6 ultieme tips voor de juiste sociale media kanalen
Gemiddeld spendeert een mens 2 uur en 22 minuten op social media en dat loopt elke dag op. Studies tonen dat wanneer je zes uur per week aan social media marketing besteedt de resultaten omhoog schieten. Je groeit het websiteverkeer, de zoekresultaten verbeteren en uiteindelijk verhoog je de conversieratio’s ook. Daarom is social media onmisbaar in ons dagelijks leven als marketing professional.
Er zijn vele social media kanalen en elk heeft zo z’n eigen voor- en nadelen. Om er er achter te komen wat voor jouw bedrijf nu de beste sociale media kanalen zijn, moet je je een aantal zaken afvragen. In dit artikel bespreken we hoe jij de juiste sociale media kanalen kunt vinden.
Er is een overvloed aan sociale media kanalen maar met deze tips kom jij erachter hoe je best te werk gaat voor goede resultaten. Lees dus snel verder om jouw social media invloed te vergroten.
Bron: Pixabay
Hoe bepaal je welk social media kanaal geschikt is?
Voor we deze vraag kunnen beantwoorden zullen we je eerst een wedervraag stellen. Waar zit je doelgroep? Of misschien moeten we zelfs nog een vraag stellen: Wie is je doelgroep? Elk platform heeft zo z’n eigen gebruikers en om jouw merk zo goed mogelijk naar voren te schuiven is het dan ook belangrijk dat je dat op de juiste manier doet. de manier waarop moet matchen bij het platform en dus aanspreken bij de doelgroep. De tijd van Facebook ads starten en hopen dat je salescijfers omhoog schieten lijkt voorbij. Daarom moet je als bedrijf actief zijn op de sociale media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt en content maken die hun aandacht trekt. Laten we eens kijken naar de eigenschappen van een aantal van de meest populaire sociale media kanalen. Want het grootste social media kanaal betekent niet altijd het beste.
Bron:Pixabay
In Nederland zitten er op dit moment ruim 10 miljoen mensen op Facebook. Het is het grootste social media platform in Nederland. Hoewel Facebook zeker niet meer hard stijgt met aantallen kun je nog zeker een grote doelgroep bereiken. Jongeren 15-22 jaar zijn het minst actief op Facebook terwijl 40+ nog het meest actief is. We raden je dan ook aan om altijd actief te blijven op Facebook. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een account en zou je dus in theorie kunnen vinden.
Instagram is het jongere broertje of zusje van Facebook en heeft in Nederland bijna zes miljoen (dagelijkse) gebruikers. De engagement is momenteel hoger op Instagram dan op Facebook. “Insta” is wel meer beeld georienteerd dus je content moet hier net wat creatiever zijn dan op Facebook bijvoorbeeld. Waar je op Facebook nog weg komt met een halve thesis over de laatste wetswijzigingen zal die informatie feitelijk verloren gaan op Instagram.Dit social media platform is erg visueel en daarom moet je als merk je verhaal in beeld kunnen vertellen. Tekst is van mindere waarde en dat kan voor sommige mensen nog wel eens een struikelblok zijn. Hoewel een accountantskantoor misschien minder te vertellen lijkt te hebben dan een Nederlands marketingkantoor, moet je de kracht van Instagram niet onderschatten. Omdat de content veel engagement uitlokt kun je het ook gebruiken door met je klanten te binden en een sterkere band op te bouwen door bijvoorbeeld je werkdag vast te leggen in verschillende posts of foto’s.
Het social media kanaal voor professionals is Linkedin. Van de verschillende sociale media kanalen was Linkedin het kanaal met het minste oog voor content. Daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Nu zijn er met Linkedin Stories, creator mode en zelfs blogs miljoenen content creators op Linkedin. Het platform heeft geprobeerd de dagelijkse bezoekers vaker naar hun social media kanaal te lokken en dat is gelukt. Linkedin is niet meer de “help ik zoek een baan” website maar wordt nu meer gebruikt om te netwerken en content te verslinden dan ooit te voren. In Nederland heeft Linkedin 5 miljoen gebruikers die ouder zijn dan 14 jaar. De Linkedin community bestaat met name uit professionals en geeft je ook tal van b2b mogelijkheden.
Bron: Pixabay
TikTok
“Als je nog nooit van TikTok hebt gehoord ben je waarschijnlijk te oud voor TikTok” was een een bekende kreet een paar jaar geleden. TikTok heeft in Nederland bijna twee miljoen gebruikers en wereldwijd staat de teller op 800 miljoen. Tiktok is het kanaal waar je zelf handige of grappige video’s upload. De video’s zijn kort en hebben een hoog entertainment gehalte. TikTok is nog relatief jong en de reclame mechanismen die bij Facebook, Instagram en Youtube de geldmachine laten draaien zijn hier nog niet zo actief. Toch is de TikTok trend ook overgewaaid naar het zakenleven en zien we steeds meer TikTok accounts van grotere merken en bedrijven. Op dit social media kanaal is het misschien wel het meest belangrijk om de taal van de doelgroep te spreken. Dertien in een dozijn content werkt hier niet. Je jong voordoen wordt je dan ook afgeraden, je zal snel genoeg door de mand vallen en dat werkt averechts. Net als Instagram verwachten we dat binnen een paar jaar TikTok ook de harten zal veroveren van 35 – plussers maar voorlopig is de leeftijdscategorie 14-25 jaar wat hier aan de macht is.
Twitter gaat al even mee en hoewel je niet altijd evenveel hoort over het platform zijn er nog altijd bijna drie miljoen gebruikers in Nederland. Dit platform heeft veel impact en wordt nog steeds gebruikt om op het laatste nieuws in te springen. Daarnaast heeft Twitter een heel open effect en dat zorgt er dan weer voor dat “tweets’ zomaar viral kunnen gaan, niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd. Vele tweets halen nog dagelijks het nieuws of worden verspreid op een ander social media kanaal zoals bijvoorbeeld Facebook. Als jouw service en producten veel met het nieuws te maken hebben of je ziet een manier om het nieuws te betrekken bij jouw aanbod dan mag je twitter zeker niet overslaan.
Clubhouse
Instagram is beeld, Tiktok is video en Clubhouse is geluid. Van alle sociale media kanalen die we hierboven genoemd hebben is Clubhouse het jongste.Vorig jaar had Clubhouse, een app dat waarmee je in kanalen communiceert slechts een paar duizend gebruikers. Nu zijn er miljoenen dagelijkse gebruikers en gaat de marktwaarde al over een miljard Dollar. Het platform had recentelijk Mark Zuckerberg en ook Elon Musk als sprekers en dat liet het platform bijna crashen. Met Clubhouse zijn er verschillende “zalen” waarin gebruikers met elkaar kunnen spreken over bepaalde onderwerpen. Je moet het zijn als een chatroom maar dan met je stem in plaats van getypte berichten.
Als merk zijn er nog niet al te veel mogelijkheden om je bedrijf te promoten maar dit kan natuurlijk al wel als professional. Het is een goede manier om te netwerken en de mening van jou en je bedrijf te delen met andere geïnteresseerden. Binnenkomen op dit social media kanaal is wat lastig omdat het invite only nog steeds van toepassing is. Je moet een uitnodiging krijgen van een Clubhouse gebruiker om het platform te gebruiken. Door het korte leven van Clubhouse en de grote populariteit dat Clubhouse nu al heeft gewonnen, doe je er goed aan om zo snel mogelijk eens te kijken of jij er met jouw bedrijf iets kunt gaan betekenen voordat de massa naar dit kanaal trekt.
Onze tip: wees origineel in je aanpak en combineer verschillende sociale media kanalen
Het creëren van content is best een hoop werk, helemaal als je dit constant voor verschillende sociale media kanalen moet doen. Toch is het wat ons betreft anno 2021 onmogelijk om social media over te slaan in je marketingstrategie. Zelfs als je denkt dat je jouw doelgroep niet over kan halen om iets aan te kopen op social media zal het in ieder geval de band met je klantenkring verbeteren en de naamsbekendheid van je merk vergroten. Je hoeft niet op elk social media kanaal te zitten maar welk social media kanaal kies je dan? Zoals we in onze introductie al zeiden hangt het af van waar jouw doelgroep zich bevindt. Als dit Instagram is kun je kijken wat andere merken uit jouw niche doen om hun volgers te bereiken. Dit kopieer je niet maar je laat je inspireren en maakt content dat net iets beter is of meer inspeelt op jouw diensten.
Bron: Pixabay
De zes uur per week die we ook al eerder noemden kan genoeg zijn om en een strategie te bedenken en social media content te maken voor twee weken minimaal. Zo ben je constant actief op allerlei fronten en zul je merken dat de aandacht voor je merk zal stijgen. Zelfs als je niet al te ervaren bent in het creëren van content of social media in het algemeen kun je door wat inspiratie op te doen bij grote spelers, een strategie uitwerken die voor jou passend is en succes oplevert. Door bovendien onze website in de gaten te houden zul je altijd op de hoogte blijven van het laatste social media nieuws en welk kanaal er trending is.