Wat is een mediaplan en wat is het doel van mediaplanning?
Advertising

Wat is een mediaplan en wat is het doel van mediaplanning?

5,00/5(1)

Als u doeltreffend wilt adverteren, is mediaplanning de eerste stap. Om een mediacampagne te doen slagen en een impact te hebben op jouw huidige en potentiële klanten, moet je een concrete strategie uitwerken

Deze strategie wordt ontwikkeld en geperfectioneerd door het opstellen van een mediaplan. Niet iedereen is echter vertrouwd met het begrip mediaplanning. Zelfs vandaag de dag beheersen sommige bedrijven het nog niet volledig.

Dat is waarom wij de beste PR-bureaus in Frankrijk op een rijtje zetten.

Dus, wat is mediaplanning en wat is het nut ervan in marketing?

Mediaplanning: Definitie

Mediaplanning is een instrument dat alle ondernemingen moeten gebruiken om hun reclameactiviteiten te beheren en alle aankopen van advertentieruimte te plannen. Concreet regelt het mediaplan de frequentie, de media en de mogelijkheden om promoties voor de producten en diensten van een bepaald merk uit te zenden.

In een mediaplan wordt de verschillende fysieke en online publicatiemedia omschreven. Hieronder vallen kranten, tijdschriften, websites, tv- en radiozenders, enz.

Waarom een mediaplanning?

Reclame is altijd een praktijk geweest die door merken werd gebruikt om hun producten en diensten bij hun doelpubliek te promoten. Deze marketingmethode vereist echter een strategie, en daarom laat je een mediaplan opstellen door een planner.

De planner moet ervoor zorgen dat de reclame geschikt is voor de context en de beoogde klanten. Bovendien moet de planner ervoor zorgen dat de activiteiten succesvol zijn en dat de gedane investeringen rendabel zijn.

Er zijn drie belangrijke stappen in mediaplanning:

  • De formulering van verschillende strategieën;
  • Evaluatie van de doeltreffendheid van de benaderingen;
  • Aanpassing van het plan indien nodig.

Het belangrijkste doel van het mediaplan is het publiek te voorzien van een impactvolle boodschap. Wanneer je via een advertentie op het juiste moment en op het juiste kanaal verspreid, dan heb je impact.

Om de doeltreffendheid van een mediaplan te garanderen, moet de marketeer die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling ervan, eerst een aantal vragen beantwoorden:

  • Wie zijn de doelgroepen van de reclame?
  • Wat zijn de doelstellingen van de uitzending?
  • Wanneer moet ik het bericht publiceren?
  • Hoeveel budget is er beschikbaar?
  • En hoe succesvol is de advertentie?

Hoe ontwikkel je een mediaplan?

Het opstellen van een mediaplan is een proces dat uit verschillende stappen bestaat. Het vereist een analyse van alle parameters die verband houden met het publiek waarop de betrokken advertenties zich richten. Vervolgens wordt bestudeerd welke invloed op dit doel moet worden uitgeoefend alvorens over te gaan tot de uitwerking van de strategieën.

De doelstellingen van jouw mediaplanning bepalen

De doelstellingen van jouw mediaplanning bepalen

Een enkele campagne kan meerdere doelstellingen tegelijk hebben. Bovendien kunnen deze doelstellingen tot verschillende gebieden behoren. In het algemeen is het doel van een mediacampagne de inkomsten van het bedrijf te verhogen door meer verkoop. Het zal ook de zichtbaarheid en de bekendheid van het merk in kwestie verbeteren.

Bij het vaststellen van de doelstellingen moet ook rekening worden gehouden met het beschikbare budget om de haalbaarheid van deze doelstellingen te bestuderen. Het moet echter ook niet te streng zijn. Het is het beste om de financiële middelen van jouw campagnes in een prijsvork op te nemen.

Bepaal het doel

We leven in een tijdperk waarin de gebruikerservaring een enorme impact heeft op de klanttevredenheid. Stel daarom eerst de behoeften van de consument vast. Kies daarna de boodschap en en de media waarmee je de boodschap wilt doorgeven.

Om een geschikt mediaplan op te stellen, moet de planner eerst de leeftijdsgroep, het geslacht, de interesses of de sociale klasse bepalen die hij of zij met de reclame wil bereiken.

Vervolgens is het van essentieel belang de behoeften en betrokkenheidspatronen van het doelpubliek te onderzoeken om het soort reclame te ontwikkelen dat onmiddellijk hun aandacht zal trekken. Het is ook belangrijk de kanalen te vinden die dit publiek het meest gebruikt.

Bepaal de frequentie en het bereik van reclame

Wanneer een bedrijf aan een mediacampagne begint, is het belangrijk na te gaan hoeveel mensen zullen worden bereikt en hoe vaak de consument eraan zal worden blootgesteld.

De blootstellingsfrequentie kan regelmatig zijn, bijvoorbeeld tweemaal per week, gedurende de gehele campagne. Deze strategie is bedoeld om de reclameboodschap voortdurend onder de aandacht te brengen en het effect ervan te versterken.

De juiste mediaplatforms kiezen

Merken moeten meegaan met de trends op het gebied van communicatiemiddelen, waaronder mediakanalen. Daarom moeten zij analyseren welke kanalen het populairst zijn bij hun doelpubliek om daar hun campagnes te voeren. Bovendien kunnen merken kiezen tussen online en offline media.

Bij online media gaat het om de levering van digitale advertenties. Deze kan je delen op een website, op een sociaal netwerk of via e-mail. De digitale aanpak maakt het mogelijk consumenten te benaderen op basis van leeftijd, interesses of burgerlijke staat.

Via sociale media kan een advertentie bijvoorbeeld snel viral gaan en een enorm aantal potentiële klanten bereiken.

Offline media heeft voordeel dat het fysiek is. Het is door de consument voor langere of kortere tijd bewaard. Tijdschriften en kranten zijn perfecte voorbeelden van offline media. Bovendien is het waarschijnlijker dat consumenten de informatie in deze media vertrouwen.

Bovendien zijn zij gewoonlijk zeer doelgericht, gaande van kookboeken tot modetijdschriften, van religieuze kranten tot sporttijdschriften. Ten slotte zijn ook radio en televisie zeer doeltreffende middelen om een merk te promoten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email