Zo verhoog je jouw ROI dankzij content marketing
Laatst geüpdate op 17 november 2021 om 02:20 pm
Content marketing werkt.
Ja hoor, het heeft werkelijk effect. Maar wat als het nog niet heeft gewerkt voor jou? Wat als je niet de gewenste resultaten ziet? Haal diep adem.
Creativiteit in je contentstrategie kan wonderen betekenen voor je ROI. Zo wordt personalisatie nu gezien als een essentieel middel voor het cultiveren van betekenisvolle merkrelaties. En de inhoud van deze content ontstaat door zowel door marketeers als door de community. Hier is een overzicht voordelen van content personalisatie samen met hoe sommige merken het gebruiken om hun ROI te stimuleren.
Stel je doelstellingen op
Om de ROI van een campagne voor content marketing nauwkeurig te kunnen volgen, moet je duidelijke doelstellingen stellen. Of je nu een blogbericht schrijft of een informatieve guestpost samenstelt, je moet weten wat het doel van je content is.
Je moet een duidelijk idee hebben van wat de verwachtingen van je lezers zijn na het lezen van je inhoud. Dit kan van alles zijn, van het herkennen van jouw merknaam tot het bezoeken van je website om een aankoop te doen.
Wanneer je het doel van de campagne kent, kan je zelf bepalen welk type content je wilt maken en welk distributieplatform je wilt gebruiken.
Enkele voorbeelden van marketingdoelen zijn:
- Verhogen van de naamsbekendheid
- Verbinding maken met een specifieke doelgroep
- Verbeter de betrokkenheid van de klant
- Verhogen van de verkoop en de omzet
Doelen vastleggen is de eerste stap, en als opvolging kan je er aan toevoegen wanneer je die doelen wilt bereiken met behulp van een kalender voor elke campagne. Dit maakt de opvolging van de ROI van je campagne gemakkelijker.
Bepaal welke metrics belangrijk zijn voor je campagne
Nadat je de campagnedoelstellingen hebt bepaald, is het nu tijd om de juiste data te kiezen die je zult bewaren.
De belangrijkste content statistieken waar je vooral rekening mee moet houden zijn:
- het aantal leads
- de kwaliteit van de leads
- het aantal clicks
- het webverkeer
- de verkoop
- de merkbetrokkenheid
- betrokkenheid tot social media
Je hoeft je niet per sé aan die referenties te houden om een campagne te volgen, ze dienen eerder als illustratie. Jij kiest uiteindelijk de meest relevante criteria voor het behalen van je doelstellingen.
Een voorbeeld:
Wanneer je als doel de naamsbekendheid wilt vergroten hou je best rekening met het aantal clicks, merk vermeldingen, sociale-media betrokkenheid en webverkeer.
Vind relevante onderwerpen voor je lezers
Wanneer je eenmaal hebt besloten om kwalitatieve content te publiceren, waar moet je dan over schrijven? Kiezen voor willekeurige onderwerpen is niet voldoende. Ook niet wanneer je zeer competitieve zoekwoorden gebruikt.
Kwalitatieve content omvat het volgende:
- Nuttige en relevante informatie voor de behoeften en interesses van je lezers.
- Zoekwoorden met een lage concurrentie en SERP’s waar je je op kunt focussen.
Laten we een kleine veronderstelling maken, je hebt er een marktonderzoek opzitten, en kent je doelgroep ondertussen. Met andere woorden, je weet waarin zij geïnteresseerd zijn, en waar ze op reageren.
Met dit duidelijk beeld hebt van je ideale klant, kun je verder onderzoek doen om die nuttige, relevante onderwerpen te vinden die gekoppeld zijn aan trefwoorden:
- Begin met algemene trefwoorden of thema’s die gerelateerd zijn aan jouw industrie, producten of diensten. Aangezien dit slechts een startpunt is, kan je hier gemakkelijk over brainstormen.
- Denk na over wat jouw publiek moet/wil weten van het onderwerp in kwestie. Onthoud dat deze kennis hen moet helpen of hun leven op een bepaalde manier moet verbeteren.
- Gebruik keyword research tools om erachter te komen hoe competitief deze term is en of je er eventueel voor kunt rangschikken op Google.
- Ga na waar jouw publiek online woont. Zo ontdek welke taal ze gebruiken om Google over dit onderwerp te raadplegen. of dit de taal is die ze gebruiken om aan Google te vragen over dit onderwerp.
Met behulp van Answer the Public vind je veel relevante vragen die gebruikers stellen rond een bepaald trefwoord. De meest relevante vragen kun je in jouw keyword-tool invoeren om ze te controleren. Je kan ook op fora of sociale media bepaalde trefwoorden ingeven en zo achterhalen welke topics hot & trending zijn, zodat je er inspiratie uit kunt halen.
Vergeet niet: het is van belang dat je leert denken zoals jouw doelgroep.
Promoot jouw content regelmatig
Content promotie kan de sleutel zijn tot het verbeteren van de ROI op je content marketing. In plaats van je te richten op het produceren van meer content, zorg je ervoor dat je het meeste uit je promotionele activiteiten haalt.
Natuurlijk is er een grens aan hoe vaak je een stuk content kunt promoten zonder je publiek te storen, al kan je daar ook iets aan doen.
Voldoende content opslaan zorgt ervoor dat je nooit content te kort hebt om te verspreiden.
Promoot niet alleen je content wanneer deze nieuw is gepubliceerd – ga terug naar oude berichten en link er naartoe vanuit je social media-accounts en e-mails. Het kan ook zijn dat een onderwerp waar je een paar jaar geleden over schreef weer nieuwswaardig is geworden, wat een uitstekende gelegenheid is om het naar je aanhangers te pushen.
Hergebruik je inhoud
Om de ROI van je content marketing te maximaliseren, moet je zo veel mogelijk uit elk stuk content knijpen. Dit betekent dat je in plaats van één enkele blogpost te publiceren en aan de volgende te beginnen, moet nadenken over hoe je elk stuk content op meerdere manieren kunt gebruiken.
Bijvoorbeeld:
- Meerdere blogberichten kunnen worden gecompileerd tot een e-book.
- Gegevens die in een blogbericht worden gebruikt, kunnen in infographics worden gebruikt.
- Een blogbericht kan opnieuw worden gepubliceerd in de vorm van een video of podcast, of andersom.
- Berichten die je op je eigen blog publiceert, kunnen ook als guestpost worden ingediend op andere blogs of worden gepubliceerd op sites voor het delen van artikelen, zoals Medium of LinkedIn.
- Werken sommige stukken content goed op Linkedin, denk misschien aan een visuele versie voor Instagram story of Facebook, dan kan je lezers hiermee naar de tekstuele versie leiden.
Werk de inhoud regelmatig bij
Inhoud veroudert online in een vingerknip, vooral als je in een snelle industrie zit. Zelfs zogenaamde “evergreen” content, die in theorie voor meerdere jaren relevant zou moeten zijn, kan over een paar jaar minder aantrekkelijk zijn voor de lezers of voor Google.
Om je content fris en relevant te houden en de SEO-voordelen van nieuwe content te benutten, is het interessant om regelmatig oudere posts eens onder de loep te houden en bij te schaven.
Deze regelmatige updates hebben een aantal grote voordelen:
- Je lezers zullen zien dat de informatie actueel is en dat je de tijd neemt om kwalitatief hoogwaardige en relevante berichten te leveren.
- Google duwt nieuwe inhoud naar de top van de zoekmachine resultaten.
- Het updaten van je oude inhoud geeft je een goed excuus om het opnieuw te promoten. Dit zal je meer likes en shares opleveren op social media. Het betekent dat je een nieuw publiek kunt bereiken bovenop degenen die het misschien de eerste keer gemist hebben.
Geef niet snel op
Sommige bedrijven verliezen geduld met hun investeringen in content marketing en trekken veel te vroeg de stekker eruit, wat de kansen op een aanzienlijke en duurzame ROI in de toekomst ondermijnt.
Een advies is hier (uiteraard) om geen geld te spenderen of tijd te verspillen aan campagnes of programma’s die duidelijk niet werken. Bij content marketing ROI draait het vooral om resultaten op lange termijn. Uiteraard zijn er op korte termijn meetbare resultaten, zoals groeiend webverkeer en aantal conversies. Maar het is meestal niet voordat een bedrijf strategisch is geïnvesteerd in content marketing voor ongeveer een half jaar voordat de winst echt begint te stijgen. Bedrijven mogen niet opgeven. Blijf dus beetje bij beetje bouwen aan content.
Conclusie
Content marketing kan een geweldig hulpmiddel zijn.
Met alle opgesomde voordelen is begrijp je waarom content marketing essentieel is voor bedrijven van elke omvang. Niet alleen helpt content marketing je om de zichtbaarheid te verbeteren, maar het kan je ook helpen om sterke relaties op te bouwen met je leads en klanten.