Marketing consultancy is de sleutel tot succes
Marketing

Marketing consultancy is de sleutel tot succes

5,00/5(1)

Wil je jouw bedrijf laten groeien, ben je op zoek naar manieren om nieuwe doelgroepen te bereiken of wil je jouw merk een gezicht geven? Vind je het moeilijk om door de toenemende concurrentie heen te breken? Lopen de verkoopcijfers terug en kan je er niet helemaal de vinger op leggen?

Je hoeft al deze problemen en uitdagingen niet in jouw eentje aan te pakken. Professionele marketing consultants zijn er om samen met je een manier te vinden om de omzet van jouw bedrijf te verhogen of de marges te verbeteren.

Tenminste, dat is het doel waar marketing consultancy zich op richt. Wat marketing consultancy precies inhoudt, hoe het jouw onderneming kan helpen en hoe je hier goede ondersteuning kunt vinden, vind je hier.

Wat houdt marketing consultancy in?

Marketing consultancy is geen tijdgebonden proces en dit is precies waar de specialiteit ligt. Het werk houdt niet op bij de ontwikkeling van een marketingstrategie, maar gaat veel verder dan dat. De resultaten zijn samen met de marketing consultant geanalyseerd en geëvalueerd.

Om na te gaan of dit werkelijk is gebeurd, moeten de doelstellingen meetbaar worden gemaakt. Bijgevolg worden tussentijdse doelstellingen en hoofddoelstellingen van tevoren duidelijk omschreven.

Mocht de ontwikkeling een andere richting uitgaan dan gebruikelijk, dan volgen er aanpassingen. Zo kan je er zeker van zijn dat je niet halverwege in de kou komt te staan.

✨ Marketing consultants begeleiden je de hele weg. ✨

Laten we eens kijken naar de verschillende aspecten die professioneel marketingadvies kan aanbieden.

1 – Het bepalen van de doelstellingen

In een goed marketingadvies moet de formulering van doelstellingen de leidraad zijn. Zoals reeds beschreven, is dit de enige manier om te meten of het advies succesvol is geweest. Zij vormen de basis voor een gedegen strategie.

2 – De SWOT-analyse

De SWOT-analyse gaat eerst in op de huidige situatie van jouw bedrijf. Hier worden enerzijds de zwakke punten van het bedrijf belicht, maar ook de sterke punten en de kansen.

Bovendien worden mogelijke risico’s vermeld. Door de analyse zoals ze is, wordt de begeleiding toegespitst op het wegwerken van de zwakke punten en het bevorderen van de sterke punten.

3 – Concurrentie en marktanalyse

Om de doelstellingen van de klant te bereiken, is het van essentieel belang om naar de markt en de concurrentie te kijken. Daarom zal elke goede marketing consultant je begeleiden bij de juiste analyse.

4 – Definitie en analyse van doelgroepen

Op dit punt wordt de bestaande doelgroep bepaald en geanalyseerd. Zo nodig wordt ook hier gezocht naar mogelijkheden om nieuwe doelgroepen te ontwikkelen.

5 – Voordelen voor de klant en USP (Unique Selling Point)

Wat maakt jouw product speciaal en welke voordelen heeft het voor de klant? Deze twee aspecten zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling van een marketingstrategie en worden derhalve van tevoren uitgewerkt.

6 – Ontwikkeling van de marketingstrategieën

Nu het grondige voorbereidend werk is gedaan, is het tijd voor de ontwikkeling van de marketingconcepten. Dit moet allesbehalve een vaag richtsnoer zijn, maar veeleer zeer concreet.

Dit omvat de opstelling van een passend marketingplan waarin alle maatregelen worden opgenomen. Dit zal in het verdere verloop worden gebruikt om na te gaan of de overeengekomen doelstellingen zijn bereikt. Zoals reeds besproken, is marketing controlling ook een van de gebieden van een marketingadviesbureau.

Wat zijn de voordelen van marketing consultancy?

Je kunt jouw marketingstrategie zeker ontwikkelen en optimaliseren zonder professionele ondersteuning. Weet wel dat marketing consultancy voordelen biedt. Je kunt ze in drie woorden samenvatten:

  • duidelijkheid
  • efficiëntie
  • transparantie

Werken met een professioneel marketingadviesbureau zorgt ervoor dat je een leidraad voor jouw volledige marketing ontwikkelt die duidelijke en heldere richtlijnen bevat. Deze uniformiteit bevordert op haar beurt een duidelijke communicatie met klanten en partners, alsook een gestructureerde interne communicatie.

Door de concreet uitgewerkte richtsnoeren weten alle deelnemers precies in welke vorm zij bij het proces betrokken zijn, hetgeen de doeltreffendheid en de doelmatigheid ten goede komt. Uiteindelijk kan je, wanneer je met de marketing consultant samenwerkt, op elk moment vragen hoe succesvol de marketingstrategie is, wat je volledige transparantie geeft.

Hoe herken ik een goede dienstverlener?

Er zijn veel marketingbureaus. Het enige wat je hoeft te doen is de relevante woorden in te voeren in de zoekmachine en je zult een aantal resultaten te zien krijgen. Dit doet de vraag rijzen: Hoe kan je de juiste dienstverlener vinden?

Adviesbureau vs. marketing consultant

In een eerste fase moet je zich afvragen of je een beroep wilt doen op een bureau of op een onafhankelijke bedrijfsconsultant. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen.

Bureau’s zijn meestal een bedrijf met een team van verschillende specialisten. Zo kan je er zeker van zijn dat je ook voor grote opdrachten de juiste diensten kunt verwachten. Nadelen zijn dat de communicatiekanalen met grote bureau’s langer zijn. Dit is zo omdat de verschillende werkopdrachten binnen het team zijn gedelegeerd.

Naast bureaus zijn er marketing consultants die als freelancers werken. Het duidelijke voordeel hiervan is dat je altijd te maken heeft met de persoon die het werk uiteindelijk zal uitvoeren.

Daarom kan de marketing consultant ook meteen in het begin alle vragen beantwoorden die je bezighouden en je direct vertellen waar zijn of haar grenzen liggen. Vanaf het eerste contact tot de ontwikkeling van de marketingstrategieën tot de controle van de marketing, heb je een vaste contactpersoon die precies op de hoogte is van het hele proces.

Het juiste marketingadviesbureau kiezen

Wanneer je eenmaal hebt besloten of je jouw marketing wilt toevertrouwen aan een bureau of dat je een beroep wilt doen op een onafhankelijke consultant, is de keuze weliswaar kleiner geworden, maar nog steeds groot.

Hier hangt het onder meer af van jouw individuele behoeften voor welke diensten jou advies wenst. Het is bijvoorbeeld mogelijk om niet van het hele pakket gebruik te maken, maar alleen ondersteuning te bieden bij de marktanalyse of de SWOT-analyse.

Deze aanbiedingen moeten dan uiteraard worden opgenomen in de diensten van de aanbieder.

Sortlist biedt jou een matching-systeem waarmee je snel en gemakkelijk de aanbieders vindt die aan jouw wensen voldoen.

Maak de juiste keuze in alle vertrouwen…

Ontdek hier bureaus die jou de beste marketingadvies kan bieden…

Ik wil advies!

Naast de aangeboden diensten moet je ook naar de referenties kijken. Elk bureau en elke freelancer zal alleen op zijn website lovend over zichzelf spreken. Veel interessanter is wat voormalige cliënten zeggen over de samenwerking. Als er helemaal geen klantenbeoordelingen zijn, moet je de zaak ook met de nodige voorzichtigheid benaderen.

In de laatste stap moet het marketingadvies natuurlijk ook passen binnen het budget dat je voor jouw marketing beschikbaar hebt.

Wat kost een marketingadvies?

Als je overweegt een marketingadviesbureau in te schakelen, is de eerste vraag die begrijpelijkerwijs rijst, de kostprijs. Helaas is dit niet zo eenvoudig en vooral niet in algemene zin te beantwoorden. Bij het bepalen van de prijs houd je best rekening met verschillende factoren, zoals:

  • de omvang van het project en
  • de hoeveelheid werk die in termen van tijd nodig is.

Wij willen natuurlijk niet helemaal afzien van het geven van enkele cijfers, maar wij willen benadrukken dat dit slechts ruwe richtlijnen zijn.

Voor strategisch marketingadvies kan je van een professioneel adviesbureau een dagtarief van ongeveer € 1.000 verwachten. In de meeste gevallen bedraagt het uurtarief meer dan € 100. Bovenstaande cijfers betekenen natuurlijk niet dat je niet ook een dagtarief van € 1.500 kunt tegenkomen of misschien zelfs een aanbod voor € 800 per dag kunt krijgen.

Nu we het toch over geld hebben, willen we jou aanraden niet meteen voor de goedkoopste aanbiedingen te gaan. Zelden krijg je veel waar voor weinig geld. Marketing consultancy is geen uitzondering.

Als je op een koopje probeert te vissen, kan dat in het ergste geval averechts werken en zal jouw bedrijf er net zo goed of slecht uit komen te zien als voorheen. Om dit te vermijden, moet je er zeker van zijn dat het marketingadviesbureau het “proof of concept” biedt, d.w.z. dat het succes van het advies meetbaar is.

Conclusie: Succes is te verkrijgen door advies

Marketing is onmisbaar geworden in de wereld van vandaag. Door de stortvloed van reclame die wij in het dagelijks leven en in de media tegenkomen, moet deze goed doordacht zijn om het gewenste effect te bereiken.

💡 Marketingadvies kan de sleutel tot succes zijn.💡

Samen met de experts kan je van de eerste stap van het formuleren van doelstellingen naar het controleren van jouw marketingstrategie gaan. De uitgebreide ondersteuning zorgt ervoor dat je niet blijft zitten met een resultaat waar je niet tevreden over bent. Optimalisering en aanpassing maken in feite deel uit van het overleg.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email