Linkedin Creator mode is een nnieuwe manier om interactiever om te gaan met contacten
Marketing

Linkedin Creator Mode: enkele feiten op een rij

5,00/5(1)

Alles over de nieuwe Linkedin Creator Mode

Een paar weken gelden kwam Linkedin met een nieuwe functionaliteit of eigenlijk een aantal functionaliteit. De meest uit het oog springende is toch wel Linkedin Creator Mode. Hiermee toont Linkedin aan dat ze ook aan de content creators de kans geven het platform te gebruiken. Linkedin is al een paar jaar veel meer dan enkel de plek om aan te kondigen dat je een nieuwe uitdaging zoekt en Creator mode bewijst dat maar weer eens. Linkedin is wereldwijd uitgegroeid tot het social media platform voor de professionals. Om die status en de ruim 740 miljoen Linkedin gebruikers vast te houden zijn er natuurlijk nieuwe updates nodig.

Linkedin werkte eerder al aan een trainingsprogramma en meer manieren om te netwerken. Met de Linkedin Creator Mode hoopt het de engagement op het platform wat te verhogen. We zullen je een aantal mogelijkheden van deze nieuwe functionaliteit tonen maar ook bespreken of het de moeite waard is om de creator mode aan te zetten. Oftewel jouw eerste introductie tot de Linkedin Creator Mode vind je hieronder.

Bron: Pexels

Wat is Linkedin Creator Mode?

Voor we bespreken of Linkedin Creator Mode voor jou de moeite waard kan zijn is het misschien handig als we eerst eens beter kijken naar wat de creator mode precies inhoudt. We gaven al aan dat deze nieuwe functionaliteit met name gemaakt is om meer engagement te creëren op Linkedin. De bedoeling van de creator mode is dan ook dat je als gebruiker gestimuleerd wordt om meer te posten en updates te delen. Dat kan ook al als “gewone gebruiker”, maar met deze nieuwe functie krijg je net dat extra zetje. Er wordt zelfs al gesproken over monetarisering op Linkedin voor content creators maar dat zijn voorlopig alleen nog geruchten. Als “Creator” heb je de beschikking tot andere tools en marketing tools die het content creëren bevorderen en bovendien verbeterde inzichten geven op je posts en gebruikers, Kort samengevat kun je Linkedin Creator Mode beschouwen als een functie waarmee je van Linkedin consument naar een Linkedin content creator gaat met volgers in plaats van connecties en een verbeterde zichtbaarheid van je posts.

Bron: Pexels

De voordelen van Linkedin Creator Mode

Linkedin Creator Mode brengt uiteraard voordelen met zich mee. Een van die voordelen is een Video cover story maar er zijn er nog wel meer. We noemen er een aantal

Video Cover Story

Stories zijn al een tijd bekend bij Linkedin maar het zakelijke platform heeft video nu ook geïntroduceerd als cover. Voorheen was er al de mogelijkheid om een cover foto te gebruiken net zoals dit bij bijvoorbeeld Facebook het geval is. Linkedin heeft een voorsprong genomen en biedt nu dus ook video cover stories aan. Zodra je een video hebt geupload, komt er een oranje ring rond je profielfoto. Als je de oranje ring tegenkomt en er op klikt speelt de video zich automatisch af en zie je hier de video introductie van de gebruiker. Een blik zegt meer dan duizend woorden, Linkedin heeft het letterlijk genomen met de video cover story.

LinkedIn heeft de 'Creator Mode' gemaakt zodat je een community kunt opbouwen van je volgers

Hashtags als gespreksonderwerp

Je kunt aan het profiel zien of iemand overgeschakeld is naar creator mode of niet. In de introductie zie je namelijk niet alleen de video cover story van hierboven maar ook een aantal gespreksonderwerpen. Als creator kun je namelijk aangeven waar je vaak over post zodat mensen sneller besluiten om je te volgen. In je introductie worden deze onderwerpen met hashtags aangegeven.

Focus op je content niet op je werkervaring

Tegenwoordig kun je door je content te laten zien eerder opvallen dan met je werkervaring. Door je mening te geven en je licht te schijnen op bepaalde onderwerpen kun je laten zien dat je er verstand van hebt en dit goed kunt verwoorden. Linkedin erkent dit en zal je content in creator mode dan ook centraal op je profiel plaatsen. Je laatste posts komen namelijk direct onder je bio terecht. De hashtags van hierboven laten je posts bovendien sneller gevonden worden door mensen die je niet volgen. Dat betekent dus meer views voor je content en de kans om ontdekt te worden.Meer mensen die je post zien, levert meerdere nuttige connecties op en kan zelfs meer sales opleveren.

Groei je bereik

In plaats van connecteren is het in de creator mode mogelijk om mensen je te laten volgen. Dit is niet in plaats van connecteren maar als extra optie. Het volgen bij Linkedin of het groeien van je netwerk komt bij Linkedin met name voort na profielbezoeken. Mensen kijken in het algemeen dus eerst naar je profiel en naar aanleiding daarvan wordt een connectie gemaakt. Volgen is net iets minder “gecompliceerd” dan connecteren. Je hoeft namelijk niet echt iemand te kennen voor je op volgen klikt en hierdoor groei je je bereik een stuk sneller.

Bron: Pexels

Hoe schakel je creator mode in?

Elke Linkedin gebruiker kan de creator mode aanzetten. Dit hoef je niet alleen te doen als je een cover story wilt want de verwachting is dat dit zeer binnenkort voor iedereen beschikbaar is. Mocht je van plan zijn meer te gaan posten en content uit te brengen dan raden we je wel aan om de creator mode aan te zetten. Dit doe je door naar je eigen profiel te gaan. Klik op de “ik” of ”me” knop en klik op profiel weergeven. Als je even flink naar beneden scrollt zie kom je je eigen dashboard tegen en hier kun je de creator modus aanzetten. Normaalgesproken zou de creator mode al voor iedereen beschikbaar zijn.

Bron: Pixabay

Conclusie: Is deze nieuwe functionaliteit de moeite waard?

Linkedin heeft hard gewerkt om de new creator mode te lanceren en zo volledig mogelijk te maken. Dat is al aardig gelukt hoewel we toch verwachten dat er binnen afzienbare tijd nog meer functionaliteiten worden toegevoegd. Door nu al je profiel om te zetten naar een creator profiel zal je een hoop mensen achter je laten. Steeds meer mensen zullen langzaam aan gaan overstappen en zoals bij de meeste social media platformen is het algemeen bekend dat “early adopters” vaak beloond worden. Dit houdt in dat je meer content views kunt verwachten en een actieve community krijgt. Het extra bereik is mooi meegenomen en zeker als je meer focus op je content wilt leggen dan op je werkervaring ben je als creator beter uit.

Op zich zul je niet veel nadelen merken aan de overstap naar een creator account, Je houdt zelf de controle over wie je toevoegt als connectie maar sommige personen zullen eerder op volgen klikken dan op connect, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. We verwachten dat er steeds meer mogelijkheden in de creator modus komen  en door nu al te wennen aan het nieuwe Linkedin zul je daar in de toekomst alleen maar voordeel van hebben. De nieuwe functionaliteit is misschien wat minder spectaculair dan van te voren werd aangekondigd maar we zien toch zeker wel de bedoelingen van Linkedin. Nu al creator worden zal je ongetwijfeld meer voordelen gaan geven in de nabije toekomst. Liever vroeger dan later dus wat ons betreft.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email