Maak een eenvoudig communicatiebudget voor jouw bedrijf in enkele stappen!
Digital & Marketing Strategy

Maak een eenvoudig communicatiebudget voor jouw bedrijf in enkele stappen!

5,00/5(1)

Het bepalen van een communicatiebudget, of marketingcommunicatiebudget, is verre van eenvoudig omdat er veel factoren meespelen. Uw communicatiebudget zal bijvoorbeeld afhangen van:

  • Het totale budget van uw bedrijf (hoeveel geld zij bereid zijn uit te geven aan marketing)
  • De kanalen die u zult gebruiken om uw publiek te bereiken (Facebook Ads zullen goedkoper zijn dan TV advertenties)
  • Het type inhoud dat u moet maken (een blog post zal goedkoper zijn dan een video)
  • Het is dus moeilijk om precies te zeggen hoeveel u moet investeren. Communicatie is een kostenpost is die vaak is verwaarloosd, vooral in kleine en middelgrote ondernemingen en KMO’s.

Communicatie moet echter deel uitmaken van uw bedrijfs- en algemeen marketingplan.

Of het nu is om:

  • uw bekendheid te ontwikkelen,
  • uw merkimago te verbeteren,
  • u voor te bereiden op potentiële reputatiecrisissen.

In dit artikel geven wij u enkele tips om uw communicatiebudget te bepalen.

Plan de omvang van uw communicatiebudget

Aangezien het begrip communicatie onder de marketingafdeling valt, is het zeer waarschijnlijk dat telkens wanneer u het over communicatiebudgetten hebt, u het ook over het algemene marketingbudget zult hebben.

Voordat u een budget bepaalt, moet u weten wat uw communicatie- en marketingdoelstellingen zijn. Die doelstellingen hangen af van de context waarin uw onderneming evolueert:

  • Begint u net op de markt of hebt u al een gevestigde waarde?
  • Heeft uw bedrijf te maken met veel concurrentie

Met andere woorden, de doelstellingen die u vaststelt, zullen afhangen van de huidige situatie van uw onderneming.

U zult bijvoorbeeld een grotere behoefte aan communicatie hebben als u zich bekend wilt maken. Om correct in te schatten welke middelen u voor uw communicatie moet uittrekken, zult u een diagnose moeten stellen, die voortvloeit uit de antwoorden op de bovenstaande vragen.

U zou een SWOT-analyse kunnen uitvoeren om een idee te krijgen van de initiatieven die u moet nemen.

De volgende stap is het opstellen van een communicatieplan op basis van de diagnose en uw doelstelling (mensen over u en uw producten en diensten laten praten, over een evenement communiceren, nieuwe klanten aantrekken, een positief imago van uw bedrijf creëren).

Dit plan moet een lijst bevatten van alle acties die u onderneemt om uw communicatiedoelstellingen te bereiken.

Wat zijn de verschillende uitgaven in een communicatiebudget?

Een coherent actieplan opstellen, met een duidelijk idee van wat het zal kosten, is niet eenvoudig. In dit deel gaan we dieper in op de verschillende budgetlijnen die in uw communicatieplan moeten worden opgenomen.

🆔 De identiteit van uw bedrijf

Dit zijn de kosten om uw bedrijf gemakkelijk herkenbaar te maken.

  • Het logo is een essentieel onderdeel van de communicatie van uw bedrijf. Niet iedereen kan improviseren als grafisch ontwerper en het is dan ook van cruciaal belang dat u de creatie van uw logo toevertrouwt aan een bureau dat gespecialiseerd is in visuele identiteit. Zodra het logo is gecreëerd, zal het moeten worden ingezet op verschillende communicatiedragers: sociale netwerken, visitekaartjes, goodies, enz.
  • De website en sociale netwerken van uw bedrijf moeten onder handen worden genomen, want digitaal wordt steeds belangrijker. Hier zullen de te plannen kosten voornamelijk bestaan uit het creëren van inhoud (blogartikelen, publicaties op sociale netwerken), onderhoudskosten (hosting van uw website), en de kosten voor het maken van de website. U kunt natuurlijk alles in eigen beheer doen. Maar gezien de snelheid waarmee digitaal evolueert, is het interessanter om samen te werken met webontwikkelingsbureaus en socialemediabureaus

🏟 Evenement-gestuurde communicatie

Evenementcommunicatie is van toepassing op twee soorten evenementen: evenementen die u organiseert en evenementen waaraan u deelneemt.

  • Als u een evenement organiseert, moet u de volgende uitgaven plannen: publiciteit (reclameborden in de stad, pers of radio), gedrukte communicatie (flyers, affiches), goodies, marketingacties op straat, huur van de zaal (indien nodig), diensten (muziek, audiovisueel, fotografie, catering), enz.
  • Als u aan beurzen deelneemt om uw zichtbaarheid te verbeteren, zult u de kosten van uw stand en de kosten van uw toegangsticket moeten plannen, maar ook de kosten in verband met uw communicatie om de mensen te laten weten dat u aanwezig zult zijn.

🤩 Marketing communicatie

Marketingcommunicatie laat u toe om uw publiek rechtstreeks aan te spreken.

  • Street marketing laat u toe klanten aan te trekken door hen te prospecteren in de buurt van uw verkooppunt, maar er moeten verschillende kosten worden voorzien. De productie van flyers en stalen, de dienst van commerciële animatoren, de signalisatie (reclamezak, efemere stand), enz.
  • Reclame is overal: in de verkooppunten, in het stedelijk landschap (buswraps, digitale panelen in winkelcentra of treinstations, panelen met achtergrondverlichting op parkeerplaatsen, bij bushaltes, in treinstations of in de stad), in de pers (krantenbijlagen) of in de media (televisie, radio, bioscoop). Hier zal uw budget niet hetzelfde zijn, afhankelijk van de kanalen die u kiest.

💻 Digitale communicatie

Digitale communicatie omvat een aantal acties:

  • Communiceren op sociale netwerken kan uw zichtbaarheid vergroten. De meeste sociale netwerken laten u toe om advertenties te maken of gesponsorde berichten te plaatsen. Hoe meer geld u investeert in het promoten van een advertentie, hoe groter de kans dat u uw publiek bereikt. Je budget zal invloed hebben op hoe lang je advertentie zichtbaar zal zijn. En dus op de hoeveelheid mensen die je kunt bereiken.


Samenwerken met influencers kan ook een enorme impact hebben op je communicatie. U kunt het imago van uw bedrijf namelijk laten onderschrijven door invloedrijkemensen die uw waarden delen. U kunt een partnerschap in natura aangaan of een partnerschap in geld. Zo kunt u uw publiek gemakkelijk bereiken via beïnvloeders die relevant zijn voor uw merk.


Ook de natuurlijke referencing mag niet worden verwaarloosd. Inderdaad, SEO beantwoordt aan vele regels die moeten worden gerespecteerd om correct gerefereerd te worden in Google. U zou dit intern kunnen regelen, maar wij raden u aan om deze missie toe te vertrouwen aan een SEO bureau.

Dingen evolueren snel, en alleen een gespecialiseerd bureau is in staat om up to date te blijven met de beste praktijken.
Het is ook mogelijk om een betaalde zoekcampagne te voeren om een sprong te maken op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Conclusie: Communicatiebudget is ondenkbaar

Er zijn veel verschillende uitgaven in communicatie, en het zou inefficiënt zijn om overal tegelijk te zijn. Het is belangrijk om uw budget op de best mogelijke manier te gebruiken. Kies uw strijdtonelen, selecteer specifieke kanalen, en blijf op koers.

Voer dus alleen die acties uit die het meest relevant lijken voor het succes van uw communicatiestrategie. Vergeet bovendien niet de impact van uw communicatieacties te meten: dat is de beste manier om te weten of uw investeringen de moeite waard zijn.

Ten slotte raden wij u aan om bij de start van uw bedrijf tussen 10 en 20% van uw verwachte omzet te investeren in de uitvoering van aangepaste communicatieacties voor uw communicatiebudget. Dit percentage kan stijgen indien uw sector zeer concurrentieel is.

Eens uw bedrijf goed gevestigd is, kan dit aandeel worden teruggebracht tot 5% als u een B2B-bedrijf bent of 10% als u een B2C-bedrijf bent.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email