SEO consulting: vind jouw partner en schiet je weg naar succes
Reclame & Marketing

SEO consulting: vind jouw partner en schiet je weg naar succes

5,00/5(1)

SEO is voor veel bedrijven een onmisbaar onderdeel van hun marketing geworden. Maar niet elk bedrijf kan het zich veroorloven om een eigen SEO-expert in te huren. Professionele SEO-consulting is namelijk vaak een welkom alternatief voor actieve zoekmachine-optimalisatie.

Wanneer maak je best gebruik van een SEO-consult? Welke diensten zijn inbegrepen in een consultatie? En hoe vind je de juiste contactpersoon voor een succesvolle SEO consultatie?

Lees verder en wij beantwoorden al deze vragen in dit artikel!

Wanneer heb je een SEO consultant nodig?

Er zijn verschillende redenen om met SEO-consultants te werken. In principe kan het nooit kwaad om de efficiëntie van jouw zoekmachine optimalisatie te controleren. Op die manier kan je waardevolle tips en strategieën krijgen van een expert.

Bedrijven die sterk inzetten op content marketing of e-commerce kunnen door professioneel SEO advies ook meer omzet behalen. Daarmee kunnen ze zich op lange termijn onderscheiden van de concurrentie.

seo consultant pictures

Wanneer je meer gebruikers naar jouw website wilt brengen met SEO overweeg dan om met een SEO consultant te werken.

Bovendien is zoekmachine-optimalisatie een manier om jouw online marketing op lange termijn te ondersteunen. Als je SEO goed aanpakt, kan je immers via organisch verkeer via Google-zoekopdrachten permanent meer gebruikers naar jouw eigen site lokken.

Wat doet een SEO consultant?

Een SEO consultant heeft veel verschillende taken. Afhankelijk van de gewenste diensten van de klant, kan het beperkt blijven tot het houden van:

  • workshops en trainingssessies,
  • een uitgebreide SEO audit houden

Hierbij kunnen bestaande zoekmachine optimalisatie maatregelen en de status quo van de website onder de loep worden genomen.

In principe is het de taak van SEO-bureaus om de rangschikking van hun klanten op Google te verbeteren. Daarnaast is het hun verantwoordelijkheid om advies te geven waardoor klanten snel succes boeken. Als klant wil je namelijk zo spoedig mogelijk resultaten in de rangschikking van je trefwoorden en zoektermen opmerken.

Hiervoor gebruiken de consultants verschillende SEO-tools waarmee ze de website of webwinkel van de klanten optimaliseren.

Wat houdt SEO consulting in?

360 SEO consulting

SEO-consultants stemmen hun diensten doorgaans af op de vragen en behoeften van hun klanten. Dus kan een SEO consultatie het volledige scala van diensten omvatten of slechts een deel van de hieronder genoemde taken. In principe omvat een 360-graden SEO-consult echter alle diensten die links afgebeeld worden.

In het volgende hoofdstuk zullen we dieper ingaan op de individuele uitdagingen en doelstellingen van deze SEO-diensten.

SEO-strategie: de mogelijkheden voor verbetering

Na een succesvolle analyse van de website, volgt het creëren van een strategie om je doelstellingen te bereiken. De strategie is meestal op lange termijn. Dat komt doordat zoekmachine-optimalisatie in principe ook een permanente maatregel is voor de marketing van bedrijven.

Een strategie zou kunnen zijn om aanzienlijk meer content op de website te publiceren. Op die manier vindt men je bedrijf op meer zoektermen in Google.


Kan je de hulp gebruiken van een zoekmachine optimalisatie bureau? |

De 10 beste SEO bureaus in Nederland

Wie een webwinkel uitbaat, kan naar aanleiding van de analyse ook een individueel trefwoordenonderzoek uitvoeren voor de pagina’s met producten. Op die manier kan men het verkeer en de ranking voor deze zoektermen verhogen en uiteindelijk meer verkoop te genereren.

Tot slot kan een SEO-strategie bestaan uit campagnes uitvoeren via Google Ads. Zo trek je meer bezoekers naar specifieke pagina’s binnen je website.

SEO consulting: De uitvoering

Na het theoretische gedeelte is het nu tijd voor de concrete uitvoering. We gaan de maatregelen die uit de analyse voortvloeien, toepassen. Afhankelijk van wat je met jouw SEO-bureau of jouw consultant hebt afgesproken, kan het zijn dat je zelf actie moet ondernemen. Dat kan betekenen dat je bepaalde wijzigingen aan jouw website moet aanbrengen.

Website inhoud

Het grootste deel van de implementatie zal waarschijnlijk gericht zijn op het verbeteren en aanpassen van content. Zowel nieuwe als bestaande inhoud.

website content

Het doel hier is de leesbaarheid van de pagina te verbeteren. Bijvoorbeeld door langere teksten interessanter en leesbaarder te maken. Je kan daarvoor koppen, paragrafen, afbeeldingen, audiobestanden of opsommingen gebruiken. Het belangrijk voor de bezoekers van de pagina en het heeft een positief effect op de ranking in Google.

Meta-gegevens

Jouw contactpersoon van het SEO adviesbureau neemt gewoonlijk het zoekwoordenonderzoek voor de inhoud voor zijn rekening, evenals de optimalisatie van de meta data. De metagegevens moeten de belangrijkste trefwoorden voor de pagina bevatten. Daarnaast mogen ze een bepaalde lengte niet overschrijden om optimaal in Google te worden weergegeven.

SEO-rapportage: de voortdurende optimalisatie

Helaas is het, zoals met zo’n beetje alles in marketing, niet voldoende om eenmaal verbeteringen door te voeren. Voortdurende evaluatie en analyse is belangrijk om enerzijds na te gaan of de resultaten van SEO consulting echt werken. Anderzijds toont het aan of je je gewenste doelstellingen bereikt.

Afhankelijk van wat uit de analyse naar voren komt, pas je best je maatregelen aan en optimaliseer je je aanpak.

Een groot gebied van SEO consulting is link building. Met andere woorden het opbouwen van externe links, ook wel backlinks genoemd, die naar de pagina verwijzen. Dat toont Google dat de pagina interessante inhoud publiceert voor andere website-eigenaars. Dat heeft op zijn beurt een positief effect op de ranking van het bedrijf.

SEO consulting: Een opleiding

Tot slot nemen veel SEO-aanbieders ook een opleiding of een workshop voor medewerkers van klanten op in hun dienstenpakket. Zo kunnen ze in de toekomst ook zelf de SEOondersteuning van de website verzorgen.

SEO consulting : hoe vind ik de juiste dienstverlener?

Het vinden van de juiste partner voor SEO consulting is niet zo eenvoudig. In principe is het belangrijk om van tevoren te bepalen welke individuele eisen je stelt aan SEO consulting. Uiteraard spelen de aangeboden diensten en de reputatie van de aanbieder een grote rol. Verder zijn de prijzen en de locatie van het bedrijf voor sommige klanten ook belangrijk.

Dus als je in Brussel gevestigd bent en persoonlijk contact met je SEO consultant belangrijk vindt, huur je best een lokale consultant.

Bovendien moet je je afvragen of je met een zelfstandig werkende consultant wilt werken of liever een SEO-bureau inschakelt. Het voordeel van een SEO-bureau is dat grotere projecten in geval van twijfel sneller kunnen worden afgehandeld. Bovendien is de kennis meestal over verschillende hoofden verdeeld.

Een individuele consultant daarentegen kan een prijsvoordeel bieden, maar is waarschijnlijk minder flexibel in zijn hoedanigheid. Verder beschikt hij in geval van twijfel niet over de middelen waarover een agentschap beschikt.

Welke vorm van SEO consultancy je uiteindelijk kiest, is echter aan jou. Sortlist zal je graag helpen bij jouw keuze.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email