B2C marketing is nog steeds relevant
Sales & Customer Success

B2C marketing nog steeds relevant – 5 argumenten om jou te overtuigen

5,00/5(1)

Op het gebied van internet marketing komen begrippen als B2B marketing en B2C marketing vaker aan de orde. De hamvraag in deze is natuurlijk wat de verschillen zijn tussen deze twee begrippen en of B2C nog steeds een waardevolle toevoeging in het hele marketinggebeuren is. In dit interessant artikel kom je dus meer te weten over de relevantie van B2C marketing en een aantal argumenten ter ondersteuning hiervan.

Wat houdt B2C marketing in?

B2C-marketing oftewel Business to consumermarketing is anders dan B2B-marketing of business to-business marketing. Het richt zich in eerste instantie vooral op de marketing van producten of diensten aan een specifieke groep consumenten.

Bij de introductie van een nieuw product of dienst richt een onderneming zich vooral op de voordelen van het nieuwe product. In plaats van zich te concentreren op de voordelen, doorlopen consumenten een ander besluitvormingsproces. Aan dit gedeelte wordt vooral aandacht besteed.

Consumenten zijn over het algemeen veeleisender dan bedrijven als het gaat om hun distributiekanalen en hun behoeften. Ze geven er ook de voorkeur aan om hun goederen en diensten snel en gemakkelijk te kunnen krijgen.

B2C minder bekend

B2C is ten opzichte van B2B minder bekend. De B2C- bedrijven financierden hun onderneming door grote sommen geld naar consumenten te sturen in de vorm van afgeprijsde producten en diensten.

Toen de markten echter daalden, bleven de B2C-bedrijven achter met de moeilijkste situatie.

Deze bedrijven creëerden de voorwaarden voor de snelle groei van internet door consumenten te voorzien van scherp geprijsde producten en diensten. Toen de kapitaalmarkten instortten, stopten veel B2C-bedrijven met werken en gingen failliet.

Veel bedrijven probeerden toen om te transformeren van B2C naar B2B-marketing. Men ging dus meer richting business to business marketing in plaats van business to consumer. Na de eeuwwisseling begonnen veel bedrijven te investeren in een transformatie waarbij hun strategie en bedrijfsvoering moesten worden gewijzigd.

Er was namelijk een andere benadering van marketing nodig om de verschillende markten die zowel business-to-business als consumer-to-consumer zijn, met succes te betreden en te verlaten.

B2C- en B2B nader bekeken

B2B-marketing en B2C-marketing horen we vaak in het bedrijfsleven. De termen verwijzen naar verschillende soorten marketingactiviteiten, die gericht zijn op het verhogen van omzet en winst.

B2B-marketing

Deze marketingstrategie richt zich op de klanten die, na het kopen van een product of dienst, waarde toevoegen aan de goederen of diensten die ze kopen.

Een organisatie kan ervoor kiezen om een ​​product of dienst aan te schaffen om haar activiteiten draaiende te houden. Als een accountantskantoor zijn diensten bijvoorbeeld gratis aanbiedt, overweeg dan om een ​​van zijn producten en diensten aan te schaffen om kosten te besparen.

Zonder de fysieke samenstelling van de goederen of diensten aanzienlijk te veranderen, kunnen wederverkopers ze doorverkopen zonder de prijzen of de dienst die ze aanbieden te veranderen.

De Amerikaanse Fortune 500-bedrijven zijn meer gericht op de business-to-business-markten dan op de consument. In 2015 wordt 78% van hun omzet toegewezen aan het leveren van producten en diensten aan de andere bedrijven. Deze lijst toont de top 500 bedrijven in het VK die zich richten op business-to-business.

Het volume transacties tussen bedrijven en consumenten is groter dan het volume transacties tussen consumenten en bedrijven. Dit komt omdat er meerdere transacties plaatsvinden binnen de supplychain.

B2C-marketing

B2C-marketing is anders dan B2B-marketing, het heeft ook een andere doelgroep. Het is gericht op de verkoop aan consumenten. In tegenstelling tot B2B- en B2C-marketing, richt B2C zich op het aantrekken van consumenten.

Nu we de twee begrippen nader hebben bekeken is het uiteraard ook interessant om de verschillen tussen B2B en B2C marketing onder de loep te nemen.

De verschillen tussen B2B en B2C marketing?

Er zijn veel manieren om een ​​bedrijf te benaderen, elk met zijn eigen unieke kenmerken. Een bedrijf kan zich richten op een specifieke branche of op een specifieke doelgroep. Een marketingbureau dat gespecialiseerd is in zowel de consumentenmarkt als de business-to-consumer markt. Dit betekent dat je je op beide soorten bedrijven kunt richten.

Dit is een logische benadering van marketing, maar het is niet altijd het geval voor alle bedrijven. Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing.

De wijze waarop besluiten genomen worden

Als B2B-marketeer heb je meestal te maken met meerdere mensen, die een beslissing moeten nemen om iets aan te schaffen. In de meeste gevallen is deze groep veel groter dan de B2C-groep. Je hebt te maken met bedrijven en diverse actoren die een besluit moeten nemen terwijl dat in mindere mate het geval is bij B2C marketing. 

Bij B2B moet je bijvoorbeeld rekening houden, dat een directeur, het bestuur van een onderneming of afdelingen eerst adviezen moeten geven of eerst moeten overleggen alvorens producten aangekocht worden. Bij B2C marketing is de snelheid waarop besluiten genomen moeten worden veel korter omdat je in de meeste gevallen alleen te maken hebt met klanten.

Beïnvloeding van het proces van besluitvorming

In zowel B2B als B2C is er behoefte om een probleem op te lossen, dat een potentiële klant heeft. Het beslissingsproces voor beide soorten producten en diensten is heel verschillend. In B2B is het de afdeling die de besluiten neemt (Decision Making Unit), vaak degene waar je meerdere mensen moet overtuigen dat ze dezelfde informatiebehoefte hebben. Hier komt ook een beetje planning om de hoek kijken.

Bij B2C marketing hoef je minder mensen te overtuigen waarom ze al dan niet een product moeten kopen. Bij B2B moet je je marketingactiviteiten op een grotere groep richten dan bij B2C. Het andere verschil is natuurlijk dat er bij B2B meestal een grotere aankoop in een keer gedaan wordt dan bij B2C.

De invloed van Sociale Media

Sociale media kan op het gebied van de online marketing steeds een grotere rol spelen. Als B2C-marketeer zul je voornamelijk Facebook en Instagram gebruiken als je sociale mediaplatformen. Terwijl LinkedIn en blogs als B2B-marketeer veel opties voor je heeft. Doe je aan online marketing, dan zijn er uiteraard een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. 

Bij B2C marketing wil je eerder de klanten bereiken, vandaar men eerder zal kiezen voor Facebook of Instagram. Bij B2B daarentegen probeer je eerder bedrijven te krijgen vandaar LinkedIn, want dan kun je in contact komen met eigenaren van bedrijven, afdelingshoofden en andere organisaties in de professionele sfeer.

Het belang van een goed functionerende klantenservice

Service wordt meestal geassocieerd met een product of dienst. Wanneer mensen contact opnemen met een helpdesk, variëren de tijden afhankelijk van de complexiteit van het probleem. Ook bij het bezetten van een servicedesk en een helpdesk zul je rekening moeten houden met het tijdsverschil

Het verschil met B2B en B2C is dat je met identificeren op welk tijdstip klanten eerder bellen en op welk tijdstip bedrijven je eerder contacten. Op basis hiervan zal je de tijden van je klantenservice verder moeten bepalen.

De wijze waarop advies gegeven wordt verschilt

Online onderzoek komt steeds vaker voor omdat consumenten informatie zoeken over verschillende producten en diensten. Door dit te doen, kunnen ze een weloverwogen aankoop doen.

Een klant-account-manager helpt een potentiële klant door het hele aankoopproces. Hij helpt hem of haar een beslissing te nemen en de beste oplossing voor zijn of haar bedrijf te kiezen. 

Het advies dat wordt gegeven over een product of dienst gaat verder dan de specificaties. Dit omvat de verschillende zaken die bij het runnen van een bedrijf komen kijken.

Als we klanten als voorbeeld nemen, dan zal je hen dus meer advies geven over het gebruik van een product en bedrijven eerder wat het product kan betekenen voor de bedrijfsvoering van zo een bedrijf. In het laatste geval heb je dus eerder te maken met zakelijke klanten.

Aandacht voor service en onderhoud

Service en onderhoud zijn erg belangrijk als het gaat om het leveren van goederen en diensten. Als je dit doet, zorg je ervoor dat de producten en diensten die je levert, worden verkocht.

Bij B2C hebben de meeste klanten minder te maken met onderhoud en service aan hun auto dan met bedrijven. In de meeste gevallen worden ze doorverwezen naar callcenters of websites die service- of reparatie advies geven.

Bij B2B is service en onderhoud ook een cruciaal onderdeel van het aankoopproces. Als het misgaat, kan dit ertoe leiden dat een bedrijf veel geld verliest. Daarom worden afspraken hieromtrent vaak in een contract vastgelegd. Het laatste heb je dus niet bij het verkopen van goederen aan klanten.

Betekenis voor de Return on Investment (ROI)

Als een vergelijkbaar product in een ander land verkrijgbaar is, is de kans groot dat de consument voor het goedkopere product kiest. Binnen B2B worden de meeste beslissingen genomen op basis van de ROI

Prijs is niet de enige factor die een aankoopbeslissing beïnvloedt. Als je kunt aantonen dat je product of dienst zichzelf terugbetaalt, geeft dit je een voorsprong op de concurrentie. Bij een B2C benadering heb je niet als zodanig te maken met de ROI.

Beschikbare betaalopties

De meeste B2C-klanten hebben veel opties als het gaat om het betalen voor een product. Ze kunnen online, in de fysieke winkels of met een creditcard betalen. Als B2B-marketeer is het belangrijk om deze betaalmogelijkheden ook aan hun klanten te bieden.

Aandacht voor leveringstijden

  • B2C-klanten willen doorgaans dat hun producten zo snel mogelijk geleverd worden. Dit is heel gebruikelijk omdat ze verwachten dat hun producten morgen in huis worden geleverd.
  • B2B-klanten zijn meer gefocust op het tijdstip waarop ze hun bestellingen ontvangen dan op de kwaliteit van de producten die ze kopen. Dit komt vooral door de complexiteit van de producten die ze kopen.
  • B2B is anders dan een B2C. Bij het benaderen van een B2B doelgroep moet je rekening houden met andere factoren.

Waarom B2C?

B2C-marketing is het proces van het verkopen van goederen of diensten aan klanten. Deze strategie omvat het analyseren en communiceren met consumenten via verschillende middelen.

Verder is B2C-marketing ook het proces van het promoten van goederen en diensten via internet. Er zijn verschillende voordelen van deze marketingstrategie.

Het voordeel welke B2C met zich meebrengt is het laten groeien van het aantal websitebezoekers, stimulatie van een aantal nieuwe abonnees en kopers en bevordert de SEO van bedrijven online. Een ander groot verschil met B2B is dat het klantcontact en klantrelaties bevordert, wat natuurlijk in het voordeel is van B2C bedrijven. 

Diverse B2C- marketing kanalen

Met de toename van het gebruik van internet, is ook het aantal B2B-marketing kanalen gegroeid. Hieronder vindt je een lijst met de belangrijkste kanalen voor B2C-marketing.

👉🏾 Marketing op basis van content

De contentmarketing aanpak is een strategische marketingpraktijk, die zich richt op het ontwikkelen en verspreiden van voor een doelgroep relevante content. Deze inhoud omvat artikelen, blogberichten, video’s en e-books. Het wordt gratis gedeeld met bestaande klanten en potentiële klanten.

👉🏾 Marketing op basis van sociale media

Facebook is ’s werelds grootste social media platform. Het werd het eerste platform dat meer dan 1 miljard registraties bereikte. Dit sociale media platform moedigt zijn gebruikers aan om berichten te delen en leuk te vinden. Er zijn verschillende manieren om met hen te communiceren op het platform.

Twitter is een platform waarmee gebruikers kunnen communiceren en korte berichten kunnen delen. Het is ook ideaal voor organisaties om zichzelf te promoten en hun klanten te bereiken.

Instagram is een platform voor sociale media dat door de meeste tieners en millennials wordt gebruikt. De hoge betrokkenheid en het visuele karakter maken het een geweldig medium om producten en diensten te promoten.

👉🏾 Het gebruik van internet en mobiele apparaten

Ongeveer de helft van alle internetaankopen gebeurt via mobiele apparaten. Dit is de reden waarom mobiele marketing erg belangrijk is voor bedrijven.

De mobiele gebruikers kunnen ze op verschillende manieren bereiken, zoals websites en applicaties. Deze omvatten sociale mediaplatformen en webbrowsers.

👉🏾 Het belang van een e-mailadres

Het hebben van e mail adressen van klanten biedt je de mogelijkheid om te doen aan e-mail marketing. Een organisatie kan nog steeds e-mails naar een specifieke klant sturen, of ze kan ze naar een breed scala aan mensen sturen.

👉🏾 SEO

Het creëren en distribueren van inhoud van hoge kwaliteit wordt beschouwd als de meest effectieve manier om de zichtbaarheid van een website in de zoekmachine te verbeteren.

B2C-marketing gaat erom dat mensen je producten en diensten kopen. Hier komt contentmarketing om de hoek kijken.

Vanwege het uitgebreide onderzoek dat door consumenten is uitgevoerd voordat ze een product of dienst kopen, is het voor bedrijven zeer gunstig om goed geschreven en georganiseerde inhoud te hebben die gemakkelijk toegankelijk is voor zoekmachines.

De relevantie van B2C marketing

De hamvraag in dit artikel zoals ook blijkt uit de titel is natuurlijk of B2C marketing al dan niet relevant is.

Naarmate de wereld is veranderd, veranderd ook de reikwijdte van B2C-marketing. Net zoals e-mailmarketing en telefoonmarketing zijn geëvolueerd, is ook de aantrekkingskracht van massamarketing geëvolueerd.

B2C-marketeers moeten voldoen aan de verwachtingen van de hedendaagse consumer, die een reis wil beleven die hem emotioneel raakt. Big Data en Business Intelligence helpen B2C-marketeers om effectievere en hypergepersonaliseerdecampagnes te creëren die in de toekomst kunnen concurreren. B2C marketing is en blijft dus wel in zekere mate relevant.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email