Effectieve Advertenties Maken: Tips en Strategieën!
Wil je meer klanten dan kunnen goede advertenties je daar zeker bij helpen. Het kunnen echter niet zomaar een paar losse advertenties zijn. Het moet gaan om advertenties waar je doelgroep niet omheen kan en ze aan zal sporen om jouw product of dienst aan te schaffen. Ontdek hier de belangrijkste tips en strategieën om effectieve succesvolle advertentie campagnes te maken.
Key takeaways voor het maken van een effectieve en succesvolle advertentie
- Het bepalen van de doelstelling en doelgroep zijn de eerste stappen die niet overgeslagen moten worden.
- De boodschap van je advertentie moet overduidelijk zijn en het geheel moet visueel zeer aantrekkelijk zijn.
- Pas advertenties aan op basis van testen en data, alleen op die manier ontwikkel je de meest effectieve advertenties.
- Effectieve advertenties weten hun kijker direct vast te houden en op natuurlijke wijze tot actie aan te zetten.
Belangrijkste elementen voor het plaatsen van effectieve advertenties
Wil je dat de reclame advertenties die je maakt succes hebben dan moet je op een aantal dingen letten.
Duidelijke en overtuigende boodschap
Wil je Instagram ads of een Facebook advertentie maken dan is het belangrijk dat je boodschap duidelijk overkomt en je doelgroep overtuigd. Eigenlijk moet in een opslag duidelijk zijn wat je met de advertentie voor ogen hebt. Een goede manier om dit te realiseren is door een pakkende titel te gebruiken.
Sterke visuele aantrekkingskracht
Mensen zijn zeer visueel ingesteld, daarom zijn de visuele kenmerken van een advertentie heel belangrijk. Dat geldt zowel voor een video advertentie als voor een andere online advertentie. Maak gebruik van contrasterende kleuren en sprekende afbeeldingen.
Relevantie voor de doelgroep
Zorg dat je de doelgroep leert kennen. Probeer te achterhalen wat je potentiële klant aanspreekt. Leer de manier van praten, maar ook wat hun pijnpunten zijn en waar ze een oplossing voor zoeken. Alleen op die manier kun je een advertentie maken die hen aanspreekt.
Call-to-Action (CTA)
Als iemand je advertentie bekijkt moet direct duidelijk zijn wat de bedoeling is. Dat kan door een zogenaamde call-to-action (CTA). Als lezers op een knop moeten klikken om iets te kopen moet dat direct duidelijk zijn. Moeten ze iets liken op Instagram, hun e-mailadres achterlaten, of naar je website? Zorg dat het duidelijk is en in zo min mogelijk stappen te realiseren is. Hier zijn een aantal voorbeelden:
6 Stappen om effectieve online advertenties te maken
Wil je een Google advertentie maken, een advertentie poster maken of een video advertentie maken dan moet je eerst een aantal stappen doorlopen. Je kunt niet zomaar een leuk plaatje of video de wereld inslingeren, je moet duidelijk hebben waarom, voor wie en hoe je iets doet. Dit zijn de 6 stappen die je moet doorlopen om een effectieve advertentie te maken.
1. Doelstellingen bepalen
Er zijn verschillende redenen om een advertentie te maken. In veel geval is het doel van een advertentie maken om de verkoop van producten of diensten te realiseren, maar er zijn tal van andere redenen. Dit zijn een aantal van de mogelijke doelstellingen:
- Meer websiteverkeer
- Meer interactie op social media
- Genereren van leads
- Onderzoek naar je doelgroep
- Vasthouden van klanten
- Verkoop
- Positieversterking
2. Doelgroep identificeren
De volgende stap is het bepalen van de doelgroep. Dit is een belangrijke stap omdat het zal bepalen hoe je je boodschap gaat formuleren, hoe de advertentie eruit komt te zien en waar je de advertentie publiceert. Een goede manier om te achterhalen wie je doelgroep is om het huidige klantenbestand onder de loep te nemen. Ben je pas net begonnen dan kun je de doelgroep van een directe concurrent bestuderen.
3. Boodschap formuleren
Je weet nu wat je doelstelling en doelgroep is. Nu is het moment aangebroken om de boodschap te formuleren. Houdt daarbij rekening met de volgende punten:
- Benoem de belangrijkste voordelen en kenmerken van het product of de dienst, dit zijn rationele triggers
- Houdt het kort en bondig
- Gebruik eenvoudige taal
- Gebruik emotionele triggers zoals hoe mooi, spannend, lekker of knus iets is.
4. Visueel ontwerp maken voor effectieve advertenties
Het visuele ontwerp van je advertentie moet zorgen dat alle ogen direct blijven hangen op je boodschap. Zorg hierbij voor sprekende heldere afbeelding en kleurgebruik. Zorg daarnaast dat de typografie en lay-out helder en duidelijk zijn. Een advertentie hoeft niet per se veel tekst te bevatten, sterker nog, er zit veel kracht in het weglaten.
5. Call-to-Action ontwerpen
Iemand die je professionele advertentie ziet moet direct weten wat ze moeten doen. Daarom plaats je een call-to-action. Afhankelijk van het medium dat je kiest, kun je een CTA-knop maken. Zorg dat men direct weet wat het doel is van op die knop drukken. Is het doel om meer informatie te krijgen, een aankoop te doen of een e-mailadres achter te laten? Zet het op de knop. Ook als je geen CTA-knop kunt plaatsen moet duidelijk zijn wat de bedoeling is na het zien van de advertentie.
6. Kanaal en platform kiezen
De doelgroep van jouw onderneming bepaalt voor een groot gedeelte welke kanalen en platforms het beste zijn om je advertenties te plaatsen. Veel gebruikte kanalen zijn social media en Google.
Google Ads
Google Ads is een manier van adverteren die voor bijna elke doelgroep werkt. Kies je voor een Google advertentie maken voor Google Search dan zal je advertentie bovenaan de zoekresultaten verschijnen als iemand erop zoekt. Google zal je alleen kosten in rekening brengen als iemand op de advertentie klikt. Dat maakt het zeer kostenefficiënt.
Sociale media
Wil je Instagram advertenties maken of adverteren op een van de andere social media kanalen dan kun je kiezen uit meerdere opties. Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn en X hebben allemaal andere advertentieopties en doelgroepen. Bepaal op basis van je doelgroep wat het beste kanaal is.
Display advertising
Display advertising is het plaatsen van advertenties op websites van anderen. Het gaat meestal om kleine banners in een vierkant of rechthoekig formaat. Je kunt de advertentieruimte direct aanschaffen bij een specifieke website, maar je kunt het ook uitbesteden aan Google of Facebook. Die bepalen op basis van de kenmerken van de kijkers wie welke advertentie te zien krijgt. Dit maakt dat de advertentie meer gericht is op je doelgroep.
Tips voor het optimaliseren van je advertenties
Ook al heb je in jouw ogen nog zulke goede advertenties geplaatst, het succes van een campagne is niet direct gegarandeerd. Dat is ook niet erg, uit je eerste advertentie campagne kun je veel lering trekken. Een goede manier om te ontdekken wat wel en niet werkt, is A/B testen. Hieruit zullen belangrijke cijfers komen die je kunnen helpen om je campagne aan te passen.
A/B-testen
Kies je voor A/B-testen dan laat je 2 advertentie campagnes naast elkaar lopen om te testen welke het beste werkt. Dit is een zeer handige methode als je twijfelt over de juiste insteek van de advertenties die je maakt
Analyseer de data
Een andere manier om duidelijke inzichten te krijgen in hoe effectief je advertenties zijn is het analyseren van de data. Er zijn verschillende gegevens die zeer waardevol zijn:
- Click-through rate (CTR) – Het percentage van kijkers die op de link in je advertentie klikt.
- Conversie rate – Het percentage van bezoekers die uiteindelijk een product kopen.
- Return on Investment (ROI) – Dit is de winst die je maakt per euro die geïnvesteerd is in adverteren.
Pas op basis van het A/B testen en de data de advertenties aan. Op die manier zul je uiteindelijk efficiënte advertenties maken die zorgen voor omzet en winst.
Veelgemaakte fouten en hoe deze te vermijden
Het maken van een goede advertentie is geen gemakkelijke klus. Alle aspecten moeten perfect zijn om je doelgroep aan te spreken en je concurrent voor te blijven. Dit zijn een aantal fouten die veel mensen maken en hoe je deze fouten voorkomt.
- De boodschap is te complex – Herschrijf de boodschap zo dat iedereen het begrijpt. Test de tekst uit op vrienden en bekenden.
- Slechte targeting – Ga terug naar het bepalen van de doelgroep en bekijk nog eens waar en hoe die te vinden zijn.
- Geen duidelijke CTA – Laat weren wat mensen moeten doen. Is het kopen, klikken of iets anders?
- Mensen worden overladen met informatie – Houdt de boodschap simpel. Het doel is om de aandacht te trekken, meer informatie kan later worden gegeven als de interesse is gewekt.
Conclusie over een pakkende advertentie maken
Wil je je advertentiecampagnes naar een hoger niveau tillen dan weet je nu waar je moet beginnen. Bepaal eerst je doelen en doelgroep voordat je over gaat op het maken van een aantrekkelijke advertentie.
Test je advertenties uit en analyseer de data zodat je de advertenties kunt aanpassen. Dat is de beste manier om advertenties effectief te maken. Wil je een online advertentie maken die echt aanslaat dan kun je je advertenties laten maken door een professional. Je vindt de juiste persoon hiervoor op Sortlist.
Veelgestelde vragen over een goede advertentie maken
Tot slot nog de meest gestelde vragen over effectieve advertenties maken.
Hoe duur is een professionele advertentie maken?
De prijzen liggen sterk uiteen afhankelijk van de eisen die je stelt en de diensten die geleverd worden. Reken zeker op een paar 100 euro, maar het kan al snel oplopen.
Hoeveel kost adverteren op Instagram?
Adverteren op Instagram kan al vanaf iets meer dan € 1.
Hoe maak je een advertentie aantrekkelijk?
Een advertentie maak je aantrekkelijk door heldere professionele afbeeldingen te gebruiken en de advertentie niet te druk te maken.
Hoe Facebook advertentie maken?
Adverteerders kunnen een Facebook advertentie maken door een gratis advertentiemaker met professionele sjablonen te gebruiken. Upload je eigen foto of blader door de lijst met afbeeldingen om de juiste optie te vinden. Vervolgens kun je de advertentie via Facebook Business Suite inplannen.