De digitalisering van e-commerce en traditionele marketing na COVID-19
Sortlist Insights

De digitalisering van e-commerce en traditionele marketing na COVID-19

2 stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 55,00/5(2)

In de komende jaren zal 2020 worden herinnerd als het jaar dat alles veranderde. De digitale sector heeft een opmerkelijke en onverwachte ontwikkeling gehad op vlak van e-commerce en traditionele marketing. Door de nasleep van COVID-19 hebben deze sectoren een explosieve groei gekend.

Sortlist bevat interessante data uit Nederland om inzicht te geven over specifieke sectoren die hard hebben ingespeeld op e-commerce en traditionele marketing gedurende deze korte, maar intense periode.

Laten we beginnen met interessante bevindingen van ons onderzoek:

  • De aanvraag voor E-commerce in Nederland steeg met 64% (2019-2020) sinds het begin van de pandemie. Vorig jaar is het nog eens gestegen met 13%.
  • De gemiddelde top 5 sectoren met nood aan E-commerce waren:
    • Kleding & Accessoires (16%)
    • Retail (7%)
    • Kunst en ambacht (5%)
    • Huishouden (6%)
    • Bouw (5%)
  • Gemiddeld 41% van alle E-commerce aanvragen komen uit Amsterdam, gevolgd door Rotterdam (8%) en Utrecht (3%)
  • Er wordt jaarlijks gemiddeld 7342€ uitgegeven aan E-commerce
  • Tegen 2021 zal naar schatting 73% van alle e-commerce aankopen van mobiele telefoons komen.

Waarom inzetten op e-commerce in tijden van crisis?

De COVID-19 crisis heeft veel bedrijven in het nauw gedreven. Vooral zij die nog geen stap hebben gedaan naar digitale transformatie en digitalisering.

Veel van hen blijven nog vasthangen aan hun traditionele gang van zaken. Heel veel bedrijven moeste creatief uit de hoek komen en daar kwam e-commerce zeker bij kijken.

We hebben tijdens de pandemie restaurants zien veranderen in online take-aways, online betalen is nu de norm en artificiële intelligentie werd hard ingeschakeld om verkoopcijfers te verhogen. Daarnaast heeft de traditionele werkcultuur op kantoor plaatsgemaakt voor telewerken. Ook dit is een (fijn) voorbeeld van digitalisering.

We kunnen zeker beamen dat COVID-19 de versnelling van de digitalisering een duwtje in de rug heeft gegeven. Volgens een studie, verklaarde 77% van de CEO’s dat deze pandemie hun digitale transformatieplannen heeft versneld.

Digitale transformatie is de toekomst. 68% in Nederland vindt dat ze goed bezig zijn op vlak van digitalisering, waarvan 14% vindt dat ze als land heel goed bezig zijn.

Digitalisering neemt toe in MENA

Onze wereld is vandaag de dag onmiskenbaar digitaal. Nieuwe technologieën – van sociale media en GPS-systemen tot kunstmatige intelligentie. Zij maken het planeet waarop wij leven onherkenbaar. In bepaalde regio’s is de digitalisering sterk aan de gang of al volledig van toepassing in de maatschappij.

Neem contact op met onze MENA expert bij Sortlist.

In de afgelopen jaren en vooral na de pandemie, is de MENA e-commerce markt snel aan het evolueren en de volgende jaren zullen een goudmijn zijn voor merken. Het stijgende aantal die aantal klanten die verkiezen online te winkelen, gaan ze binnenkort kunnen veroveren.

Digitalisering van de MENA regio’s

We mogen echter deze regio niet negeren. Volgens Andrew Torre, regionale voorzitter van Visa voor de regio CEMEA, is MENA de op één na snelst groeiende markt voor e-commerce ter wereld is.

Welke sectoren zijn het hardst gegaan voor e-commerce en waarom?

In dit hoofdstuk zullen wij bespreken waarom sommige sectoren voor e-commerce hebben gekozen. Veel veranderingen kunnen een bedrijf in een bepaalde richting doen gaan. In dit geval heeft COVID-19 ervoor gezorgd dat sommige zich op tijd aanpasten.

We hebben wereldwijd een aanzienlijke groei gezien van 17% als het gaat om online winkelen. In Nederland is dit een mooie groei van 7%. De online verkoop in Nederland staat voor 10,3% van de totale detailhandel (in dit geval e-commerce) van het land.

Dus welke sectoren ontwrichtten de markten in Nederland en waarom?

1 – Aan de top staan Kleding en accessoires

Liefst voor maar 62% van de aanvragen spant Kleding & accessoires de kroon. COVID-19 heeft consumenten er niet van weerhouden om kleding te blijven kopen, integendeel. Van al deze aanvragen komt 40% uit Amsterdam. Volgens deze bron maakt 98% van de Nederlandse bevolking gebruik van E-commerce.

2 – Huishoudproducten komen op de tweede plaats

Op de 2de plaats komen huishoudproducten met 25% van de e-commerce aanvragen in Nederland. Door de sanitaire crisis zijn mensen meer huis huishoudproducten gaan aanschaffen. Het zou dan ook een logische verklaring zijn voor de toename in aanvraag.

3 – Op de derde plaats komt Retail

Ook de kleinhandelaars hebben begrepen dat hebben van een e-commerce veel meer gel in het latje an bezorgen. Retailers hebben ook besloten om digitalisering te omarmen. Zo heeft Sortlist 25% aanvragen in de retail sector ontvangen. Het is dan ook geen verassing dat retail webshops tot 8 X meer beter hebben gepresteerd tegenover 2019.

Tijdens de eerste weken van de pandemie had de Nederlands retail markt een piek van 350% omzet. Maar die is snel terug gaan dalen. Nederlanders zijn digitaal al veel langer mee ten opzichte van hun buurlanden. Daarom is 25% niet zo spectaculair, maar het toont wel de impact van de crisis op e-commerce in die sector.

4 – Op de voorlaatste plaats kom Food

Sinds het begin van 2020 is Food E-commerce fors gaan groeien. We zien meer en meer aan dat voedsel online wordt aangekocht, niet enkel door particulieren maar ook door professionals in de foodservicesector. De aanvragen voor e-commerce in de foodsector in Nederland was 13 %. dit is op zich niet verassend als je weet dat 80% van alle aankoop van foodproducten online gebeurt.

E-commerce trends op het gebied van voeding en dranken kunnen alle e-commerce retailers ten goede komen, of ze nu een supermarkt, chocolatier of spiritueel bedrijf zijn. De sector is een concurrerend terrein dat, net als elk ander bedrijf, de juiste handelsplatforms en marketingtechnieken nodig heeft om te overleven.

5 – En de laatste plaats gaat naar Restaurant

Veel restaurants hebben ook het hoofd boven water moeten houden tijdens de pandemie. Er waren heel wat pieken en dalen in het horeca-landschap van Nederland. De omzet was 53% lager in het vierde kwartaal dan een jaar eerder. Maar dit heeft restaurants en andere horeca-zaken een in een andere richting geduwd.

Sortlist heeft de case gehad van een een restaurant die tijdens de pandemie een nieuwe snack wenste te introduceren. Daarvoor waren ze op zoek naar een e-commerce agency die een platform voor hen kon opbouwen om hun nieuwe snack aan hun klanten te introduceren.

Niet enkel hebben ze heel hun restaurant gedigitaliseerd, maar ze hebben dankzij hu innovaties nieuwe klanten kunnen aantrekken.

Waar bevinden zich de grootste E-commerce aanvragen in Nederland?

De meeste bedrijven die hard zijn gegaan voor e-commerce zijn bevinden zich meestal in de grootsteden. Deze steden staan bekend om hun omarming van digitalisering in het algemeen. Grotere steden tellen ook meer inwoners, waardoor het voor bedrijven gemakkelijker is om te kopen en te leveren. Er wordt gemiddeld meer besteld per vierkante km, dan in een klein dorp in het noorden.

E-commerce in grootsteden biedt zo veel meer opportuniteiten aan. Niet enkel is het een voordeel voor de stad zelf maar ook voor alles en iedereen errond:

  • Het biedt meer werkgelegenheid aan. Denk maar aan de levering van goedere in het algemeen.
  • Interessant om de economie van die stad te boosten
  • Je hoeft geen administratie aan te gaan over onroerende goederen
  • Hoe stedelijker, hoe sneller de bezorging
  • Ook de meest remote plaatsen kunnen bediend worden dankzij het digitale aspect van e-commerce

Traditionele marketing gaat hand in hand met digitalisering

Traditionele marketing blijft bestaan, ook ondank COVID-19. Deze vorm van marketing heeft zeker naar de digitalisering moeten grijpen. Maar digitalisering is niet altijd de oplossing voor alle bedrijven. Zo zijn er statistieken die aantonen dat bepaalde sectoren tijdens en na de pandemie gebruik hebben gemaakt van traditionele kanalen voor een project.

Welke sectoren in traditionele marketing hielden stand?

We merken op dat er enkele sectoren ervan tussen steken wanneer het om traditionele marketing gaat. Laten we bepaalde sectoren onder de loep nemen.

Zorg industrie

Om in het thema te blijven van de pandemie, zullen we beginnen met de zorgsector. In 2019 kregen we 4% aanvragen voor traditionele marketing*. Tijdens de pandemie is dit gaan verdrievoudigen, wat op zich logisch is. De pandemie sprak iedereen aan, daarom moest de zorgsector zowel digitaal als traditioneel elke doelgroep kunnen aanspreken.

(* Voor traditionele marketing hebben we ons beperkt tot bepaalde expertises: Branding, Reclame, PR, Grafisch Ontwerp, Event, Productie, Media planning, Fotografie,..)

Voedsel industrie

De food sector bereikte een piek op vlak van traditionele marketing. Deze is sinds 2019 blijven groeien met meer dan 18%. Innovatieve technologieën hebben de voedselindustrie hervormd om toch maar open te kunnen blijven. Maar velen willen zich niet enkel beperken bij de digitalisering van de sector.

Kleding industrie

De lockdown heeft een serieuze impact gehad op de kleding en mode industrie. Er waren veel lege winkels met volle magazijnen. Zoals we hierboven al hebben vermeld heeft e-commerce (en zeker in de kleding sector) een boost gehad. 52 % van de bevolking in Nederland deed aan uitgaven online.

Wat kleding en accessoires betreft is er spraken van 59% in 2021. Verklaar ook waarom de aanvragen bij Sortlist zijn gestegen met 13%. Nu mensen terug vrij mogen bewegen worden er terug bijvoorbeeld events georganiseerd.

Sectoren die een boost kregen en nu vervagen

Sport, Kunst & ambacht, Retail, Reizen… Al deze sectoren waren zeer populair in aanvraag in 2020 tijdens de pandemie. Mensen ging veel meer focussen op hun hobby’s. In 2020 zijn er 52% van de Nederlanders gaan bewegen (waaronder sporten). Dit is gestegen ten opzichte van het het vorige jaar.

Hebben bedrijven de versoepelingen als een opportuniteit gezien om terug leven te blazen is hun traditionele marketingkanalen? Veel Nederlanders besloten om op vakantie te gaan in eigen land en daar hebben veel bedrijven op ingespeeld.

Kunnen traditionele marketing en digitalisering zonder elkaar?

Digitalisering is de yin van de traditionele marketing’s yang. Dit hebben we zeker kunnen vaststellen na de pandemie. Beiden kunnen niet zonder elkaar, maar kunnen elkaar perfect aanvullen. Ze spelen allebei een belangrijke rol in de marketingstrategie, maar wanneer ze samen gebruikt worden is het nog beter.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email