Als je er even op nadenkt lijkt het alsof echt iedereen op social media zit. Of het nu Facebook, Instagram, TikTok of Twitter is social media is een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Gemiddeld spenderen we dagelijks zo’n 98 minuten op “social”. In dit artikel beschrijven we de grootste platforms en de verschuivingen volgens het onderzoek 2020. Elk netwerk lijkt inmiddels zijn eigen doelgroep te hebben en wij kijken wie waar zit. Kortom, alle hoogtepunten van het nationale social media onderzoek lees je hieronder.

Inhoudsopgave

De belangrijkste cijfers uit het nationale social media onderzoek

We zitten met zijn allen steeds meer op social media en ook steeds langer. Vergeleken met vorig jaar is het aantal gebruikers licht gestegen. Het was een jaar zonder grote schandalen en dat zal er toch voor gezorgd hebben dat minder gebruikers van hun favoriete social media netwerk is afgestapt. Zelfs Facebook, vorig jaar nog in de min, kende nu weer meer gebruikers. Een belangrijk gegeven is dat met name de jongeren Facebook vaarwel zeggen.

Instagram en Whatsapp, beiden onderdeel van Facebook zien wel opnieuw groene cijfers. Gemiddeld zit een Nederlandse gebruiker in zeven app groepen. De Instagram gebruikers namen ook toe maar wel minder hard dan voorgaande jaren. Met 710.000 nieuwe gebruikers is Instagram volgens dit onderzoek toch één van de grootste stijgers van het jaar.

Naast Instagram groeide ook Youtube enorm. Het videokanaal begroette ruim 425 000 gebruikers, dat is net iets meer dan de helft dan de meer dan 700 000 mensen die Instagram sinds januari 2020 verwelkomde. Uit het Newcom social media onderzoek is gebleken dat ruim 9 miljoen mensen in Nederland dagelijks video’s bekijken. Dit is 5% meer dan een jaar hiervoor. Het videomedium is hierdoor een ware marketingmachine geworden. In plaats van artikelen of een nieuwsbrief lezen kun je nu gratis reclameclips de wereld insturen. Het gebruik van Youtube is nog nooit zo populair geweest. Van research tot achtergrondmuziek, deze site staat vaak de hele dag aan.

Ook Snapchat kende een aardige groei, met de stijgende populariteit van het oude Music.ly hadden we eerlijk gezegd niet verwacht dat Snapchat zo’n grote groei zou maken. In 2020 zitten iets meer dan 1,5 miljoen Nederlanders op Snapchat en dat is 17 procent meer dan in 2019 halen we uit het artikel.

Linkedin is na Instagram de grootste stijger van het jaar in het Newcom onderzoek. Linkedin voegde 70.000 nieuwe leden toe aan het bestand afgelopen jaar en ook Twitter kende ineens weer een groei. Er kwamen 310.000 nieuwe Twitter gebruikers bij, een groei van 13 procent ten opzichte van het artikel van vorig jaar.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Veel verandering bij de jeugdige gebruikers

Uit het onderzoek is gebleken dat steeds meer jongeren tot 19 jaar Facebook links laten liggen. Van de sociale media is TikTok de grootste stijger met name in het gebruik in de leeftijdscategorie 15 jaar en ouder. In 2020 telt het netwerk meer dan 700. 000 gebruikers van 15 jaar en ouder. We tellen zelfs 425 000 gebruikers alleen al in de leeftijd 6 t m 14 volgens het Newcom onderzoek 2020.

Newcom research toont in het onderzoek 2020 dat de jongeren meer tijd aan social media spenderen dan gebruikers boven de 19 jaar. Met name de 6 tm 14 jarigen oftewel de doelgroep 15 lijkt volgens het onderzoek in TikTok te zien wat met name ouderen vinden in Facebook. Het deel in de leeftijd van 15 tot 19 jaar spendeert gemiddeld het meest aan social media per dag, met 143 minuten volgens het Nederlandse social media onderzoek.

TikTok is immens aan het groeien en kent vooral gebruikers die erg actief zijn. In vergelijking met Youtube waar de meeste content wordt gekeken ligt de nadruk bij het jongste platform met name op het content maken. Whatsapp is ook bij de jeugd nog immens populair in het gebruik. Jongeren zitten bovendien in meer Whatsapp groepen maar wantrouwen berichtgeving in social media het meest van alle doelgroepen.

Het voordeel van Whatsapp en waarschijnlijk ook de reden dat dit platform zo populair is bij kinderen, komt door de afgeschermde groepen waar niemand anders dan je eigen doelgroep jouw berichten ziet. Dit in tegenstelling tot Instagram of Twitter waar vrijwel iedereen je account kan bekijken. Binnen de doelgroep 15 jaar gebruikt vrijwel iedereen Whatsapp en wordt het zelfs gebruikt als digitale nieuwsbrief op scholen

Whatsapp kent het hoogste aantal dagelijkse gebruikers

Bijna 90 procent van de Nederlanders zit volgens het nationale social media onderzoek op Whatsapp. Hoewel het “appen” niet door iedereen als sociale media wordt gezien, is het verreweg de meest populaire social media app. Newcom Research laat in het onderzoek 2020 zien dat 97 procent van de jongeren de berichtenservice gebruikt.

Facebook kent nog altijd 10,4 miljoen leden en is daarmee goede tweede. Hoewel de jeugd afscheid lijkt te nemen, zijn er toch 280.000 mensen die sinds januari 2020 op de hoogte blijven via Facebook. 7,1 miljoen mensen gebruiken het sociale netwerk elke dag en gaan speciaal het internet op om online een artikel te lezen of berichten te sturen. Ondanks dat onze verwachting was dat het gebruik van social media en dan met name Facebook afnam, blijft de groep dat Facebook gebruikt gewoon toenemen.

Derde op de Newcom ranglijst is Youtube. 1 op de 6 Nederlanders gebruikt Youtube dagelijks. Dat is een stijging van 14% in het gebruik sinds 1 januari 2020. In een jaar zonder grote schandalen valt het op dat veel mensen toch kiezen om veel video’s te kijken maar de groei heeft ook te maken met de vele vloggers en bekenden die overstappen naar deze nieuwe media gigant. Net als bij Tiktok is het gebruik in de doelgroep 15 flink toegenomen dit jaar.

Het gebruik van social media is ongekend in trek bij tieners tussen 14 jaar en 18. Dat bewijzen alleen al de 425. 000 gebruikers van 15 of jonger die aan het tiktokken zijn. Deze leeftijdsgroep maakt gebruik van Youtube, Instagram en Snapchat volgens onderzoek.

Instagram is het snelst gegroeid van alle social media netwerken. Insta staat op de vierde plaats met 3,4 miljoen Nederlanders die die dagelijks inloggen. De groei stagneert iets in de leeftijd 15 19 jaar. Met 80% van deze “kinderen” dat dagelijks inlogt was het aandeel echter al groot. De Newcom Research toont aan dat 770.000 mensen via Instagram zich vergapen aan de kiekjes van een ander. Instagram is bovendien één van de meeste gezochte zoektermen op het internet in Nederland.

Is Tiktok de toekomst van de Social media?

De jeugd heeft de toekomst, als we dat geloven betekent dit dat binnenkort iedereen op TikTok zit. De adoptie van kinderen in de leeftijd 6 t m 14 jaar ligt inmiddels over de 425 000 gebruikers. Het aantal actieve TikTokers van 15 of jonger lijkt uit het social media onderzoek Nederland dus enorm gestegen. TikTok dat voorheen bekend stond als Music.ly is deel van de cultuur geworden met 700 000 gebruikers.

Newcom vroeg de ouders van onze jeugd naar het gevraagd naar het mediagebruik. Daaruit blijkt dat Tiktok sinds januari 2020 is gegroeid met 15%. Onze verwachting is dat het gebruik van TikTok explosieve vormen zal aan gaan nemen. Waar in 2019 en 2020 met name de jeugd tussen 15 19 jaar het jongste social media netwerk gebruikte, vinden we nu ook vaker oudere personen terug die misschien wel via hun kids achter deze nieuwe trend zijn gekomen.

TikTok lijkt dus niet meer alleen voor de jeugd te zijn. Het vernieuwde Musically lijkt alles in zich te hebben wat we de laatste tijd van social media verwachten. Het is snel, heeft veel verschillende mogelijkheden en al jouw uploads kun je eindeloos bewerken. Zoals veel social media netwerken heeft dit platform zich moeten bewijzen maar de laatste jaren lijkt de hele wereld zich te over te geven aan deze online rage.

Mocht je na het lezen van dit artikel meer interesse hebben in sociale media en de laatste trends, meld je dan eens aan voor onze nieuwsbrief.