wat je er kan uithalen. De volgende tips zijn voor elk bedrijf van toepassing.

1. Focus alleen op social media marketing kanalen die relevant zijn voor jouw bedrijf

Veel bedrijven denken dat ze op zoveel mogelijk kanalen actief moeten zijn om hun doelgroep te bereiken. NO WAY. Het is juist beter om focus aan te brengen. Hiervoor moet je weten waar jouw doelgroep actief is.

Ja kan eerst beter worden in een bepaald kanaal en heb je dat helemaal onder de knie? Kies dan een tweede of derde. Weet je niet helemaal welke kanalen goed voor jou zijn of ken jij je doelgroep niet goed genoeg? Bekijk dan zeker ons aanbod van social media bureaus eens, wie weet zetten zij jou op weg!

2. Focus op waardevolle volgers

Je wil volgers hebben die ook daadwerkelijk een koopintentie hebben. Aan buitenlandse accounts heb je dus niks. Ga dan ook niet doelloos mensen volgen in de hoop dat ze jou terug volgen. Dat heeft op de lange termijn geeneffect.

3. Kijk naar je concurrenten

Vooral als je net begint is dit een gouden tip. Wanneer je nog niet echt raad weet met social media dan kan het geen kwaad om eens een kijkje te nemen naar andere vergelijkbare accounts. Neem content uiteraard niet letterlijk over, maar bedenk je eigen variant op de content van je concurrenten. Kijk bijvoorbeeld welke content van je concurrenten het goed doet en wat minder.

4. Denk aan je branding

Je hebt een logo en huisstijl neem ik aan. Neem die ook mee op je social media kanalen. Je moet er namelijk voor zorgen dat je online marketing landschap een coherent geheel wordt. Zet bijvoorbeeld je logo onderin de hoek van je foto’s en gebruik een consistente schrijfstijl en tone-of-voice.

5. Wees actief

En reageren, reageren, reageren! Op berichten, nieuwe volgers en op berichten van je concurrenten. Zo word je gezien en gaan je nieuwe volgers (en dus potentiële klanten) zich aan je binden. Zorg er ook altijd voor dat je een vraag stelt als je op iemand reageert. Hierdoor start je een discussie en gaan meer mensen reageren, waardoor je bereik steeds groter wordt.


Wil je graag hulp bij je social media marketing?

Ontdek de beste social media marketing agencies bij ons. #sortlist #joinus

De 10 beste social media bureaus van Nederland

Adverteren op social media

Op elk social media kanaal is het mogelijk om te adverteren. Ieder kanaal heeft hier ook zijn eigen tools voor. Zo heb je voor Facebook en Instagram ‘’advertentiebeheer’’ en heeft LinkedIn ‘’campagnebeheer’’. Met social media adverteren kun je een nieuwe doelgroep aanboren en bereiken en kun je gemakkelijker en sneller meer mensen bereiken.

Social media marketing uitbesteden?

Dus, wil je de stap zetten om social media marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Ga je voor meer omzet, leads, bereik en betrokkenheid voor je bedrijf? Wil je een concrete social media marketingstrategie voor je bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Gebruik zeker deze tips en twijfel niet om een kijkje te nemen naar de 10 beste social media agencies van Nederland.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email