Online adverteren voor dummies
Marketing

Wat kan online adverteren kosten? We hebben het antwoord!

5,00/5(1)

Steeds meer bedrijven maken gebruik van de mogelijkheden die online adverteren te bieden heeft. De voornaamste reden hiervoor is dat je met minder kosten een groter publiek kunt bereiken. De hamvraag blijft natuurlijk wat de werkelijke kosten zijn van online adverteren. In deze blog meer over deze kosten.

Hoe online adverteren in zijn werk gaat? 

Alvorens in te gaan op de kosten en de wijze waarop deze worden opgebouwd is het interessant om te weten hoe online adverteren eigenlijk in zijn werk gaat. Allereerst zijn er meerdere platformen op het internet die je de mogelijkheid bieden om een succesvolle campagne met betrekking tot online adverteren te organiseren.

Een interessante platform waar je terecht kunt voor online adverteren is Google Ads. Vrijwel een ieder is bekend met Google zelf, maar niet een ieder met de inkomsten die het bedrijf maakt op basis van advertenties. De inkomsten van het bedrijf op basis van advertenties is meer als 70% van de gehele omzet van Google.

Google is dus meer dan alleen een online zoekmachine. Het bevat ook een advertentienetwerk waar veel kleine, grote alsook middelgrote bedrijven gebruik van maken. Google Ads zelf werkt op basis van het PPC- principe wat staat voor ‘Pay Per Click‘ oftewel betalen per klik.

Dit houdt in dat een specifieke prijs betaald wordt voor elke klik van iemand op een advertentie. Het allerbelangrijkste is dat bezoekers van Google zo snel als mogelijk moeten vinden waar ze naar op zoek zijn. Jouw advertentie moet dus zoveel als mogelijk voldoen aan de vraag en verwachtingen van de klant, wil je een succesvolle online campagne hebben.

Wat zijn de kosten van online adverteren? 

Nu je een beeld hebt van wat wordt verstaan onder online adverteren is het ook interessant om te weten wat de daadwerkelijke advertentiekosten daarvan zijn.

Je kunt ervan uitgaan dat de kosten tussen de €250,- en €1.500,- per maand liggen. Deze kosten hangen natuurlijk ook af van de omvang van de campagne, het online marketingbureau, de te hanteren zoekwoorden en de sector waarin je als ondernemer actief bent.

Bij online adverteren krijg je niet alleen te maken met advertentiekosten, maar ook opstart- en onderhoudskosten. Meestal liggen de eenmalige opstartkosten tussen €300,- en €600,-. De onderhoudskosten bedragen meestal tussen de €100,- en €500,- per maand.

Een goedkope oplossing kan soms meer kosten

Het is van belang dat de zoekwoorden die je zult gebruiken voor online adverteren voldoende geoptimaliseerd zijn. Als dat niet het geval is, dan is de kans groot dat je binnen de kortste keren door je budget heen bent.

Je zult misschien wel meer bezoekers krijgen met je advertentie, maar je zult weinig krijgen die tot je doelgroep horen. Google straft je namelijk ook als je advertentieteksten of landingspagina’s niet specifiek genoeg zijn. Ga dus altijd eerst goed na met welke online marketing bureau je in zee gaat.


Op zoek naar |

Dan ben je JUIST beland! Sortlist heeft de nodige experts in online adverteren voor jouw project.

Help mij online adverteren!

Welke type kosten zijn er bij online adverteren? 

Je zult merken dat de kosten voor wat betreft social media marketing van platform tot platform variëren. Op Facebook en Google worden de kosten aan de hand van verschillende afrekenmodellen berekend. Als online marketeer heb je de mogelijkheid om te kiezen uit drie verschillende methoden.

Je kunt hierbij denken aan kosten per klik, kosten per duizend vertoningen en kosten per acquisitie. Hieronder worden de drie verschillende kosten van online adverteren oftewel ‘social media advertising’ nader toegelicht.

Kosten per klik (CPC)

De cost per click methode, afgekort cpc, houdt in dat je een bepaald bedrag betaald zodra iemand op je advertentie klikt. De hoogte van het bedrag dat je uiteindelijk betaald hangt echter af van verschillende factoren.

Concurrentie behoort daarbij tot een van de voornaamste factoren. De prijs is namelijk veel lager als bedrijven binnen een bepaald zoekwoord of binnen een bepaalde doelgroep adverteren. Waar er sprake is van lagere concurrentie is de prijs dus ook veel lager, dan wanneer dat niet het geval is. Als adverteerder kun je aangeven hoeveel je maximaal wil betalen per klik.

Kosten per duizend vertoningen (CPM)

Deze cost per mille (CPM) methode houdt in dat je pas betaald na de duizendste vertoning van je add. Als adverteerder kies je voor deze methode als je wil dat een grote groep mensen je advertentie bekijken. Je wil als het ware maximaal online rendement halen op basis van je marketing campagne.

Als je een advertentiebudget hebt is het misschien beter een andere methode te overwegen. Bij deze methode betaal je namelijk zodra men je advertentie heeft bekeken, ook al was het per ongeluk.

Kosten per acquisitie (CPA)

Bij de Cost per Acquisition methode, afgekort CPA, betaal je in feite voor een bepaalde prestatie die geleverd wordt bij je advertenties. Denk hier vooral aan sales en conversie. Alleen bij het behalen van de conversie betaal je de advertentiekosten.

Deze methode werkt dus op basis van de welbekende ‘no cure no pay’ methode. Bij dit soort campagnes hanteert men een vast termijn en een maximumbedrag per acquisitie. gehanteerd.

Hoe word je beter in online adverteren?

In de meeste gevallen hebben bedrijven een marketingbudget beschikbaar die ze gebruiken voor hun social media marketing campagnes. Uiteraard zijn er verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van advertenties op onlineadvertentieplatformen. Hieronder enkele tips om beter te worden in online adverteren.

Je dient je klant te kennen

Alvorens je op zoek gaat naar een interessant marketingmiddel is het goed om te weten met welke klanten je te ‘dealen’ hebt. Als je een specifieke doelgroep in kaart hebt gebracht kun je je gaan focussen op het plaatsen van advertenties op online platformen.

Breng je concurrenten in kaart

Je kunt alleen succesvol zijn met onlineadverteren als je weet wie je concurrenten zijn. Je dient onder andere te weten wat ze aan te bieden hebben qua producten en wat de kwaliteit daarvan is. Je wil ook weten binnen welke prijsklasse de producten geboden worden en wat de leverings- en retourvoorwaarden zijn. Met deze informatie kun je gericht een campagne starten en daarbij een specifieke online platform kiezen.

Aandacht voor de toe te passen online advertentiestrategie

Als je eenmaal je doelgroep en concurrenten in kaart hebt gebracht is de volgende stap het bepalen van je online advertentiestrategie. Je kunt wilt adverteren en daarin succesvol wil zijn, dan is het verstandig om goed over de te hanteren strategie na te denken.

Je dient rekening te houden met je doelgroep en of je al dan niet een nieuwe speler op de markt bent. Je zult op basis hiervan een push en pull strategie moeten bedenken. Ga daarbij ook na op welke sociale media online platformen je doelgroep het meeste terug te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan platformen als Linkedin, Facebook en Google.

Klanten moeten je kunnen vinden

Het is van eminent belang dat (potentiële)klanten je op basis van de vertoningen van je advertenties moeten kunnen vinden. Dit maakt het verkopen van je producten iet wat makkelijker. Door gebruik te maken van de mogelijkheden van online zoekmachines zoals Google kun je meer naamsbekendheid krijgen bij potentiële klanten. Denk maar aan het Google Ads platform waar je zoekadvertenties op basis van een zoekwoord kunt plaatsen.

Google Ads online marketing werkzaamheden

Wil je het onderste uit de kan halen met betrekking tot online adverteren, dan is het raadzaam om slim gebruik te maken van de verschillende functionaliteiten van Google Ads. Deze kunnen je helpen om met succes een online marketing campagne neer te zetten. Je dient daarvoor wel te zorgen voor een goede website en specifieke zoekwoorden.

Heb je een specifieke zoekwoord, dan is het van belang dat je het ook opneemt in je advertentietekst. Verder moet het ook goed te bezichtigen zijn op je website of online platform waarop je adverteert. Je advertentie zou je kunnen koppelen aan een bepaalde thema en je kunt daarbij ook een link plaatsen, die klanten direct leidt naar je website waarop de producten van de advertentie terug te vinden zijn.

Je dient in het bezit te zijn van een goed functionerende website

Klanten die na geklikt te hebben op de link in je advertentie op je website terecht komen, mogen niet de melding krijgen dat je website buiten werking is, aan het haperen is of niet volledig is. Potentiële klanten vinden het fijn om in een oogopslag te zien op je website waar ze naar op zoek zijn. Je website moet ervoor zorgen dat potentiële klanten op gegeven moment terugkerende klanten worden. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email