De ultieme gids om te beginnen met online adverteren
Laatst geüpdate op 17 april 2024 om 12:16 pm
Wil je als bedrijf meer klanten dan kun je eigenlijk niet om adverteren heen. Daar zijn heel veel verschillende mogelijkheden voor. Je kunt gaan voor het klassieke adverteren in krantjes, tijdschriften en op billboards. Maar een van de meest efficiënte manieren van adverteren is toch wel online.
Online adverteren is steeds belangrijker geworden. Niet alleen omdat bijna iedereen tegenwoordig online te vinden is, maar ook omdat je je advertenties veel meer kunt richten op je doelgroep. Wat online adverteren is, welke varianten er zijn en hoe je online adverteren kunt aanpakken lees je hier.
Wat is online adverteren?
Adverteren is het promoten van je producten, diensten of je merk. Voorheen deden we dit voornamelijk in de fysieke wereld. Via een lokale krant, huis-aan-huis reclame of op de zijkant van een bus. Maar daar is sinds een tijdje een veel betere optie bijgekomen. Online adverteren is het promoten via digitale platforms. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld Google of social media.
Online adverteren biedt een breed scala aan mogelijkheden. Niet alleen zijn er honderden, zo niet duizenden websites waarop je kunt adverteren, er zijn ook allerlei manieren om te adverteren. Denk hierbij aan pay per click, videoadvertenties of banners op websites.
Waarom online adverteren?
Online adverteren heeft voor jou als bedrijfseigenaar of zelfstandig ondernemer heel wat voordelen vergeleken met traditioneel adverteren. Een belangrijke reden om online te adverteren heeft te maken met het bereik. Iedereen is tegenwoordig online. Dat biedt tal van mogelijkheden om je doelgroep te benaderen.
Voordelen van online adverteren
Dit zijn de belangrijkste voordelen van online adverteren:
- Gerichte targeting – Een van de belangrijkste voordelen van online adverteren is de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te benaderen. Je kunt er online voor zorgen dat specifiek jouw doelgroep je online reclame ziet.
- Goedkoper – Doordat het mogelijk is om online advertenties specifiek op een bepaalde doelgroep te richten zijn de online adverteren kosten lager. Je verspilt geen geld aan reclame waar de ontvanger niet op zit te wachten.
- Meetbaar – Reclame online geeft je de kans om exact te zien wat voor effect je online adverteer campagne heeft. Je kunt zien wie je bericht geopend heeft en zelfs of het heeft geleid tot conversie. Dit maakt het ook mogelijk om je campagne op de juiste punten bij te stellen.
- Snelle lancering – In vergelijking tot traditionele reclame is online adverteren een stuk sneller. Het kost slechts een fractie van de tijd.
- Eenvoudig aanpasbaar – Doordat alles online afspeelt, wordt snel duidelijk waar eventuele knelpunten zitten. Hierdoor kun je je campagne snel en eenvoudig bijstellen om de juiste mensen te bereiken.
Wat online adverteren voor jou kan betekenen
Elk bedrijf wil met online adverteren een ander doel bereiken. Het gaat niet altijd alleen om het verkopen van een product. Voor elke online advertentiecampagne bepaal je als bedrijf een doelstelling. Dit zijn een aantal doelstellingen die je kunt bereiken met online adverteren:
- Creëren van naamsbekendheid
- Zorgen voor meer verkeer naar je website
- Zorgen voor meer engagement
- Meer leads genereren
- Meer producten verkopen
- Marktonderzoek
Hoe kan ik online adverteren?
Heb je nog nooit eerder online een advertentie geplaatst dan kan het proces behoorlijk overweldigend zijn. Er zijn een groot aantal manieren waarop je online kunt adverteren. Welke methode je kiest, is afhankelijk van het doel dat je hebt, maar ook de doelgroep. Wil je een jonge doelgroep benaderen dan heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een online advertentie op Facebook te plaatsen. De kans op succes is waarschijnlijk groter op TikTok.
Dit artikel kan je helpen bij ontdekken van de vele online advertentiemogelijkheden en het gebruik ervan. We kunnen ons echter ook voorstellen dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Neem eens een kijkje op Sortlist. Hier vind je specialisten die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van effectieve online marketingcampanges.
Vormen van online advertenties
Laten we eens kijken naar de manieren waarop je online kunt adverteren. Zo op het eerste gezicht zijn de mogelijkheden eindeloos en misschien een beetje veel. Maar de grote hoeveelheid opties zorgt er ook voor dat je je online marketingdoelstellingen makkelijker kunt behalen. De ene methode werkt namelijk beter voor een bepaald doel dan de andere. Daarnaast is het mogelijk om verschillende methodes te combineren.
Search engine optimization (SEO)
Search engine optimization (SEO) is het aanpassen van je website om beter in de smaak te vallen bij zoekmachines. Zoekmachines zoals Google en Bing hebben bij het tonen van zoekresultaten voorkeur voor bepaalde soorten websites en content. Door zoekmachineoptimalisatie toe te passen, zorg je dat alle elementen aanwezig zijn om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen.
Er zijn een aantal manieren waarop je SEO kunt toepassen. Bijvoorbeeld door de juiste keywords te gebruiken. Dit zijn zoektermen waar mensen op zoeken. Andere punten die een rol spelen zijn de kwaliteit van de tekst, de leesbaarheid van de tekst en zelfs de lengte van de tekst.
Het duurt vaak even voordat je de vruchten kunt plukken van goede SEO. Het werkt dan ook het beste in combinatie met andere campagnes zoals een Google adwords campagne. Op de lange termijn is het overigens een methode die goed werkt en relatief weinig investering vereist.
Search Engine Advertising (SEA)
Search Engine Advertising (SEA) is betaald online adverteren op zoekmachines. Bij Google kun je als ondernemer en bod uitbrengen op bepaalde keywords. Zoekt iemand op dat specifieke zoekwoord dan zal jouw webpagina naar boven komen. Deze manier van adverteren wordt ook wel pay-per-click genoemd.
Het grote voordeel van SEA is dat het direct resultaat oplevert en relatief goedkoop is. Je bepaalt namelijk zelf je budget en betaalt alleen als mensen ook daadwerkelijk op je link klikken. Is je budget bereikt dan zal de campagne stoppen, je wordt dus nooit meer in rekening gebracht dan je hebt vastgelegd.
Email marketing
Email marketing is het versturen van e-mails naar (potentiële) klanten. Deze marketingmethode is al jaren populair en zal dat ook zeker blijven. Pak je het goed aan dan kan het je heel veel klanten opleveren. Door via je website, na een aankoop of via social media een opt-in knop voor je nieuwsbrief te plaatsen kunnen mensen zich aanmelden.
Vervolgens stuur je regelmatig e-mails met verschillende doeleinden. Met de e-mails wil je de klant uiteindelijk overtuigen om je product te kopen. Maar voordat je dat doet zul je een band op moeten bouwen. Dit doe je onder andere door de klant te informeren, persoonlijke verhalen te vertellen en om raad te vragen. Langzaam werk je toe naar het kopen van je producten.
AdSense adverteren
AdSense adverteren geeft je als ondernemer de kans om te adverteren op websites van anderen. Via Google AdSense bieden website-eigenaren ruimte op hun website aan. Jij kunt die ruimte huren voor je display advertenties. Het verhuren van advertentieruimte gaat via het veilen van keywords. Maar je kunt het maken van een keuze ook uitbesteden aan het algoritme van Google.
Wil je AdSense adverteren dan maak je een Google Adwords campagne aan. Nadat de betaling is verricht zal Google ervoor zorgen dat je advertentie op de juiste plek zichtbaar zal zijn. Kies je voor het algoritme dan zal Google ervoor zorgen dat er zo efficiënt mogelijk met je budget omgesprongen wordt.
Social media advertising
Afgelopen jaar zaten meer dan 14 miljoen Nederlanders op social media. Dat betekent dat een groot deel van de Nederlandse consument online te vinden is. Social media is niet langer alleen de plek waar we leuke vakantiekiekjes of dansfilmpjes kijken. Het is ook steeds belangrijker geworden bij het doen van aankopen. Uit onderzoek van Hootsuite is gebleken dat 44% van de consumenten social media gebruikt om onderzoek te doen naar merken.
Voor jou als ondernemer liggen er heel veel kansen bij social media marketing. Je kunt op bijna alle social media platforms adverteren. Welk platform je kiest en welke methode is een beetje afhankelijk van je doelgroep. Dit zijn de belangrijkste social media platforms waar je kunt adverteren.
YouTube Ads
YouTube is het grootste social media kanaal. Maar liefst 2,56 biljoen mensen maken gebruik van dit platform. Personen van 25 tot 34 jaar zijn de mensen die YouTube het vaakst gebruiken. Wil je online adverteren op YouTube dan moet je eerst een eigen kanaal aanmaken. De volgende stap is om een video advertentie te maken.
Heb je een video advertentie dan zet je een Youtube adverteren campagne op. Je kunt kiezen uit verschillende formats en je bepaalt je eigen budget. Na het starten van de campagne kun je de resultaten online bijhouden. YouTube is een goede plek om te adverteren, maar het nadeel is dat je tijd en energie kwijt bent met het maken van een video advertentie.
Facebook adverteren
Facebook is een van de meest gebruikte social media kanalen. Hierdoor is het voor veel bedrijven een goede plek om online te adverteren. Er zijn veel verschillende doelgroepen aanwezig. De belangrijkste doelgroep zijn bezoekers tussen 25 en 34. Daarnaast is het een goede plek als je op zoek bent naar een plek om te adverteren voor 65-plussers.
Wil je adverteren op Facebook dan kun je kiezen uit verschillende advertentie soorten. Je kunt onder andere foto’s en video’s gebruiken, maar ook je posts een boost geven. Kies je voor Facebook om te adverteren dan heeft dat wel wat oefening nodig. Je kunt zelf Facebook Ads aanmaken via Meta Business Suite, maar het proces is vrij complex. Houdt op Facebook ook rekening met het feit dat er veel concurrentie is.
Instagram adverteren
Instagram is een social media kanaal dat door gebruikers veelvuldig wordt gebuikt om zichzelf te informeren over merken. Dat maakt het een prima kanaal om online te adverteren. Zeker als je doelgroep tussen 18 en 34 jaar oud is. Adverteren op Instagram is wel iets duurder dan op andere kanalen zoals Facebook. Daar tegenover staat dat er vaak meer engagement is op Instagram.
Instagram heeft voor adverteerders meerdere mogelijkheden. Je kunt een post maken met een foto of video, maar je kunt ook stories en reels plaatsen. Op Instagram is het ook mogelijk om berichten een boost te geven. Je kunt via Instagram inzicht krijgen in de prestaties van je advertenties. Dit helpt je om uiteindelijk de beste campagnes te kiezen.
TikTok Ads
TikTok werd bekend vanwege de vrolijke dansfilmpjes. Ondertussen is het platform veel meer dan dat. Het platform wordt door gebruikers ook ingezet om nieuwe producten te ontdekken. Het gaat hierbij om een percentage van 46%. Daarnaast geeft 57% van de TikTok gebruikers aan dat ze via TikTok aankopen hebben gedaan.
Een voordeel van adverteren op TikTok is dat je video tussen alle andere video’s verschijnt. Maak je een goede video dan zullen kijkers nauwelijks door hebben dat ze een advertentie bekijken. Ze blijven dus langer kijken wat de kans op doorklikken groter maakt. Uiteraard moet je wel met goede aantrekkelijke content komen.
LinkedIn adverteren
LinkedIn is een platform voor professionals. Mensen gebruiken dit platform onder andere om te netwerken en banen te zoeken. Maar het is ook een goed platform om je bedrijf, dienst of product te promoten. Dat kan heel eenvoudig door een post te plaatsen op je eigen account, maar je kunt het bereik ook vergroten.
LinkedIn biedt de mogelijkheid om te betalen voor het plaatsen en promoten van content en zelfs het sturen van e-mails. LinkedIn is een van de meest prijzige social media kanalen om te adverteren. Maar voor sommige doeleinden is het een zeer goed middel.
Hoeveel kost een advertentie op een website?
Het zou fijn zijn als je onbeperkt kunt adverteren, maar waarschijnlijk heb je een budget. Je budget bepaalt onder andere hoe vaak je kunt adverteren, maar ook waar. Hier een zo compleet mogelijk overzicht van de kosten voor adverteren op een website.
Social media marketing kosten
De kosten voor adverteren op social media lopen sterk uiteen. Maar de meeste social media kanalen hebben gemeen dat je zelf je budget kunt bepalen. Je krijgt hiervoor een specifiek aantal weergaven. Dit maakt het voor elke portemonnee mogelijk om online te adverteren. Dit is een overzicht van de gemiddelde kosten per social media kanaal:
- YouTube Ads – € 0,05 tot € 0,30 voor elke weergave
- Facebook adverteren – € 0,005 tot € 2 per actie
- Instagram adverteren – € 0,10 tot € 2 per klik
- TikTok Ads – Vanaf € 20 per advertentiegroep
- LinkedIn adverteren – € 2 per 1000 weergaven of één klik
Let op dat dit de gemiddelde kosten zijn. Omdat alle social media kanalen meerdere manieren hebben om te adverteren zullen de kosten altijd variabel zijn. Bij het instellen van je social media campagne kun je zelf het budget kiezen.
Overige online advertentiekosten
De online advertentiekosten voor de overige methodes lopen sterk uiteen. De kosten hangen af van de methode die je kiest, maar ook van de grootte van je campagne. Daarbij maakt het verschil of je zelf aan de slag gaat met adverteren of het uitbesteed aan een professional.
Search engine optimization (SEO)
Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie beginnen de kosten laag, maar het kan aardig oplopen. Je kunt er namelijk voor kiezen om zelf je website SEO-proof te maken. Dat kan met behulp van gebruik van de juiste keywords, opbouw en titels. Dit kost je in principe niets meer dan je eigen tijd.
Wil je echter optimaal resultaat behalen en snel hoger in de zoekresultaten eindigen dan kun je het beste iemand inhuren. De kosten hiervoor lopen uiteen van een paar honderd euro tot een paar duizend euro. Het gaat hierbij voornamelijk om opstartkosten. Loopt het eenmaal dan heeft je SEO waarschijnlijk alleen maar af en toe een kleine aanpassing nodig.
Email marketing
Email marketing is een online adverteermethode die je ofwel zelf kunt uitzetten of kunt uitbesteden. Heb je geen ervaring met e-mailmarketing dan kan het een aardige klus zijn. Je moet namelijk niet alleen veel goede e-mails schrijven die je helpen je doelen te behalen. Je moet er ook voor zorgen dat bezoekers zich aanmelden en dat de e-mails verstuurd worden.
Er zijn verschillende programma´s en cursussen die je kunnen helpen bij het opzetten van je eerste email marketingcampagne. Maar om het echt goed vorm te geven kun je het beste een professional inhuren. De kosten hiervoor beginnen bij een paar honderd euro.
Search Engine Advertising (SEA)
Kies je voor SEA via Google Ads dan betaal je rond € 1 tot € 2 per klik. De prijzen kunnen echter verder oplopen als je kiest voor een zoekwoord waar veel mensen op zoeken en die zeer gewild is bij andere bedrijven. Als adverteerder bepaal je zelf wat je budget is. Zodra je het aantal klikken binnen je budget hebt gehaald, zal de campagne stoppen.
Reclame via AdSense
Wil je een beeldadvertentie plaatsen dan bepaal je zelf hoeveel het gaat kosten. Een AdSense display reclame kan al vanaf een paar eurocent geplaatst worden. Hoe hoger je budget des te relevanter de keywords die je kunt uitkiezen. Bovendien kan je campagne langer blijven lopen.
Zelf een online advertentiecampagne opzetten
De volgende stap is om een online advertentiecampagne op te zetten. Je kunt dit uiteraard ook uitbesteden, maar het is goed om in ieder geval op de hoogte te zijn van de stappen die gezet moeten worden. Dit helpt je om een goed beeld te krijgen van hoe een online advertentiecampagne eruit ziet.
Stap 1. Stel je doelen vast
Voordat je een online advertentie plaatst is het van belang om je doelen vast te stellen. Wil je naam maken voor jezelf of direct een product verkopen? Beide doelstellingen vereisen een andere aanpak. Je doelstelling bepaalt ook waar je je campagne op gaat meten. Wil je meer naamsbekendheid dan kun je kijken naar het aantal nieuwe volgers. Wil je een product verkopen dan kun je het succes van je campagne afmeten aan het aantal verkopen.
Stap 2. Bepaal je doelgroep
Een groot voordeel van online adverteren is het feit dat je gericht kunt adverteren. Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren en kanalen die ze het meeste bezoeken. Hier kun je handig gebruik van maken. Dit is een van de redenen waarom je je doelgroep moet bepalen.
Een andere reden om je doelgroep vast te stellen is om de juiste content te creëren. Hoe meer je weet over je doelgroep, des te beter je de content aan kunt sluiten op je doelgroep. Zoek de pijnpunten van je doelgroep en laat zien hoe jij ze kan helpen. Dit zal uiteindelijk voor meer conversie zorgen.
Stap 2. Kies je kanaal en advertentievorm
Als je weet wat je doelgroep is kun je ook het online kanaal uitkiezen dat je gaat gebruiken. Dit hoeft overigens niet bij slechts één kanaal te blijven. Het loont de moeite om meerdere opties te kiezen. Zet je bijvoorbeeld in op SEO dan is het ook aan te raden om SEA in te zetten. Dit kan de hoeveelheid bezoekers naar je website een snelle boost geven. Dat komt vervolgens weer ten goede van je SEO.
Stap 3. Maak je advertentie
Nu is het tijd om een advertentie te maken. Hierbij speelt niet alleen je doel en je doelgroep een rol, maar ook je budget. Heb je niet de middelen om een mooie video te maken, dan kun je beter kiezen voor Google Ads of Facebook Ads. Deze zijn zonder al te veel moeite te maken. Heb je wel het budget dan raden we zeker aan om wel te investeren in goede advertenties. Uiteindelijk zal het zichzelf terugbetalen.
Stap 4. Bepaal je budget en lanceer je campagne
Voordat je je campagne lanceert stel je je budget vast. Als het gaat om adverteren op social media kanalen en via Google kun je vooraf een budget vaststellen. Dat is al mogelijk vanaf een paar tientjes. Je advertentie zal net zolang gepromoot worden totdat je budget op is. Andere manieren van online adverteren vragen om een iets grotere investering in het begin.
Stap 5. Analyseren en optimaliseren
Het mooie aan online adverteren is dat alles vastgelegd wordt. Je kunt deze data gebruiken om te kijken of je campagne aanslaat en waar de knelpunten zitten. Advertenties die niet goed werken kun je verwijderen of aanpassen, zodat je volgende campagne nog succesvoller is.
Conclusie: Beginnen met online adverteren
Als je nog nooit een online advertentie hebt geplaatst kunnen de eerste stappen best spannend zijn. Je hoort heel wat namen zoals Google Adwords campagne, TikTok ad, AdSense adverteren en nog veel meer. Na het lezen van deze complete gids voor online adverteren weet je waar en hoe je moet beginnen.
Kies de online adverteermethode die past bij je doelgroep en doelstelling en ga van start. Met behulp van dit artikel kun je je eerste online advertentiecampagne opzetten. Ben je eenmaal bezig dan zul je merken dat ook jij het kunt. Bovendien kun je de campagne dankzij de beschikbare data altijd bijstellen.
Veelgestelde vragen: Online adverteren
Het is niet zo gek dat je een aantal vragen hebt over online adverteren en de kosten voor online adverteren. We hebben de meest gestelde vragen hier verzameld inclusief de antwoorden.
Wat is Google Ads?
Met behulp van Google Ads kun je adverteren op Google. Via Google Ads kun je bieden op zoekwoorden. Zoekwoorden die vaker gezocht worden zijn duurder dan minder gezochte woorden. Nadat je bod is geaccepteerd bepaal je een totaalbedrag dat je maximaal wil besteden. Is je bod van € 1 geaccepteerd en heb je een budget van € 1000 dan zal je pagina 1000 keer als eerste geplaatst worden als op een bepaald zoekwoord gezocht wordt. Is het budget bereikt dan stopt de campagne.
Wat kost Google Ads?
Adverteren met behulp van Google Ads kost gemiddeld € 1 tot € 2 per klik. Hoe meer competentie er is voor een bepaald zoekwoord des te hoger de prijs per klik. Als adverteerder bepaal jezelf het totaalbudget. Hoeveel kliks je daarvoor krijgt, is afhankelijk van de prijs van je zoekwoord.
Hoeveel kost een advertentie op een website?
Wil je via Google een advertentie op een website plaatsen dan kan dat al vanaf een paar cent per plaatsing. Je bepaalt als adverteerder zelf het totaalbudget voor je campagne. Google zal je niet meer in rekening brengen dan het maximale bedrag dat je hebt vastgelegd.
Waarom online adverteren?
Er zijn heel wat redenen te benoemen waarom je online zou moeten adverteren. Een belangrijke reden is dat je doelgroep zonder twijfel online te vinden is. Adverteer je niet online dan leert je doelgroep je niet kennen en geef je je concurrentie een voorsprong. Een andere goede reden is dat je online zeer gericht kunt adverteren. Daarnaast is het dankzij de verzamelde data makkelijk om je campagne bij te stellen.