Social media plan: 5 stappen waarmee je net zoals Heineken tot een succesvol plan komt + template!
Laatst geüpdate op 12 mei 2022 om 11:28 am
Tegenwoordig is het niet eenvoudig om te scoren op social media. Toch zijn er enkele toppers, zoals Heineken, die een manier vinden om op te vallen in de menigte. Aan de basis van deze goede content ligt een sterk social media plan. Ontdek hier meer over de factoren die van cruciaal belang zijn voor het social media plan van Heineken, én dat van jou!
1. Social media plan met een nulmeting
Het is niet willekeurig dat Heineken een reel plaatst, een feestdag uitlicht of een bepaalde bekende persoon deelt. Deze acties zijn een essentiële onderdelen in hun social media plan. Dat plan is van groot belang voor hun groeistrategie.
Om te beginnen is het belangrijk dat je een nulmeting maakt en daarbij je huidige social media plan onder de loep neemt.
Reflecteren over je social media plan
Voor je enthousiast aan de slag gaat met je social media plan, is het zeer nuttig om te kijken wat momenteel werkt en wat niet. Het zorgt er voor dat je een inzicht krijgt in welke zaken positieve reacties generen. Verder toont het ook aan voor welke misstappen je beter uitkijkt.
Ken je merk
Je bewust zijn van wat je merk inhoudt, is een van je meest krachtige tools. Regelmatig opnieuw kijken naar je social media platformen zal je helpen om meer inzicht te verwerven en duidelijk maken waar je kansen liggen. Bekijk welk platform voor jou het meest waardevol is en waar je het grootste bereik op hebt.
Social media strategie meten
Je huidige situatie meten aan de hand van social media grafieken is zonder twijfel zeer interessant. Wanneer je alle gegevens meet, kan dat even overweldigend zijn, maar geloof ons: het is de moeite waard. Zo kan je onder andere meten welke posts het meeste engagement opleveren. Je daarnaast ook verschillende platformen vergelijken en op die manier er op toezien dat er geen moeite verloren gaat.
Cijfers vertalen naar actie!
Wanneer je je gegevens analyseert, let er op om naar die zaken te kijken die je sturing geven voor je volgende stappen. Het kan leuk zijn om te zien hoe je aantal volgers groeide de afgelopen periode, maar zonder context biedt dit element weinig informatie.
Meer fascinerend zijn je actieve gebruikers of je engagement. Of jezelf vragen stellen zoals: ‘Welke beslissing kan ik nemen op basis van deze grafiek’. Dat biedt betekenisvolle inzichten en je kan het omzetten in concrete actiepunten. En dat is waar we voor gaan, niet?
2. Bepaal je social media doelstellingen
Een volgende stap is om op basis van de analyse van je huidige social media, doelstellingen te bepalen. Daarmee bedoelen we haalbare en realistische doelstellingen.
Je nulmeting kan helpen om in de toekomst te kijken in welke mate je dichter bij je het bereiken van je doelstellingen komt. Zo kan je bijvoorbeeld je wekelijks engagement als nulmeting opnemen en bekijken hoe de grafiek evolueert doorheen de tijd.
SMART
Een handige manier om je doelstellingen op te stellen is volgens het SMART-principe. Het houdt in dat je je doelstellingen: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden opstelt.
- Specifiek: beperk je bijvoorbeeld tot een bepaald platform of een bepaalde doelgroep
- Meetbaar: Hier kan je een cijfer plakken op je doelstelling (in % of in exacte cijfers), bijvoorbeeld: ik wil dat mijn actieve volgers met 25% stijgen
- Aanvaardbaar: Is de doelstelling relevant en nog beter: wordt deze door iedereen ondersteund?
- Realistisch: Je doelstelling moet haalbaar blijven. Kan hij bereikt worden?
- Tijdsgebonden: Werken met deadlines, verhoogd je efficiëntie vandaar deze laatste belangrijke factor! Een goed social media planning is de key.
Doelgroep social media plan
Als je denkt aan je doelstellingen hou je best je doelgroep goed voor ogen. Zij zijn uiteindelijk de personen die je met je boodschap graag wil bereiken. Daarbij is het belangrijk om je de vraag te stellen op welke platformen je doelgroep het actiefst is en wat ze naar zoeken.
Je stelt je best in de plaats van je doelgroep om te bedenken wat je hen kan aanbieden. Het is dé manier om doelgericht aan de slag te gaan en er zeker van te zijn dat je effectief te werk gaat.
Social media plan: doelgroep Heineken
Heineken vond zijn doelgroep door onderzoek te voeren naar ‘de gemiddelde heineken drinker’. Ze kwamen daarbij uit op millennial mannen. Op die manier vonden ze de exacte leeftijd, gender, locatie, enzovoort. Deze kennis helpt hun om op maat gemaakte social media posts te maken, op de platformen die relevant zijn voor hun doelgroep.
Heineken focust zich op zijn social media duidelijk op een doelgroep van mannen boven 18 jaar, die graag gezellig met vrienden op café, thuis of tijdens een sportwedstrijd een biertje drinkt. Opvallend is de manier hoe ze met vlijmscherpe content weten in te spelen op de huidige trends die zich afspelen in de leefwereld van hun doelgroep.
Zo is het tegenwoordig bijvoorbeeld helemaal oké om geen alcohol te drinken op een avondje uit. Met de campagne belichten ze dit feit en promoten ze hun 0.0 biertje.
Cheers with No Alcohol. Now You Can.
3. Maak gebruik van een social media strategie model
Social media plan template
Het is uiteraard niet eenvoudig om zomaar aan de slag te gaan. Om structuur aan te brengen in je aanpak, kan je gebruik maken van het social media template die je hieronder kan terugvinden.
Hoe gebruik je de template
Kanalen 📱
In de template zal je verschillende tabbladen vinden die je de mogelijkheid geven om dezelfde factoren te analyseren van je verschillende kanalen. Je hebt een tabblad van de volgende kanalen:
- TikTok
Analyse van je pagina 🗺️
De bedoeling van de template is dat je allereest je eigen kanalen in kaart brengt. Daarbij ga je kijken naar de volgende zaken:
- Likes
- Comments
- Thema
- Variatie
- Aantal reacties
- Het engagement
- Views
- …
Specifieke publicaties 🔍
Voor specifieke publicaties ga je ongeveer dezelfde zaken bekijken en enkele bijkomende factoren.
De bedoeling is dat je eerst gaat kijken op je eigen pagina wat werkt.
Heineken kan bijvoorbeeld een foto van een halve pint plaatsen en enkele weken later een volle pint plaatsen.
Aan de hand van de template kan je duidelijk gaan zien welke content, wat oplevert.
Misschien zal de halve pint meer likes genereren maar toch niet zo veel conversie. De volle pint omgekeerd, want misschien die geeft die meer zin om te kopen?
Kijken naar de concurrentie 👀
Vervolgens ga je hetzelfde toepassen op je concurrentie. Het zal je een duidelijk beeld geven van waar jij naartoe gaat en of je best bijstuurt. Ook zal het je zeggen wat exact je best beter kan doen en wat je kan leren van de goede publicaties van je concurrentie.
Het is uiteraard geen garantie dat je social media plan meteen zal lukken. Om te ontdekken wat goed werkt, zal je naast een goede strategie, ook voeling moeten krijgen met je publiek. Zoals eerder gezegd is er geen betere manier om dat te doen, dan te meten.
4. Zet om in concrete social media acties
Awareness creëren
Dit actiepunt gaat over hoe bekend je merk is. Zo wil Heineken bijvoorbeeld dat wanneer je denkt aan een biertje, je meteen aan Heineken denkt. Dat wanneer klanten een biertje willen, ze zonder twijfel naar Heineken grijpen.
Het is niet dat je onmiddellijk verkopen zult genereren uit brand awareness. Je kan het eerder zien als een lange termijn strategie. Eentje waar je uiteindelijk veel kan uit winnen. In awareness investeren, zal uiteindelijk voor eeuwige roem zorgen. En dat willen we allemaal niet?
Awareness goals
- Nieuwe klanten
- Geloofwaardigheid winnen
- De juiste mensen en partners aantrekken
- Geld winnen en daarmee je bedrijf uitbreiden
Hoe doet Heineken het?
Heineken gebruikt zijn stem
Het merk gebruikt een duidelijke tone-of-voice die speels en humor uitstraalt. Je zou Heineken bijna kunnen associëren met een persoon. Iemand die graag lacht en de humor van dingen inziet.
Met een eindeloos aanbod van biermerken is het voor klanten belangrijk dat ze zich kunnen identificeren met een bepaald merk en zijn karakteristieken.
Daarnaast heeft Heineken nog één belangrijk aspect zeer goed door: social responsibility. Er is een groeiend besef bij klanten over het feit dat ze een impact kunnen hebben en met hun aankopen hun sociale verantwoordelijkheid kunnen opnemen. Het is dus van immens belang dat je als merk ook gaat inspelen op hun bezorgdheden en ingaat op de emoties van je doelgroep.
Een goed voorbeeld hiervan is het statement hieronder van Heineken. Daarin staat dat het bedrijf beslist om niet langer samen te werken met Rusland naar aanleiding van de oorlog met Oekraïne.
Verse, versere, versttttte content
Heineken is sterk in content maken die mensen aanzet om over hun merk te spreken. Ze creëren buzzzzzz! Hoorde je al van hun nieuwe wijn: Weineken?
Het zorgt ervoor dat je merk bekender wordt bij een groter publiek, wat ervoor zorgt dat je meer aandacht krijgt. Én je krijgt herkenning, je doelgroep zal sneller met jou interageren omdat ze je kennen.
Verkopen en leads genereren
Lanceer lead magnets
Het doel van lead magnets is dat ze ervoor zorgen dat mensen vrijwillig hun gegevens met je gaan delen. Zo kan je meer over je doelgroep leren en kan je gerichte content produceren. Dat kan gaan van hun naam tot hun e-mailadres, of zelfs gewoon hun bezigheid.
Verder wil je uiteindelijk ook dat je doelpubliek je producten gaat aankopen.
We horen de volgende vraag al rondspoken in je hoofd: Waarom zou mijn doelpubliek zijn gegevens vrijwillig met mij delen? Of überhaupt hun aankopen bij mijn bedrijf op basis van een social media post. Wel,
- Omdat je hen een voordeel kan aanbieden
Mensen zijn bereid om hun gegevens vrij te geven in ruil voor iets hun voordeel. Het hangt dus af van wat jij hen kan aanbieden. Je kan bijvoorbeeld een handige tool ter beschikking stellen of een kortingscode aanbieden.
- Omdat je een getuigenisof interessante case deelt
Laat klanten of werknemers getuigen over de producten en diensten die je bedrijf aanbiedt. Je wint aan geloofwaardigheid waardoor klanten meer geneigd gaan zijn om je product aan te kopen.
- Omdat ze je advertenties met speciale aanbiedingenspotten
Een betaalde advertentie werkt zeer effectief om leads te genereren op social media. Doormiddel van deze techniek kan je je doelgroep specifieke, op maat gemaakte aanbiedingen aanbieden. De inhoud van die advertentie kan zeer eenvoudig zijn: een korting, een tijdelijke actie of je kan ook specifieke content delen.
Mensen op je website krijgen
Als je helemaal gaat voor top content, ga je ook voor veel traffic op je website! Want waarom anders al die moeite doen? Al is dat niet zo eenvoudig.
Deel je content!
Om te beginnen kan het interessant zijn om je content meermaals te delen. Stel nu dat je je content in de eerste ronde op drie verschillende platformen deelt. Je gaat enkele clicks genereren. Herhaal dit nog een tweede keer en je gaat vaststellen dat je aantal clicks niet opeens verdubbelen, maar doe je dat nog een derde keer dan ga je merken dat je totaal aantal clicks opmerkelijk veel hoger liggen.
Is dat niet opdringerig?
Neen. Is ons resoluut antwoord. De kans dat je volgers jouw post van de eerste keer zien is miniem. Het is dan ook maar normaal dat je je volgers voorziet van de content die ze verwachten. Dus deel het meermaals zodat ze zeker geen updates missen. Zelfs je meest opmerkzame volger zal niet klagen als hij je gedeelde content tweemaal spot
Als je écht zeker wil zijn dat je je volgers niet stalkt met content, stel je dan in hun plaats. Vraag je af waar voor jou de grens ligt van spam als je op je privé account scrolt. Hoe daarbij rekening met deze wijsheid: doe niets wat je zelf niet graag hebt. Zorg er uiteindelijk voor dat je altijd voor meerwaarde zorgt voor je volgers.
Om het overzichtelijk te houden maak je voor jezelf best een schema om te zien wanneer je content nog eens opnieuw deelt. Opgelet! Deel nooit twee keer exact dezelfde content, breng er variatie in door af te wisselen in de manier waarop. Voeg er bijvoorbeeld eens een quote, titel, vraag of feitje aan toe.
Engagement van je doelgroep verhogen
Je social media plan vraagt ook om een return uiteraard. Je wil naast leads ook engagement verkrijgen. Het is namelijk altijd aangenaam als een conversatie van twee kanten komt en dat geldt ook online.
Voor deze actie wil je echt zorgen dat je doelgroep betrokken is. En wat is een betere manier dan ze letterlijk te betrekken? Deel hun berichten op je feed, stel vragen, reageer, maak een live-video,…
Maak je communicatie overheen de platformen zo persoonlijk mogelijk. Als je reageert, kies er dan bijvoorbeeld voor om in je reactie de voornaam van de persoon die je aanspreekt te gebruiken. Nog een gouden tip: stel open vragen en open het dialoog over bepaalde topics.
Een goed voorbeeld is de post hieronder van Heineken. Ze vragen de voorspelling van hun volgers en die krijgen ze! Wie heeft nu geen mening over voetbal?
5. Vergelijk social media platformen
Social media platform uitkiezen = terugkoppelen naar strategie
Vooraleer je aan de slag gaat op verschillende platformen, vergelijk je best de platformen. Daarnaast koppel je best terug naar je strategie en meer specifiek naar je doelgroep. Denk ook aan het soort media en content dat het best aansluit bij je strategie.
Wil je korte, creatieve filmpjes delen voor een jong publiek, dan overweeg je best om Tiktok aan te maken. Wil je, anderzijds, een meer formeel, business publiek aantrekken met een blog met een marketing thema, dan kan LinkedIn meer interessant zijn. Je snapt de boodschap, niet?
Het belang van meten
Hoewel deze verschillende platformen gekend zijn een bepaalde doelgroep te bereiken, blijft het belangrijk om te meten. Het kan zijn dat voor jouw product, je doelgroep een bepaald platform werkt en dat het platform voor diezelfde doelgroep niet goed werkt als het gaat om een ander product. Ga hiervoor niet af op je instinct.
Gebruik in de plaats daarvan je tijd en middelen goed. Concentreer je op jouw specifieke doelstellingen en ga voor top content op enkele kanalen.
Heineken’s social media platformen
Je kunt Heineken vinden op Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter en Youtube.
Ze gebruiken elk medium anders door zich te richten op een specifiek publiek. Zo gebruikt Heineken Facebook voor het delen van updates over het merk, mensen en verhalen.
Terwijl LinkedIn wordt gebruikt voor nieuws, het delen van strategische beslissingen en verhalen over hun personeel, vacatures, successen en hun best practices.
Met bijna 25 miljoen volgers is Facebook het populairste platform van het bierbedrijf. Heineken steekt daarmee ver boven andere biermerken uit.
De Facebook-strategie van Heineken is er vooral op gericht om relevante content te leveren die hun fans, voornamelijk voetballiefhebbers, vermaakt en betrekt. Je zou Heineken soms kunnen vergelijken met een publieksopwarmer die fans warm maakt voor een voetbalwedstrijd. Ze willen enthousiasme opwekken en hun volgers aanzetten tot actie.
Bij het bekijken van hun content krijg je zin om te delen, reageren en liken. Het is een zeer slimme strategie want het verkoopt bier zonder nog maar iets over verkoop te vermelden.
Op Instagram heeft Heineken meerdere regionale accounts. De teller van hun hoofd account staat momenteel op 663 duizend volgers. Het bedrijf is zeer actief op Instagram, met dagelijkse stories, een post om de paar dagen, en leuke hoogtepunten.
Content
Hun gekende groene flesjes worden op hun feed telkens in een ander jasje gestoken. Zo zal je bijvoorbeeld tijdens het ski seizoen een bevroren flesje spotten die klaar is voor de après ski. Je ontdekt op dit medium de persoonlijkheid van het merk. Hun informele, jeugdige en humoristische aanpak spat van hun content af. De sleutel? Relevante content.
Nieuwe James Bond film in de zalen? Wees maar zeker dat je agent 007 spot op hun feed. En wat nog je nog meer op Instagram kan vinden? Metaverse. Uiteraard kan je in deze digitale omgeving ook een virtueel Heineken biertje consumeren.
Uiteindelijk deelt Heineken ook regelmatig uitslagen over zijn gesponsorde sportclubs.
Acties op Instagram
Het doel van Heineken’s Instagram is allesbehalve hard doorduwen om te verkopen. Wat ze wel willen bereiken is een groot engagement en interactie met hun volgers. Daarbij valt op dat ze tijd investeren in het beantwoorden van reacties van klanten. Allemaal is uiteraard een onmogelijke taak, maar zelfs als een reactie niet mogelijk is, krijgen volgers regelmatig alsnog een like.
Linked-In
Zoals gebruikelijk dient Linked-In ook bij Heineken meer als professioneel platform. Hun profiel haalt ook hier maar liefst 1,6 miljoen volgers. Op dit platform deelt het bedrijf wekelijks enkele bedrijfsupdates. Content gerelateerd delen ze getuigenissen van werknemers, stapt de CEO naar voren en delen ze hun sociale initiatieven.
Het platform toont aan dat het bedrijf transparant is over zijn zakelijke beslissingen. Daarnaast zorgen de getuigenissen ervoor dat toekomstige werknemers een waarheidsgetrouw beeld krijgen van het bedrijf.
Heineken probeert hier niet “perfect” te zijn, maar eerder inzicht te bieden in de inspanningen die ze leveren en hun behaalde resultaten.
Youtube
Tijdens het schrijven van dit artikel, promoot Heineken op zijn Youtube-kanaal volop zijn Virtual Heineken Silver. Een virtueel biertje dat je vanaf nu in Decentraland kan vinden. Met deze promotie speelt het bedrijf in op de nieuwe Metaverse trend.
Daarnaast vind je op het kanaal nog allerlei leuke reclamespotjes, die geïnspireerd zijn op actuele topics. Heineken drukt zijn stempel op deze varia en gaat in zijn business video’s telkens voor een onderscheidende aanpak.
Hun content op dit platform sluit nauw aan bij de leefwereld van hun doelgroep, waardoor ze zich kunnen identificeren met het biermerk. En dat blijkt te werken, het levert hun kanaal namelijk 576 duizend volgers op.
Hulp nodig bij je social media plan?
Ontdek hier de meest relevante agencies voor jouw project, gebaseerd op jouw specifieke vereisten.
Hoe gebruik je het?
- Bekijk doelstelling per doelstelling. Beschrijf in de nulmeting de huidige situatie van je doelstelling. Bijvoorbeeld: je huidige engagement rate
- Stel vervolgens je concrete doelstelling op volgens het SMART-principe.
- Formuleer daarna ook duidelijk de doelgroep van je actie
- Daarna denk je na over hoe je het gaat aanpakken, dat beschrijf je bij je strategie
- Daarna kan je een concrete actie formuleren. Formuleer deze kort, wat ga je doen?
- Als laatste is het belangrijk om na te gaan op welk platform je je social media actie gaat verspreiden.
Heineken’s social media plan samengevat…
Alles begint met het goed kennen van je merk. Weten waar je voor staat. Je huidige kanalen meten, is goud waard. Op die manier weet je wat er goed gaat en wat minder. Daarna is het goed om doelstellingen te bepalen, stel deze zo concreet en SMART mogelijk op. Alleen op die manier kan je achteraf weten in welke mate je deze doelstelling bereikte.
In je doelstelling neem je ook best je doelgroep op. Hoe nauwkeuriger die beschreven is, hoe gerichter je content kan zijn. Heineken focust zich bijvoorbeeld op (mannelijke) millenials die al graag eens een biertje drinken onder vrienden.
Om de doelstelling te bereiken zijn er verschillende opties mogelijk. Maak zeker dat je je aanpak op voorhand in een strategie giet en zet je doelstellingen ook om in concrete actiepunten. Zo deelt Heineken bijvoorbeeld een wedstrijdactie om meer leads te bekomen.
Als alles goed zit, is er nog een laatste belangrijk punt: het uitkiezen van een geschikt platform. Koppel daarvoor even terug naar wat en wie je wil bereiken om zeker te zijn van de juiste keuze. Heineken kiest bijvoorbeeld heel bewust om zijn sociale verantwoordelijke inzet te delen op Linked-In en niet op Instagram.
Om een overzicht te krijgen van al deze stappen kan je ons social media plan template gebruiken.