
SEO consulting: vind jouw partner en schiet je weg naar succes
Laatst geüpdate op 8 januari 2025 om 09:15 am
SEO is voor veel bedrijven een onmisbaar onderdeel van hun marketing geworden. Maar niet elk bedrijf kan het zich veroorloven om een eigen SEO-expert in te huren. Professionele SEO-consulting is namelijk vaak een welkom alternatief voor actieve zoekmachine-optimalisatie.
Wanneer maak je best gebruik van een SEO-consult? Welke diensten zijn inbegrepen in een consultatie? En hoe vind je de juiste contactpersoon voor een succesvolle SEO consultatie?
Lees verder en wij beantwoorden al deze vragen in dit artikel!
Wanneer heb je een SEO consultant nodig?
Er zijn verschillende redenen om met SEO-consultants te werken. In principe kan het nooit kwaad om de efficiëntie van jouw zoekmachine optimalisatie te controleren. Op die manier kan je waardevolle tips en strategieën krijgen van een expert.
Bedrijven die sterk inzetten op content marketing of e-commerce kunnen door professioneel SEO advies ook meer omzet behalen. Daarmee kunnen ze zich op lange termijn onderscheiden van de concurrentie.

Wanneer je meer gebruikers naar jouw website wilt brengen met SEO overweeg dan om met een SEO consultant te werken.
Bovendien is zoekmachine-optimalisatie een manier om jouw online marketing op lange termijn te ondersteunen. Als je SEO goed aanpakt, kan je immers via organisch verkeer via Google-zoekopdrachten permanent meer gebruikers naar jouw eigen site lokken.
Wat doet een SEO consultant?
Een SEO consultant heeft veel verschillende taken. Afhankelijk van de gewenste diensten van de klant, kan het beperkt blijven tot het houden van:
- workshops en trainingssessies,
- een uitgebreide SEO audit houden
Hiervoor gebruiken de consultants verschillende SEO-tools waarmee ze de website of webwinkel van de klanten optimaliseren, en samenwerken met een app development agency kan hierin ook van groot belang zijn.
Wat houdt SEO consulting in?

SEO-consultants stemmen hun diensten doorgaans af op de vragen en behoeften van hun klanten. Dus kan een SEO consultatie het volledige scala van diensten omvatten of slechts een deel van de hieronder genoemde taken. In principe omvat een 360-graden SEO-consult echter alle diensten die links afgebeeld worden.
In het volgende hoofdstuk zullen we dieper ingaan op de individuele uitdagingen en doelstellingen van deze SEO-diensten.
SEO-strategie: de mogelijkheden voor verbetering
Na een succesvolle analyse van de website, volgt het creëren van een strategie om je doelstellingen te bereiken. De strategie is meestal op lange termijn. Dat komt doordat zoekmachine-optimalisatie in principe ook een permanente maatregel is voor de marketing van bedrijven.
Een strategie zou kunnen zijn om aanzienlijk meer content op de website te publiceren. Op die manier vindt men je bedrijf op meer zoektermen in Google.
Kan je de hulp gebruiken van een zoekmachine optimalisatie bureau?
|
De 10 beste SEO bureaus in Nederland
Wie een webwinkel uitbaat, kan naar aanleiding van de analyse ook een individueel trefwoordenonderzoek uitvoeren voor de pagina’s met producten. Op die manier kan men het verkeer en de ranking voor deze zoektermen verhogen en uiteindelijk meer verkoop te genereren.
Tot slot kan een SEO-strategie bestaan uit campagnes uitvoeren via Google Ads. Zo trek je meer bezoekers naar specifieke pagina’s binnen je website.
SEO consulting: De uitvoering
Na het theoretische gedeelte is het nu tijd voor de concrete uitvoering. We gaan de maatregelen die uit de analyse voortvloeien, toepassen. Afhankelijk van wat je met jouw SEO-bureau of jouw consultant hebt afgesproken, kan het zijn dat je zelf actie moet ondernemen. Dat kan betekenen dat je bepaalde wijzigingen aan jouw website moet aanbrengen, zoals het inschakelen van experts voor seo optimalisatie amsterdam.
SEO consulting: Een opleiding
Tot slot nemen veel SEO-aanbieders ook een opleiding of een workshop voor medewerkers van klanten op in hun dienstenpakket. Zo kunnen ze in de toekomst ook zelf de SEO–ondersteuning van de website verzorgen.
SEO consulting : hoe vind ik de juiste dienstverlener?
Het vinden van de juiste partner voor SEO consulting is niet zo eenvoudig. In principe is het belangrijk om van tevoren te bepalen welke individuele eisen je stelt aan SEO consulting. Uiteraard spelen de aangeboden diensten en de reputatie van de aanbieder een grote rol. Verder zijn de prijzen en de locatie van het bedrijf voor sommige klanten ook belangrijk.
Dus als je in Brussel gevestigd bent en persoonlijk contact met je SEO consultant belangrijk vindt, huur je best een lokale consultant.
Bovendien moet je je afvragen of je met een zelfstandig werkende consultant wilt werken of liever een SEO-bureau inschakelt. Het voordeel van een SEO-bureau is dat grotere projecten in geval van twijfel sneller kunnen worden afgehandeld. Bovendien is de kennis meestal over verschillende hoofden verdeeld.
Een individuele consultant daarentegen kan een prijsvoordeel bieden, maar is waarschijnlijk minder flexibel in zijn hoedanigheid. Verder beschikt hij in geval van twijfel niet over de middelen waarover een agentschap beschikt.
Welke vorm van SEO consultancy je uiteindelijk kiest, is echter aan jou. Sortlist zal je graag helpen bij jouw keuze.