CTA: de klanten actie laten ondernemen
Sales & Customer Success

De call-to-action voorbeelden die je niet mag negeren!

5,00/5(1)

Ben je pas een onderneming gestart of ben je al enkele jaren ondernemer? Wil je meer abonnees voor de diensten welke je levert? Wil je dat doen middels wedstrijdinzendingen of conversies? Dan kan dat middels het organiseren van een sterke call to action project.

Wil je actie ondernemen, dan dien je ervoor te zorgen, dat je marketinginhoud ook goed ontworpen is. Copywriting is daarbij van eminent belang. Veel ondernemers staan daar niet bij stil.

Wat zijn nu voorbeelden van call to action en hoe begin je daarmee? Alle informatie hierover alsook de call to action betekenis zie je terug in dit artikel.

Call to action oftewel CTA

Als je een beetje bekend bent met de materie rond marketing, dan zal je vast wel bekend zijn met de term CTA oftewel Call to action. Het is in ieder geval een vorm van actie, die klanten ertoe bewegen om een overeenkomst aan te gaan met een bepaald bedrijf.

De aandacht trekken

Een web development bureau kan dit voor je doen door marketinginhoud in elkaar te zetten, die klanten moeten interesseren in het kopen van je product.

CTA kunnen de aandacht van je klant aantrekken

De inhoud kan klanten ook interesseren om zich aan te melden voor een nieuwsbrief of om door te klikken op je website tot men op bepaalde productpagina’s terecht komt.

Niet altijd gericht op de verkoop

Je CTA of oproep hoeft natuurlijk niet altijd erop gericht te zijn, dat iemand een product koopt. Het gaat er wel om, dat geïnteresseerden op gegeven moment in actie komen door de marketinginhoud welke je hen doet toekomen middels advertenties en meer.

Een succesvolle call to action in elkaar zetten

Allereerst is het van belang om voor jezelf in kaart te brengen wat je wil bereiken middels een call to action project. Je dient ook na te gaan of een call to action nodig is.

Twee belangrijke doelen

Call to actions hebben twee belangrijke doelen:

  1. Je wilt middels je project anderen vertellen wat ze moeten doen 
  2. Je geeft klanten de motivatie om in actie te komen.

Alleen als je dit weet kan je een succesvolle call to action beginnen.

De omvang van je call to action

Veel bedrijven, marketeers, maar ook personen vragen zich af hoe lang een call to action eigenlijk moet zijn. De lengte van een oproep tot het ondernemen van actie is verschillend. Sommige zijn een zin lang en sommigen veel langer.

Het aantal woorden

Sommige personen denken zelfs, dat een oproep tot actie zeer kort moet zijn en hebben de neiging dit te beperken tot slechts twee of drie woorden. Dat zie je dan ook op advertenties.

de juiste woorden vinden voor een CTA is van groot belang

Voorbeelden korte CTA’s

Meld je vandaag aan! Wordt nu lid! Koop vandaag nog! Dit zijn enkele voorbeelden van zeer korte CTA’s waar een bepaalde actie, in dit geval inschrijven op een bepaalde site centraal staat.

De belangrijkste call to action hoeft niet lang te zijn

Oproepen tot actie hoeven niet super lang te zijn, ze mogen ook beknopt zijn. Dat wil echter niet zeggen, dat ze ook per se lachwekkend hoeven te zijn. Belangrijk is, dat ze kort, zakelijk en direct zijn.

Dit moet ervoor zorgen, dat de boodschap duidelijk is en dat alle andere afleidingen weggemaakt worden. Jij dient uiteindelijk na te gaan wat het beste werkt.

Interessante voorbeelden

Je kunt het niet hebben over call to action projecten, de aanpak daarvan en meer zonder enkele interessante voorbeelden hiervan in ogenschouw te nemen.

Spotify

De meeste mensen zijn bekend met Spotify. Muziekliefhebbers komen bij Spotify helemaal aan hun trekken. Als je gebruik wilt maken van Spotify Premium, dan zal je merken, dat je op de landingspagina van de site een grote groene call to action knop tegen zal komen.

Gratis proefabonnement voor Spotify

Deze call to action button is goed herkenbaar, vooral vanwege een contrasterende achtergrondkleur wat daarvoor gebruikt wordt. De tekst van deze knop zie je wederom een tekst welke je aangeeft dat de eerste maand gratis is. Dit is een goede voorbeeld call to action.

Coolblue

Ook Coolblue is bij de meesten niet onbekend. Hier zie je niet een grote groene knop, maar een groene winkelwagen. Ook hier verschilt de kleur van de call to action knop met dat van de site.

coolblue heeft overal CTA knopjes op hun website en werken met contrasterende kleuren

Terwijl de site voor een groot deel blauw is zie je plots een groene winkelwagen. Dit valt dus op. Ook de plek van dat mandje op de site is strategisch gekozen. Je ziet het rechts bovenaan direct onder de prijs van het product welke je wilt kopen.

Mobiel.nl

Ook op de website van mobiel.nl zie je, dat er gebruik gemaakt is van de call to action principe. Op de website van deze organisatie heb je de mogelijkheid om meerdere acties te ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld direct bestellingen plaatsen of je kunt kiezen voor het afsluiten van een abonnement.

Verschillende CTA's met verschillende doelen is even goed mogelijk!

Van alle oproepen tot het ondernemen van actie is de call to action knop ‘Bestel Los’ het bekendst. Desondanks merk je, dat de abonnementen- selecties meer ruimte in beslag nemen en hierdoor ook meer opvallen.

Adwords

Call to action voorbeelden zie je ook terug in Adwords. Deze adverteerder heeft als doel, dat zoveel als mogelijk klikken op hun resultaat.

Voor zoekopdracht als het maken van een fotoboek, bedenken bureau’s zoals een bekende Webdesign bureau in Rotterdam, zonder deze bij naam te noemen, heel wat trucjes om mensen te overhalen daadwerkelijk een fotoboek te maken. Denk maar aan kortingen, recensies of opvallende teksten.

Netflix

Als je op zoek bent naar Call to Action voorbeelden, dan zal je merken, dat vaker verwezen wordt naar Netflix als voorbeeld. De opzet van de hele landingspagina van dit bedrijf is erop gericht, dat potentiële klanten klikken op het tabje ‘kijk een maand gratis’.

9 tips voor goede call-to-actions (met voorbeelden) | Brander & Brander

Voor het overige zal je niet veel meer zien aan acties op de site. Er wordt alleen aandacht besteed aan het tabje waarop personen klikken om een maandje gratis gebruik te maken van de diensten van de site.

Het schrijven van een goede call to actions

Na de voorbeelden bekeken te hebben zou je kunnen stellen, dat het schrijven van een goede call to action niet zo moeilijk is. Niets is minder waar. Het schrijven van een goede CTA kan best een uitdaging zijn. Toch is het niet zo moeilijk als je het schrijven eenmaal onder de knie hebt.

1 – Weet wat je CTA doel is

Als eerst dien je je te focussen op één doel. Je dient dus voor jezelf na te gaan wat je wil bereiken met je CTA. Elke advertentiecampagne moet bij voorbaat gericht zijn op het behalen van één doel.

The 5 Major Social Audiences and How Brands Can Target Them | bizibl.com

Een advertentie via Facebook of een digitale strategie bureau kan bijvoorbeeld als doel hebben om meer merkbekendheid te vergaren. Het zou ook als doel kunnen hebben om meer mensen geïnteresseerd te laten raken in je product of merk.

2 – Het gebruik van actiewoorden

Het is van belang om actiewoorden te gebruiken wil je een goede call to action button ontwerpen voor je website. Denk aan werkwoorden, die niet alleen specifiek zijn, maar ook motiverend. Bekijk! Start hier! Winkelen! Dit zijn voorbeelden van pakkende actiewoorden.

Door gebruik te maken van de juiste actiewoorden zorg je ervoor, dat klanten precies weten wat ze moeten doen. Ze weten dan welke actie ze moeten ondernemen. De boodschap moet dus niet tweeledig zijn.

3 – Een perfecte call to action

Een perfecte call to action vereist, dat de gekozen actiewoorden specifiek zijn alsook de instructies welke gevolgd moeten worden. “Help ons vandaag” zou geen goede call to action zijn voor een campagne om daklozen te helpen.

Een goede call to action zou kunnen zijn “meld je vandaag aan als vrijwilliger voor daklozen bijstand” of “Doneer om daklozen te voeden”. Deze call to action button is dan specifieker. Het geeft mensen ook concreter aan waarmee ze zouden kunnen helpen. De kans is dan ook groter, dat in actie zullen komen.

Bij een goede call to action moeten klanten ook goede uitleg krijgen. Je dient middels je actiewoorden en instructies aan te geven waarom je product of dienst goed is voor de klant.

De juiste formule kiezen

  • Meer dan zes woorden

Een call to action hoeft niet super lang te zijn. Het is al effectief als het zes woorden of minder bevat. Heb je een CTA met meer dan zes woorden, dan is de kans groot dan je geen juiste call to action in elkaar hebt gezet. Het kan bij de ontvanger niet alleen als overweldigend overkomen, maar kan ook afstand nemen van de visuele impact.

  • Blogposts en landingspagina’s

Call to actions in blogposts en op landingspagina’s zijn echter over het algemeen langer. Ze bevatten meestal twee zinnen, die opbouwend zijn naar het daadwerkelijke actie gedeelte om het geheel overtuigender te maken.

  • Manieren om een goede call to action te schrijven

Op drie manieren kan je een goede call to action schrijven. Allereerst kan je met je CTA personen overtuigen om iets te doen. Dat is directer. Een beetje indirect zou kunnen zijn, dat je personen overtuigt om door actie te ondernemen iets te doen. “Krijg een gratis proefperiode door je abonneren op onze nieuwsbrief” is een call to action voorbeeld.

  • Formules

Je kunt ook kiezen voor de formule waarbij je klanten iets vanwege iets laat doen. Deze CTA beantwoordt meestal de waarom vraag. “Doneer om daklozen te voeden”. Deze CTA legt de donateur uit waarom het van belang is dat er gedoneerd wordt.

Als je het publiek met je antwoord hebt kunnen overtuigen, dan zullen gebruikers doorklikken en converteren.

Positief of negatief?

Een negatieve CTA

Een CTA kan positief of negatief genoemd worden. In de meeste gevallen zijn beide vormen effectief. In een negatieve CTA zal men vaker gebruik maken van voorbeelden of situaties, die betrekking hebben op pijn en of angst. Door te klikken op de Call to action button zou jij dan in dat geval voor een oplossing kunnen kiezen.

Een negatieve Call to action kan ook positief uitgebracht worden. Bijvoorbeeld “Ben je vermoeid en geïrriteerd doordat je niet goed kunt slapen? Probeer onze citrus thee”. In dit geval is de focus gericht op pijnpunten van de persoon.

Wat werkt beter: een negatieve of positieve campagne? | De Dikke Blauwe

Een positieve CTA

Je kunt een dergelijke CTA ook positief uitbrengen. “Voor een goede nachtrust, drink onze citrus thee” is dan een positieve benadering van dezelfde CTA. In ieder geval is het doel in beide gevallen hetzelfde. Op beide manieren haal je dus een gebruiker over om je citrus thee te kopen.

Schrijf niet meer dan nodig is

Bij het schrijven van een oproep tot actie is het van belang, dat je selectiefbent met je woorden. Je dient aan de ene kant de juiste woorden te gebruiken en aan de andere kant toch beknopt te blijven. Je tekst dient dus alleen te bevatten wat nodig is om je doel te bereiken.

  • Verwarring en afleiding

Je Call to action mag niet voor meerdere interpretatie vatbaar zijn en zou niet de indruk mogen wekken, dat er ook andere doelen gekoppeld zijn aan de call to action. Te veel ‘onnodige’ woorden kunnen voor te veel verwarring en afleiding zorgen en dat wil je juist niet.

  • Het vinden van een balans

Het is dus van belang om een balans te vinden bij het schrijven van een CTA- tekst. Aan de ene kant moet je klanten informeren, en aan de andere kan net niet te veel, dat ze afgeleid kunnen worden van het werkelijke doel welke je wilt bereiken.

Conclusie

Een goede call to action heb je alleen als je inderdaad ook wat inspanning pleegt om de juiste tekst bij elkaar te sprokkelen. Het kan eenvoudig lijken, maar als je eenmaal in de pen klimt kan het best een uitdaging worden om de juiste woorden bij elkaar te vinden.

Het komt er eigenlijk op neer, dat je de juiste actiewoorden bij elkaar zet om effectief je doel te behalen voor je onderneming. Actiewoorden moeten niet alleen direct, maar ook beknopt verwerkt worden in je Call to Action. In ieder geval moet de tekst direct zijn.

Betekenis CTA - Online Marketing Monkey

Gebruikers moeten precies weten wat ze moeten doen en moeten niet voor meerdere interpretatie vatbaar zijn. Je tekst mag ook niet zodanig opgesteld zijn, dat er afleidende woorden in voorkomen, waardoor je net je doel mist.

Het is dus van belang om niet meer te schrijven dan nodig is. Je moet als eerst weten wat je doel is, je doelgroep en hoe je je doel wil bereiken. Wil je een actie opzetten, middels een blogpost mensen aantrekken. Denk eerst goed na voor je van start gaat met je call to action.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email