Als je een investering maakt kun je de ROI berekenen door de te verwachten opbrengsten te delen door de kosten van het project en dat doe je keer 100%. Dat geeft je een prominent kengetal waarmee je kunt zien  of je investering rendabel is. Je Return-On-Investment geeft je daar dan een mooi voorbeeld van.

Inhoudsopgave

Even kort herhalen…

ROI (return on investment) betekent je winstgevendheid (rendement) op je investering gedurende een bepaalde periode.

Winst is interessant en nog meer wanneer je die winst in verband kunt brengen met iets. Daarom wordt er bij bijna alle bedrijven niet alleen de winst berekend. Je ROI berekenen is net zo belangrijk. Er wordt winst behaald wanneer een positief cijfer op uw terugverdiende investering staat. Een verlies is wanneer er een negatief cijfer is.

Een kleine formule erbij

ROI = (inkomsten – totale kosten van verkochte producten) / totale kosten van verkochte producten x 100%

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Creative & DesignBrandingMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategySocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Creative & DesignWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
MarketingContent MarketingDigital & Marketing StrategyE-mail MarketingMedia & AdvertisingMobile MarketingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentMarketingDigital & Marketing StrategyWeb & Software DevelopmentSEOWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingMarketingDigital & Marketing StrategyMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignMarketingDigital & Marketing StrategyPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignMarketingContent MarketingEventPRSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DesignMarketingE-CommerceEventMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward

1 – Met ROI effectief investeren

Maak je investering efficiënt door een goede ROI te scheppen. Voor investeerders is een goede Return-On-Investment belangrijk. Een Return-On-Investment mag nooit een negatief getal zijn dat is duidelijk. Wil je goede ROI berekenen dan ligt de uitkomst ervan tussen de 15 en de 20%. Nieuwe ondernemingen hebben de hoogste ROI. 

Een aantal variabelen hebben invloed op het ROI percentage. 

Wat beïnvloedt je ROI?

  • Sturende factoren: dit zijn invloeden die je in de hand hebt. Je kunt ze sturen. Denk maar aan een bepaalde korting op de sales van een product.
  • Te voorspellen factoren: dit zijn zijn invloeden die al vast staan. Je kunt dit niet meer beïnvloeden. Bijvoorbeeld als je lancering van je nieuwe product al vast staat. Dan heb je een kortere projectduur. Of dat je een mediacampagne hebt die al gepland is. Neem deze invloeden mee in je budget plan en je ROI want ze hebben grote invloed op de uiteindelijke ROI berekenen.
  • Externe factoren: dit zijn zijn invloeden waar je geen invloed op hebt. Ze komen van buitenaf. Je website kan er bijvoorbeeld ineens uit liggen of je komt in een crisis terecht. Dit beïnvloedt je sales en geeft onterecht een vertekend beeld op het ROI berekenen.

Alternatieve uitgaven ook gekend als opportunity cost

Bereken ook eventuele opportunity costs bij je Return-On-Investment. Dit zijn alternatieve uitgaven. Bekijk andere investeringen van ondernemers die kunnen worden gedaan en vergelijk de kosten van de verschillende investeringen. Kies je voor de ene investering dan zijn de kosten van het niet kiezen van de andere investering de opportunity costs.

Indirecte kosten beïnvloeden ook je ROI…

Factoren waar ook niet altijd rekening mee wordt gehouden in de berekening van de Return-On-Investment zijn de indirecte kosten. Kosten, die niet direct aan je investering kunnen worden toegerekend. Maar je kostenplan wel verhogen.

Indirecte kosten kunnen een invloed hebben op je ROI

2 – Hoe verdien je een investering terug?

Een investering is gerechtvaardigd als de terugverdientijd kort is. Wat is eigenlijk terugverdientijd? Het woord zegt eigenlijk al genoeg:

Terugverdientijd is de tijd tussen het tijdstip dat je je geld uitgeeft aan de investeringen, en de tijd dat je het geld netto terugverdiend.

Dit laatste noem je ook wel netto cash flow. Hoewel dit zich makkelijk laat berekenen schiet de berekening nog wel eens te kort. Wat bijvoorbeeld als cash flows na de terugverdienperiode vallen? Die worden niet meegerekend in je analyse en geven een vertekend beeld.

Hou je terugverdientijd dus zo kort mogelijk. Dan zie je snel wat je investering oplevert en krijg je vanzelf een hogere positief getal als ROI aan het einde van de rit.

Voor en-nadelen van ROI

Bij een goede Return-On-Investment van bijvoorbeeld 10% kan bij risico’s het percentage te laag zijn. Is je opbrengst onzeker dan kan deze berekening je ook een nadeel geven.

Het bezwaar luidt dat de bruikbaarheid van een goede ROI eigenlijk niets zegt over de risico’s van je investering. Die risico’s kunnen grote invloed hebben op directekosten. Je mag dus de basis van je investering nooit alleen aflaten hangen van je ROI.

Het voordeel van je ROI berekenen hebben we eerder al uitgelegd. Het geeft je een aanwijzing of je nieuwe investering gerechtvaardigd is en ook of je je investering winst geeft.

3 – Zo verbeter je jouw ROI

Hoe krijg je een betere ROI? Je wilt als uitkomst van je ROI toch het hoogste haalbare positieve getal. Welke verschillende manieren gebruik je het beste daarbij? Het wordt steeds complexer om een goede marketingcampagne te doen.

Daarom is het van belang om de volgende stappen te ondernemen:

  • Zorg voor een goed plan;
  • Kijk om je heen en leer van anderen;
  • Neem een goed SEO plan;
  • Gebruik goede content;
  • Richt je op Social Media.

Wees altijd flexibel

Ga mee met je tijd, zorg dat je makkelijk te vinden bent en neem een voorbeeld aan anderen. Het zijn technieken die voor je bruikbaar kunnen zijn en je Return-On-Investment naar een beter percentage leiden.

Werkbaar en wendbaar werk : hervorming van de kleine flexibiliteit | 1819.brussels

Let erop dat je investering veel oplevert voor je doelgroep (bij een bedrijf is dat bijvoorbeeld aandeelhouders, bij een overheidsinstelling bijvoorbeeld de overheid zelf of de burgers). Je hebt succes als je een of meerdere technieken uit dit rijtje gebruikt. Het zal een effect hebben op je ROI en op je uiteindelijke winst die je maakt als investeerder.

4 – Hoe zit het met Marketing ROI?

Je marketing investeringen verrekenen met je verdiensten eraan levert je een goed beeld over je Marketing Return-On-Investment. Verdeel je budget over verschillende marketingkanalen of campagnes. Je krijgt als campagne meer geld als je goed gericht bent. Wat dan weer leidt tot een winstgevende marketing.

Je Marketing ROI verbeteren

ROI marketing vraagt om maatwerk. Waar gaat welk geld heen? Om een goed inzicht te krijgen maak je gebruik van analysemodellen. Je kunt daar vragen tegenover zetten, de gekozen vragen zorgen er echter altijd voor tot welke ROI je uiteindelijk komt.

Wat zijn belangrijke technieken om je Marketing ROI te verbeteren.

  • Verzamel de aantallen van je sales, de totale investeringen en de opbrengsten die je maakt van de marketing.
  • Bereken je ROI voor de totale marketing. Link de prestaties van je kanalen aan het herverdelen van je marketing budget.
  • Gebruik data gedreven marketing. Zo krijg je een beter beeld van je bezoekers. Als je meer gericht bent op je doelgroep, doordat je meer over je bezoekers weet, kun je ze makkelijker naar je toe trekken. Hoe meer gericht je campagne des te meer kans op een goede Return-On-Investment.

5 – ROI Marketing en bedrijfsgroei

Het is nu tijd om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Dat kun je doen met de volgende stappen:

  1. Zorg dat je meer van je aanbod verkoopt op de markt waar je je bevindt. (Marktpenetratie)
  2. Ontwikkel een nieuw product voor de markt waar je nu in zit. (Productontwikkeling)
  3. Verkoop een bestaand product op een nieuwe markt. (Marktontwikkeling)
  4. Verkoop een nieuw product op een nieuwe markt (Diversificatie)

Even ter herhaling: veelgestelde vragen

Return-On-Investment is niet altijd even makkelijk om te begrijpen. Om het nog eens samen te vatten hebben we de veelgestelde vragen nog even op een rijtje gezet.

👉🏾 Hoe bereken je een ROI?

(inkomsten – totale kosten van verkochte producten) / totale kosten van verkochte producten x 100%

👉🏾 Wat is een goede ROI?

Een die ligt tussen de 15 en de 20%.

👉🏾 Wat zijn 5 redenen om de ROI van je investering te berekenen?

Deze berekening helpt je om te zien of je investering effectief en gerechtvaardigd is. Zorg dat je ROI marketing je bedrijf laat groeien. Door de ROI te berekenen kun je ook uitrekenen hoe je deze kunt verbeteren en daardoor hogere winst maakt.

👉🏾 Wat is een goede Marketing ROI?

Een goede marketing ROI zorgt ervoor dat je inzicht hebt hoe je je marketingbudget verdeeld onder de verschillende marketingcampagnes.