Elke website bestaat uit een bepaald aantal type pagina’s. Elk type pagina heeft haar eigen functie en draagt bij aan het behalen van het overkoepelende doel van de site. Twee typen pagina’s die erg belangrijk zijn binnen de online marketing zijn homepages en landingspagina’s. Beide typen pagina’s spelen een rol op het gebied van onder andere SEO, SEA en CRO, en kunnen sterk bijdragen aan het behalen van jouw bedrijfsdoelen. Het is dan ook belangrijk om te weten wat de belangrijke verschillen tussen de pagina’s precies zijn. Het doel en de functie van de pagina’s verschilt, en ook de verkeersstroom naar de pagina’s ziet er anders uit.

Voordat we deze verschillen in kaart brengen kijken we eerst kort naar de definitie van de pagina’s. Wat zijn landingspagina’s precies, en hoe staan zij in verhouding tot homepages?

Inhoudsopgave

Homepages

De homepage, ook wel de thuispagina genoemd, is de hoofdpagina van je website. Deze wordt in de adresbalk van je browser weergegeven als het root-domein van je site. Je homepage functioneert met name als het visitekaartje van je website. Het is vaak de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen en deze dient als toegangspoort tot het gehele platform. Vergelijk de homepage met de etalage van een fysieke winkel: je zet deze in om de aandacht van voorbijgangers te trekken en hen uit te nodigen bij jou naar binnen te komen.

Vanuit dit oogpunt is het belangrijk dat het op je homepage direct duidelijk is wat je website of bedrijf doet en welke bijdrage je kan leveren aan de online ervaring van de bezoeker. Met je homepage dien je bezoekers ervan te overtuigen dat zij doorbladeren naar je dieperliggende pagina’s, welke vaak gezien worden als de traditionele landingspagina’s.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
impact-banner-2
Impact Media Concepts
Nuenen, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-30-49
AlienTrick
Hengelo, Netherlands
- 0 aanbeveling
Digital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DesignGraphic DesignE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-15-04-59
Mediatastisch
Echt, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-16-47
PXL.Widgets
Haarlem, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentE-mail MarketingE-CommerceCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-43-32
mProvement
Hilversum, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
SEOE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Landingspagina’s

Een van de meest voorkomende vragen online is: wat is het verschil tussen een landingspagina en een bestemmingspagina? Het ene artikel zal je vertellen dat een landingspagina is aangemaakt om gericht verkeer naar toe te sturen vanuit backlinks, e-mailcampagnes en tekst of display advertenties, terwijl bestemmingspagina’s het organische zoekverkeer opvangen; het andere artikel zegt exact het omgekeerde. Er zit een kern van waarheid in beide stellingen: de termen beschrijven namelijk dezelfde type pagina. Het verschil tussen de twee termen ligt in de manier waarop de pagina wordt gebruikt, niet in welke verkeersstromen zij opvangen.

De term “bestemmingspagina” komt voort uit Google Analytics, waar deze pagina’s beschrijft waarop bezoekers een website binnen zijn gekomen, onafhankelijk van waar zij vandaan zijn gekomen. Met een landingspagina’s wordt echter een pagina bedoeld die specifiek is ingericht om een bepaald type gebruiker binnen te halen, zij dat via organisch verkeer via zoekwoord-targeting of via betaalde advertenties. Wanneer bezoekers op deze landingspagina’s terecht komen treffen zij een pagina aan die zo is afgesteld dat zij zo snel en gemakkelijk mogelijk tot een conversie kunnen komen. Alle landingspagina’s zijn daarmee bestemmingspagina’s, maar niet alle bestemmingspagina’s zijn landingspagina’s: het door de maker beoogde doel maakt het verschil.

e-commerce zak doorgeven

Het verschil tussen homepages en landingspagina’s

Er zit een kern van waarheid in: je homepage is je belangrijkste landingspagina. Met deze pagina zal je immers de meeste bezoekers binnenhalen. Maar als je homepage zelf een landingspagina is, wat is het verschil tussen de twee dan? Wanneer we het over landingspagina’s hebben, gaan we uit van het landingspagina’s in de traditionele zin: een pagina ingericht om (direct) conversies mee te genereren.

Doel en Functie

Het belangrijkste verschil tussen een homepage en een traditionele landingspagina is het doel van de pagina. Zoals gezegd is je homepage met name het visitekaartje van je websites; vandaaruit kunnen gebruikers verder navigeren richting je productaanbod, de diensten die je aanbiedt, of andere zaken. Deze open deur is het warme welkom wat je je klanten geeft in de hoop hen een fijne gebruikservaring te bieden en hen uiteindelijk iets te kunnen verkopen. Veel bezoekers die binnenkomen via je homepage zijn op je website terecht gekomen via een backlink, of via een aan je site gerelateerde (generieke) zoekterm.

Landingspagina’s, daarentegen, hebben een scherpere focus, en een sterker afgebakend doel. Wat voor type pagina een landingspagina precies is kan verschillen: vaak is dit een productpagina of een lead-generator-pagina, maar soms kan dit ook een hoofd- of subcategoriepagina zijn, of een pagina over een nieuwsbriefinschrijving. Het belangrijkste is de inrichting van de pagina zelf; deze richt je als verkoper zo in dat het bestemmingsverkeer naar de pagina precies datgene aantreft waar naar gezocht werd. Of bezoekers nou via een advertentie of via een specifieke zoekopdracht bij je terecht zijn gekomen: de landingspagina’s hoort naadloos aan te sluiten op hetgeen dat zij verwachten.

Landingspagina’s hebben zo een specifiek doel wat vaak gekoppeld is aan een bepaalde Key Performance Indicator, terwijl het doel van homepages algemener van aard is.

Autoriteit

Het vertrouwen wat een website online opbouwt draagt sterk bij aan diens vindbaarheid in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dit vertrouwen wordt bepaald aan de hand van het aantal externe platformen dat naar de website verwijst, en de kwaliteit van die verwijzende domeinen zelf. Een veelgemaakte fout van online marketeers is dat wanneer zij backlink vergaren, zij het overgrote deel van deze links naar hun homepage laten verwijzen omdat ze dit als hun belangrijkste pagina zien. Het signaal wat zij daarmee ongewenst afgeven richting zoekmachines is: kijk niet verder dan mijn homepage; de rest is onbelangrijk.

Om sterke posities binnen de organische zoekresultaten te behalen is het tegenwoordig belangrijk om aan te kunnen tonen dat een website als geheel als autoriteit wordt gezien. Hoewel de meeste sites hun linkbuilding-activiteiten al hebben uitgebreid naar hun belangrijkste landingspagina’s is dit lang niet altijd genoeg. Als een site honderden pagina’s bevat, maar er maandelijks enkel nieuwe backlinks verschijnen die naar de belangrijkste productpagina’s met de hoogste marges verwijzen, ontstaat er al snel een onnatuurlijke balans in het backlink-profiel.

Het opbouwen van autoriteit met je homepage is niet onbelangrijk, maar wanneer die pagina sterk genoeg is kan het je veel meer opleveren af en toe een pagina van backlinks te voorzien waar je niet direct inkomsten uithaalt.

Structuur

De opbouw van een homepage is anders dan die van een traditionele landingspagina. Die heeft met name te maken met de voorgenoemde doelen van deze pagina’s: homepages zijn uitnodigend van aard en stimuleren browse-gedrag, terwijl landingspagina’s zich focussen op het direct genereren van conversies.

De optimale homepage biedt dan ook de juiste toegangspoorten tot de rest van de site. Het moet voor gebruikers binnen een seconden duidelijk zijn wat zij op je site kunnen doen, waar zij allemaal naar toe kunnen gaan, en hoe ze daar kunnen komen. Homepage zijn over het algemeen de minst tekstrijke en minst gedetailleerde pagina’s. Ook hier is de vergelijking te maken met fysieke winkels: hang je de plattegrond van je winkel naast de voordeur om voorbijgangers te trekken, of binnen naast de roltrap zodat bezoekers makkelijk hun weg kunnen vinden?

Belangrijke structuurelementen op je homepage zijn het header en het footer menu, en de quick-links die je in de vorm van afbeeldingen en korte teksten in de body-content kan plaatsen. Deze laatste links verwijzen bij voorbaat naar je meest populaire categorie- of productpagina’s.

Landingspagina’s daarentegen zijn minder gefocust op sturing en navigatie: de bezoeker is als het goed is al op de juiste pagina beland, en kan via de content-elementen op de pagina richting een conversie worden gestuurd.

Content

Alle websites hebben één ding met elkaar gemeen: zij hebben een merknaam. Deze merknaam wordt in de meeste gevallen als de domeinnaam gebruikt, welke overeenkomt met het root-level domain van de site: de homepage. Vergeet niet dat je homepage, net als al je andere pagina’s, zelf ook een landingspagina kan zijn! Het is dan ook belangrijk de inhoud van deze pagina nauw te laten aansluiten op diens belangrijkste zoekwoordenthema: je merknaam. Optimaliseer de pagina door over je bedrijf en je core business te schrijven, maar weidt niet te veel uit over specifieke categorieën of producten: daar heb je andere pagina’s voor.

De meer doel-specifieke landingspagina’s moeten zo ingericht worden dat zij nauw aansluiten op de wensen van de bezoeker. Koppel je een landingspagina aan een advertentie over vakanties naar Aruba, dan moet de pagina daar ook over gaan. Gaat de pagina in plaats daarvan over de Antillen, of over reizen in het algemeen, dan is de kans een stuk groter dat bezoekers je site verlaten zonder een conversie te doen.

Voorzie landingspagina’s van SEO-geoptimaliseerde teksten waarin de juiste hoofd- en bij-zoekwoorden op een natuurlijke manier geïntegreerd zijn. Zorg er ook voor dat er altijd een Call-to-Action aanwezig is waarmee je gebruikers duidelijk laat weten wat zij op de pagina zouden moeten doen. Er zijn veel verschillende soorten Call-to-Actions. Enkele voorbeelden zijn de “Koop nu”-knop in een e-commerce omgeving, het aanmeldingsformulier voor je nieuwsbrief en de tekst “Bel vandaag voor een gratis check-up” boven je aanklikbare telefoonnummer.

Conclusie

In het kort is het grootste verschil tussen homepages en traditionele landingspagina’s je focus: hoewel zowel de homepage van een site als een specifieke landingspagina uiteindelijk beide als einddoel het behalen van conversies hebben zit het verschil tussen de twee in de mate waarin de pagina’s geoptimaliseerd zijn voor het behalen van deze conversies. Homepages geven sturing, en nodigen gebruikers uit naar pagina’s te navigeren waar zij een conversie kunnen behalen, terwijl traditionele landingspagina’s zijn ingericht om die conversie zo snel mogelijk te bewerkstelligen.