E-commerce groeit verder – Belangrijke trends voor 2022
E-Commerce

E-commerce groeit verder – Belangrijke trends voor 2022

4,14/5(7)

Om een e-commerce initiatief te doen slagen, heeft een organisatie een ander type manager nodig. Een echte e-commerce manager. Een e-commerce manager is een belangrijk onderdeel van het web-team. De groei van de omzet en de verwachte verkoop hangen immers hoofdzakelijk van dit team af. Besluit daarom niet te snel wie deze functie zich kan toe-eigenen denk eerst goed na over een aantal aspecten.

Wat is e-commerce?

Voordat we het gaan hebben over een e-commerce manager, zal ik eerst kort uitleggen wat het begrip ‘e-commerce’ betekent. E-commerce is het proces van het kopen en verkopen van producten via elektronische middelen, zoals mobiele applicaties en internet. Met e-commerce kan je producten kopen en verkopen op een wereldwijde schaal, 24 uur lang en zeven dagen per week, zonder dezelfde overheadkosten te hebben als bij fysieke winkels. Voor B2B betekent e-commerce vooral: online veilingsites, internetbankieren, online ticketing en reserveringen en B2B transacties.

Wat zijn de belangrijkste soorten e-commerce?

Business-to-Business (B2B)

Een B2B e-commerce doet zich voor wanneer een transactie wordt gemaakt tussen twee bedrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan HubSpot die inbound marketing -en verkoopsoftware aanbieden;

Business-to-Customer (B2C)

Wanneer winkels producten verkopen aan consumenten. Denk hierbij aan de Action, Zalando en de Hema;

Customer-to-Customer (C2C)

Dit vindt plaats wanneer de consument rechtstreeks aan consumenten verkoopt. Ebay is de internationale marktleider in deze niche, maar Marktplaats is de marktleider van C2C in Nederland;

Customer-to-Business (C2B)

Dit komt minder vaak voor, maar gebeurt wanneer een consument geld verkoopt of bijdraagt aan een bedrijf. Bedrijven maken gebruik van dit door middel van crowdsourcing om hun bedrijf te financieren;

Business-to-Administration (B2A)

Dit type vindt plaats wanneer transacties online worden uitgevoerd tussen organisaties en het openbaar bestuur. Dit bevat meestal diensten zoals werkgelegenheid, juridische documentatie en sociale zekerheid;

Customer-to-Administration (C2A)

Dit bevat alle transacties tussen individuele personen en het openbaar bestuur, zoals bijvoorbeeld onderwijs, gezondheid en belasting.

Voordelen van e-commerce

  • Altijd open – Fysieke bedrijven hebben beperkte openingstijden, terwijl een e-commerce winkel 24 uur per dag, zeven dagen per week en 365 dagen per jaar open blijft. Dit is handig voor zowel de klant als de verkoper;
  • Global Reach – Met een fysieke winkel ben je geografisch beperkt tot dichtstbijzijnde markten, waarbij je dus veel klanten misloopt. E-commerce heeft deze beperking niet; je kan verkopen aan iedereen over de hele wereld. Zonder e-commerce was bijvoorbeeld Forever21 nooit zo groot geworden;
  • Kostenbesparingen – Bedrijven die gebruik maken van e-commerce hebben lagere bedrijfskosten in vergelijking met fysieke winkels. Er is geen huur, geen personeel om te huren en te betalen en weinig vaste bedrijfskosten. Dit maakt e-commerce winkels erg concurrerend op prijs, waardoor het marktaandeel aanzienlijk toeneemt;
  • Nichemarkt Dominantie – Wegens de lagere operationele kosten, is het mogelijk om je te richten op jouw ideale klanten over de hele wereld. Dit zorgt ervoor dat jouw organisatie winstgevend is;

Wat doet een e-commerce manager?

Een e-commerce manager is iemand die de juiste vaardigheden heeft om toezicht te houden op jouw online bedrijfsvoering. Een e-commerce manager geeft leiding aan het e-commerce team en is verantwoordelijk voor omzet en kosten die horen bij het e-commerce kanaal. Natuurlijk zijn de taken van een e-commerce manager per organisatie verschillend. De volgende zaken vallen (in ieder geval) onder de verantwoordelijkheid van de e-commerce manager: 

  • Functioneren van het e-commerce team;
  • Omzet en kosten;
  • Lange termijn e-commerce strategie;
  • Traffic en conversie op een of meerdere e-commerce websites;
  • Bestaande klanten activeren om online te bestellen en nieuwe klanten aantrekken;
  • Rapporteren aan hoger management;
  • Bestaande klanten activeren om online te bestellen en nieuwe klanten aantrekken;
  • Het managen van communicatie, services en procesveranderingen met betrekking tot e-commerce.

Bij het lezen van deze taken kan je vaststellen dat je een e-commerce manager niet in een bepaald hokje kan plaatsen, omdat een e-commerce manager van alle markten thuis is; IT, finance, logistiek, marketing en web development.

Kenmerken

Bij deze taken/verantwoordelijkheden passen natuurlijk ook specifieke kenmerken:

  • Hij/zij snapt dat alles draait om de klant;
  • Hij/zij beheert de e-commerce visie van het bedrijf;
  • Hij/zij is georganiseerd en zet belangrijke taken op de eerste plaats;
  • Hij/zij is in staat om nieuwe business kansen en initiatieven te herkennen;
  • Hij/zij ziet in dat het succes van e-commerce schuilt in de mate waarin de behoeftes van klanten worden bevredigd, in relatie tot de concurrenten.

Een e-commerce manager moet dus in staat zijn om direct van afdeling naar afdeling te verhuizen, om op deze manier de creatie en het management van e-commerce mogelijk te maken.

Eisen

Naast de verantwoordelijkheden en kenmerken van een e-commerce manager, behoren natuurlijk ook een aantal eisen die hierbij kunnen worden toegevoegd:

  • Uitstekende kennis van web usability en accessibility;
  • Het snel kunnen oppikken van nieuwe technologieën;
  •  Het kunnen naleven en verder uitbouwen van de strategie tegen begroting;
  • Gemotiveerd en klantgericht zijn en cross-functioneel kunnen denken;
  • Het kunnen identificeren van nieuwe winstgevende mogelijkheden en routes voor de consument.

Wat is de grootste uitdaging voor B2B bedrijven van een e-commerce team?

De meeste mensen denken dat het vinden van mensen met de juiste vaardigheden en kennis het grootste obstakel is. Eigenlijk is dit vaak niet het geval. Waar te weinig naar wordt gekeken is het senior management, terwijl dit een prioriteit is van e-commerce. E-commerce moet een strategische fundering binnen de bedrijfsvoering zijn. Middelen en budgetten moeten hiervoor worden uitgetrokken. Pas als deze prioriteiten gevormd zijn, kan je op zoek gaan naar de juiste mensen voor jouw e-commerce team.

Wat je jezelf moet afvragen wanneer je iemand gaat aannemen is: Past hij/zij bij mijn bedrijfscultuur en bedrijfswaarden? Het is beter om een getalenteerd iemand aan te nemen die bij de bedrijfscultuur past, dan iemand die alleen de beste vaardigheden bezit, maar niet bij het team past.

Helaas bestaat er geen studie die compleet gericht is op e-commerce. Je leert dit dus vooral als je in het vakgebied zit. Heb je mensen in je bedrijf die van verandering houden, snel leren en weten hoe ze verandering moeten toepassen? Neem ze aan in je e-commerce team, want dit maakt de kans groot dat jouw team succesvol zal worden!

Om af te sluiten geef ik je nog een paar knaller trends voor e-commerce die je niet wilt missen!

Mobile first & de komst van 5G

65% van de consumenten gebruikt zijn telefoon tijdens het online shoppen. Met de komst van 5G zal dit alleen nog maar worden versterkt. Daarom is het van groot belang dat websites mobile responsive zijn.

Social commerce

We spenderen uren per dag op social media, daardoor komt social commerce vaker voor. Er is een aanhoudende stijging van verkopen via Facebook, Pinterest en Instagram. Natuurlijk hangt het af of jouw product of dienst geschikt is voor een van deze platforms. Social commerce maakt de customer journey korter en met 4,9 miljoen gebruikers op Instagram en 10,1 miljoen op Facebook, is dit een interessante trend om naar te kijken.

Direct-to-customer (D2C)

Online marktplaatsen zijn de laatste tijd erg aan het stijgen. Tegelijkertijd stijgt het aandeel van ‘direct-to-customer’ (van leverancier naar consument). Transparantie wordt met de dag belangrijker en klanten bestellen het liefst zo makkelijk mogelijk. Direct-to-Customer kan de oplossing zijn. D2C heeft invloed op leveranciers en de logistieke sector. Waardevol om deze trend te blijven volgen.

Blockchain in e-commerce

Blockchain is een technologie voor de transparante, veilige opslag en overdracht van informatie. Blockchain werkt zonder een centraal controleorgaan. De industrie die als een van de eerste blockchain heeft gebruikt, is die van de voedselindustrie. Zij hopen op deze manier voedselschandalen tegen te gaan. Andere sectoren (mode) zullen hier waarschijnlijk binnenkort ook mee starten. Waarom? Omdat consumenten transparantie willen en ze zo meer duidelijkheid hebben over waar hun producten vandaan komen.

Stappen tot duurzaamheid

Bijna driekwart van de consumenten kiezen tot op deze dag voor de goedkope bezorging in plaats van duurzame bezorging. Intern zijn er al wel maatregelen genomen: Bol.com heeft gekozen voor een andere manier van verpakken en PostNL heeft de keuze gemaakt om van twee naar één bezorgpoging te gaan, deels voor duurzaamheid. Brainstorm over wat jouw bedrijf kan doen voor duurzaamheid.

Augmented Reality en Virtual Reality

Volgens onderzoek van Gartner zullen in 2020, 100 miljoen consumenten kopen met behulp van Augmented Reality (AR). AR stelt je in staat om een bekende omgeving (woonkamer) te scannen, waar nieuwe producten bijna fysiek worden ingesteld. Op deze manier kun je als consument veel makkelijker beoordelen of producten naar wens zullen zijn.

Conclusie

In het kort, met e-commerce bereik je meer mensen, bespaar je kosten en kan je veel flexibeler zijn. Een e-commerce manager moet een stevige basis hebben en van alle markten thuis zijn. Hij/zij moet in staat zijn een strategie te formuleren, maar ook kunnen zien waar verbeterpunten zitten in de dagelijkse gang van zaken (en ze uit te voeren). De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: Past hij/zij bij mijn bedrijfscultuur en bedrijfswaarden? E-commerce zal winstgevend zijn als je de aandacht geeft die het verdient!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email