Roas door Sortlist
Marketing

Wat is ROAS en hoe bereken je dit nu?

5,00/5(1)

Wat zijn je methoden om de doeltreffendheid van je online-advertenties te meten? Meet je doorklikratio’s en conversiepercentages? Beide zijn betrouwbare indicatoren… Ze moeten echter worden vergezeld met ROAS (Return On Ad Spend) om nog effectiever te zijn op je return on investment.

Wat is ROAS? Je kunt deze indicator gebruiken om de doeltreffendheid van je Google Ads, Facebook advertenties, Twitter, en LinkedIn campagnes te meten. Dit hulpmiddel berekent, in real-time, de opbrengst van een campagne, vergeleken met het uitgegeven budget. Je kunt je campagnes bijstellen of de verliezen beperken als ze niet aan je verwachtingen voldoen.

Waar staat ROAS voor?

In onze inleiding legden we uit dat ROAS staat voor “Return On Ad Spend“. In het Nederlands vertaalt zich dat in “rendement op investering van reclame-uitgaven”. Deze marketingindicator berekent de inkomsten die gegenereerd worden voor elke euro die aan reclame wordt besteed.

Een marketingbudget kan berekend worden over het geheel of aan de hand van parameters zoals :
  • De belangrijkste zoekwoorden
  • De campagnes
  • De specifieke doelgroepen
  • Het soort advertentie: gesponsorde post, videopost, links naar de site…
  • Het advertentiekanaal: Google Ads, Facebook Advertenties, Instagram Ads…
  • Of een andere relevante parameter

Met de ROAS berekening (ROAS Calculation) kun je snel bepalen of een strategie effectief is.Je kunt er zelfs de technieken, kanalen, of formaten mee identificeren die je resultaten verbeteren.

Het is van essentieel belang dat je reclamecampagne zo relevant mogelijk is, want zoals je weet is de kans groter dat relevante reclame inkomsten oplevert.

Jouw klanten, opdrachtgevers of investeerders zijn erg gevoelig voor het rendement van hun investering. Voor hen is rentabiliteit een essentiële beslissingsfactor. Het kan meewegen bij de ondertekening van je toekomstige contracten (of om een promotie te krijgen).

Met ROAS toon je de voordelen van je reclamecampagnes aan. Je bewijst je prestaties met cijfers die onweerlegbaar en aantrekkelijk zijn.

De beste manier om in de toekomst meer budget te krijgen en/of investeerders te verleiden.

ROAS berekenen: hoe doe je het?

Het maakt niet uit of je geld uitgeeft aan SEO, e-mailmarketing of sociale media, je kunt uitrekenen of je advertentie-uitgaveneffectief zijn zonder een wiskunde-wonder te zijn.

Ondanks dat het zo’n krachtige maatstaf is, is ROAS verrassend eenvoudig te berekenen.

ROAS van je campagne berekenen

Om de ROAS van je campagnes te berekenen, heb je twee mogelijkheden. De eerste is door de totale waarde van alle conversies die een marketingkanaal oplevert te delen door je advertentiekosten. Hiermee kun je de ROAS berekenen van je campagne. Het berekenen van de ROAS is essentieel om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je marketinginvesteringen.

Stel je voor dat je gemiddeld € 400 uitgeeft om een product te verkopen dat € 1000 waard is.

ROAS rendement op advertentie-uitgaven die negatief zijn, zijn slechte investeringen.

Verliesgevende investeringen in digitale online marketing moet je niet doen.

Het berekenen van het marktaandeel is essentieel voor het begrijpen van de positie van je bedrijf in de markt. Het vergelijken van advertentie-uitgaven met de totale inkomsten geeft echter geen nauwkeurig beeld van de winst die je met je campagnes behaalt, vooral wanneer er vaste kosten aan transacties verbonden zijn.

In zulke gevallen kan een geavanceerde positieve ROASberekening nodig zijn. Hierbij trek je de overige kosten van de inkomsten af en deel je het resultaat door de advertentie-uitgaven. Deze aanpak biedt een beter inzicht in de effectiviteit van je advertentiecampagnes en helpt bij het nemen van weloverwogen beslissingen.

Bereken het nu zelf aan de hand van dit voorbeeld

Ontdek hoe ROAS wordt berekend met behulp van de ROAS formula in een fictief voorbeeld.

Sociale media campagnes en betaalde zoekacties worden door een bedrijf gebruikt om zijn widgets te promoten. Het bedrijf wil echter zijn rendement op betaald zoeken voor de maand berekenen.

Deze formule is om de opbrengstenenkosten van betaalde zoekcampagnes te analyseren.

Volgens het team zijn zijn maandelijkse uitgaven als volgt:

  1. Beheerskosten: €1600
  2. Software: €200
  3. Uitgaven voor reclame: € 5 000

Totale kosten: €6 800

Hierna moet het bedrijf de inkomsten berekenen die zijn betaalde zoekcampagnes opleveren.

Bij het schatten van de advertentie-inkomsten moet het bedrijf met verschillende factoren rekening houden. De eerste stap is het bepalen van de waarde van een nieuwe lead. Vervolgens moeten ze de winstmarge voor elke aankoop berekenen.

Als ze dit gedaan hebben kunnen ze hun reclame-inkomsten berekenen.

De onderneming concludeert uit hun berekeningen dat:

  • 1 nieuwe aankoop van product A (tegen €900 per aankoop): €900
  • 3 nieuwe aankopen van product B (tegen €500 per aankoop): €1 500
  • 8 nieuwe leads (tegen €1000 per lead): €8 000

Totale reclame-inkomsten: €10 400

Nu kan het bedrijfsteam al hun gegevens in de ROAS formule invoeren:

– Totale inkomsten / Totale kosten

– €10.400 / €6 800

ROAS = €1,52

Elke euro die aan betaalde zoekcampagnes wordt besteed levert het bedrijf (gemiddeld) €1,52 op.


Nood aan effectieve campagnes? |

Ontdek nu het aanbod van Sortlist! 👀

Ontdek ons aanbod

Conclusie: Dit is waarom je HET moet berekenen

Om de effectiviteit van een bedrijf’s online marketing te beoordelen en te bepalen of het de gewenste inkomsten genereert, is ROAS (Return on Ad Spend) een van de beste indicatoren om te gebruiken. Met behulp van deze berekening kun je een bedrijf dat nauwelijks break-even draait transformeren naar een bedrijf dat zeer winstgevende digitale marketingcampagnes voert.

Het meten van de prestaties van je campagnes vereist het regelmatig beoordelen van je advertentie-investeringen. Ideaal gezien zou je dit moeten doen tijdens de eerste week van de lancering, halverwege en een week voor het einde van de campagne. Op deze manier kun je snel beslissingen nemen om de ROAS te verbeteren, zowel voor je huidige als toekomstige campagnes!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email