ROI berekenen: 5 tips en formules om je ROI nu te meten
Laatst geüpdate op 15 juni 2023 om 03:30 pm
Wat is ROI? Wanneer je investeert, bereken je ROI door de voorspelde winsten te delen door de projectkosten en dat te vermenigvuldigen met 100%. Dit levert een cruciaal getal op om te bepalen of je investering winstgevend is. Je Return-On-Investment geeft je daar dan een mooi voorbeeld van.
Even kort herhalen…
ROI (return on investment) betekent je winstgevendheid (rendement) op je investering gedurende een bepaalde periode.
Winst is interessant en nog meer wanneer je die winst in verband kunt brengen met iets. Daarom wordt er bij bijna alle bedrijven niet alleen de winst berekend. Je ROIberekenen is net zo belangrijk. Er wordt winst behaald wanneer een positief cijfer op uw terugverdiende investering staat. Een verlies is wanneer er een negatief cijfer is.
Een kleine formule erbij
1 – Met ROI effectief investeren
Optimaliseer je investeringsrendement door een sterke ROI te creëren. Voor investeerders speelt een positieve Return-On-Investment een cruciale rol. Het is vanzelfsprekend dat een Return-On-Investment nooit een negatief cijfer mag opleveren. Wanneer je een correcte ROI-berekening uitvoert, ligt het resultaat doorgaans tussen 15 en 20%. Opvallend is dat startups vaak de hoogste ROI laten zien.
Er zijn diverse variabelen die invloed uitoefenen op het uiteindelijke ROI-percentage.
Wat beïnvloedt je ROI?
- Besturende variabelen: dit zijn elementen die je kunt controleren. Je kunt ze beïnvloeden. Denk aan een specifieke korting op de verkoop van een product.
- Voorspelbare variabelen: dit zijn factoren die al vastgelegd zijn. Je kunt ze niet meer wijzigen. Zoals wanneer de lancering van je nieuwe product al gepland is, wat resulteert in een kortere projectduur, of een reeds geplande mediacampagne. Neem deze factoren op in je budgetplan en je ROI, omdat ze een grote impact hebben op de uiteindelijke ROI-berekening.
- Externe variabelen: dit zijn elementen buiten je beheer, afkomstig van buitenaf. Stel, je website valt plots uit, of je belandt in een crisis. Dit heeft invloed op je verkoop, en kan de ROI betekenis, namelijk de rendabiliteit, verstoren in de berekening.
Alternatieve uitgaven ook gekend als opportunity cost
Neem in je Return-On-Investment ook de mogelijke opportunity costs mee. Dit betreft alternatieve uitgaven. Analyseer andere mogelijke investeringen die ondernemers kunnen doen en vergelijk de kosten hiervan. Wanneer je voor een bepaalde investering kiest, vormen de kosten van het niet selecteren van de andere optie de opportunity cost.
Indirecte kosten beïnvloeden ook je ROI…
Factoren waar ook niet altijd rekening mee wordt gehouden in de berekening van de Return-On-Investment zijn de indirecte kosten. Kosten, die niet direct aan je investering kunnen worden toegerekend. Maar je kostenplan wel verhogen.
2 – Hoe verdien je een investering terug?
Een investering is verantwoord als de terugverdientijd beknopt is. Maar wat houdt terugverdientijd in? De term spreekt al voor zich:
Terugverdientijd is de tijd tussen het tijdstip dat je je geld uitgeeft aan de investeringen, en de tijd dat je het geld netto terugverdiend.
Dit laatste noem je ook wel netto cash flow. Hoewel dit zich makkelijk laat berekenen schiet de berekening nog wel eens te kort. Wat bijvoorbeeld als cash flows na de terugverdienperiode vallen? Die worden niet meegerekend in je analyse en geven een vertekend beeld.
Hou je terugverdientijd dus zo kort mogelijk. Dan zie je snel wat je investering oplevert en krijg je vanzelf een hogere positief getal als ROI aan het einde van de rit.
Voor en-nadelen van ROI
In de wereld van investeringen is Return-On-Investment (ROI) een cruciale maatstaf. Echter, ondanks de waarde ervan, kan een hoge ROI misleidend zijn als risico’s worden genegeerd. Dit artikel verkent de nuances van ROI, de relatie met investeringsrisico’s en benadrukt dat een hoge ROI niet de enige beslissingsfactor mag zijn bij investeringen.
- Bij een goede Return-On-Investment van bijvoorbeeld 10% kan bij risico’s het percentage te laag zijn. Is je opbrengst onzeker dan kan deze berekening je ook een nadeel geven.
- Het bezwaar luidt dat de bruikbaarheid van een goede ROI eigenlijk niets zegt over de risico’s van je investering. Die risico’s kunnen grote invloed hebben op directekosten. Je mag dus de basis van je investering nooit alleen aflaten hangen van je ROI.
- Het voordeel van je ROI berekenen hebben we eerder al uitgelegd. Het geeft je een aanwijzing of je nieuwe investering gerechtvaardigd is en ook of je je investering winst geeft.
3 – Zo verbeter je jouw ROI
Hoe krijg je een betere ROI? Je wilt als uitkomst van je ROI toch het hoogste haalbare positieve getal. Welke verschillende manieren gebruik je het beste daarbij? Het wordt steeds complexer om een goede marketingcampagne te doen.
Daarom is het van belang om de volgende stappen te ondernemen:
- Zorg voor een goed plan;
- Kijk om je heen en leer van anderen;
- Neem een goed SEO plan;
- Gebruik goede content;
- Richt je op Social Media.
Wees altijd flexibel
Ga mee met je tijd, zorg dat je makkelijk te vinden bent en neem een voorbeeld aan anderen. Het zijn technieken die voor je bruikbaar kunnen zijn en je Return-On-Investment naar een beter percentage leiden.
Let erop dat je investering veel oplevert voor je doelgroep (bij een bedrijf is dat bijvoorbeeld aandeelhouders, bij een overheidsinstelling bijvoorbeeld de overheid zelf of de burgers). Je hebt succes als je een of meerdere technieken uit dit rijtje gebruikt. Het zal een effect hebben op je ROI en op je uiteindelijke winst die je maakt als investeerder.
4 – Hoe zit het met Marketing ROI?
Je marketing investeringen verrekenen met je verdiensten eraan levert je een goed beeld over je Marketing Return-On-Investment. Verdeel je budget over verschillende marketingkanalen of campagnes. Je krijgt als campagne meer geld als je goed gericht bent. Wat dan weer leidt tot een winstgevende marketing.
Je Marketing ROI verbeteren
ROI online marketing vereist een specifieke aanpak. Hoe wordt het geld precies besteed? Door gebruik te maken van analysemodellen krijg je een helder overzicht. De gekozen vraagstelling zal steevast de uiteindelijke ROI-berekening bepalen.
Wat zijn belangrijke technieken om je Marketing ROI te verbeteren.
- Verzamel de aantallen van je sales, de totale investeringen en de opbrengsten die je maakt van de marketing.
- Bereken je ROI voor de totale marketing. Link de prestaties van je kanalen aan het herverdelen van je marketing budget.
- Gebruik data gedreven marketing. Zo krijg je een beter beeld van je bezoekers. Als je meer gericht bent op je doelgroep, doordat je meer over je bezoekers weet, kun je ze makkelijker naar je toe trekken. Hoe meer gericht je campagne des te meer kans op een goede Return-On-Investment.
5 – ROI Marketing en bedrijfsgroei
Het is nu tijd om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Dat kun je doen met de volgende stappen:
- Zorg dat je meer van je aanbod verkoopt op de markt waar je je bevindt. (Marktpenetratie)
- Ontwikkel een nieuw product voor de markt waar je nu in zit. (Productontwikkeling)
- Verkoop een bestaand product op een nieuwe markt. (Marktontwikkeling)
- Verkoop een nieuw product op een nieuwe markt (Diversificatie)
Even ter herhaling..
Het concept van Return-On-Investment kan soms complex en moeilijk te doorgronden zijn. Voor een beter begrip en om verwarring te vermijden, hebben we de meest gestelde vragen hieromtrent verzameld en op een overzichtelijke manier uiteengezet.
Hoe bereken je een ROI?
(inkomsten – totale kosten van verkochte producten) / totale kosten van verkochte producten x 100%
Wat is een goede ROI?
Een (ROI) bereik van 15 tot 20% is optimaal.
Wat zijn redenen om de ROI van je investering te berekenen?
Deze berekening helpt je om te zien of je investering effectief en gerechtvaardigd is. Zorg dat je ROI marketing je bedrijf laat groeien. Door de ROI te berekenen kun je ook uitrekenen hoe je deze kunt verbeteren en daardoor hogere winst maakt.
Wat is een goede Marketing ROI?
Een goede marketing ROI zorgt ervoor dat je inzicht hebt hoe je je marketingbudget verdeeld onder de verschillende marketingcampagnes.
Samenvatting
ROI is een essentiële winstindicator, beïnvloed door elementen zoals productkortingen. Optimalisatie vereist overweging van alternatieve kosten en toepassing van strategieën zoals SEO en social media. Bij het analyseren van Marketing ROI is datagestuurde aanpak belangrijk. ROI-metingen dragen bij aan bedrijfsgroei, met een optimale ROI van 15-20%.