In 7 stappen naar een actieve brand community
Advertising

In 7 stappen naar een actieve brand community

5,00/5(1)

Het belang van een brand community? Het is dé plek om te connecteren met je grootste fans. Je luistert naar hen, beantwoordt vragen, modereert gesprekken en verzamelt daardoor inzichten van onschatbare waarde. Bovendien vormen deze ‘die hard’-supporters je persoonlijk en supereffectief legertje aan merkambassadeurs. In deze blog zetten we om een rijtje hoe je start met het uitbouwen van jouw eigen brand community.

In een digitale wereld waar iedereen doorlopend met elkaar in verbinding staat, is het ietwat verbazend dat we ons toch soms verloren en vervreemd kunnen voelen. Niet alleen van de mensen rondom ons, maar nog het meest van bedrijven. De oorzaak hiervan is simpel: een gebrek aan communitygevoel.

Steeds meer bedrijven zijn zich gelukkig bewust van deze situatie. En het geneesmiddel bestaat: community management. Hiermee bouw je een persoonlijke interactie op met je klanten. Maar hoe creëer je zo’n brand community als bedrijf? In deze blogpost vind je een concreet stappenplan om een levendige brand community op te zetten en je social engagement te verhogen.

Wat is een brand community?

Een brand community is een online plek waar mensen verzamelen die een sterke, emotionele connectie hebben met je merk. Deze fans kopen niet alleen jouw producten of diensten, ze zijn bovengemiddeld tevreden en daardoor zo geëngageerd dat ze dit alles willen delen met anderen.

Het feit dat iemand je merk kent of iets van je merk kocht, wil dus niet zeggen dat ze de geknipte persoon zijn om deel uit te maken van je brand community. Deze bestaat exclusief uit je grootste fans. In deze brand community wisselen ze niet alleen ervaringen en info uit, het is bovendien een handige tool om aan brand activatie te doen. Je kan voorproefjes geven van nieuwe producten, samples uitdelen, meningen vragen, wedstrijden lanceren, vragen om social media posts te delen, …

Voor wat hoort wat natuurlijk. In ruil voor deze betrokkenheid moet je er steeds voor zorgen dat iets in de plaats staat. Via een referral of loyalty programma kan je bijvoorbeeld exclusieve content, extra kortingen of gratis producten aanbieden. De beloning die je geeft is afhankelijk van je soort bedrijf. Het Rock Star-programma van Spotify werft bijvoorbeeld ervaren Spotify-gebruikers om vragen te beantwoorden op communityforums of op Twitter, waarvoor ze punten kunnen verdienen die ze kunnen inwisselen voor beloningen.

Starbucks werkt dan weer met een Starbucks Rewards-programma. Als Starbucks Rewards-lid kan je sterren verdienen door aankopen te doen, games te spelen en evenementen bij te wonen. Deze ruil je dan weer in voor een heerlijke koffie ter plekke.

Community management is dan weer het geheel van mogelijkheden die je als bedrijf benut om met deze doelgroep de interactie aan te gaan. Uit die interacties haal je een schat aan informatie. Community managers tenslotte volgen je brand community op en staan rechstreeks in in contact met de leden ervan. Ze vormen op die manier de persoonlijkheid en het directe aanspreekpunt van je bedrijf.

Hoe je eigen brand community opzetten?

Waarom is een brand community zo belangrijk in je marketingstrategie? Mensen houden ervan om hun ervaringen met producten of merken te delen. Bovendien vertrouwen we de menig van anderen meer dan marketingboodscappen van bedrijven. Volgens onderzoek ligt dit percentage zelfs tot 70% hoger. Ga dus zeker aan de slag met 7 onderstaande stappen.

1. Bepaal je doelpubliek

Ook al zet je vandaag nog niet actief in op een brand community, toch heeft elk merk er eentje. Ze zijn gewoon nog niet in contact gebracht met elkaar. Het is dus allereerst jouw taak om deze fans op te sporen, er rechtstreeks contact mee te nemen en te verzamelen op 1 platform.

Door de research zal je inzien dat je je brand community waarschijnlijk verder kan onderverdelen. Bestaat je doelgroep uit ouders met jonge kinderen? Hou er dan rekening mee dat er een groot verschil is tussen ouders die allebei aan het werk of iemand die er bewust voor kiest om parttime te werken en zo extra tijd te hebben voor de kids. Beide profielen zouden deel kunnen uitmaken van je doelgroep, maar hun noden, en dus de manier waarop je hen het best benadert, verschilt.

2. Kies het geschikte sociale media

Als startpunt kies je natuurlijk het social media kanaal waarmee je je brand community wil beheren. Die keuze is 100% afhankelijk van je doelgroep. Waar zij actief zijn, moet jij als bedrijf ook aanwezig zijn. Facebook is interessant als je een brede doelgroep hebt zowel qua leeftijd als geslacht, Instagram is ideaal als je met influencers wil werken, terwijl LinkedIn onontbeerlijk is in een professionele context.

3. Deel de juiste content

Door actief te zoeken naar wat er zich in de leefwereld van je doelpubliek afspeelt en hen bezighoudt, zal je onderlegd raken in relevante content creëren. Je zal bepaalde patronen herkennen en beter kunnen voorspellen welke content je brand community apprecieert. Vraag zeker ook naar feedback: Wat vinden ze interessant? Waarover willen ze graag meer te weten komen? Ouders met minder tijd zullen bijvoorbeeld meer getriggerd worden door een online promotie van een kinderwinkel, terwijl ouders met meer tijd misschien juist interesse hebben om naar de opendeurdag van de winkel te komen.

Polsen naar feedback kan in een persoonlijke chat, maar ook in een live chat of discussie. Zelfs face-to-face is mogelijk. Maak bijvoorbeeld kennis met je brandambassadeurs tijdens een ‘brand community day’. Tip: verzamel tijdens zo’n moment voldoende beeldmateriaal om achteraf online te delen en spoor de deelnemers ook aan om op hun beurt hun ervaringen te delen.

Disney organiseert bijvoorbeeld elk jaar D23 Expo. Deze jaarlijkse bijeenkomst verwelkomt leden van officiële Disney Fan Club om samen te komen. Een driedaagse event dat het hoogtepunt van het jaar is voor de meest enthousiaste leden van de Disney-community, duurzame relaties op te bouwen en eigen ervaringen met elkaar te delen.

4. Definieer vooraf duidelijke doelstellingen

Een brand community opzetten en beheren vraagt een serieuze inspanning. Uiteindelijk wil je natuurlijk ook weten wat dit oplevert. Daarvoor stel je best op voorhand één of meerdere doelen op. En die kunnen heel uiteenlopend zijn. Je kan kiezen voor aantal deelnemers aan een chat, betrokkenheidsacties of verkeer naar je website. Maar evengoed kan je mikken op meer naamsbekenheid of sales. Zet je voornamelijk in op betrokkenheid? Hou dan goed de prestaties van elk individueel bericht in de gaten en ga na of je betrokkenheidscijfers opkrikken naarmate je meer feedback van fans toepast.

Wat je doelstelling ook is, geduld is een schone deugd. Beoordeel de resultaten dus steeds op de lange termijn.

5. Post regelmatig

Net als je favoriete TV-show waar je elke donderdagavond de nieuwe aflevering van verslindt, hou je ook hier een vaste frequentie aan in het posten van berichten. Publiceer niet de ene week 10 berichten om daarna weken geen teken van leven meer te geven. Als je consistent bent, creëer je verwachtingspatronen en gaan je fans zelf spontaan op zoek naar je nieuwste posts. Kies daarom om te werken met een contentplan. Zo weet je op voorhand wat je post, op welk kanaal, welke onderwerpen aan bod komen en is er meer tijd om in te spelen op de reacties van je volgers.

Met Lego Ideas lanceert Lego bijvoorbeeld op regelmatige tijdstippen een wedstrijd waarbij iedereen die van Lego houdt ideeën kan indienen en op hun favoriete ontwerpen kan stemmen. De meest populaire Lego ontwerpen kan je nadien effectief kopen. Nieuwe Lego-sets geïnspireerd en gekozen door Lego fans… een geweldig idee.

6. Betrek je doelpubliek

Interactie met je doelpubliek is een van de succesfactoren van brand community management. Like de opmerkingen die op je posts verschijnen en reageer zoveel mogelijk. Zo toon je je fans dat je dankbaar bent voor hun positieve reacties en dat ze niet het zoveelste nummertje uit je klantenlijst zijn. Een leuk voorbeeld is Ben & Jerry’s. Elke reactie start en eindigt op dezelfde manier en alleen al uit de woordkeuze kan je al snel opmaken wat de core-business is.

Enkele jaren geleden kwam KLM dan weer onder vuur te liggen omdat er nogal wat bagage verloren ging. Iets dat snel opgepikt werd door de vliegmaatschappij in haar brand community en het reageerde met een geweldig filmpje van een ‘Lost & Found Dog’ die zou worden ingeschakeld om verloren bagage te helpen terugvinden en terugbrengen naar de eigenaars. Een voorbeeld van luisteren naar de pijnpunten die klanten ervaren en een leuke oplossing bieden.

7. Meet je resultaten

Ben je ondertussen al even aan de slag met het creëren van een actieve brand community? Dan is het tijd om je resultaten te meten. Het draait daarbij trouwens niet alleen om de harde cijfers. Het verwerven van inzichten in je doelgroep, je fans leren kennen en hen betrekken bij je bedrijf zijn grote verwezenlijkingen die je duidelijk onderscheiden van andere merken. Verder hou je natuurlijk een oogje op algemene statistieken zoals je volgersaantal, bereik en betrokkenheid. Duik daarnaast in Google Analytics om het websiteverkeer en andere prestaties afkomstig uit je sociale media content te checken.

Wil je je merk versterken en echte gesprekken voeren met je klanten? Dan is een brand community het antwoord. In een brand community breng je je meest loyale klanten op één online plek samen. Een brand community opbouwen vergt echter energie en tijd. Maar de resultaten en inzichten die je ermee verwerft, zijn bijzonder waardevol. Wees authentiek, laat de leden van je brand community zich geapprecieerd voelen en vooral: have fun!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email