De complete gids voor prijzen van sociale media-advertenties
Social Media

De complete gids voor prijzen van sociale media-advertenties

5,00/5(1)

Wees eens eerlijk – je hebt advertenties op je sociale feeds gezien die je hebben doen stoppen met scrollen. En die je hebben laten afvragen: “Kan ik hetzelfde doen?”

Er bestaat geen twijfel over het feit dat sociale advertenties een krachtig hulpmiddel zijn voor bedrijven die nieuwe klanten willen bereiken en hun merk willen laten groeien.

Maar als je niet het talent hebt of een duidelijk idee van hoeveel je hiervoor moet budgetteren, kan deze marketingstrategie gemakkelijk ontsporen.

Enerzijds staat talent centraal bij het goed beheren van sociale advertenties. Advertenties op sociale media kunnen een oneindige geldmachine zijn als ze goed worden uitgevoerd; als je €1 investeert en €1,50 terugkrijgt, wil je die formule zo vaak mogelijk herhalen, en daarvoor heb je het beste talent nodig dat beschikbaar is. Talent is cruciaal, ongeacht of je ervoor kiest om deze advertenties intern te beheren of uit te besteden aan een bureau.

Anderzijds kun je geen realistische budgetten voor sociale media vaststellen zonder de prijsstructuur van sociale advertenties te begrijpen. Elk platform heeft zijn eigen kostenmodel, beïnvloed door factoren zoals de grootte van het publiek, targetingopties en biedstrategie. Door deze kosten te onderzoeken, kun je je campagnes beter plannen en middelen toewijzen om de best mogelijke return on investment te behalen.

Belangrijke punten

  • Het doel van je advertentiecampagne (zichtbaarheid, klikken, weergaven of specifieke acties) heeft directe invloed op hoeveel je moet budgetteren voor sociale media-advertenties.
  • Seizoensinvloeden, grootte en kenmerken van je publiek, advertentielocatie en relevantie van de inhoud zijn belangrijke factoren die de kosten van sociale advertenties beïnvloeden.
  • Veelgebruikte biedstrategieën zijn onder meer kosten per duizend vertoningen (CPM), kosten per klik (CPC) en kosten per weergave (CPV).
  • Advertentiekosten variëren per platform, bijvoorbeeld Facebook-advertenties variëren van €0,26 tot €0,50 per klik, terwijl LinkedIn-advertenties gemiddeld €5,26 per klik kosten.
  • Kosten voor sociale media-bureaus kunnen variëren van €1.000 tot €5.000, afhankelijk van de omvang, het bereik en het serviceniveau, van basistargeting tot uitgebreide analyses en A/B-testen.
  • Uitbesteding biedt toegang tot gespecialiseerde vaardigheden en geavanceerde tools.
  • Intern beheer zorgt voor nauwkeurige controle over details.

TL;DR: Hoeveel kosten sociale media-advertenties?

Een voordeel van adverteren op sociale media is dat je je aantal volgers niet hoeft mee te nemen in je overwegingen – elk bedrijf kan zijn naam bekendmaken via advertenties op sociale media.

Dus, hoeveel kost het precies?

Ongeveer 46% van de bedrijven besteedt hun sociale mediastrategie uit. Voor bedrijven in het Midden-Oosten kan een samenwerking met een sociale mediabureau in Dubai de juiste expertise en lokale marktinzichten bieden. We hebben gegevens van Sortlist bekeken om de verschillende prijsklassen te achterhalen die sociale advertentiebureaus in hun diensten opnemen, afhankelijk van de benodigde capaciteiten en vaardigheden.

ScenarioBudget (€)Leveringen
Laag€1.000 – €2.000– Advertenties op Facebook en Instagram
– Geschat bereik: 10.000 – 20.000
– Basis targeting en monitoring
Gemiddeld€2.000 – €3.500– Advertenties op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter
– Geschat bereik: 20.000 – 35.000
– Geavanceerde targeting en prestatietracking
Hoog€3.500 – €5.000– Advertenties op alle gekozen platforms
– Geschat bereik: 35.000 – 50.000
– Uitgebreide targeting, A/B-testen en gedetailleerde analyses

Als je zelf advertenties wilt doen, moet je nadenken over je advertentiedoel: gaat het om zichtbaarheid, klikken naar een pagina, weergaven (als het een video is) of een andere specifieke actie zoals een download?

Dit doel bepaalt hoeveel je moet budgetteren voor sociale media-advertenties, omdat de prijzen voor elk van deze doelen verschillen.

PlatformPrijs
Facebook$0.26 – $0.50 per klik
$1.01 – $3 per 1000 vertoningen
$0 – $5 per download
Instagram$0 – $0.25 per klik
$0 – $4 per 1000 vertoningen
LinkedIn$5.26 per klik
$6.59 per 1000 vertoningen
$0.80 per bericht
Twitter$0.26 – $0.50 per eerste actie voor gepromote berichten
$1.01 – $2 per volger voor gepromote accounts
Pinterest$0 – $0.10 per klik
$0 – $2 per conversie
$0 – $1.50 per 1000 vertoningen
TikTok$1.00 per klik
$10.00 per 1000 vertoningen

We zullen later dieper ingaan op deze tarieven per sociaal mediaplatform, maar laten we nu het voorbeeld nemen van een bedrijf dat wil adverteren op Facebook.

Als het op zoek is naar 1.000 klikken naar hun website, kunnen we de gemiddelde kosten per klik op Facebook nemen, wat €0,50 is, en dat vermenigvuldigen met het gewenste aantal klikken.

Dat is hoeveel het bedrijf zou moeten uitgeven aan sociale advertenties op Facebook om 1.000 klikken naar hun website te krijgen.

Maar er is meer dan in het eerste opzicht lijkt – ook al is de berekening simpel, het krijgen van de juiste 1.000 klikken voor jouw bedrijf is moeilijker dan je denkt. Om je budget voor sociale media-advertenties goed te berekenen, moet je dus de verschillende factoren kennen die de kosten beïnvloeden en de tarieven voor elk sociaal platform.

Advertentiebudgetcalculator voor sociale media

Ontdek hoeveel je project zou kosten met een budgetrapport op maat.

Descripción de la imagen

Hoeveel kost het om een expert je sociale advertenties te laten beheren?

De kosten van sociale media-advertenties kunnen sterk variëren, en het is geen one-size-fits-all oplossing. Maar de beste manier om je uitgaven aan sociale advertenties te bepalen, komt neer op de return on investment.

Stel, je hebt €10.000 te besteden aan sociale media-advertenties. Dat is geen “klein geld”; je wilt het niet investeren zonder nadenken of strategie.

Daar komt bij dat biedstrategieën technisch kunnen worden naarmate je meer segmenteert of gedetailleerder wilt gaan. En het aanpassen aan prestaties kan lastig worden als je niet weet wat je doet.

Al met al kan je €10.000 gemakkelijk verdampen zonder de juiste expertise.

Daarom maken elk jaar 8.000 bedrijven gebruik van Sortlist om deskundige bureaus te vinden die dat budget efficiënt omzetten in winst. Ze vermijden ook het gedoe van het omgaan met de verschillende platformtarieven zoals kosten per klik (CPC), kosten per weergave (CPV), enz.

Gegevens van Sortlist bevestigen dat er verschillende prijsklassen zijn die sociale advertentiebureaus in hun diensten opnemen, afhankelijk van de benodigde capaciteiten en vaardigheden.

ScenarioBudget (€)Leveringen
Laag€1.000 – €2.000– Advertenties op Facebook en Instagram
– Geschat bereik: 10.000 – 20.000
– Basis targeting en monitoring
Gemiddeld€2.000 – €3.500– Advertenties op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter
– Geschat bereik: 20.000 – 35.000
– Geavanceerde targeting en prestatietracking
Hoog€3.500 – €5.000– Advertenties op alle gekozen platforms
– Geschat bereik: 35.000 – 50.000
– Uitgebreide targeting, A/B-testen en gedetailleerde analyses

Dergelijke diensten zijn een investering in het veiligstellen van een positieve ROI; ze omvatten de inspanningen van het bureau bij het opzetten, uitvoeren en beheren van sociale advertentiecampagnes die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van jouw bedrijf.

Bureaus brengen uitgebreide ervaring mee, zodat je zeker weet dat je adverteert op de juiste sociale media en een eerlijke prijs betaalt voor zichtbaarheid, betrokkenheid of conversies. Dit is vooral voordelig voor nieuwkomers in het socialemedialandschap, die mogelijk niet de expertise hebben om professionele advertentieaccounts op te zetten of biedingen onderweg aan te passen.


“Advertenties vereisen veel leren en vaak falen om echt te ontdekken welke de winnaars en verliezers zijn.”

Jack Lineker, medeoprichter en managing director bij Socialed


Hoeveel kost het om sociale advertenties intern te doen?

De wereld van sociale media is nooit een tweekleurenpalet. Er zijn factoren die direct invloed kunnen hebben op je budget, of het nu gaat om organisch beheer van sociale media of om betaalde sociale advertenties.

We zullen later in dit artikel dieper ingaan op de kosten per klik, of CPC, maar het is nu belangrijk om op te merken dat hoewel dit de geprefereerde biedstrategie is voor bedrijven die sociale advertenties doen, deze niet statisch zijn. Ze hangen af van een reeks factoren zoals seizoensinvloeden, locaties, enz.

Als je van plan bent om sociale advertenties intern te doen, kijk dan eens naar enkele salarissen voor sociale media-advertentieprofessionals van Indeed:

PositieJaarsalaris
Social Media Specialist$53,280
Social Media Manager$58,281
Social Media Strateeg$73,988
Paid Media Specialist$72,278
Paid Media Manager$71,342

Voeg aan deze salarissen de tijd toe die interne professionals nodig hebben om de aard van je bedrijf te leren kennen en wat het beste werkt – en je ziet waarom deze prijzen groot lijken in vergelijking met investeren in een ervaren bureau.

Prijzen die je moet weten als je het intern doet

Als je van plan bent de interne route te volgen, houd dan rekening met de volgende kosten die gepaard gaan met betaalde advertenties op sociale media.

Biedstrategieën

Sociale advertenties bieden talloze manieren om je advertentiecampagnes te betalen. Het hangt voornamelijk af van het doel dat je hebt gedefinieerd. Je kunt kiezen voor het genereren van verkeer naar je website, het vergroten van merkbekendheid of herkenning, het presenteren van een video, enz.

Hieronder bespreken we de drie meest relevante biedstrategieën voor de budgetten en marketinginspanningen van bedrijven. Waarschijnlijk past de jouwe in een van deze.

Kosten per 1000 vertoningen (CPM)

CPM komt van de term kosten per mille (kosten per duizend) en verwijst naar het bedrag dat je betaalt telkens wanneer je advertentie 1.000 vertoningen behaalt. Met vertoningen bedoelen we het aantal keren dat je stuk wordt getoond op een sociaalmediaplatform, zoekmachine of een ander marketingkanaal.

Het is belangrijk op te merken dat dit geen unieke gebruikers zijn. Dezelfde persoon kan je advertentie 2 of 3 keer ontvangen en ze tellen allemaal mee in de vertoningsteller.

Deze optie wordt geprefereerd door bedrijven en organisaties die hun merkherkenning en bekendheid willen vergroten. Platforms zoals Facebook Ads en LinkedIn Ads bieden de mogelijkheid om campagnes van dit type te maken.

Kosten per klik (CPC)

Kosten-per-klik (CPC)-campagnes zijn die waarbij je betaalt voor elke klik die je advertentie ontvangt. Dit is de geprefereerde biedstrategie voor bedrijven, omdat het een van de meest effectieve is in verhouding tot kosten en behaalde resultaten.

Het is vermeldenswaardig dat CPC’s niet statisch zijn op sociale mediaplatforms. Ze hangen af van een reeks factoren, zoals hoe competitief het publiek is, de locatie die je target, enz.

CPC-advertenties kunnen zo gevarieerd zijn als teksten, video’s, afbeeldingen en tweets.

Maar het belangrijkste is dat ze bezoekers doorverwijzen naar je website, een landingspagina of een afrekenpagina die hen echt helpt te begrijpen waarom jouw merk de beste keuze is voor hun specifieke behoefte op dat specifieke moment.

Kosten per weergave (CPV)

De kosten per weergave (CPV) is het bedrag dat je betaalt voor elke weergave van een video in sociale media-advertenties. Maar het is goed om te weten: niet alle platforms verstaan hetzelfde onder “weergave”.

Veel bedrijven zien CPV als de ideale manier om het bereik van je investering in de ontwikkeling en productie van een video te maximaliseren. En het stelt je in staat om live te begrijpen of je inhoud aanslaat bij je doelgroep.

Tarieven voor sociale media-advertenties per platform

Misschien wil je je alleen richten op specifieke sociale media, maar hoe weet je of je budget daarvoor voldoende is?

Elk sociaalmediaplatform heeft zijn eigen tarieven voor adverteren, en het is dus handig om een duidelijk beeld te hebben van hoe ze verschillen om je totale advertentie-uitgaven het beste te berekenen.

Prijzen van kliks vs vertoningen per platform

Laten we dieper hierop ingaan.

Facebook Ads

Tot op de dag van vandaag blijft Facebook het meest uitgebreide sociale targetingplatform, met de beste kosten-prestatieverhouding. Het heeft een database van meer dan 2 miljard actieve maandelijkse gebruikers.

Je kunt de volgende cijfers als referentie gebruiken voor Facebook-advertenties:

  • $0.26 – $0.50 per klik
  • $1.01 – $3 per 1000 vertoningen
  • $0 – $5 per download

Je bedrijf en sociale media-advertentiestrategie kunnen de grootte van je budget beïnvloeden. Daarom is het nuttig om deze cijfers als referentiepunt te gebruiken in plaats van als een vaste standaard voor je Facebook-advertentiekosten.

Instagram Ads

Dat Meta het overkoepelende bedrijf is dat zowel Facebook als Instagram bezit, betekent niet dat de tarieven voor adverteren op elk platform hetzelfde zijn.

In feite is het gedrag van elk sociaal netwerk onafhankelijk, en dat geldt ook voor de verschillende biedopties.

Adverteren op Instagram kan gemiddeld kosten:

  • $0 – $0.25 per klik
  • $0 – $4 per 1000 vertoningen

In het geval van Instagram wordt elke interactie die je advertenties ontvangen als een klik beschouwd. Dat wil zeggen: likes, reacties, commentaren en delen.

Instagram biedt bedrijven een frisse manier om consumenten te bereiken. 80% van de wereldwijde bedrijven adverteert op het platform, wat de duidelijke voordelen benadrukt voor degenen die zich bezighouden met sociale media-advertenties. Deze concurrentievoorsprong leidt echter ook tot hogere advertentiekosten.

LinkedIn Ads

B2B sociale media-advertenties verschillen enigszins van de gebruikelijke B2C, wat betekent dat je je sociale media-advertentiestrategie een beetje moet aanpassen voor LinkedIn.

LinkedIn vereist een minimumbod van €2 voor je CPC- en CPM-campagnes. Het gemiddelde tarief ligt echter aanzienlijk hoger.

Dit zijn de tarieven om je merk of product te adverteren op LinkedIn Ads:

  • $5.26 per klik.
  • $6.59 per 1000 vertoningen.
  • $0.80 per bericht. Dit verwijst naar de gesponsorde berichten die je kunt verzenden via LinkedIn’s InMail-netwerk.

De essentie hier, zoals in alle gevallen, is om regelmatig de activiteit en resultaten te meten die door elk van de advertenties in je LinkedIn-campagne worden gegenereerd.

Twitter Ads

Op Twitter/X worden de tarieven berekend met verschillende criteria:

  • $0.26 – $0.50 per eerste actie voor gepromote berichten
  • $1.01 – $2 per volger voor gepromote accounts

In vergelijking met sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn heeft X een kleinere gebruikersbasis. Echter, met meer dan 415 miljoen gebruikers wereldwijd kiezen veel bedrijven nog steeds voor het gebruik van de advertentiediensten.

Bovendien, hoewel je nu de limiet van 280 tekens op X kunt overschrijden, verandert dat niets aan de uitdaging die komt met adverteren op het netwerk, waar copy nog steeds koning is.

Pinterest Ads

Een zeer visueel platform à la Instagram, Pinterest helpt bedrijven drie marketingdoelen te bereiken: merkbekendheid creëren, overweging van je producten of diensten uitlokken en conversies behalen.

Geschat wordt dat een bedrijf tot €500 investeert in advertentie-uitgaven voor dit platform. Maar hoeveel kost het om hier te adverteren?

  • $0 – $0.10 per klik
  • $0 – $2 per conversie
  • $0 – $1.50 per 1000 vertoningen

Pinterest biedt een unieke kans voor B2C-bedrijven om hun doelgroep te bereiken en ermee te interageren.

TikTok Ads

Als het zesde meest gebruikte sociale platform wereldwijd biedt TikTok een uitstekende kans voor je bedrijf om een breder publiek te bereiken.

De kosten om op TikTok te adverteren zijn:

  • $1.00 per klik
  • $10.00 per 1000 vertoningen

Te midden van steeds veranderende trends en goed gemonteerde video’s vormt TikTok-adverteren een unieke uitdaging voor veel bedrijven. Als je geen tijd hebt om nog een sociaalmediaplatform onder de knie te krijgen, overweeg dan professionele diensten te gebruiken, zoals de aanbieders die je op Sortlist vindt.

Andere factoren die de prijs beïnvloeden

Als je een aanbod wilt adverteren, zou het dan beter zijn om een hele stad te targeten met een kleine CPM, of CEO’s in die stad met een hogere?

Hier komen lange ervaring en kennis van je bedrijf, gecombineerd met de fijne kneepjes van elk platform, om de hoek kijken.

Tot de elementen die de kosten van je sociale media-advertenties op Facebook, Instagram of een ander sociaal platform het meest beïnvloeden, behoren:

  1. Seizoensinvloeden – Het is niet hetzelfde om advertentiecampagnes te activeren tijdens het kerstseizoen, wanneer alle merken hun producten willen adverteren, als in januari. Hoe hoger de vraag, hoe hoger de prijs van sociale media-advertenties. Daarom is het zo belangrijk dat je team een kalender beheert met de belangrijkste datums voor je markt en de locatie waarin je je bevindt.
  2. Omvang publiek – De grootte en specificiteit van je doelgroep, locatie en interesses beïnvloeden direct de kosten om hen te bereiken. Het is niet hetzelfde om een bericht te sturen naar een kleine maar zeer gewilde groep als naar miljoenen mensen door heel New York City. Maar wees voorzichtig: je wilt geen geld verspillen door berichten te sturen naar mensen zonder interesse in je producten of merk. Daarom is het essentieel dat je duidelijk hebt wie je ideale koper is, wat hun interesses zijn en waar ze zich bevinden.
  3. Locatie van de advertenties – Als het gaat om sociale mediacampagnes heb je een scala aan opties. Je kunt kiezen dat ze alleen verschijnen voor mensen die verbinding maken vanaf mobiele apparaten, computers of beide. Op Instagram kun je ze plaatsen in verhalen of in de feed. Op Facebook heb je nog meer opties. Afhankelijk van wat je kiest, kunnen de kosten van je advertentiecampagne stijgen of dalen.
  4. Relevantie van de inhoud – Naast hoeveel je bereid bent te investeren, houden sociale mediaplatforms rekening met hoe relevant de inhoud en de boodschap zijn die je overbrengt aan je doelgroep. Hiervoor controleren ze de interacties die het genereert en hoeveel mensen de call-to-action volgen die je hebt geplaatst.

Zoals je ziet, moet je voor het lanceren van een sociale media-advertentiecampagne een goede definitie hebben van wie je publiek is en vooral kennis van wat hun belangrijkste interesses zijn. Dit is de enige manier om meer controle te hebben over de kosten.

Uitbesteden vs. intern beheren van sociale advertenties

Het verschil in prijzen tussen het uitbesteden van je sociale advertenties of het aannemen van interne professionals is reden genoeg om deze beslissing zorgvuldig te overwegen.

Made with Flourish

Wanneer moet je uitbesteden?

Belangrijke punten

  • Uitbesteden biedt toegang tot gespecialiseerde vaardigheden en geavanceerde tools.
  • Het vermindert risico’s in je advertentie-investering.
  • Bureaus kunnen campagnes snel opschalen en complexe projecten beheren.
  • Het is vaak voordeliger voor kleine tot middelgrote bedrijven.
  • Bureaus excelleren in het optimaliseren van advertenties en het bijhouden van trends.
  • Een extern perspectief kan strategische inzichten en een holistische benadering bieden.

Niet elk bedrijf heeft de vaardigheden of de tijd om een effectieve sociale media-advertentiestrategie uit te voeren.

De eerste voor de hand liggende reden is expertise. Als je intern geen expertise hebt in sociale media-advertenties, kan het lastig zijn om effectieve campagnes te maken. In je bedrijf is je belangrijkste zorg om je te richten op kernactiviteiten, maar als je team tijd en moeite steekt in het leren van iets technisch als bieden op sociale advertenties, is het al overbelast.

Bureaus hebben vaak meer ervaring in het optimaliseren van advertentieprestaties, waaronder A/B-testen, targeting en retargeting-strategieën. Dus een expert sociaal advertentiebureau kan de fijne kneepjes van betaald adverteren afhandelen terwijl jij en je team je richten op de belangrijke zaken.

En als je kiest voor een geverifieerd bureau, kun je erop vertrouwen dat je werkt met professionele creatieve teams die ervaring hebben met het ontwerpen van overtuigende visuals en advertentieteksten die aansluiten bij de boodschap en doelstellingen van je merk.

De tweede reden is kostenefficiëntie. In vergelijking met jaarsalarissen zijn de kosten voor het uitbesteden aan een bureau kosteneffectiever dan het aannemen en trainen van een intern team, vooral voor kleine tot middelgrote bedrijven.

Ook hebben bureaus vaak toegang tot geavanceerde tools, technologieën en analyses die de effectiviteit van sociale advertentiecampagnes kunnen verbeteren.

En als je sociale advertenties wilt integreren met bredere marketingstrategieën, kan een bureau een meer holistische benadering bieden en consistentie over alle kanalen waarborgen.

Wanneer moet je intern beheren?

Belangrijke punten

  • Intern beheer zorgt voor controle over elk klein detail van je sociale campagnes.
  • Een intern sociaal advertentieteam heeft mogelijk lange ervaring en kennis van de merkstem, waardoor je campagnes nauwer aansluiten bij het merk.
  • Het intern beheren van advertenties zorgt ervoor dat je campagnes geïntegreerd zijn met je andere marketing- en bedrijfsactiviteiten.
  • Interne teams hebben de tijd om te experimenteren met verschillende soorten campagnes en biedstrategieën.
  • Interne teams zijn experts in creatieve strategieën.

Hoewel het uitbesteden van sociale advertenties in veel gevallen voordelig kan zijn, zijn er scenario’s waarin het intern beheren van sociale advertenties de betere optie kan zijn.

Als je bedrijf een team heeft met sterke expertise en ervaring in sociale media-advertenties, dan is intern beheren logisch.

Bovendien kan je interne team met expertise zich aanpassen aan veranderingen en de nodige aanpassingen aan campagnes maken.

Tot slot kun je proberen sociale advertenties intern te doen als je bedrijf microcontrole wil over de kosten van je sociale campagnes, inclusief variaties in CPC’s per platform en nieuwe advertentieformaten zoals TikTok’s Branded Effects.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek sociale advertentie-agencies voor uw project op basis van uw specifieke eisen.

Vind een sociale advertentie-agency
close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email