beeldmerk
Branding

Beeldmerk Essentials: Het Belang van een Sterk Beeldmerk voor Je Bedrijf

5,00/5(1)

In deze bespreking gaan we na wat een beeldmerk, of logo voor een onderneming kan betekenen. We kijken hoe een logo of beeldmerk tot stand komt en waarom het zo belangrijk is voor de identiteit van een bedrijf:

  • We zullen ook ontdekken hoe een beeldmerk logo of woordmerk zijn doel bereikt.
  • We waarschuwen je tevens voor de veelgemaakte fouten die gemaakt worden bij de ontwikkeling van een beeldmerk.
  • En natuurlijk geven we je enkele voorbeelden van beeldmerken die ondertussen legendarisch zijn.

Wat is een beeldmerk?

De eerste vraag die we ons spellen is: wat betekent beeldmerk? Een beeldmerk is een grafisch symbool of icoon dat een merk, bedrijf, organisatie of product kan onderscheiden van anderen. Het is een visueel element dat vaak bestaat uit een geïllustreerd beeld, een pictogram, een logo of een combinatie daarvan.

Waarom is een beeldmerk belangrijk?

Beeldmerken zijn cruciaal voor de visuele identiteit van een merk en dienen als een herkenbaar symbool. Hiermee kunnen consumenten het merk herkennen en onderscheiden van concurrenten. Het kan dienen als een snelle herinnering aan het merk of product en helpt bij het opbouwen van merkherkenning en merkloyaliteit. Er bestaan honderden bekende voorbeelden. Denk aan merkbeelden zoals Apple, McDonalds en vele logo’s van automerken. Deze zijn door het grote publiek gekend.

Het beeldmerk van apple

Wat is een logo, woordmerk en een beeldmerk

Er gaat nu bij de meesten onder ons een belletje rinkelen. Want wat is een ander woord voor beeldmerk? Inderdaad logo! En dat is een term die veel bekender in de oren klinkt. In kruiswoordpuzzels zie je het wel meer met deze opgave: beeldmerk 4 letters. Al dekt de vlag de lading niet helemaal. Alle beeldmerken zijn logo’s, maar niet alle logo’s zijn ook beeldmerken. Want wat is het verschil tussen een beeldmerk en een logo?

Een logo is alles wat aan het bedrijf doet denken. Het kan een reeks ineengevlochten letters zijn die de merknaam weergeven, een afbeelding of een combinatie van beide. Er kunnen verschillende logo’s zijn, maar er is maar één merkbeeld. Het moet wel gezegd worden dat in de algemene omgangstaal beide termen door elkaar gebruikt worden.

Tenslotte is er nog de term woordmerk, en wat is een woordmerk dan? In dit geval is het de naam van het bedrijf zelf die als logo zal gebruikt worden. Enkele wereldberoemde en door iedereen gekende logo’s zijn:

  • Google
  • Nike
  • Phillips
  • Mercedes
  • Twitter

De namen van deze bedrijven worden in een bepaald lettertype en kleur voorgesteld. Het woordmerk wordt onmiddellijk herkend, nog voor de tekst helemaal gelezen is.

De kracht van een sterk beeldmerk 

De kracht van een beeldmerk ligt in het vermogen om met een grafische weergave en directe manier de identiteit en waarden van een merk over te brengen. Hieronder vind je enkele specifieke aspecten die de kracht van een beeldmerk benadrukken:

  • Herkenning
  • Merkidentiteit en -waarden
  • Merkherinnering
  • Eenvoud en veelzijdigheid
  • Communicatie zonder woorden

Hoe ontwikkel je een effectief beeldmerk?

Het belang van het ontwikkelen van een effectief beeldmerk

Een sterk beeldmerk ontwikkelen vereist een doordachte aanpak en aandacht voor verschillende aspecten van het merk.

De eerste stap is de merkidentiteit

Op de eerste plaats is het verstandig om de merkidentiteit te begrijpen, en de waarden en de doelgroep van de onderneming kennen. Bepaal nu de belangrijkste boodschappen en emoties die je wilt overbrengen met het beeldmerk. Dit helpt je om ontwerpbeslissingen te nemen die in lijn zijn met de bedrijfscultuur en het merkverhaal.

Maak een analyse van de markt

Voer een grondig onderzoek uit naar de markt en de concurrentie. Bepaal de sterke punten en zwaktes van de beeldmerken van andere merken in je branche. Dit zal je helpen om je ontwerp uniek en onderscheidend te maken en een beeldmerk zoeken doeltreffend maken. Denk hier ook aan auteursrecht en de merkregistratie. Er zouden anders wel ernstige gevolgen kunnen zijn als je een inbreuk zou maken tegen een al geregistreerd ontwerp. Je eigen ontworpen beeldmerk registreren mag je uiteraard ook niet vergeten.

Het brainstormen en de ontwikkeling zelf

Ontwerpers komen hier meestal aan het leukste deel van de opdracht. Organiseer een brainstormsessie om ideeën te ontwikkelen voor het beeldmerk. Dit kan zowel intern met het team als met externe ontwerpers gedaan worden. Dat laatste kunnen we je eigenlijk toch wel ten stelligste aanbevelen. Wij bij Sortlist zijn een bedrijf dat over de nodige knowhow en ervaring beschikt om je bij het ontwerpen van een merkbeeld te helpen.

Over kleuren en geuren en de grafische weergave

Selecteer kleuren die passen bij de identiteit van het merk en de gewenste emoties oproepen. Overweeg ook het gebruik van een unieke typografie om het beeldmerk verder te versterken en te onderscheiden van andere merken. Er zijn genoeg voorbeelden om aan te halen hoe belangrijk de keuze van het lettertype en de grafische uiting is.

Nodig een testpubliek uit

Doorloop de drie volgende stappen wanneer je het logo voor het eerst toont:

  1. Presenteer de ontwerpen aan je medewerkers binnen het bedrijf.
  2. Test ook het logo bij de doelgroep om te zien of het de gewenste reacties en associaties oproept.
  3. Pas indien nodig aan op basis van de feedback.

Maak je logo klaar voor de buitenwereld, het beeldmerk registreren

Je bent nu klaar om het beeldmerk, logo als je dat liever hoort, aan de buitenwereld te presenteren. Zorg dat je klaar bent om het in alle mogelijke formaten op verschillende kanalen te kunnen publiceren. En volg tenslotte de procedure om het logo gedeponeerd te krijgen. Alleen dan zal je harde werk en investering beschermd zijn.

Een sterk logo ontwikkelen is niet zo eenvoudig. De hulp inroepen van een gespecialiseerd bedrijf is voor deze ontwerpen geen slecht idee. Onze mensen bij Sortlist mensen weten ook uit ervaring hoe ze het merkenrecht moeten vastleggen en wat merkpositionering is. En hoe die registratieprocedure voor een beeldmerk vastleggen moet verlopen volgens de richtlijnen van de Europese Unie.

Een sterk logo ontwikkelen; beeldmerk.

 Beeldmerk en merkidentiteit

Het beeldmerk en de merkidentiteit zijn nauw met elkaar verbonden. Het logo speelt een onmisbare rol om de identiteit van het merk naar de doelgroep over te brengen. Behalve de visuele representatie van het bedrijf doet een logo nog veel meer. Laten we enkele belangrijke factoren doorlopen.

De eerste doelstelling: de merkherkenning en het onderscheidend vermogen

Een sterk beeldmerk draagt bij aan de merkherkenning. Het stelt consumenten in staat om onmiddellijk te ontdekken over welk merk het gaat. Het beeldmerk moet daarom uniek zijn en een onderscheidend vermogen hebben. Het zal dan direct geassocieerd worden met het merk en in het geheugen van consumenten blijven hangen.

Emoties zijn krachtige tools om je producten en bedrijf onder de aandacht te brengen

Het beeldmerk kan ook een emotionele connectie met consumenten tot stand brengen. Door middel van kleurgebruik, vormen en andere visuele elementen kan het beeldmerk de gewenste emoties oproepen. Het kan verschillende elementen uitstralen afhankelijk van de merkpersoonlijkheid. Enkele voorbeelden:

  • Vertrouwen
  • Bescherming
  • Opwinding
  • Luxe of duurzaamheid uitstralen.

Een vaste waarde en merkloyaliteit:

Het is belangrijk om het logo toe te passen op alle communicatie- en marketingmaterialen. Hierdoor wordt een herkenbare identiteit van het bedrijf gecreëerd. Dat helpt voor de opbouw van merkloyaliteit en vertrouwen bij consumenten. En het is van belang bij de merkpositionering.

Case studies van succesvolle beeldmerken

In dit kopje kijken we naar enkele wereldberoemde logo’s en hun verhaal. We nemen speciaal enkele echte bekende kleppers. Het zal voor onze lezers dan ook direct duidelijk zijn wat het belang van deze beeldmerken is, zelfs voor mondiale multinationals.

Appelpictogram als beeldmerk van Apple zelf

Apple

Het appelpictogram van Apple is een van de meest iconische beeldmerken ter wereld. Het is het eenvoudige, herkenbare silhouet van een appel met een hap eruit. Het logo heeft geholpen bij het opbouwen van een sterke identiteit van het merk zelf voor Apple. Het beeldmerk symboliseert enkele kernwaarden:

  • Innovatie
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Design.

Het heeft ervoor gezorgd dat er een loyale en gepassioneerde gemeenschap van Apple-gebruikers is ontstaan. Een sterk voorbeeld dat ook zwart wit impact kan hebben.

Google

Hoewel het logo van Google in de loop der jaren enkele aanpassingen heeft ondergaan, blijft de algemene stijl consistent en kenmerkend. Het huidige logo van Google werd geïntroduceerd in 2015. Het bestaat uit een woordmerk, de merknaam “Google”, geschreven in een opvallend en speels lettertype: “Product Sans”. Het logo is ontworpen bepaalde gevoelens op te wekken:

  • Vrolijkheid
  • Vriendelijkheid
  • Innovatie

Dat past bij de identiteit van het merk van Google als een toonaangevend en modern technologiebedrijf.

Nike schoenen met beeldmerk

Nike

Het “Swoosh” logo van Nike is een ander bekend en krachtig beeldmerk. Het is een eenvoudige, gestileerde vleugel die je snel herkent. De oorsprong ervan is terug te vinden bij de Griekse Godin Nike. Heel toepasselijk werd het merk Nike genoemd naar deze Godin van de Overwinning. Het beeldmerk straalt dynamiek, snelheid en prestatie uit. Het past perfect bij de identiteit van Nike als een sportkleding- en schoenenbedrijf. Het draagt bij aan het opbouwen van een wereldwijd bekend en vertrouwd merk.

Coca-cola beeldmerk

Coca-Cola

Het beeldmerk van Coca-Cola is een klassiek voorbeeld van effectieve branding. Het rode, krullende lettertype van “Coca-Cola” is al decennialang een herkenbaar symbool. Het beeldmerk straalt plezier, verfrissing en traditie uit. Het is een van de pijlers die hebben bijgedragen aan de sterke merkloyaliteit en het tijdloos imago voor Coca-Cola. Velen hebben het proberen kopiëren en zo misbruik gemaakt van dit logo. De wereldwijde beeldmerk registratie ervan heeft er echter voor gezorgd dat dit niet kan. De beschermingsomvang van het Coca-Cola trademark is enorm.

Instagram logo

Instagram

Het oorspronkelijke logo van Instagram werd geïntroduceerd in 2010. Het bestond uit een bruine camera die een retrogevoel opriep. Het paste bij de oorspronkelijke focus van de app: het delen van foto’s.

In 2016 onderging Instagram een rebranding en introduceerde een nieuw logo. Het huidige logo bestaat uit een gestileerde camera met een kleurverloop van verschillende tinten:

  • Paars
  • Roze
  • Oranje
  • Geel.

Het nieuwe logo is moderner en minimalistischer, met een vlakkere en meer abstracte benadering. De verandering werd gedaan om het merk te vernieuwen. En om het beter te laten aansluiten bij de evolutie van Instagram. Een platform dat niet alleen foto’s deelt, maar ook als sociaal platform werkt.

Veelgemaakte fouten bij het creëren van een beeldmerk 

fouten die gemaakt worden tijdens het creeeren van een beeldmerk

Wanneer je aan de complexe taak van een logo begint is de kans groot dat je in een van onderstaande valkuilen tuimelt. Eigenlijk weer een reden om toch beter onze experts van Sortlist in te schakelen vanaf het begin. Bij het verkrijgen van een beeldmerk kunnen er enkele veelgemaakte fouten optreden. Hier zijn enkele van de meest voorkomende fouten die je wilt vermijden:

  • Een van de meest voorkomende fouten is het creëren van een te complex beeldmerk. Het moet eenvoudig en gemakkelijk te herkennen zijn. Houd het ontwerp dus eenvoudig en onderscheidend.
  • Een beeldmerk ontwikkelen zonder voldoende onderzoek en begrip van de markt kan een grote fout zijn. Het is belangrijk om concurrenten te analyseren. Maar ook om de trends in de branche te begrijpen en inzicht te krijgen in de doelgroep.
  • Het kan gevaarlijk zijn om modetrends te volgen bij het ontwerpen van een beeldmerk. Het gebruik van te veel trendy elementen kan ervoor zorgen dat het snel verouderd raakt. Het is belangrijk om te streven naar een tijdloos ontwerp dat ook op de lange termijn relevant blijft.
  • Het is belangrijk om het beeldmerk te testen en feedback te verzamelen voordat het definitieve ontwerp wordt vastgesteld. Het testen bij de doelgroep kan waardevolle inzichten opleveren en eventuele problemen of verbeteringen aan het licht brengen.

Conclusie

We hebben geprobeerd om je in deze blog een leidraad te geven voor de ontwikkeling van je eigen beeldmerk. Je kent nu het antwoord op de vraag: wat is een woordmerk en beeldmerk? Het eerste gaat om een combinatie van letters en of cijfers, het andere is het gebruik van een beeld om de belangrijkste boodschap van je bedrijf de wereld in te sturen.

Laat je logo ontwerpen door professionelen! Zoek via Sortlist een gespecialiseerd bedrijf dat zich volledig toelegt op het ontwerpen, maken en beschermen van het beeldmerk van jouw onderneming!


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

Misschien denk je er nu zelf aan om een woordmerk of beeldmerk te maken. Onthoud dan onze tips en waarschuwingen. Let wel dat de eisen voor een goed logo niet eenvoudig zijn. Wanneer je een bedrijf als het onze inschakelt, heb je meer kans op slagen. We zullen alles ondernemen om je bedrijfslogo te registreren en het te beschermen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email