Radioreclame: Wat zijn de kosten hiervan?
Als je een bepaalde doelgroep wenst te bereiken, dan kun je het best gebruik maken van radio reclame. De radio behoort namelijk tot een van de meest populaire mediums van Nederland. Je hebt de mogelijkheid daarbij om door te adverteren op de radio en het laten afspelen van een radioreclame je doelgroep te bereiken.
Er zijn genoeg consumenten die tijdens andere bezigheden urenlang luisteren naar de radio. Uiteraard is het van belang om te weten aan welke elementen een goede radio reclame moet voldoen en de radio reclame kosten zijn. In deze blog krijg je een nadere uiteenzetting hiervan.
Adverteren op de radio
Boodschap
Alvorens in te gaan op de radio reclame kosten is het ook interessant om te weten hoe geadverteerd kan worden op de radio. Bij het bedenken van een radiocommercial is het van belang dat je allereerst voor jezelf nagaat welke boodschap je wil overbrengen.
Je gaat daarbij dus voor jezelf na wat je wil vertellen aan luisteraars. Hierbij kan je vooral problemen in kaart brengen die opgelost kunnen worden middels de diensten of producten die je aan de man brengt. Je hebt daarbij een tekst nodig in correct Nederlands.
Deze tekst moet ook fijn te lezen zijn, maar hoeft niet per definitie een goede tekst te zijn voor een radio voice over.
Het tweede wat je in kaart kunt brengen is je doelgroep. Je moet voor jezelf nagaan welke groep van consumenten het best gebruik kunnen maken van je product of dienst. Je dient daarbij rekening te houden met aspecten van een consument zoals geslacht, opleidingsniveau en eventueel het inkomensniveau.
Als je al weet welke boodschap je wilt overbrengen en wat je doelgroep is kun je van start gaan met het maken van een radio commercial. Je kunt ervoor kiezen om zelf een commercial te maken, maar je kunt er ook voor kiezen om dit uit te besteden. Er zijn genoeg bedrijven die gespecialiseerd zijn in het maken van radio reclame voor bedrijven en organisaties.
Als je al een radiocommercial hebt kun je vervolgens een zender selecteren om te adverteren. Je kunt kiezen voor een grote regionale of landelijke radiozender. Denk maar aan zenders als omroep brabant, radio veronica, publieke omroep, die allen samen misschien wel een miljoen luisteraars hebben.
Soorten radio reclames
Er zijn verschillende radiocommercials die je zou kunnen hanteren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de standaard stemming gesproken commercial of de stemming/dialoog hoorspel commercial. Het laatste waar je voor kunt kiezen is een commercial waar er gezongen wordt.
Waarom reclame maken op de radio?
Wat is de meerwaarde van adverteren op de radio zouden velen zich kunnen afvragen. Wat kost radioreclame? En kan men niet liever gebruik maken van de mogelijkheden van sociale media? Dit zijn allemaal vragen die het overwegen waard zijn voor ondernemers.
Hier speelt vooral je doelgroep een belangrijke rol. Er zijn personen die vooral actief zijn op sociale media, maar er zijn ook genoeg personen die eerder naar de radio luisteren en helemaal niet bekend of ervaren zijn met het sociale media gebeuren.
De radio is nog steeds een medium waar veel naar geluisterd wordt en waar er ook veel geadverteerd wordt. De radiotechniek bestaat nu langer als 100 jaar en de basisprincipes hiervan zijn nog steeds van toepassing. Tegenwoordig kun je ook via het internet luisteren naar de radio. Vooral dit laatste punt brengt ook met zich mee, dat vanwege het groot aantal luisteraars er ook veel gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om te adverteren op de radio (online). Je bereikt een grotere doelgroep hiermee en je zorgt er indirect ook voor dat je onderneming verder blijft groeien.
Hoe bekom je het ideale advertentiebudget?
Tegenwoordig is het duidelijk dat online advertenties en gebudgetteerde acties echte resultaten opleveren. Die met de juiste hulpmiddelen zijn gemakkelijk te meten. Het gemiddelde advertentiebudget voor communicatie is van cruciaal belang voor het organiseren en prioriteren van je inspanningen. Van 2 tot 20% van de omzet van een bedrijf is besteed aan drukwerk, evenementen, of […]
Hoeveel kost een website in 2022?
Twee jaar geleden hebben we een studie gepubliceerd over de digitale versnelling van het mkb. Vandaag bekijken we hoe de dingen zijn geëvolueerd, vooral de prijs van websites. We stelden deze vragen en meer aan 6 Belgische bureaus: Eteamsys, Graviteit, Storything, Artimon Digital, Figure8 en Localisy Web Agency. Wij zullen deze vragen zo nauwkeurig mogelijk […]
Het voordeel van adverteren op de radio is dat het enerzijds erg goedkoop is en anderzijds je de mogelijkheid beidt om rechtstreeks tot de klant te praten. Over het algemeen wordt er zijn er voldoende luisteraars voor de verschillende radioprogramma’s en bereikt je radioreclame op die manier toch direct de luisteraars. Radiocommercials werken zowel voor de conversies als brand awareness. Je hebt een groot bereik en kan daarmee dus ook veel meer verkopen genereren. Dit brengt ook met zich mee dat je meer naamsbekendheid krijgt met zo een radiocampagne.
Naast de voordelen zijn er ook enkele nadelen die radiocommercials met zich meebrengen. Je dient er rekening mee te houden, dat bij radiocommercials je alleen het luisterend publiek bereikt. Het visuele aspect komt daarbij weg te vallen. Voor sommige producten werkt dat prima en weer voor andere productgroepen heb je toch wel reclame nodig waar het publiek de producten voor hun eigen beeldvorming ook kunnen zien. Verder kun je pas met radioreclame beginnen als je al een commercial hebt en in de meeste gevallen ook een startbudget.
Goede radioreclame
Hoe weet je of je reclame goed genoeg is? Je weet het pas als je radiocommercial ook echt werkt in de praktijk. De duurste radiocommercials hoeven daarbij nog niet de beste reclames te zijn. Toch zijn er enkele zaken waar je vooraf al rekening mee kunt houden. Je zult merken dat over het algemeen de beste radiocommercials juist de meest duidelijke en saaie radioreclames zijn.
Wil je een radiospot maken, dan dien je hiermee rekening te houden. Je dient er rekening mee te houden dat radiocommercials wel werken. Er is volop muziek, Dj’s, andersoortige reclames, dus je reclame zal wel aanslaan als het goed in elkaar gezet is. Vooral als het een radiocommercial betreft die kort is en een duidelijke aanbieding aan de man brengt of een call to action. Deze commercials zijn over het algemeen ook niet super ingewikkeld om in elkaar te zetten.
Wat kost radio adverteren?
Voor adverteerders is het belangrijk om te weten wat een radiocommercial hen zal kosten. De hoogte van de kosten voor een advertentie via de radio is verschillend. Wil je een radiocommercial laten maken of kun je dat zelf. Als je een commercial laat maken, dan zullen die de eerste kosten zijn.
Als je al een commercial hebt, dan zul je uitzendtijd moeten kopen bij een radiozender. Ook hier verschillen de kosten. Een grote landelijke radiozender, met meer luisteraars zal meer vragen dan een radiozender in een provincie. Een van de voordeligste deals die je zou kunnen krijgen is dat je bijvoorbeeld 3 euro betaald per duizend luisteraars. Dit is een voordelige manier om je doelgroep te bereiken.
Radio reclame kosten per regio
Een precieze indicatie met betrekking tot de radioreclame kosten per regio is er niet. Over het algemeen is het vanaf tarief €2.000,- op regionale zenders. Deze kunnen echter oplopen tot €10.000,- per maand als je besluit te adverteren bij een van de landelijke radiozenders. Als je wilt dat je radio advertentie werkt, dan zal je deze vaak genoeg, maar ook niet al te vaak moeten herhalen.
Het beste is dat je een radioreclame acht tot twaalf keer per campagne laat herhalen. Je dient er ook rekening mee te houden dat je een hoger tarief betaald als het bereik van mensen ook veel groter is. Het gevolg hiervan is dat je bij het vaak genoeg herhalen ook nog een hoger advertentietarief moet betalen. Dit is de reden waarom adverteren op groterezenders in de meeste gevallen duurder uitvalt dan op kleinere zenders.
Kosten verschillen ook per radiozender
Als je eenmaal begint met het plaatsen van advertenties op de radio, dan zul je merken dan er ook tariefverschillen zijn bij de verschillende radiozenders. Een regionale zender is bijvoorbeeld goedkoper dan een grote landelijke radiozender. Je dient bij het kiezen van een radiozender naast het tarief altijd te overwegen of je je doelgroep zal bereiken en of je binnen een bepaalde termijn je investering terugverdient.
Nederland
In Nederland zijn er een aantal radiozenders waar je terecht kunt voor een voice over, het inkopen van reclame of waar je gewoon je commercial kan laten afspelen door uitzendtijd te kopen. Hieronder een overzicht van de top vijf radio stations in Nederland met hun marktaandeel.
Top vijf van radio’s in NEDERLANDSE groot steden
De top radiostations in de grootste Nederlandse steden zijn:
- Radio 538, met een marktaandeel van 12,7%.
- Slamradio, marktaandeel bedraagt 3.2%.
- Sky Radio, deze zender heeft een marktaandeel van 8.5%.
- Radio 10, het marktaandeel van deze zender bedraagt 9.3%.
- 100% NL radio heeft een marktaandeel van 3.8%.
België
Ook in Belgie zijn er enkele top radio stations in de grootste Vlaamse steden te bespeuren waar je terecht kunt voor het laten afspelen van radio reclame.
Top vijf van radio’s in VLAAMSE groot steden
De top vijf Belgische radio zenders met hun marktaandeel zijn:
- Q-music met een marktaandeel van 12%.
- Joefm, marktaandeel 8%.
- Stubru, deze zender bezit een marktaandeel van 6,9%.
- Radio2be, het marktaandeel van deze zender bedraagt 7.7%.
- MnM, met een marktaandeel van 7.0%.
Hoe lang duurt een radioreclame?
Bij het maken van een radiocommercial dien je ook rekening te houden met de lengte van zo een radiospot. Binnen een betrekkelijk korte periode moet je in staat zijn je boodschap over te brengen. Meestal is zo een radiocommercial opgesplitst in groepjes van 5 seconden.
Er is daarbij een minimum van 5 seconden. Als je langer dan 5 seconden wil adverteren op de radio, dan zul je een rekening krijgen voor 10 seconden. De kosten van een radioreclame hangen namelijk af van de lengte van zo een spot. De standaard radioreclames zijn meestal 20 seconden lang.
Hoe kun je radioreclame uitbesteden?
Adverteerders hebben ook de mogelijkheid om radiocommercials in te kopen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld reclame inkopen via radiostations en mediabureau‘s.
Het inkopen van reclame via een radiozender of radiostation brengt met zich mee, dat je wel goed op de hoogte moet zijn van de materie met betrekking tot radiocommercials. Je dient er bijvoorbeeld rekening mee te houden dat je niet altijd een passende campagne krijgt, die je voor ogen had. Als je doelgroep bijvoorbeeld meer naar Radio 538 luistert en je bij 3FM terecht komt, dan zal deze je absoluut niet adviseren om naar Radio 538 te gaan. Bij sommige radiostations wordt reclame zelfs verkocht door de ster omroepers en niet door zo een omroepbedrijf zelf.
Een tweede mogelijkheid is het inkopen van reclame via mediabureaus. Dit is een methode waar de meeste adverteerders gebruik van maken. Uitbesteden aan een mediabureau heeft als voordeel dat het bedrijf gespecialiseerd is in media advertenties en de verkoop daarvan. Zij onderzoeken zelf voor je bij welke radiozender je het best terecht kunt om je doelgroep te bereiken. Ze maken ook deals met radiostations waardoor je de beste prijzen aangeboden kunt krijgen. Mede vanwege het feit dat ze meerdere klanten bezitten kunnen ze je ook een betere prijs aanbieden.
Conclusie
De kosten van een radioreclame zijn afhankelijk van verschillende factoren. Dit heeft als directe gevolg dat de kosten per zender variëren. Aan de ene kant dien je een budget te hebben voor het maken van een radiocommercial, waarbij er ook nog kosten komen bij kijken voor een voice over of je kunt reclame inkopen.
Een tweede factor is het aantal personen die je via een zender wil bereiken met je radiocommercial. Hoe groter het bereik, hoe hoger het tarief. Dat geldt ook voor de radiozender. Een grotere landelijke radiozender zal meer kosten in rekening brengen dan een lokale of regionale radiozender.