Hoe bekom je het ideale advertentiebudget?
Laatst geüpdate op 26 juli 2023 om 02:51 pm
Tegenwoordig is het duidelijk dat online advertenties en gebudgetteerde acties echte resultaten opleveren. Die met de juiste hulpmiddelen zijn gemakkelijk te meten.
Het gemiddelde advertentiebudget voor communicatie is van cruciaal belang voor het organiseren en prioriteren van je inspanningen.
Van 2 tot 20% van de omzet van een bedrijf is besteed aan drukwerk, evenementen, of digitale marketing. Natuurlijk moeten ze afgestemd zijn op 3 belangrijke aspecten:
- de sector waarin je werkt
- je concurrentie
- het soort klanten dat je probeert aan te trekken
Het advertentiebudget dat een bedrijf toekent hangt af van een aantal factoren. Ons doel vandaag is je een gids te geven over hoe je een advertentiebudget kunt opstellen als een pro.
Bepaal waar je bedrijf staat en kies de juiste middelen
Het uitwerken van een communicatiestrategie voor je bedrijf vergt een financiële en personele investering, die overwogen moet worden om ze doeltreffend uit te voeren.
Om de uitgaven te bepalen die in je advertentiebudget opneemt, moet je eerst de verschillende mogelijkheden bepalen waarover je beschikt in de vereiste velden.
1 – Analyseer eerst de verschillende elementen
Er is geen specifiek bedrag of percentage om aan het advertentiebudget van een bedrijf toe te wijzen, zoals we al zeiden. Kleine en middelgrote bedrijven zullen hun advertentiebudget moeten bepalen aan de hand van een hele reeks factoren.
2 – Bekijk de positie van je bedrijf en je aanbod
Het hangt af van de ontwikkelingsgraad van het bedrijf en hoe je budget zal zijn. In welk stadium van ontwikkeling ben je?
Het is gebruikelijk dat jonge bedrijven het advertentiebudget verwaarlozen. Toch is dit het beslissende moment om voor jouw product of merk. Zo wordt jouw advertentie effectief bekend.
3 – Bepaal je doelen voor je aan een advertentiebudget begint
Afhankelijk van je doelstelling kan het nodig zijn het bedrag dat je voor advertentie uittrekt aan te passen. Het advertentiebudget blijkt ongeveer 5 % van de omzet te bedragen als je BtoB bezig bent.
Bij B-to-C heerst er in de markt veel meer concurrentie! Het mogelijk dat de bedrijfslimieten op ongeveer 20% van de jaaromzet van de onderneming zijn gesteld.
4 – Aanduidingen voor het maken van een jaarvoorspelling
Schattingen van de omzet, potentiële uitgaven voor evenementen, enz. kunnen prognose-indicatoren zijn. Door met deze ramingen een budgetlimiet vast te stellen, kun je de ideale advertentiebudget beheersen.
Bepaal de doelen die je wilt bereiken
Zonder te weten waarom je advertentie plaatst, is het onmogelijk advertentiecampagnes te ontwikkelen. Je kunt doelstellingen van allerlei aard hebben, zoals:
- de jaarlijkse inkomsten verdubbelen,
- jouw conversieratio met 2% verhogen,
- je doelgroep vastleggen via natuurlijke verwijzingen,
- 5000 gebruikers (of meer) per maand op je website bereiken
De analyse van je concrete en gewenste doelstellingen zal bepalen welk budget je nodig hebt om je objectieven te bereiken.
Maak een aangepaste communicatiestrategie en houd je eraan
Je moet de verschillende communicatieoplossingen onderzoeken en de meest geschikte kiezen bij het bepalen van je advertentiebudget.
De communicatie van je bedrijf intern verzorgen of uitbesteden aan professionals is belangrijk. Dit hangt af van hoe je de verschillende hierboven genoemde elementen analyseert.
Bekom het ideale advertentiebudget in enkele stappen…
Het budget dat je zult opstellen om je merk en je aanbod effectief te promoten heeft nu vele elementen in handen. Als je een preciezere aantal conversies zoekt, staan er een aantal hulpmiddelen tot je beschikking.
Hieronder volgen voorbeelden van kosten voor communicatiediensten
Als voorbeeld van de kosten van diensten die nuttig kunnen zijn om de zichtbaarheid door effectieve communicatie te vergroten, volgen hier enkele voorbeelden:
Advertentiebudget SEO
Het is aangetoond dat de ontwikkeling van een 100% SEO vriendelijke website nieuwe prospecten aantrekt en de omzettingsgraad verhoogt.
De kosten voor het maken van een website kunnen variëren van 2000 € tot 4000 € bij communicatiebureaus.
Advertentiebudget SEA
Voor het opzetten van een AdWords-campagne (Google Ads/SEA): Google breng je kosten in rekening op basis van CPC: dit is een veilingsysteem waarbij u concurreert met andere adverteerders die dezelfde zoektermen kiezen als jou, waar je bent betaal je alleen wanneer een gebruiker klikt op uw advertentie. Voor elke campagne met gesponsorde links is een dagbudget vastgesteld.
Stel je een scenario voor:
👉🏾 je cost per click advertentiebudget instelt op 1000 euro
👉🏾 de gemiddelde cost per click zijn 1 euro.
Dat betekent dat dankzij je advertenties je 1000 bezoekers op je site zou kunnen bereiken (geen zoekopdrachten = geen klikken).
Met deze campagnes kun je:
- nieuwe prospects aantrekken,
- je conversiepercentage verbeteren,
- en gekwalificeerde bezoekers aantrekken door je te positioneren op relevante zoekwoorden.
De gemiddelde prijs van een artikel door een webmarketing bureau bedraagt ongeveer 130 € voor 600 woorden.
Om je ideale advertentiebudget vast te stellen, moet je de verschillende hierboven genoemde elementen in overweging genomen hebben.
Wil je weten… |
Sortlist heeft de juiste partners om jou te helpen een advertentiebudget op te maken!
Bereken mijn advertentiebudget!ROI en advertentiebudget: meet het effect!
Het is belangrijk om de prestaties van je communicatie-activiteiten te bekijken nadat ze gestart zijn en hun rendement op investering (ROI) te meten. Je kunt je strategie ook meten en aanpassen op basis van het rendement als dat nodig is door het rendement op je marketinginvestering te berekenen.
Maak gebruik van de juiste hulpmiddelen en concentreer je op de belangrijkste prestatie-indicatoren:
- Een gemiddeld winkelmandje is de som van alle aankopen die op je e-commerce site en in de winkel gekocht worden. Met behulp van de volgende formule: omzet / aantal aankopen, kan hij per dag, per maand, per kwartaal of per jaar berekend worden.
- Om je gemiddelde omzet te verhogen zonder je klantenbestand te vergroten, is het verhogen van het gemiddelde mandje een formidabele strategie.
- Analytical tools van Google ads. Met dit tool kun je het aantal kliks bekijken, de tijd die op elke pagina besteed wordt, en stap voor stap het traject van de gemiddelde klant op je site analyseren.
- Analyse van de kosten van klantenwerving (CAC): De kosten om een nieuwe klant te werven voor een product of dienst van een bedrijf. Zo kun je bepalen welke soorten campagnes het meest winstgevend zijn, welke communicatiekanalen doeltreffender zijn, enz.
- Analyseren van marketing gekwalificeerde leads: Marketing gekwalificeerde leads zijn prospecten die geïnteresseerd zijn in wat een merk te bieden heeft nadat een marketing- of communicatie campagne is gevoerd.
- Ze zijn te herkennen aan hun acties, zoals het downloaden van white papers, het gebruiken van software demo’s, het toevoegen van artikelen aan hun karretje, en het invullen van online formulieren.
Om jouw uitgaven en jouw activiteiten te optimaliseren, moet je rekening houden met tal van factoren, afhankelijk van de ontwikkeling van jouw bedrijf.
Maak een eenvoudig communicatiebudget voor jouw bedrijf in enkele stappen!
Het bepalen van een communicatiebudget, of marketingcommunicatiebudget, is verre van eenvoudig omdat er veel factoren meespelen. Uw communicatiebudget zal bijvoorbeeld afhangen van: Het totale budget van uw bedrijf (hoeveel geld zij bereid zijn uit te geven aan marketing) De kanalen die u zult gebruiken om uw publiek te bereiken (Facebook Ads zullen goedkoper zijn dan […]
5 essentiële stappen om jouw marketingbudget vast te stellen
Het bepalen van het marketingbudget voor jouw marketingplan is van essentieel belang. Elk bedrijf zou de tijd moeten nemen om hierover na te denken als onderdeel van zijn marketingstrategie. De kosten van het opstellen van een marketingplan hangen echter van vele factoren af en zijn moeilijk precies te definiëren. In dit artikel geven wij je […]