contentkalender
Content Marketing

Contentkalender: De ultieme gids om je contentstrategie te versterken 

5,00/5(1)

Jouw onderneming is volledig up-to-date en benut diverse sociale media platformen om een compleet beeld van zichzelf te schetsen en het hoogste rendement uit deze platformen te halen. Met een contentkalender optimaliseer je dit proces.

Na onze whitepapers over YouTube automation en guerrilla marketing stellen we vandaag een andere nuttige tool voor om je omzet te verhogen en je handelsnaam onder de aandacht te brengen. De contentplanner of contentkalender.

We zoeken het antwoord op de vraag hoe maak je een contentkalender en waarvoor dient die eigenlijk.

Wat is een contentkalender en waarom is die belangrijk?

Content betekent inhoud. En in dit specifiek geval de content van een social media post die je op een van de social media kanalen zult publiceren. Om door de bomen het bos nog te zien zul die activiteiten moeten organiseren. Een contentkalender 2023 zal voor je komende activiteiten onmisbaar zijn om alles te kunnen sturen.

Een contentkalender voorbeeld

Wat is een content kalender precies?

Wat is een contentkalender eigenlijk? Een contentkalender, vergelijkbaar met een marketing kalender, is essentieel voor het opbouwen van een solide contentstrategie. Goede organisatie is hierbij cruciaal. In een gedegen contentkalender bewaar je alle relevante gegevens gerelateerd aan je publicaties en acties, of het nu gaat om sociale media, e-mailings of traditionele advertentiekanalen.

Verschillende soorten contentkalenders 

Er bestaat ook wel een gratis contentkalender en een gratis contentkalender template. Hiermee kun je je eigen contentkalender maken., dat kan zelfs in een contentkalender template Excel-bestand. Maar voor de minder onderlegde softwaregebruikers zijn commerciële programma’s een betere oplossing.

De meeste bieden ook wel een gratis contentkalender template in demo, of in een basisaanbieding. Maar de betaalde versies geven veel meer informatie en in een oogopslag heb je een duidelijk beeld. Ze werken met een goed uitgekiende template, waarbij de contentkalender invullen een eenvoudige en voor de hand liggende zaak is.

Airtable
  • Airtable:Deze tool werd niet echt als contentkalender op de markt gebracht. Hij was vooral bedoeld om vergaderingen en planningen op te maken. Je kunt er wel grote tekstblokken op invoeren. En hij werkt prima samen met andere programma’s zoals Lack, Dropbox, Google en Facebook.
  • LoomlyDit een goede contentkalender, maar het programma is wel in het Engels. Je hebt een duidelijk overzicht van al je social media kanalen. En wat nog meer is, Loomly heeft een functie die je helpt om nieuwe onderwerpen te kiezen. Het programma werkt hiervoor samen met Twitter Trends. (nu bekend als ‘X’)`
  • DivvyHQNiet het nieuwste programma, maar het wordt wel heel regelmatig geüpdatet. Zo is er onlangs een integratie met WordPress toegevoegd. Je kunt er meerde accounts (merken) tegelijk mee beheren. Het is wel een volledig betalend programma.
  • ContentcalDit is er een die een perfecte samenwerking biedt met Facebook, X, Instagram en Linkedin berichten. De gratis versie van een contentkalender social media zal vooral hobbyisten kunnen boeien. Bedrijven zullen ongetwijfeld voor de betaalde versie gaan.

Verbetering van organisatie

Een belangrijk onderdeel van de contentkalender is dat je de volledige organisatie vanaf één plek kunt sturen. Organisatie betekent tijd, en tijd betekent geld.

Planning en regelmatige content levering

In een template contentkalender vul je belangrijke informatie in van wat er nog moet komen. Bijvoorbeeld doe je ieder jaar wat speciaals op Koningsdag. Maar als je op 26 april nog vlug wat moet samenstellen wordt dat een haast job. Met een overzichtelijke contentkalender kun je content inplannen, lang van tevoren. Je actie voor Koningsdag zal helemaal klaar zijn lang voor die dag aanbreekt. Het is slechts één contentkalender voorbeeld, maar zo zijn er vele.

Het bouwen en de kenmerken van een effectieve contentkalender

Een contentkalender template bouwen vraagt verschillende zaken die van belang zijn bij het maken van een contentkalender. Ook al maak je een contentkalender Excel-bestand, met volgende zaken moet je rekening houden. Als je twijfelt kijk dan eerst even naar een degelijke contentplanningvoorbeeld contentkalender template. Ook onze Sortlist experts kunnen je verder helpen.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

  • Stel je doelen duidelijk vastWeet waar je naartoe wil om je trademark op de best mogelijke manier in de aandacht te brengen.
  • Zorg dat je weet wie je publiek isJe publiek zijn je klanten. Het is belangrijk om te beseffen dat dit niet altijd dezelfde zijn. Afhankelijk van de artikelen die je wilt promoten, of de tijd van het jaar, kan dat verschillen.
  • Zorg voor overzichtelijkheid, flexibiliteit en meetbaarheid
    • Bij het maken van een contentkalender is het cruciaal dat er structuur in zit. Deze structuur zal zorgen dat collega’s en teamleden de contentproductie onmiddellijk zien. Ze kunnen overzichtelijk en in één oogopslag een bepaalde periode waarin acties gepland zijn bekijken.
    • Maar zorg ook voor flexibiliteit. Plannen kunnen wijzigen, online-marketing moet je aan iedere situatie kunnen aanpassen. Ook al doe je dat als CEO of als één persoon op eigen houtje, zorg voor de nodige wijzigingen in de contentkalender.
    • Tenslotte is het belangrijk dat je taken kunt evalueren. Dat je op tijd nieuwe content aanmaakt. En de resultaten van alle acties kunt analyseren en statistieken kunt opvragen.

Tools en SEO in je contentkalender 

Wat betekenen SEO (search engine optimalisation) en handige tools voor de contentkalender Excel die je wilt bouwen, of de commerciële voorbeeld contentkalender template die je wilt gebruiken?

De beste contentkalender tools en hun voor- en nadelen

Coschedule als voorbeeld van een contentkalender marketing tool
  • CoSchedule
    • Voordelen:
      • Je kunt WordPress en social media content, maar ook notities en taken toevoegen.
      • Je kunt met kleuren werken en posten naar alle sociale media.
      • Je kunt meerdere kalenders naast elkaar gebruiken.
      • Rapporten opvragen.
    • Nadelen:
      • Niet zo goedkoop.
      • Je moet de events voor komende periode handmatig toevoegen. 
Google Calendar voorbeeld van een contentkalender
  • Google Calender
    • Voordelen:
      • Gratis plannen is gemakkelijk met deze tool.
      • Je kunt de contentkalender een stuk eenvoudiger delen
      • De template is kant-en-klaar.
      • Je kunt meldingen toevoegen en taken laten herhalen.
    • Nadelen:
      • De template bevat niet veel designmogelijkheden, een beetje een saai thema.
      • De contentkalender is wat moeilijker af te printen.
Google sheets voorbeeld van een contentkalender
  • Spreadsheet (Excel of Google Drive)
    • Voordelen:
      • Dit bekende programma heeft een flexibel design.
      • Printen is eenvoudig
      • Iedere maand krijgt zijn eigen tabblad.
      • Je kunt werken met kleurcodering.
    • Nadelen:
      • Je moet de content handmatig in de template invoeren.
      • Het blijft een spreadsheet, die van Google Drive is een gratis contentkalender template, maar voor Excel moet je betalen.
      • Je krijgt geen meldingen van acties.
      • Samenwerken meet een groot aantal personen is niet makkelijk.

Het belang van SEO en SEO-strategieën in contentkalenders

SEO is een van die tools geworden die in online-marketing onmisbaar is geworden. Goede SEO zal ervoor zorgen dat zoekwoorden in verschillende vormen, de vindbaarheid van je artikelen vergroot. Ook voor de bescherming van je merkenrecht is het gebruik van deze techniek ideaal. Daar kun je alles over te weten komen in onze complete blogs over zoekwoorden en andere belangrijke aspecten dit onderwerp.

Content planning en timing: wanneer en hoe vaak posten?

Een contentkalender template opzetten helpt je om je planning en je content op het juiste moment naar buiten te brengen. Het is belangrijk dat je die kalender juist opstelt. Let op volgende onderdelen:

  • Begrip van algoritmes, piektijden, en het vinden van de juiste balans
  • Weet wanneer je de content van de contentkalender moet aanpassen en wanneer je moet publiceren.
  • Zorg voor de juiste manier van bijwerken, en maak de juiste keuze van type content voor je kalender.
  • Updates en effectieve aanpassingen op tijd uitvoeren
  • Ideevorming en brainstorming over content-marketing met het hele team.

Hoe wordt een succesvolle kalender voor content gecreëerd?

Wanneer je een eigen contentkalender gaat maken, volg je best dit stappenplan om er een succes van te maken. Content-marketing doe je beter doordacht.

  1. Een contentkalender maken begint met het kiezen van je programma of template.
  2. Vul de gegevens in die onveranderlijk zijn in de kalender.
  3. Vul alle belangrijke data in. Feestdagen of gebeurtenissen en voeg al een stukje content toe als reminder.
  4. Kies het kanaal of sociale mediakanalen waar je goede content wil plaatsen.
  5. Je kunt nu taken aanmaken, en jij en collega’s kunnen in één oogopslag het type content en de dag van posten zien.

Wat zijn de vaakst voorkomende uitdagingen 

Wat zijn de valkuilen als je een kalender voor content maakt?

  1. Jij of de persoon die verantwoordelijk is, heeft niet voldoende tijd om de kalender voor content goed bij te houden.
  2. De structuur laat geen ruimte voor aanpassingen.
  3. Plots beginnen te switchen tussen kanalen waarvoor je plots een andere content planning moet maken.
  4. De eventuele fouten niet op tijd opmerken. Denk aan content maken voor de verkeerde doelen en meer.

De Toekomst van Contentkalenders en Samenvatting

Hoe meer we als bedrijf inzetten op sociale media als kanaal om ons te profileren, hoe meer nood er komt voor nieuwe ontwikkelingen. Een verdere evolutie van de contentkalender is volgens ons een bijna vaststaand feit. De volgende stap die we verwachten is een verdere integratie van AI.

In deze blog hadden we het vandaag over een betere structuur in je planning voor het plaatsen van content, en welke handige tools je daarvoor kunt gebruiken. We hielpen je op weg om met succes aan je eerste planning te beginnen en welke kanalen er zijn om dat te verwezenlijken.

Contentkalenders

Besluit

We hopen dat we jou ook konden overtuigen van de voordelen van een degelijke organisatie. Met een goede contentkalender geef je een boost aan de slaagkansen van je mediacampagne.

Veelgestelde Vragen (FAQ’s) 

● Wat houdt een Contentkalender in?

Een contentkalender is een planning en verzameling van al je komende media-activiteiten. 

● Hoe maak je een goede contentkalender?

Door consequent te werken en voldoende tijd in de kalender te steken. Je kunt altijd je licht hier bij Sortlist opsteken voor hulp en tips.

● Hoe ziet een goede Contentkalender eruit?

Duidelijk, overzichtelijk en constant up-to-date.

● Waarom is het verstandig om een Contentkalender te maken? 

Je inspanningen om via de media resultaten te halen zal veel meer kans op slagen hebben.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email