Inbound marketing bij Sortlist
Digital & Marketing Strategy

Inbound Marketing: Alles wat je moet weten voor een succesvolle strategie!

5,00/5(2)

Traditionele marketing werkt momenteel nog steeds prima, maar inbound marketing is de volgende ‘big step’ in online marketing. Het is dé manier om beter gevonden te worden en leads om te zetten naar klanten. Geen onpersoonlijke en “cold” marketing, maar leads die jou en de informatie die jij te bieden hebt, opzoeken.

Inbound kan altijd, zeker in een B2B-omgeving. Bij inbound marketing ga je mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en investeer je geld in het overtuigen van die mensen. Je kan zelfs mensen benaderen die nog niet eens weten dat ze klant bij je willen worden.

Wat is de betekenis van inbound marketing?

Inbound marketing is een aanpak die ervoor zorgt dat jij jezelf, je bedrijf of je product/dienst op een natuurlijke manier positioneert in het aankoop pad die je potentiële klanten volgen.

Door het creëren van waardevolle en relevante content trek je potentiële klanten naar je toe. Hierbij leg je de beslissing bij de klant. Deze staat centraal en de klant leert hierbij het merk zélf kennen. In tegenstelling tot outbound marketing waarbij je jouw merk opdringt aan de klant.

Inbound marketing plaatst de doelgroep centraal in het verhaal met één doel: sales.

Het einddoel is helder: jouw doelgroep tot klant maken.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound?

👉🏾 Inbound marketing is meestal meer gericht op de klant en de aard van het merk dan op agressieve strategieën om het product of de dienst die jij aanbiedt te promoten. Interactie in twee richtingen kan een ervaring bieden met grote resultaten op de middellange en lange termijn. 

Inbound Vs Outbound Marketing Efforts - PR News
Bron: Everything PR

👉🏾 Outbound marketing daarentegen richt zich op verkoopdoelstellingen op een meer directe manier, is meestal effectiever op de korte termijn, maar de levenscyclus van de klant eindigt meestal met de aankoop en de benodigde investering is veel hoger. Het vereenvoudigt echter de processen van content creatie en publieksegmentatie. 

Wat doet een inbound marketeer?

Een inbound marketeer is verantwoordelijk voor het aantrekken van gekwalificeerde prospects naar je website. Ze helpen je om jouw leads om te zetten in klanten. Dit met behulp van relevante en nuttige online content.

Wat zijn de doelen van een inbound marketeer?

  1. Klanten en inkomsten verwerven
  2. Verhoog traffic en conversies
  3. Gekwalificeerde leads aantrekken
  4. Nuttige inhoud bieden

Wat zijn de verantwoordelijkheden van een inbound marketeer?

👉🏾 Meerdere campagnes tegelijk beheren

De meesten werken aan meer dan één campagne op een gegeven moment. Zij zijn verantwoordelijk voor de totale inbound-strategie van een klant, die een groot aantal campagnes over een geplande periode moet omvatten.

Marketeers in agentschappen werken vaak ook aan een aantal verschillende klanten tegelijk, wat een behoorlijke hoeveelheid planning en organisatie vereist.

👉🏾 Maak buyer persona’s

Klanten helpen met het opstellen van buyer persona’s is een essentieel onderdeel van de inboundmarketingstrategie.

Een buyer persona is een fictieve projectie van je ideale klant, gemaakt met behulp van gegevens over je huidige klanten en de branche waarin je actief bent.

Met deze persona’s kan je content creëren die echt nuttig is voor je doelpubliek, wat je kansen vergroot om gekwalificeerde leads aan te trekken (meer daarover binnenkort) en bezoekers om te zetten in tevreden klanten.

👉🏾 Trefwoordonderzoek uitvoeren
De buyer’s journey verwijst naar het proces van onderzoek en besluitvorming dat leidt tot een aankoop. De buyer journey van de koper bestaat uit drie fasen:

  • Aantrekken
  • Overwegen
  • Beslissen

Inbound marketeers richten zich op zoektermen die de doelgroep van hun klant al gebruikt om antwoorden te krijgen.

Door trefwoorden te zoeken, kunnen inbound specialisten zich richten op gebruikers in alle fasen van hun reis, de content leveren waar ze naar zoeken en zo de kans vergroten dat bezoekers gaan converteren.

Wat zijn de 4 fases van inbound marketing?

Hoe maak je van vreemden klanten? Het beantwoorden van deze vraag is de essentie van elk succesvol bedrijf. Je hebt een proces nodig om je prospects langs een buyer’s journey te leiden om nieuwe business te genereren. De inbound methodologie om onbekenden om te zetten in klanten is een krachtige aanpak om precies dat te doen in deze vier fasen:

  •     Attract: trek prospects aan die waarschijnlijk leads zullen worden
  •     Convert: zorg dat prospects je website gebruiken om ze om te zetten in leads
  •     Close: maak van hen klanten met behulp van nuttige content en begeleiding
  •     Delight: behoud klanten door hen gedurende hun hele buyer’s journey tevreden te stellen

Fase 1: Attract 🧲

Je wilt natuurlijk dat je website alleen wordt overspoeld door mensen die hoogstwaarschijnlijk leads worden, om daarna klant te worden. En dat die tevreden klant tegen vrienden, familie en kennissen over jou praat en een goed woordje over jou doet. Maar hoe krijg je precies die mensen naar je website?

Je doet dit door relevante content op een geschikt moment te plaatsen waar mensen baat bij hebben. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het volgende:

  • Zorg dat je content SEO-gewijs optimaal scoort. Je wilt namelijk dat mensen bij jou uitkomen die op zoek zijn naar oplossingen die jij kunt realiseren;
  • Gebruiken te maken van eigen kanalen om je content te verspreiden (video, social media, blog, etc.);
  • Goed bijhouden wat werkt en verbetert waar nodig;
  • Betalende advertenties in te zetten zodat je doelgroep je leert kennen en kan ontdekken hoe jouw bedrijf of merk behulpzaam kan zijn.

Fase 2: Convert 💡

Nu is het tijd om leads te maken van je bezoekers. Een mogelijke klant is nu een bezoeker en is in contact gekomen met jouw merk. Hierbij is het dus belangrijk dat je je goed focust en bezoekers niet door je vingers laat glippen.

Hoe je dit kan voorkomen is technieken gebruiken zoals een contactformulier of call-to-actions. In ruil voor een e-mailadres of telefoonnummer, bied jij meer relevante content (e-books). Wanneer je dit e-mailadres binnen hebt, kan de pret beginnen.

Adverteren is niet gratis, maar als je ervoor openstaat kan je bezoekers targeten aan de hand van Google Analytics. Hierdoor kan je de gegevens integreren in Google Ads en mensen benaderen met een specifieke boodschap.

Fase 3: Close 🤝

Het woord zegt het al: close the deal.

Je bent op de goede weg; je hebt de juiste bezoekers aangetrokken en de juiste leads gegenereerd, maar nu moet je die leads omzetten in klanten en door jouw funnel leiden. Stuur je leads gepersonaliseerde e-mails (lead nurturing) waarin je steeds meer leert over het onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn. Daarna kan je je leads kwalificeren:

  • wie opent de mails,
  • wie klikt door?
  • welke pagina’s worden bekeken?

Als leads ver genoeg zijn in de funnel, kan je een gesprek opstellen met je salesteam. Door de informatie over de leads die jij hebt doorgegeven kan het salesteam effectievere gesprekken voeren.

Nog niet sales qualified? -> Bouw aan de relatie met specifieke onderwerpen/doelen.

Fase 4: Delight ✨

Je blijft in de relatie investeren, ook nadat iemand klant is geworden. Inbound marketing verschilt hierbij met de traditionele marketing want het is een langetermijnstrategie. Inbound marketing is dus ook op lange termijn voordeliger.

Het kost veel meer geld om van iemand een nieuwe kant te maken dan een bestaande klant te behouden. Wanneer je blijft investeren in je klanten door ze extra content te bieden, zullen ze jouw bedrijf aanbevelen in hun eigen netwerken. Dit leidt weer tot nieuwe bezoekers en beginnen we weer bij fase 1.

Wat is een goede inbound strategie?

De basis van elke succesvolle inbound marketing strategie is relevante content. Maar zelfs dat kan breed worden gedefinieerd. Hier zijn de meest voorkomende soorten inbound marketing content.

👉🏾 Blog posts

Maak regelmatig contact met potentiële klanten door uw expertise in de sector aan te tonen en jouw vermogen om hun pijnpunten aan te pakken.

👉🏾 Case studies

Deel succesverhalen van anderen die op uw product of dienst hebben vertrouwd om aan hun behoeften te voldoen.

👉🏾 Gidsen & eBooks

Bied diepgaande informatie over een onderwerp om te onderwijzen en het genereren van leads te maximaliseren.

👉🏾 Landingspagina’s

Verleid leads ertoe hun contactgegevens in te wisselen voor aanvullende nuttige inhoud of een relevant aanbod met een overtuigende oproep tot actie.

👉🏾 Infographics

Gebruik visuele weergaven voor inhoud die quick-win tips en ondersteunende statistieken bevat.

👉🏾 Video’s

Een van de beste marketingmethoden om de aandacht van prospects te trekken zijn explainer-video’s, klantgetuigenissen en meer.

👉🏾 E-mailmarketing

Koester prospects in de verkooptrechter via e-mail nurturing die is afgestemd op hun behoeften.

👉🏾 Sociale media

Een van de beste manieren om jouw content onder de aandacht te brengen is via organische en betaalde social media-campagnes.

Met een Inbound Marketing bureau aan je zijde om je te helpen een strategie te ontwikkelen en SEO, webdesign, content creatie en meer te doen, heb je je website omgetoverd tot het hardst werkende verkoopinstrument dat je hebt – en degene met de grootste ROI.


Vind een partner voor jouw IDEALE |

Inbound marketing nu! 🤙🏾

Vind je bureau hier!


Conclusie: Je kunt zo veel bereiken met inbound marketing

Competentie, vertrouwen en transparantie zijn erg belangrijk. Bij inbound marketing is het van cruciaal belang om zo veel mogelijk in contact te blijven met je klant tijdens het gehele funnel proces. Dit is een voortdurende en complexe reis voor elk bedrijf, maar ook een reis die veel oplevert voor jou en jouw klant.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email