Server Side Tagging
Web Development

Server-Side Tagging: De Volgende Golf en Hoe Digitale Data Vormgeeft

5,00/5(1)

1. Inleiding 

1.1. Wat is server side tagging? 

Als marketeer wil je inzicht hebben in de activiteiten van je klanten op je domein. Door te begrijpen waar klanten binnenkomen en waar ze afhaken, kun je cruciale aanpassingen maken voor een optimale conversie. Met de integratie van server side tagging krijg je een nauwkeuriger en veiliger beeld van gebruikersgedrag, wat essentieel is om je merkpositionering en advertentiecampagnes verder te verfijnen en te optimaliseren.

Voorheen maakten we hiervoor gebruik van client-side tracking. Dit is een methode waarbij data aan de kant van de klant werd verzameld met behulp van cookies en tags. Vanwege nieuwe privacy regels wordt dit steeds meer beperkt.

Verschillende browsers zijn al gestopt met gebruikmaken van third-party cookies. Ook Google zal er in de toekomst aan geloven. Daarom is het belangrijk om nu over te stappen op server side tracking en server side tagging. Met deze methode verzamel je first party data vanuit je servers. Hoe dat precies werkt, wat je ermee kunt en waarom het zo belangrijk is, lees je hier.

1.2. Waarom is het belangrijk? 

Er is steeds meer regulering als het gaat om privacy. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om via client-side tracking gegevens te verzamelen. Het gebeurt nu soms al dat tot 30% van de data geblokkeerd wordt. Hierdoor zul je onvermijdelijk een paar stappen van de klantreis missen.

Data van server side tagging

Unsplash

Maak je gebruik van server side tracking dan omzeil je dit probleem. Je slaat alle gegevens namelijk eerst op in een cloud. Wanneer je de gegevens naar Google Analytics stuurt heb je alles bij elkaar. Kortom, je hebt een compleet beeld.

2. Geschiedenis van Tagging 

2.1. Evolutie van client-side naar server side tagging 

We hebben altijd al willen weten wat onze klanten doen op onze websites. Dat deden we voorheen met behulp van zogenaamde third-party cookies. Dit is een stukje code die aan je klant gekoppeld word en de klantreis op je website monitort. Dit type cookie wordt niet gehost vanuit je eigen website maar bij een derde partij. Denk hierbij onder andere aan Facebook, Google of LinkedIn.

Sinds de invoer van de Europese privacywet GDPR (General Data Protection Regulation) zijn de regels aangescherpt. Mensen kunnen third-party cookies nu makkelijker blokkeren. Dat is de reden waarom server side gtm steeds belangrijker wordt.

server side gtm kabels

Unsplash

2.2. Belangrijke gebeurtenissen en mijlpalen 

Op 25 mei 2018 trad de GDPR in werking. Deze regeling wordt in Nederland Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. Sindsdien moeten bezoekers altijd toestemming verlenen voor het gebruik van cookies. 

Google gaf eerder aan in 2021 te stoppen met third-party cookies, maar dit is uitgesteld naar 2024.

3. Technische Grondslagen

3.1. Werking van server side tagging  

Met serverside GTM ga je zelf zogenaamde first party data verzamelen van de klant. Waar je voorheen een derde partij nodig had, houd je het nu zelf in beheer. Dit is hoe het in zijn werk gaat:


Voor server side tagging plaats je een first-party cookie. Deze cookie volgt de klantreis. Het voordeel van deze methode is allereerst dat je hiermee voldoet aan de AVG-regels. Anderzijds heb je meer controle op de data. Jij bent nu namelijk zelf de data-eigenaar.

3.2. Belangrijke technologieën en protocollen 

Verschillende browsers hebben als antwoord op GDPR-protocollen gemaakt om tagging tegen te gaan. Safari heeft sinds 2019 het protocol Intelligent Tracking Prevention (ITP). Hierdoor worden cookies nog maar 24 uur opgeslagen.

server side tagging

Unsplash

Dankzij de technologie van server side tracking, kun je first-party data automatisch versturen. Het gaat hierbij om analysetools zoals Google Analytics en Facebook. 

Dankzij deze tools kun je zien waar mensen mee bezig zijn, is het je trademark, of bezoeken ze alleen maar je sitemap. Door aanpassingen te maken wordt je merkpositionering beter.

4. Voordelen van server side Google Tag manager 

4.1. Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid 

GTM server side biedt een betrouwbare en manier om first-party data te verzamelen. Omdat je geen last meer hebt van ad blockers of browsers kun je alle data verzamelen die je nodig hebt. Je krijgt een compleet en duidelijk beeld van de klantreis. 

Het kan je bijvoorbeeld laten zien dat je je content kalender moet aanpassen, of dat je beeldmerk en handelsnaam niet aansluiten. Daarnaast laat het zien wat mensen leuk vinden. Overweeg YouTube automation als je video´s goed scoren.

server side tracking en tagging voor een betere invloed op je beeldmerk

Unsplash

4.2. Verminderde afhankelijkheid van browsers 

Server side GTM vermindert de afhankelijkheid van browsers. Omdat je alle data zelf verzamelt en bewaart op de cloud kun je van browser switchen als je dat wil. Hiermee gaat geen data verloren want die heb je zelf in beheer. 

4.3. Betere data-privacy 

Omdat je nu zelf bepaald welke informatie je doorstuurt is de privacy van de klant beter gegarandeerd. Wil je extra verstandig omgaan met de gegevens dan kun je er ook voor kiezen om specifieke data te wissen. 

5. Uitdagingen en Overwegingen

5.1. Implementatiecomplexiteit 

Server side tagging is een goede oplossing, maar de implementatie ervan is vrij complex. Als marketeer weet je dat het instellen van client-side tracking vrij eenvoudig is. Dat ligt bij server side tagging Google Tag Manager iets anders. Het is een zeer technisch verhaal waar je als leek een developer voor nodig hebt.  

Client-side tracking

Unsplash

5.2. Kostenoverwegingen 

server side tagging  is helaas niet goedkoop. Of in ieder geval niet in verhouding tot client-side tracking. Je kunt een aantal gratis plugins gebruiken voor je dataLayer, maar je hebt nog veel meer nodig. 

Heb je niet zoveel technische kennis dan kun je het beste iemand inhuren. Die kan je helpen je Google Side Tag Manager, Google Cloud, dataLayer en Google App Enige goed aan te sluiten.   

5.3. Potentiële nadelen voor de eindgebruiker 

Klanten vinden het niet altijd prettig dat hun gegevens opgeslagen worden. Het zal niet voor iedereen uitmaken of die informatie door jou of door een derde partij wordt opgeslagen. Daarnaast is er een kans dat je gehackt word en alle gegevens alsnog op straat liggen. 

6. Client-Side vs server side Tracking 

6.1. Kernverschillen 

Het belangrijkste verschiltussen client-side tracking en server side tracking is de dataopslag. Bij client-side tracking maak je gebruik van een andere partij die de data opslaat. Bij Google Tag Manager server side sla je zelf de gegevens op in een cloud. 

Omdat je nu geen last meer hebt van ad blockers krijg je alle data die je nodig hebt. Daarnaast is het voor de klant zelf ook beter. Doordat jij de data beheert liggen de gegevens niet meer bij andere partijen.

6.2. Voor- en nadelen vergeleken 

Beide manieren hebben voor-en nadelen. We zullen ze hier onder de loep nemen. 

Voordelen van server side tagging

  • Snellere laadtijden: Service side tag manager  is minder zwaar waardoor je website sneller laadt. Klanten zullen de voordelen hiervan direct merken. 
  • Meer controle over data: Je hebt met server side tagging Google Tag Manager zelf de data in beheer. Jij bepaalt wat je opslaat en waarvoor. 
  • Complete data: Dankzij server side Google Tag Manager geen ontbrekende data meer. Adblockers, merkenrecht of andere beperkingen hebben geen invloed. 
  • Data verrijken: Marketeers kunnen ook CRM-data tracken omdat alles in eigen beheer is. 

Nadelen van server side Tag Manager 

  • Implementatie is technisch complex.
  • Vanwege de complexiteit en opslag kan de prijs aardig oplopen.
Complexiteit van server side tag manager

Unsplash

Voordelen van client-side tagging

  • Eenvoudige installatie: Je hebt weinig technische kennis te hebben om deze methode te gebruiken. 
  • Directe toegang tot data: De data wordt verzameld op de browser van je klant. Hierdoor kun je het meteen gebruiken voor je contentkalender. 
  • Lagere kosten: Client-side tracking is goedkoper omdat het minder tijd in beslag neemt en je geen eigen servers nodig hebt. 

Nadelen van client-side tagging

  • Tragere laadtijden: Deze methode is trager vanwege de scripts die gebruikt worden. 
  • Privacy: De privacy can klanten kan in het geding komen. 

7. Veiligheid en Privacy 

7.1. Bescherming tegen datadiefstal 

GTM server side biedt betere bescherming tegen datadiefstal. Dit heeft te maken met het feit dat de gegevens eerst op een server worden opgeslagen. Deze methode is hierdoor een stuk veiliger tegen hackers en cybercriminelen. Iets wat ook beter is voor de reputatie van jouw handelsnaam en trademark. 

Coderen

Unsplash

7.2. GDPR, AVG en andere wetgevingen 

De GDPR (AVG in Nederland) is in het leven geroepen om de privacy van mensen te waarborgen.  Sinds 2018 moet toestemming gevraagd worden voor het gebruik van persoonsgegevens. Als je als bedrijf niet meewerkt, kun je een flinke boete krijgen.

8. Praktische Toepassingen

8.1. E-commerce en personalisatie 

Server side tagging  speelt een belangrijke rol voor de marketing van E-commerce bedrijven. Doordat je weet wat voor voorkeur mensen hebben en waar de knelpunten liggen kun je aanpassingen maken om beter te converteren. 

Server side tagging

Unsplash

8.2. Analytics en rapportage 

Doordat je data completer is dan ooit zal ook je analyse beter zijn. Je krijgt hierdoor sneller en beter overzicht van je sterke en zwakke punten. 

9. Beste Tools en Platforms 

9.1. Toonaangevende server side tracking oplossingen 

Een van de belangrijkste tools is erver side tagging Google Tag Manager (GTM) in combinatie met een tagging server in Google Cloud. Met deze twee middelen kun je de complete set-up maken. 

Google tag manager

Unsplash

9.2. Vergelijking van populaire tools 

Google Tag Manager is een bekende optie, maar er zijn alternatieven zoals Segment en Tealium. Deze tools bieden verschillende functies en prijsmodellen. Google Tag Manager staat bekend om gebruiksgemak en goede integratie met andere Googleproducten. 

10.1. De impact van machine learning en AI 

In de toekomst zullen AI of Machine learning en Google Tag manager server-side elkaar goed aanvullen. Met server side tag manager  pik je alle data op en AI interpreteert die. Hierdoor kun je waarschijnlijk nog betere analyses maken en voorspellingen doen. Dit is zeer veelbelovend. 

10.2. Voorspellingen voor de komende jaren 

Zoals het eruit ziet, zal de privacywetgeving alleen nog maar strenger worden. Zodra Google ook stopt met third-party cookies hebben we geen andere keuze meer dan ons aanpassen. Kortom, we kunnen beter nu het roer omgooien. Zo voorkom je dat je achter de feiten aan gaat lopen. 

Samenvatting 

Kort overzicht van de belangrijkste punten 

Serverside tagging biedt veel voordelen vergeleken met client-side tracking. Het grote probleem van data verlies is nu niet meer van toepassing. Met first-person cookies sla je alle benodigde data op.

Je hebt niet alleen een beter beeld van de klantreis, het valt ook nog eens perfect binnen de AVG-richtlijnen.  

Relevantie van server side tracking in de moderne digitale wereld 

GTM server side is onmisbaar in de moderne digitale wereld. Zonder complete data heb je niet de juiste data om je klant goed te sturen. Als je twijfelt omdat je bang bent voor de complexiteit van de implementatie dan kun je experts van Sortlist inzetten. Op die manier kun je meteen aan de slag en raak je niet achterop in de digitale wereld.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

Veelgestelde Vragen (FAQ’s) 

  • Wat is server side tagging? 

Server side tagging is het proces waarbij je data van klanten zelf opslaat en beheert. Dit is in plaats gekomen van client-side tagging.

  • Wat is een voorbeeld van server side tagging? 

Een klant bezoekt je webshop. Je volgt de stappen van je klant met een first-party cookie. Die informatie wordt opgeslagen in een cloud en stuur je door naar je analyseprogramma zoals Google Analytics. Je hebt hierdoor alle belangrijke data. 

  • Is Google Tag manager server-side legaal? 

Ja, GTM server side is legaal. Dat gezegd hebbende moet de klant nog steeds toestemming geven. 

  • Heb ik server side tagging nodig? 

Als je wil beschikken over data van je klanten wel. Client-side tagging zal namelijk alleen maar moeilijker worden. Wil je bijblijven kies dan voor server side Google Tag manager tagging. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email