Waarom retargeting essentieel is voor jouw bedrijf
Advertising

Waarom retargeting essentieel is voor jouw bedrijf

5,00/5(1)

Het belang van retargeting – Als ondernemer weet je maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om nieuwe klanten te krijgen. Het kost behoorlijk veel tijd, moeite en geld om ook maar een klik op je website te krijgen. Toch is een bezoeker van je website nog geen klant. Om te zorgen dat deze bezoekers converteren naar betalende klanten zet je retargeting in. Doe je dit niet dan is dat een gemiste kans. Dit is waarom retargeting essentieel is voor jouw bedrijf en hoe je het zelf kunt aanpakken. 

Key Takeaways:

  • Retargeting zorgt voor meer conversie en lagere kosten per klik.
  • Dankzij retargeting vergroot je het aantal aanrakingen met je merk waardoor de kans groter is dat mensen tot aankoop overgaan.
  • Retargeting geeft adverteerders de mogelijkheid om bezoekers op bepaalde momenten in de klantreis te benaderen. Deze specifieke targeting maakt je campagnes succesvoller.
  • Door retargeting raak je geen kostbare leads meer kwijt en zijn je eerdere marketinginspanningen niet voor niets. 

Wat betekent retargeting

Als bedrijf kun je er niet om heen om geld en tijd te investeren in marketing. Het doel hiervan is dat je klanten je producten en diensten kopen. Als je al een social media campagne met advertenties hebt die mensen naar je pagina moeten trekken wil je mogelijke leads niet kwijtraken. Ook als die advertenties werken en je meer website bezoekers krijgt, is dat nog geen garantie voor een verkoop. 

Er zijn in de meeste gevallen meerdere aanrakingen nodig om je doelgroep te overtuigen om een product te verkopen. Ze zullen niet zelf terugkomen, daarvoor maak je gebruik van retargeting-advertenties, dit wordt ook wel retargeting marketing genoemd. Het is een vorm van marketing waarbij het doel is om mensen die eerder op je website of social media pagina waren over te halen om tot aankoop over te gaan. 

Het gaat hierbij onder andere om mensen die producten bekeken hebben of zelfs al aan hun winkelmandje hebben toegevoegd. Als mensen al zover zijn gekomen is het zonde om ze niet het laatste zetje te geven. Retargeting zorgt ervoor dat je marketinginspanningen ook daadwerkelijk hun vruchten afwerpen. Door retargeting voorkom je bovendien dat je geld verspilt en klanten misloopt. 

Wat doet retargeting?

Als we het hebben over retargeting dan moeten we het ook hebben over de marketing funnel. De marketing funnel staat voor de klantreis en ziet er uit als een omgekeerde piramide. De reis begint bovenin waarin nog een groot aantal mensen betrokken zijn. Bij elke stap richting de verkoop zullen er meer mensen afvallen, maar wat overblijft zijn geïnteresseerde potentiële klanten. Het doel van retargeting is om de doelgroep steeds een stapje verder in de marketing funnel te leiden zodat uiteindelijk conversies zullen plaatsvinden.

Retargeting zorgt ervoor dat consumenten op meerdere momenten je merk voorbij zien komen. Omdat de advertenties strategisch geplaatst zijn op websites worden mensen langzaam warm gemaakt om tot aankoop over te gaan. Het helpt je je naamsbekendheid te vergroten, maar doet mensen ook denken aan de interesse die ze al hadden in je merk. Deze marketing strategie wordt meestal niet als een zodanige marketingactie ervaren, waardoor het juist meer effect heeft. 

Bij retargeting maak je gebruik van cookies, tag of een pixel zodat je website bezoekers op een later moment weer kunt benaderen. Het gaat hierbij niet om directe benadering zoals via e-mail of telefoon. De website bezoekers zullen op een later moment je advertenties te zien krijgen op andere websites die ze bezoeken. Het doel is om de potentiële klant opnieuw te betrekken door ze advertenties te laten zien die ze op het juiste moment en met de juiste informatie benaderen. 

Bezoekers van je pagina zullen niets merken van de aanwezigheid van een tag of pixel. Voor cookies moeten ze overigens wel toestemming geven. Het is een stukje code die volgt wat de bezoeker op je website doet en je de kans geeft de bezoeker nogmaals te benaderen.

Retargeting is geschikt voor een groot aantal bedrijven, maar vooral bedrijven die online-producten verkopen. Dat geld zowel voor B2C als B2B bedrijven. Het kan hierbij zowel om diensten als om artikelen gaan. Het maakt hierbij niet uit of het om goedkope of duurdere producten gaat. 

Dit is hoe retargeting werkt

Laten we een voorbeeld geven van hoe retargeting in de praktijk werkt. Iemand zit thuis op zijn telefoon te scrollen op zoek naar een nieuwe tas. Hierbij komt die persoon op jouw website terecht. De potentiële klant kijkt een beetje rond, maar verlaat uiteindelijk weer je winkel om nog wat verder te scrollen. 

Het is belangrijk om te weten dat je potentiële klant geen e-mailadres of telefoonnummer heeft achtergelaten. Toch zal dankzij retargeting het volgende gebeuren. Een week later zit de potentiële klant nogmaals op het internet, maar deze keer op een nieuwswebsite of andere site. Hier zal je eerdere bezoeker een advertentie zien van jouw producten. Hoe vaker je doelgroep in aanraking komt met je producten des te groter de kans dat ze uiteindelijk je product zullen kopen. 

Bron: TurnKey Marketing

Laten we de werking van retargeting eens stap voor stap doornemen, om het voorbeeld verder te verduidelijken:

  1. Je plaats een zogenaamde pixel op verschillende pagina’s op je website. Dit is een stukje code die gegevens van de bezoekers opslaat.
  2. Je potentiële klant bezoekt je website. Terwijl ze dat doen zal de pixel informatie downloaden over die bezoeker. Het gaat hier onder andere om de artikelen die bekeken zijn. De verzamelde informatie wordt opgeslagen in een klantprofiel.
  3. Als je potentiële klant na het bezoeken van je website een andere website bezoekt die aangesloten is bij het advertentienetwerk van je pixel dan zal er een advertentie getoond worden. Het gaat hierbij specifiek om jouw advertenties.
  4. De advertenties die door het advertentienetwerk geselecteerd worden kunnen algemene advertenties voor je bedrijf zijn, maar ook advertenties over de specifieke producten die de doelgroep bekeken heeft. 

De voordelen van retargeting

Om een goed idee te krijgen van de redenen waarom retargeting zo belangrijk is voor je bedrijf hier de belangrijkste voordelen van retargeting:

  • Retargeting bereikt mensen die al geïnteresseerd zijn nogmaals, om ze het laatste zetje in de goede richting te geven.
  • Het herinnert potentiële klanten eraan dat ze eerder interesse hadden in je bedrijf en producten. 
  • Het zorgt voor meer kliks op je website. Dit helpt je niet alleen aan meer verkopen, maar helpt je ook in de ranking op Google. Hoe populairder je website des te hoger je zult eindigen in de zoekresultaten. 
  • Met behulp van retargetting kun je de doelgroep verschillende boodschappen sturen, afhankelijk van de fase in de marketing funnel.
  • Dankzij retargetting maak je optimaal gebruik van je marketingbudget. De kosten per klik zijn niet alleen lager, je loopt ook geen mensen mis die je eerder met andere marketinginspanningen al naar je website hebt gelokt.
  • Het helpt je om de concurrentie te verslaan. Hoe vaker potentiële klanten naar jouw producten kijken des te kleiner de kans dat ze naar de concurrentie zullen gaan.
  • Retargeting advertenties kunnen je ook helpen om merkbekendheid op te bouwen. 

Hoe gebruik je retargeting?

Retargeting levert bedrijven een groot aantal voordelen op, maar voordat je ermee aan de slag kunt moet je een aantal belangrijke keuzes maken. Zo moet je bepalen welke vorm van retargeting je kiest, maar ook het platform. Laten we bij het begin beginnen. 

Kies de juiste vorm van retargeting

Als je aan de slag wil met retargeting dan kun je kiezen uit verschillende methodes. Welke je kiest, is afhankelijk van het doel dat je wil bereiken en de fase waarin je potentiële klant zit. Dit zijn de verschillende vormen:

1. Algemene retargetting of generieke retargeting

Een van de meest gebruikte retargetting methodes is algemene retargetting. Dit is marketing waarbij je mensen die eerder interesse toonden attent maakt op je algemene website. Je kunt hierbij zelf bepalen wie je website-advertentie te zien krijgen. Je kunt onder andere kiezen voor alle website bezoekers die in de afgelopen 30 tot 90 dagen je website bezocht hebben. 

2. Dynamische retargeting

Een andere manier om je bezoekers nogmaals te benaderen is op basis van hun laatste zoekopdrachten. Het gaat hierbij om de grootste zoekmachines. Als iemand hier invoert dat ze op zoek zijn naar een nieuwe bikini dan zullen ze bij een van de partnersites van die zoekmachines uitkomen. Als jij hebt geboden op een bepaalde zoekterm dan zal jouw website getoond worden.  

3. Interactie retargeting

Een andere retargeting methode is retargeting op basis van wat er op social media gebeurt. Ook hier kunnen bezoekers gevolgd worden en op basis van die data opnieuw benaderd worden. Je kunt de volgende groepen retargetten:

  • Mensen die berichten geliket hebben – Dit zijn consumenten die je berichten op social media een like hebben gegeven.
  • Mensen die video’s hebben gekeken – Dit zijn mensen die je video’s hebben bekeken. Dit wordt bepaald op basis van het percentage dat bekeken is. 
  • Mensen die interesse hebben getoond in je event – Dit zijn mensen die hebben aangegeven dat ze je Facebook-evenement willen bezoeken.  

Je kunt als adverteerder zelf bepalen welke doelgroepen welke berichten krijgt. Zo kun je voor sommige advertenties mensen uitsluiten die eerder al tot aankoop zijn overgegaan. Hiermee voorkom je overkill en een negatieve beeldvorming. Mensen willen ten slotte niet continu marketinguitingen zien.

4. Email retargeting

Een andere goede manier om potentiële cliënten opnieuw te bereiken is met behulp van e-mailadvertenties. Dan hebben we het niet over directe e-mails naar je klanten, want je hebt nog geen e-mailadres van je doelgroep. Het gaat hierbij om de eerste e-mail die je tegenwoordig vaak in je inbox ziet, dat is meestal een advertentie in e-mailvorm.

Wil je directe e-mails sturen naar klanten dan is dat ook een hele goede marketingmethode. We noemen dit e-mailmarketing. Dit valt echter niet onder retargeting, maar onder remarketing. De twee lijken veel op elkaar, maar het verschil is dat je bij remarketing in het bezit bent van de contactgegevens van je potentiële klant. Dat betekent dat je ze makkelijker kunt benaderen, maar ook dat ze al een stukje dichter bij conversie zijn. 

Kies het juiste platform voor retargeting

Voor je retargeting campagne kun je kiezen uit verschillende platforms die daarbij kunnen helpen. Een aantal daarvan kun je zelf instellen, maar er zijn er ook een paar waarvoor je het instellen uit handen geeft. Dit zijn de belangrijkste platforms voor retargeting.

1. Google retargeting campaign via Google Ads

Een van de meest gebruikte platforms voor retargeting is Google Ads. Dat heeft onder andere te maken met de eenvoud en het grote bereik. Google Ads is een van de beste opties als het gaat om retargeting campagnes. Dit platform geeft je namelijk toegang tot meer dan 90% van de internetgebruikers. Dat maakt het een van de beste middelen om een groot aantal mensen te bereiken. 

Google Ads is zo ingericht dat je als gebruiker vrij snel in de gaten hebt hoe het werkt. Het is eenvoudig om een retargeting campagne op te zetten en in te schakelen. Google Ads geeft je de kans om website-retargeting uit te voeren, maar ook om remarketinglijsten (RLSA) op te stellen. Op deze lijsten zet je zoekopdrachten waar de bezoekers van je website regelmatig op zoeken. Google Ads zal mensen die op deze zoekopdrachten zoeken je website laten zien. 

Wil je zeer specifiek targetten dan kun je er zelfs voor kiezen om meer te bieden voor mensen die zowel een bepaalde zoekopdracht invoeren als ooit op je website hebben gekeken. Google Ads biedt sowieso heel vele extra opties. Zo kun je ook aangeven op welke website je niet getoond wil worden. 

Het feit dat je heel specifiek kunt targetten maakt dat je consumenten gepersonaliseerde advertenties kunt laten zien. Een bezoeker die wel een product in het winkelmandje heeft gedaan, maar nooit gekocht heeft, zal behoefte hebben aan andere advertenties dan iemand die slechts een paar seconden op je pagina is geweest. Het is ook mogelijk om de volgende mensen specifieke advertenties te sturen:

  • Mensen die begonnen zijn met het invullen van een formulier, maar het niet af hebben gemaakt.
  • Je kunt je als adverteerder richten op een groep van 25% die het langst op de website is gebleven.
  • Je kunt ook targetten op basis van de duur van vertoningen van productvideo’s.

2. YouTube

Ook YouTube geeft je de mogelijkheid om te retargetten. De doelgroep die je hiermee kunt bereiken heeft in zekere mate al interesse getoond. Alleen mensen die je video’s langer dan 30 seconden hebben bekeken komen voor retargeting in aanmerking. Om een beeld te geven van het verschil. Bij Facebook komt iemand al in aanmerking voor retargetting als ze je video 3 seconden hebben bekeken. De doelgroep bij YouTube is dan ook van betere kwaliteit. 

YouTube Ads geeft je ook de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen te creëren. Dat kan op basis van een groot aantal parameters. Kies het percentage 

3. Meta: Facebook en Instagram retargeting

Meta is een andere goede optie voor retargeting via Facebook of Instagram. Het platform is net als dat van Google Ads zeer gebruiksvriendelijk. Het is daarnaast mogelijk om als adverteerder consumenten op meerdere apparaten te bereiken. Dat noemen we cross-device marketing. Bovendien geeft het heel veel opties voor specifiek targetten dankzij de vele opties voor doelgroepen Er zijn drie soorten doelgroepen waar je uit kunt kiezen. Doe doelgroepen zijn nog verder aanpasbaar.

  • Custom Audiences – Dit zijn groepen mensen die al eerder interesse in je pagina toonden. Je kunt deze groepen samenstellen met behulp van een pixel.
  • Lookalike Audiences – Dit zijn groepen mensen die dezelfde interesses hebben als mensen die al interesse tonen in je bedrijf. Je kunt deze groepen bepalen op basis van de data van je pixels.
  • Saved Audiences – Maak groepen aan op basis van interesses, gedrag en demografie voor later gebruik. 

4. LinkedIn retargeting

Een ander platform om consumenten te benaderen is LinkedIn. Dit is een zeer goede optie voor bedrijven die hun producten of diensten aan andere bedrijven aanbieden (B2B). Het retargetten via LinkedIn regel je via de campagne manager. Je kunt hier onder andere klantenlijsten invoeren, maar ook dynamische advertenties maken voor een extra persoonlijke benadering.

Tactieken voor de beste retargeting advertenties  

Wil je je retargeting campagnes echt tot een succes maken dan moet je weten hoe je je advertenties het beste kunt opstellen en hoe je de juiste doelgroep kiest. Dit zijn de beste tactieken om dit te realiseren.

1. Retargeting audience segmenteren

Een succesvolle retargeting campagne staat of valt bij het kiezen van de juiste doelgroep. Het is aan te raden om je doelgroep te verdelen in verschillende subgroepen die ieder hun eigen interesses en behoeften hebben. Hiervoor is het nodig om onderzoek te doen naar je doelgroep zodat je die op de juiste wijze kunt segmenteren. Dit zijn een aantal methodes om je doelgroep te segmenteren:

  • Segmentatie op basis van gedrag – Segmenteer consumenten op basis van wat ze gedaan hebben op je website. Is dat het lezen van een blog, het bekijken van de veelgestelde vragen om antwoord te krijgen op een vraag of het bekijken van een video?
  • Niveau van betrokkenheid – Er is een groot verschil tussen bezoekers die slechts een paar seconden op je website zijn geweest en bezoekers die meerdere pagina’s hebben bekeken en video’s hebben bekeken. Beide groepen hebben een andere benadering nodig. 
  • Eerdere aankopen – Het loont de moeite om consumenten die eerder een aankoop hebben gedaan te benaderen met advertenties voor producten die ze ook interessant zullen vinden of een up-sell.
  • Winkelwagentjes – Mensen die al producten in hun winkelwagentje hebben gedaan, maar niet gekocht hebben zijn een belangrijke groep om te retargetten. 

2. Kies de juiste advertenties

Uiteraard is het maken van goede advertenties een belangrijk onderdeel van retargeting. De advertenties moeten de juiste stijl hebben en de doelgroep benaderen op de manier die past bij de fase in de aankoopreis. Bovendien moeten de advertenties mensen aansporen om tot aankoop over te gaan. Dit zijn een aantal tips voor het maken van de beste advertenties:

  • Speel in op de interesses van je doelgroep – Zorg dat de advertentie die je aan je doelgroep laat zien past bij wat de bezoekers eerder bekeken hebben. 
  • Maak je advertentie persoonlijk – Maak optimaal gebruik van retargetting door advertenties te maken die je bezoeker persoonlijk aan zullen spreken. Benadruk een pijnpunt dat je product zal oplossen of ga dieper in op de kenmerken van het product waar de klant eerder interesse in heeft getoond.
  • Zorg voor FOMO – Plaats advertenties die zorgen voor een gevoel van Fear Of Missing Out (FOMO). Dat kun je bereiken door tijdelijke aanbiedingen die bezoekers aanzetten om direct te kopen.
  • Zorg voor vernieuwing – Zorg dat de advertenties regelmatig afgewisseld worden zodat je bezoekers geïnteresseerd houdt.
  • Test je advertenties – Kijk na het plaatsen van de advertenties naar de prestaties. Probeer verschillende dingen uit en ontdek wat wel en niet werk om hier je advertenties op aan te passen. 
  • Zorg voor consistentie – Zorg dat alle advertenties dezelfde huisstijl hebben en dezelfde boodschap overdragen. De advertenties moeten direct herkenbaar zijn als berichten van jouw merk. 
  • Ga in op voordelen en pijnpunten – Vertel niet alleen wat voor kenmerken je producten hebben, maar vooral wat voor baat je klanten bij je producten hebben.

Wat kost een retargeting campagne?

Retargeting kost minder dan je waarschijnlijk denkt. Als we kijken naar retargeting via Google dan liggen de kosten tussen € 0,66 en € 1,23 per klik. Dat is een stuk minder dan de kosten voor een gewone advertentie via Google. De kosten hiervoor liggen tussen € 1 en € 2. 

Tot slot over retargeting

Retargetting is een marketing strategie die je bedrijf kan helpen om meer klanten te trekken. Het gaat om mensen die al eerder met je in aanraking zijn gekomen, maar toen niet tot aankoop zijn overgegaan. Consumenten hebben in veel gevallen meerdere contactmomenten nodig om uiteindelijk tot aankoop over te gaan. Dat kun je realiseren door retargeting te gebruiken.

Wil je gebruikmaken van retargeting dan plaats je een stukje code op je website die informatie over je bezoekers vergaart. Die informatie kun je gebruiken om je bezoekers advertenties te laten zien op andere pagina’s. 

Er zijn meerdere retargeting methodes en platforms om hiervoor te gebruiken. Met behulp van de informatie in dit artikel kun je de juiste methode en platform kiezen en weet je hoe je je retargeting campagne tot een succes kunt brengen.

Weet je niet goed waar je moet beginnen dan kun je er ook voor kiezen om een professional in te huren. Sortlist is hiervoor de juiste plek. Hier vind je deskundigen die het maken en beheren van je retargeting campagnes kunnen bijsturen. 

Online marketing bureaus in Amsterdam
Marketing bureaus in Nederland
Social media bureaus in Nederland

Veelgestelde vragen over retargeting marketing

Tot slot nog het antwoord op de meest gestelde vragen over retargeting marketing. 

Wat houd retargeting in?

Retargeting is een marketingmethode die ervoor zorgt dat mensen die al in aanraking zijn geweest met je website nogmaals benaderd worden. Dankzij een stukje code op je website krijg je informatie die het mogelijk maakt om op een later moment andere advertenties te laten zien. Doordat de consument meerdere advertenties ziet, is de kans groter dat iemand tot aankoop over gaat. 

Wat is het verschil tussen remarketing en retargeting?

Remarketing en retargeting zijn beide marketingmethodes die erop gericht zijn om eerdere bezoekers over te halen tot aankoop. Bij retargeting gaat het om mensen die je website bezocht hebben zonder hun contactgegevens achter te laten. Bij remarketing gaat het om mensen die via sociale media of de website interactie met je bedrijf hebben gehad en hun websiteadres hebben achtergelaten. Die groep kan rechtstreeks benaderd worden. De retargeting groep wordt benaderd met advertenties op andere websites die ze bezoeken. 

Wat is een retargeting pixel?

Een retargeting pixel is een stukje code dat je op je website plaatst. Het is eigenlijk een soort tracker die bijhoudt wat consumenten doen op je website. Deze informatie kan later gebruikt worden om retargeting-advertenties te laten zien. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email