YouTube Automation: je snelweg naar digitaal succes
Content Marketing

YouTube Automation: je snelweg naar digitaal succes

5,00/5(1)

Youtube Automation, wat betekent dit? Sociale media zijn essentiële hulpmiddelen voor het verbeteren van onze communicatie, zowel persoonlijk als zakelijk. Je kunt zelfs geld verdienen met Youtube videos.

Om een YouTubekanaal goed uit te baten en er alles uit te halen, kost dit manueel wel wat tijd. YouTube automatisering kan je hier meer dan een handje bij helpen. Wat is YouTube Automation? Op deze prangende vraag geven we in deze blog een zo precies mogelijk antwoord.

Key Takeaways

In deze blog hebben we alles onder elkaar gezet over de YouTube automation.

  • We leren jou wat YouTube automation is
  • We gaan na hoe je deze techniek kunt inzetten en wat het voor je kan betekenen
  • De belangrijkste mogelijkheden die de tools aanbieden worden uitgelegd, en enkele opmerkelijke providers worden voorgesteld.
  • Tenslotte behandelen we ook nog de sterke en de zwakke kanten van een goede of slechte Youtube Automation.

Waarom YouTube Automation belangrijk is!

Verder in deze blog laten we je weten wat de voordelen van YouTube automation Nederlands zijn. Maar wat je hier wel al kunnen verklappen is dat YouTube automatisering vooral tijdwinst zal opleveren. In de definitie van wat ‘your channel’ op YouTube vraagt zul je merken dat er wel wat bij komt kijken. Automated YouTube zal de meeste van die taken van je overnemen en zorgen dat die ook correct en op tijd worden uitgevoerd.

Definitie van YouTube Automation

Laten we eerst van dichterbij onderzoeken wat dat antwoord is op die vraag uit onze intro:’ what is YouTube automation?‘ Of anders gezegd, wat is de definitie van YouTube automation. Voor bedrijven is het een uitgelezen middel om hun merkpositionering te verbeteren en hun brand, of merk op een populaire manier aan het publiek voor te stellen.

YouTube Automation, grow your channel without lifting a finger
Bron: LinkedIn

Het principe van Automation op YouTube

Op de eerste plaats is dit de automatisering van al je acties op YouTube. En de reden dat op je YouTube bent is om geld op youtube te verdienen met videos, zonder dat je zelf effectieve arbeid moet verrichten. Wat je uiteraard wel zelf moet doen is de video maken, de video editing uitvoeren en plaatsen op your channel.

Al kun je zelfs ook dat laatste tegenwoordig ook via AI automation uitvoeren. Verder zal de YouTube automation de reacties op je kanaal bijhouden en zoekacties uitvoeren via opgegeven trefwoorden. Je kunt je business model aan een groot publiek tonen, je beeldmerk beter in de kijker zetten en je productiviteit verhogen. En onthoud dat ook op YouTube je trademark beschermd is via het merkenrecht. Alle bijzonderheden merkenrecht en trademark kom je ook te weten op onze Sortlist site.

De voordelen van YouTube Automation

Nu je al een beter idee hebt over wat YouTube automation is kunnen we beter uitlichten wat de voordelen zijn als je hiervan gebruikmaakt. Volg hieronder waar je kunt van profiteren als je er YouTube automation kiest.

Tijdsbesparing en efficiëntie

  • Tijdwinst
    In the first place, of ten eerste, zul je een aanzienlijke tijdwinst boeken. Het automatisch uploaden van je video’s, of het geautomatiseerd verzamelen van recensies en likes van je subscribers zal veel tijd vrij maken voor andere zaken.
  • Verbeterde efficiëntie
    YouTube automation
    zal je efficiëntie verbeteren. Denk hierbij aan het opzoeken van trefwoorden. Waar dat anders veel tijd van een medewerker zou vragen, is dat nu in een fractie van die tijd gedaan. Ook over het belang van trefwoorden kun je hier op Sortlist interessante informatie lezen.

Verhoogde consistentie en kwaliteit

De consistentie, of samenhang van je kanaal, zal er door verbeteren. Je meer en doeltreffend video’s opladen. Dit zal ook zorgen voor een betere opbouw van je subscribers. Je beoordelingen zullen positief zijn, en het aantal likes zal hierdoor stijgen.

Betere analyse en rapportage

Dankzij de verbeterde consistentie zullen er steeds meer subscribers op je kanaal abonneren. Je kunt ook je taal instellen bij de Youtube automation. Nederlands zal dan de voertaal voor Nederlandse bezoekers worden. Dat zal voor je lokale doelgroep leiden tot ’the most’ subscribers met de ’the best experience’. Kortom, het engagement van je bezoekers zal hoger zijn.

Dankzij aangepaste tools kun je alle bewegingen op je kanaal monitoren en analyseren.

YouTube Automation tools

Het is vanzelfsprekend dat voor je YouTube automation channel er tools bestaan die je YouTube leven gemakkelijker maken. Software bedrijven hebben vlug begrepen dat ook zij een graantje kunnen meepikken van deze snel groeiende ‘business on YouTube‘.

Voor een soepele YouTube-automatisering is het gebruik van hulpmiddelen essentieel. Laten we samen de elementen verkennen die je nodig hebt om deze automatisering optimaal uit te voeren, maximale winst te behalen en merkenrecht te respecteren.

Overzicht van beschikbare automation tools

  1. Tools voor video editing. Enkele mogelijkheden om je automated YouTube channels van het nodige videomateriaal te voorzien:
  2. Tools voor thumbnails. Met een goede thumbnail zullen die aangetrokken worden door je video. Bij deze programma’s kun je sjablonen en voorbeelden gebruiken, waardoor je vlug en gemakkelijk een thumbnail maakt:
  3. Organisatie- en planningtools. Ze helpen bij het vormen van content en plannen met je team. Enkele voorbeelden:
  4. SEO en zoekwoordenonderzoek. Ze verhogen de zichtbaarheid van je video en product. SEO is cruciaal in marketing voor hoge zoekmachine rankings. Automatiseer je SEO met specifieke programma’s. zoals:
  5. Hulpmiddelen voor het beheer van ‘your channel’ op sociale media. Niet alleen SEO zorgt voor de vindbaarheid van de video’s op YouTube. Onder andere deze programma’s zullen het werk voor jou doen, en de videos bij de juiste doelgroep plaatsen:
  6. Tools om je publiek te betrekken ‘Your Channel’ heeft weinig nut als je bezoekers niet kunnen reageren en actief deelnemen aan dat kanaal. . Dit zijn tools die je daarvoor kunt gebruiken:
    • TubeBuddy
    • VidIQ
    • Agorapulse
  7. AI een vrij nieuw hulpmiddel. AI is vandaag onmisbaar voor de YouTube automation. De bots waren een tijdje geleden nog niet echt klaar om het echte werk te doen.
    • Video-analysetools zullen de content en het inzicht van de videos verbeteren. Dit kun je bijvoorbeeld doen met IBM Watson of Clarifai
    • Spraaktechnologie kan zorgen voor caption of ondertiteling of de gesproken tekst omzetten in andere talen. Amazon Polly of Google Text-to-Speech zijn programma’s die alles of een deel van deze taken aankunnen.
  8. Rapportage en analyse. Met deze programma’s kun de YouTube automation voor je analyse uitvoeren:
    • Google Analytics
    • Social Blade

Vergelijking van de populaire automation tools

Er bestaan tal van programma’s op het internet waarmee je de YouTube automation kunt sturen. We stellen er enkele aan je voor. Zo heb je een idee wat er op de markt te verkrijgen is.

VidIQ

VidIQ Platform

Met dit programma kun je op de beste manier onderwerpen en sleutelwoorden voor de video’s vinden. Maar het programma kan nog meer:

  • Het levert ideeën voor onderwerpen en het volgt de populaire trends die passen bij je business model.
  • Zoals gezegd het is een prima SEO-tool.
  • Je videotitels worden verbeterd dankzij AI.
  • Het doet aan concurrentieonderzoek.
  • Het geeft je een overzicht van de opbrengsten van je kanaal.

VidIQ bestaat in een gratis versie, maar om alle functies te kunnen gebruiken moet je wel een abonnement nemen.

TubeBuddy

TubeBuddy platform

Dit programma is waarschijnlijk het meest bekende en gebruikte om YouTube automation te regelen. TubeBuddy heeft zoveel mogelijkheden dat we ons beperken tot de belangrijkste:

  • Het hoort bij de beste video-editors op de markt.
  • Het controleert of alles conform is met de YouTube-voorschriften.
  • De ingebouwde AI zorgt voor gepaste ondertiteling en vertalingen.

Ook TubeBuddy heeft een gratis versie. Maar die is vrij beperkt qua mogelijkheden.

Zapier

Zapier platform

Een tool voor YouTube automation met een totaal andere functie. Al kan het programma nog veel meer, is Zapier meer de nieuwsdienst voor je kanaal en je nieuwste video. Er zijn twee belangrijke aspecten die vooral voor de YouTube automation van toepassing zijn:

  • Een nieuwe video zal op alle sociale kanalen gepost worden.
  • Ook op je blog wordt de nieuwe video aangekondigd.

Hoe kun je de juiste automation tool kiezen?

Ga op zoek naar programma’s die voor je kanaal van toepassing zijn. Probeer ook zoveel mogelijk gratis programma’s of demoversies uit. Trail and error zijn dikwijls de beste manieren om de juiste tool uit te kiezen.

Stappen om YouTube Automation te implementeren en doelstellingen bepalen 

Hoewel een YouTube automation je kanaal een boost kan geven, je eigen inbreng is toch nog steeds van het grootste belang. Laten we onderzoeken wat je tijdens het maken en beheren ‘on YouTube’ kunt automatiseren en wat van je eigen engagement moet komen.

Automation strategie ontwikkelen

Er zijn een aantal kerngedachten die je moet bijhouden als je de beheerder van een YouTube-kanaal bent. We zetten ze in een lijst onder elkaar.

  • Zorg dat je weet voor wie het kanaal bedoeld is. Begrijp je publiek.
  • Kies het juiste formaat dat bij de doelgroep past. Interviewstijl, vlogs, tutorials enz.
  • Prikkel je publiek met pakkende titels en thumbnails.
  • Zorg voor structuur in de inhoud van kanaal en video.
  • Toon je eigen stijl en persoonlijkheid.

Tool selectie en implementatie

Zoals gezegd is de keuze van de juiste hulpmiddelen voor de YouTube automation van groot belang. Probeer er een aantal uit voor je effectief gaat implementeren. Eens geïnstalleerd is het moeilijker om te veranderen.

Content planning en automation

De planning van je YouTube automation is cruciaal. Kom samen met je team. Bespreek de doelstellingen en hoe je die het beste kunt bereiken. Verdeel de taken en stel goals die moeten gehaald worden.

Analyseren en bijsturen

Zoals bij iedere bedrijfsactiviteit is ook de analyse van een YouTube-kanaal belangrijk. En zoals we je konden tonen in onze voorbeelden van de tools voor youtube automation kun je hier ook bepaalde programma’s en plug-ins voor inschakelen. Onmiddellijk reageren als er wat misgaat is van het hoogste belang om schade te beperken.

Youtube Dashboard for analytics

Succesverhalen en case studies 

In dit hoofdstuk gaan we na welke opmerkelijke YouTube automation verhalen we als voorbeeld kunnen nemen.

Succesverhalen van YouTube Automation

Er zijn veel verschillende onderwerpen waarover je een kanaal kunt opzetten. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat het ene topic het al beter doet dan het andere. Er zijn veel succesverhalen van vloggers die met hun kanaal miljoenen verdienden. Vergeet echter niet dat er ook veel bedrijven zijn die met hun kanaal weinig of niets verdienen.

Analyse van relevante case studies

Deze topics doen het uitzonderlijk goed ‘on YouTube’. Maar het spreekt vanzelf dat voor je aan de Youtube Automation begint, je een onderwerp moet kiezen waar je zelf thuis in bent.

  • Storytelling: Verhalen vertellen doet het nog steeds goed. Denk aan Mr. Nightmare, een kanaal met meer dan 6 miljoen bezoekers dat graag luistert naar de ingesproken verhalen. Let wel dat je de teksten controleert op plagiaat voor je ze plaatst.
  • Ruimtevaart: Zeker nu er steeds meer gepraat wordt over commerciële ruimtevluchten, is dit een topic dat in de lift zit. Voyager is een kanaal dat allen video’s over dit topic uitbrengt. Het trekt dagelijks nieuwe geïnteresseerden.
  • Sport: Het is geen geheim dat sport vele miljoenen aanhangers telt. Een YouTube-kanaal over sport doet het altijd goed. De sites die het meeste aanhangers krijgen zijn diegenen die over een specifieke sport gaan. Zo trekt JxmyHighroller 2 miljoen kijkers met zijn kanaal over basket.
  • Reizen: Maar ook videokanalen over reizen zijn razend populair. Zelfs al hebben mensen niet de intentie om een of ander land te bezoeken. De meesten houden ervan om de video’s van opmerkelijke plaatsen en exotische oorden te bekijken. Expedia, een bedrijf dat reizen over de hele wereld verkoopt, is hier een treffend voorbeeld.
  • Tutorials: Veel mensen kopen wat tweedehands, of zijn de instructies van een apparaat kwijt. Of ze begrijpen niet echt wat er bedoeld wordt. Dan is de uitleg via een video dikwijls de perfecte oplossing. Deze video’s hebben succes zowel bij softwaretoepassingen, als huishoudtoestellen, DIY en nog veel meer. Zo trekt App Find iedere dag miljoenen gebruikers van mobiele toestellen

Potentiële valstrikken en hoe deze te vermijden

Niet iedere YouTube automation is een schot in de roos. Er zijn ook wel zaken die je niet uit het oog mag verliezen bij het opzetten en beheren van je project.

Veel voorkomende fouten en uitdagingen

Er zijn vier belangrijke factoren die een kanaal kunnen doen mislukken of slagen.

  • Niet genoeg weten wat je bezoekers willen
  • Niet genoeg inhoud
  • Niet genoeg tijd en geld investeren in je project
  • Het verkeerd gebruiken van je kanaal. Zoals het inzetten als mail programma.

Beste praktijken voor het voorkomen van valstrikken

De beste manier om deze valstrikken te voorkomen is op de eerste plaats je gezond verstand gebruiken. Stel je in de plaats van je bezoeker om een betere inschatting te maken bij de planning. Begin er ook niet aan als je over te weinig tijd of geld beschikt.

Conclusie

Voor de toekomst wordt er vooral veel van AI verwacht. Zowel op het gebied van video als audio. De technologie verbetert ieder jaar spectaculair. Het is altijd benieuwd afwachten wat de volgende stap zal zijn.

Het is ook erg belangrijk om niet bij de pakken te blijven zitten en op je lauweren te rusten. Deze branche verandert razendsnel, en voor ieder onderwerp zijn er altijd wel concurrenten die klaar staan om het over te nemen. Bijscholen en investeren in nieuwe technologieën is onmisbaar om van een blijvend succes van je YouTube automation te genieten.

Vind je Youtube Automation expert met Sortlist! Met onze kennis en expertise zullen we je maar wat graag bijstaan in het vinden van het bureau dat bij jou past!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email