Dynamische zoekadvertenties: Wat zijn het en hoe gebruiken wij hen?
Laatst geüpdate op 13 januari 2022 om 11:55 am
In Google Ads offert Google toegang tot “Dynamic Search Ads” (DSA), een optie waarbij Google automatisch zoekmachine advertenties genereert gebaseerd op de inhoud van uw website.
De adverteerder levert een doel gebaseerd op de gewenste landingspagina’s of de het gewenste publiek dat de adverteerder aan wil trekken. Deze advertenties bevatten een dynamisch gegenereerde kop, zichtbare URL, en zoekwoorden gecombineerd met een van advertentietekst die zijn aangeleverd door de adverteerder.
De DSA-advertenties zijn snel en makkelijk om op te zetten, en kunnen toegang bieden aan een groter publiek vergeleken met advertenties die gemaakt zijn door de adverteerder. Echter heeft de DSA wel zorgvuldige begeleiding en management nodig om er optimaal gebruik van te maken en ervoor te zorgen dat de juiste pagina’s worden vertoond.
Sortlist maakt gebruik van DSA als een deel van de SEA strategie om nieuwe of nichemarkten die anders door het net zouden vallen te dienen. De DSA-campagne wordt regelmatig gecontroleerd en de juiste richting in geleid. Dit is een voortdurend proces om ervoor te zorgen dat onze partnerbedrijven er niet de dupe van worden.
Google Ads… Wat was dat ook alweer?
Google Ads is een platform waar bedrijven hun advertenties kunnen plaatsen en onderhouden voor alle Google-services. Zoekmachine-, display-, video-, shopping-, en app-advertenties zijn daarbij inbegrepen.
De meest belangrijke vorm van advertenties om te begrijpen voor dit artikel zijn de zoekmachine advertenties. Deze advertenties worden weergegeven in de zoekmachine gebaseerd op de zoektermen die zijn ingevoerd door de gebruiker.
De standaard variant van de zoekmachine advertenties is de “tekstadvertentie”, die bestaan uit 1 tot 3 secties die samen de kop opmaken, 1 of 2 secties die als de advertentietekst dienen, de zichtbare URL wat een aantrekkelijke variatie is van de landingspagina URL, en tot slot de daadwerkelijke URL die leidt naar de juiste pagina.
Om ervoor te zorgen dat de advertenties wordt vertoond aan het juiste publiek, vereist Google dat de adverteerder een lijst met zoektermen aanbiedt die gebaseerd zijn op de inhoud van de adverteerders website en de advertentie.
Naast de standaard tekstadvertenties zijn er reactieve-tekstadvertenties. Deze advertenties zijn een stap tussen de standaard variant en de DSA-advertenties.
De reactieve advertenties stelt de adverteerder ertoe in staat om meerdere variaties van de kop en advertentietekst aan de bieder voor een enkele advertentie. Google kan de verschillende teksten dan combineren om de beste variant te vinden voor iedere zoekopdracht.
Dus, wat doet DSA daadwerkelijk?
DSA is de laatste variant van de tekstadvertentie, en staat voor “Dynamic Search Ad” ofwel Dynamisch Zoekmachine Advertentie. DSA is Google ’s systeem om adverteerders te helpen bij het vinden van een wijder publiek.
In tegenstelling tot de standaard en reactieve tekstadvertenties die worden gecreëerd door de adverteerder, de DSA-advertenties worden automatisch gegenereerd door een algoritme gebaseerd op de inhoud van de website. Haast alle elementen zijn hierbij betrokken, de zoektermen, de kop, en de URL/landingspagina worden op deze manier gegenereerd.
De advertentietekst is het enige element waar de adverteerder direct informatie levert, maar ook deze teksten worden dynamisch ingezet door het algoritme.
De dynamische creatie van deze advertenties wordt gedaan door een machine learning-algoritme van Google. Google checkt eerst de inhoud van de van de website gebaseerd op de URL die de adverteerder heeft aangeleverd. Het algoritme probeert vervolgens de inhoud van de website zo goed mogelijk te koppelen met de behoeften van het publiek.
De manier waarop de adverteerder kan creëren en sturen is door doelen te zetten. Er zijn meerdere opties als het gaat om DSA-doelen, onder de eerste groep vallen URL doelen, paginatitel doelen, en inhoudsdoelen. Dit zijn doelen die input nemen van de adverteerder om richting te geven van waar op de website de adverteerder het publiek wil hebben. Daarnaast, is er ook nog een “categorie” doelstelling.
Deze doelstelling functioneert anders in het feit dat het doel niet een specifieke webpagina is, maar deze doelstelling gebruikt onderwerpen die gerelateerd zijn aan de website van de adverteerder. Deze onderwerpen bepalen dan welke pagina’s worden vertoond, en is dus erg flexibel.
Met de uitleg achter de rug, waarom zou een adverteerder DSA-advertenties willen gebruiken? Er zijn meerdere voordelen van het gebruiken van DSA-advertenties. Ten eerste, zijn ze erg gemakkelijk om op te zetten aangezien de adverteerder vrij weinig materiaal hoeft aan te leveren om ze werkende te krijgen.
De adverteerder kan een handvol goede advertentieteksten aanleveren, en Google genereert dan de kop, zichtbare URL, en daadwerkelijke URL.
Daarnaast, dankzij de dynamische functionaliteit van de advertenties kan Google de beste landingspagina’s en koppen kiezen voor elke situatie die meer specifiek gericht zijn op de zoektermen en de gebruiker. Dit kan leiden tot betere resultaten vergeleken met traditionele advertenties.
Helaas kunnen de elementen die de DSA zo speciaal maken ook zorgen voor zijn ondergang. Doordat de adverteerder weinig controle heeft is er een mogelijkheid dat de campagne niet de juiste doelgroep bereikt, daarnaast kan je met dynamische creatie van de advertenties niet zeker zijn dat ze allemaal topkwaliteit zijn wat betekent dat het algoritme soms verwarrende of lage kwaliteit advertenties creëert.
Sortlist’s in Dienstneming van DSA
Bij Sortlist wordt de DSA gebruikt om de gaten tussen de verschillende marketingcampagnes op te vullen. Met gebruik van de DSA kan Sortlist nieuwe zoekwoorden, trends en combinaties vinden die vervolgens kunnen worden toegevoegd aan de desbetreffende campagnes.
Daarnaast, kan Sortlist met gebruik van de DSA de gaten overbruggen voor niche markten en zoekwoorden die tijdrovend en lastig zouden zijn om handmatig te onderhouden waardoor het gehele account overvol en verwarrend zou worden.
Om optimaal gebruik te maken van de DSA, worden de resultaten regelmatig gecheckt en geanalyseerd. Zoals vermeld in de vorige alinea worden veelbelovende zoektermen toegevoegd aan de handmatige campagnes als nieuwe zoekwoorden.
Irrelevante zoektermen worden als negatieve zoekwoorden toegevoegd in de DSA om ze in het vervolg uit te sluiten bij het tonen van advertenties.
Hoewel het niet Sortlist’s bedoeling is worden soms onze partner bedrijven doelwit van de advertenties vanwege de dynamische creatie van de advertenties en de informatiepagina’s die te vinden zijn om onze website, waardoor de belangrijke zoektermen en merknamen van onze partners soms advertenties van Sortlist tonen.
Er zijn maatregelen ingesteld om de kans dat dit gebeurt te minimaliseren, en de DSA-campagne wordt ook hier regelmatig op gecontroleerd om extra maatregelen te implementeren om ervoor te zorgen dat de DSA deze zoektermen in de toekomst niet meer target.
Voor het geval dat u een van onze advertenties opmerkt op uw merk zoektermen laat het ons alstublieft weten zodat we de DSA een tik op de vingers kunnen geven, en er alles in onze macht voor doen om ervoor te zorgen dat het niet weer gebeurt in de toekomst.