conversiepercentage
E-Commerce

E-commerce conversiepercentage: berekening en optimalisering

5,00/5(1)

Hoe bereken ik het conversiepercentage van mijn e-commercebedrijf en hoe kan ik mijn online marketing gebruiken om het conversiepercentage te optimaliseren? Als je jezelf deze vragen ooit hebt gesteld, dan hebben wij hier de juiste tips voor je.

In dit artikel leggen we uit wat het e-commerce conversiepercentage is, hoe je het berekent en hoe je het optimaliseert.

Definitie Conversiepercentage in E-Commerce

Wat is het conversiepercentage in e-commerce?

In de woordenschat van digitale marketing verwijst conversieratio naar het percentage internetgebruikers dat een gewenste actie voltooit. Het wordt als volgt berekend:

Aantal gebruikers dat een actie daadwerkelijk uitvoert / aantal gebruikers dat de actie had kunnen uitvoeren.

Deze actie kan verschillende vormen aannemen:

  • Downloaden van een document,
  • een specifieke pagina te bezoeken,
  • inloggen op de site,
  • een account aan te maken,
  • aankooptransactie,
  • Etc.

In de breedste zin van het woord is er sprake van een e-commerceconversieratio op het moment dat een actie op een webwinkel uitvoerbaar is. Het biedt de mogelijkheid te meten hoe vaak deze actie wordt uitgevoerd.

Want je moet je e-commerceconversieratio kunnen meten, interpreteren en zo nodig je e-commercestrategie bijsturen.

Lees onze volledige gids over e-commerce voor meer informatie.

Hoe bereken je het conversiepercentage?

De berekening van het conversiepercentage is gebaseerd op het volgende principe: het aantal gebruikers dat een actie heeft uitgevoerd in verhouding tot het totale aantal gebruikers dat de gelegenheid heeft gehad die actie uit te voeren.

Het meest gebruikelijke conversiepercentage in de e-handel is bijvoorbeeld het percentage bezoekers dat een product heeft gekocht in verhouding tot het totale aantal bezoekers dat op de pagina is geweest.

Door een eenvoudige deling kan het omzettingspercentage in een verkoop worden berekend. De berekening kan als volgt worden geschematiseerd:

Aantal bezoekers die een deal hebben afgerond / totaal aantal bezoekers op de pagina van die deal.

Vermenigvuldig het resultaat met 100 om het om te zetten in een percentage.

Voorbeeld berekening

Stel dat je online winkel 100.000 unieke bezoekers per maand ontvangt. Van deze bezoekers hebben er 2.000 een aankoop gedaan.

Dus het conversiepercentage voor een totale aankoop op je website is: (2.000 / 100.000)*100 = 2%.

Er zijn veel webanalyse-instrumenten die je kunt gebruiken om de prestaties van je e-commerce website te meten. De bekendste is Google Analytics, maar er zijn ook alternatieven zoals Matomo, AT Internet of Adobe Analytics.

Als onderneming is het van cruciaal belang dat je je e-commerceplatform aan prestatieanalyses onderwerpt. Het conversiepercentage van je website is een van de cruciale stukjes informatie om in de gaten te houden.

Heeft je online winkel een goed conversiepercentage?

Om een conversiepercentage te evalueren, moet je het algemene gemiddelde kennen. De gemiddelden variëren echter naar gelang van de geanalyseerde transactie.

Het is mogelijk om een gemiddelde te vinden tussen bepaalde operaties in een bepaalde bedrijfstak door verschillende bedrijven te vergelijken.

De omrekeningskoers blijft een percentage: kleine bedrijven zijn perfect vergelijkbaar met de reuzen van het internet, zolang de geanalyseerde operaties vergelijkbaar zijn.

Om te bepalen of je conversiepercentage goed is of niet, moet je dus je resultaten vergelijken met die van de beste bedrijven in je sector.

Conversiepercentage : vergelijken met gelijkaardige websites

Je bedrijf is vergelijkbaar met een ander als het genoeg gelijkenissen vertoont.

Deze omvatten:

  • Het soort producten of diensten,
  • De prijsklasse,
  • Het type klantrelatie: B2B (verkoop aan andere bedrijven) of B2C (verkoop aan particulieren),
  • De bronnen van het verkeer: gewone webanalyse-instrumenten kunnen worden gebruikt om dit te analyseren,
  • De geografische locatie (bij voorkeur een bedrijf uit hetzelfde land),
  • Het besturingssysteem waarop de gegevens worden verzameld (Windows, Macintosh, iOS, Android of andere),
  • Het aantal internetgebruikers (aantal sessies of aantal unieke bezoekers),
  • Het medium waarmee de informatie wordt verzameld (desktop, tablet of smartphone).

Enkele voorbeelden van e-commerce conversiepercentages

Uit een studie van Invesp is gebleken dat het conversiepercentage van Amerikaanse e-commerce websites gemiddeld lager ligt dan dat van soortgelijke Britse e-commerce websites.

Berekeningen voor de tweede helft van 2019 laten bijvoorbeeld zien dat het gemiddelde e-commerce conversiepercentage van deze Amerikaanse websites 2,57% is, terwijl Britse websites 3,81% hebben.

Laten we nu de media vergelijken. Uit dezelfde studie bleek dat de conversiepercentages op computers hoger liggen dan op tablets, die op hun beurt bijna dubbel zo hoog liggen als op smartphones.

Uit de berekeningen voor de tweede helft van 2019 blijkt dat het gemiddelde conversiepercentage van e-commerceverkopers 3,90% bedraagt op desktop, 3,49% op tablet en 1,82% op mobiel.

Hoe kun je de conversieratio van een e-commercebedrijf verbeteren?

Gegevens verzamelen is zinloos als je ze niet gebruikt. Hier volgen enkele oplossingen om de conversie van je online winkel te optimaliseren.

Vereenvoudig het aankoopproces

Denk aan internetgebruikers als lui: technologie moet hun leven gemakkelijker maken. Daarom zal je conversiepercentage worden geoptimaliseerd door een eenvoudig aankoopproces. Het is een reëel probleem voor een e-commercebedrijf om klanten te verliezen in reeds opgestarte aankoopprocessen.

Hoe eenvoudiger en sneller je aankoopproces is, des te kleiner is de kans dat de klant van gedachten verandert. Houd het aantal stappen om de aankoop te voltooien zo laag mogelijk.

Gebruik bijvoorbeeld het feit dat de klant in zijn account zit om automatisch gegevens in te voeren die hij in zijn instellingen heeft ingevuld.

Het zoeken naar specifieke producten vergemakkelijken

Plaats jezelf in de schoenen van een klant die op zoek is naar een specifiek product uit je assortiment. Helaas kan hij het niet vinden als hij op je website zoekt. Dat is waar je interne zoekmachine in het spel komt.

Daarbij is het belangrijk dat de zoekmachine van je website of app een database bevat die groot en intelligent genoeg is om snel relevante resultaten aan je bezoekers te kunnen leveren.

Om je interne zoekmachine te optimaliseren, baseert je zich eerst op de 100 meest gezochte trefwoorden op je website. Je kunt toegang krijgen tot deze web analytics informatie over je zoekmachine met behulp van krachtige tools.

Conversiepercentage : Google zoekbalk

Zoek naar manieren om de relevantie van je zoekmachineresultaten te verhogen. Optimaliseer de weergave, verbeter de bruikbaarheid van de interface of perfectioneer het algoritme.

Je kunt ook gebruik maken van searchandising (een samentrekking van zoeken en merchandising) als aanvulling op je zoekmachine en haar zoekwoorden. Searchandising moet aan de volgende criteria voldoen:

  • Beschikbare voorraad,
  • prijsklasse,
  • leverancier,
  • enz.

Het stelt de klant in staat zijn zoekopdracht zelf te verfijnen.

Voer remarketing uit voor achtergelaten winkelwagentjes

Remarketing is het retargeten van bezoekers aan je website. In onlinemarketing is retargeting een mechanisme dat relevante reclame aanbiedt aan internetgebruikers op basis van producten waarin zij interesse hebben getoond.

Veel gebruikers laten verlaten winkelwagentjes, onvolledige bestellingen en andere ongeldige betalingen achter.

Als e-commercebedrijf kan je de gegevens die zij op je website achterlaten interpreteren om remarketingadvertenties aan te sturen.


|

Ontdek hier de meest relevante agencies voor jouw project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

De 10 beste E-Commerce bureaus in Nederland

Retargeting richt zich op een publiek dat meer dan gemiddeld ontvankelijk is voor je producten of diensten, aangezien het gaat om internetgebruikers die al een koopproces in gang hebben gezet.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt profiteren van retargeting reclame.

  1. Om te beginnen kan je een e-mail sturen ter herinnering dat het winkelwagentje onvolledig is als de internetgebruiker een account bij je heeft.
  2. Daarnaast kan je een retargeting uitvoeren om je potentiële klanten aan te moedigen de aankoop te voltooien.
  3. Vervolgens kan je ook een couponcode aanbieden om urgentie te vragen om de aankoop te voltooien.

Samenwerken met een agentschap

Om het conversiepercentage van je website te optimaliseren zijn uitgebreide en nauwkeurige marketing- en codeervaardigheden vereist. Als je jezelf niet vertrouwt om al deze taken aan te kunnen, is het werken met een e-commerce agentschap een goede oplossing.

Conclusie

Het e-commerce conversiepercentage meet kortom de prestaties van je online winkel. Deze snelheid varieert naar gelang van een aantal parameters.

Om te weten te komen of het goed is, vergelijk je het met een bedrijf dat veel gemeen heeft met jou in wat het doet en hoe het zijn gegevens verzamelt.

Je moet je Ecommerce conversiepercentage interpreteren om het zo nodig aan te passen en te verbeteren. De middelen zijn legio: vereenvoudiging, optimalisering en retargeting zijn de sleutelwoorden.

Als laatste, nodigen we je graag uit om een kijkje te nemen naar onze selectie van gespecialiseerde bureaus.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email