Server Side Tagging
Web Development

Server-Side Tracking: De Gids voor Toekomstige Digitale Strategieën

5,00/5(1)

1. Inleiding 

● 1.1. Wat is server side tracking? 

Iedereen die een webshop heeft kan de gegevens van klanten gebruiken om verbeteringen door te voeren. Vanwege de steeds strengere regels op het gebied van privacy moeten we met creatieve oplossingen komen. We hebben namelijk steeds vaker te maken met ad blockers en Intelligent Tracking Prevention. De oplossing die voor ons ligt, is server side tracking. Hierdoor kun je alle data opslaan die je nodig hebt. Het levert klanten meer privacy en geeft je bedrijf meer grip op de data. 

● 1.2. De evolutie van tagging technologieën 

Het begon allemaal bij Lou Montuli. Deze programmeur bedacht de cookie toen hij bij Netscape Communications werkte. Een cookie is een stukje code die achtergelaten wordt op de computer van de klant. Bij een volgend bezoek herkent je webshop de klant. Hierdoor weet je of men nog wat in hun winkelwagen heeft zitten. Daarnaast heeft het een belangrijke functie voor marketeers.

Met de data van een first party cookie kan in eigen beheer een analyse gemaakt worden elke keer als iemand de website bezoekt. Hiermee kun je advertenties maken voor betere conversie en meer bekendheid van je handelsnaam. Voorheen gebeurde dit met third-party cookies die door een derde partij werden opgeslagen. Denk hierbij aan Google Analytics server side of een Pixel van Facebook.

Door strenge privacy wetgeving kiezen mensen vaker voor het blokkeren van cookies. Daarom is server side tracking ontwikkeld. Omdat verschillende browsers third-party cookies al belemmeren, is server-side tagging  de oplossing voor de toekomst. 

2. Voordelen van server side tracking 

GTM server sidetagging heeft tal van voordelen vergeleken met zijn voorganger. client-side tracking werkte op zich prima, maar het is tijd voor de toekomst. 

● 2.1. Prestatieverbeteringen 

Met service side tracking gebruik je een enkel script om iemand te tracken. Dit maakt het een stuk sneller dan client-side tagging. Hierbij werden meerdere scripts tegelijk geladen. De nieuwe methode levert betere performance ondanks de hoeveelheid data.

● 2.2. Betere beveiliging en privacy 

Met service side tagging heb je zelf de first party data in bezit. Je bepaalt dus ook zelf waar het naartoe gaat en wat je verstuurt. Hiermee kun je voorkomen dat andere partijen ermee aan de haal gaan. 

● 2.3. Gecentraliseerd tagbeheer 

Je beheert je data centraal in de cloud. Door gecentraliseerd tagbeheer heb je meer grip op de informatie. Verwijder wat je niet nodig hebt en gebruik de rest voor je analyse. Omdat het beeld compleet is, kun je een betere analyse maken.

3. Technische Overwegingen 

● 3.1. De basisarchitectuur van server side tagging 

Om aan de slag te gaan met serverside tagging gebruik je Google Tag manager. Ontdek hoe server side GMT is opgebouwd:

  • Voor server side tracking heb je een server nodig. Je kunt die zelf in beheer houden of kiezen voor een server via Google Cloud. 
  • Heb je een server gekozen dan maak je een server web container aan. Dit doe je via Google Tag Manager en Google Cloud
  • Stel de server container zo in dat data niet meer bij derden wordt opgeslagen. De first party data kun je verzamelen op je eigen server. Vanuit daar kun je de gebruikersdata naar Google Analytics sturen.

● 3.2. Vereisten voor infrastructuur en hosting 

Voor server side GTM heb je voldoende ruimte nodig. Omdat GTM in jouw handen ligt moet je zelf voldoende ruimte op een server regelen. Hoeveel dat is, ligt aan de grootte van je bedrijf. Kies voor hosting ook altijd een Europees datacentrum. Anders voldoe je niet aan de Europese privacywetgeving.

4. Implementatieproces 

● 4.1. Planningsfase 

Voordat je over gaat op server-side tracking moet je een paar overwegingen maken. Allereerst moet je bepalen welke tools je gaat gebruiken. Je kunt kiezen voor Google Tag Manager, maar er zijn nog vele meer opties. Adobe Analytics, Contentsquare en Amplitude Analytics zijn ook mogelijk.

● 4.2. Overgang van client-side naar server-side 

Heb je al een client-side container op serverside GTM dan blijft die staan. De server side tracking google tag manager zal die informatie opslaan en naar de juiste plek leiden. Dit doe je door tags in te stellen in de server side container. Verwijder de oude tags vervolgens uit de client side container. Heb je hier hulp bij nodig huur dan een deskundige in via Sortlist


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

● 4.3. Testen en optimaliseren 

Omdat het omzetten technisch vrij complex is moet je uitvoerig testen. Je kunt onder andere de debug modus van server side tracking google tag manager gebruiken om het proces te controleren. Test het proces gedurende een paar dagen om een goed beeld te krijgen. Op die manier kun je het proces zo snel mogelijk optimaliseren. 

Het kan je inzichten geven over je merkpositionering. Daarnaast kan het je helpen om je content kalender aan te passen. 

5. Best Practices 

● 5.1. Het minimaliseren van latency 

Latency staat voor een vertraging. Kies je voor service side tagging dan zou er minder sprake moeten zijn van trage reactietijd. Bij client-side tracking worden namelijk meerdere stukjes code geladen. Dit zorgt ervoor dat je website iets trager reageert. 

● 5.2. Error handling en fallbacks 

Client-side tagging is eigenlijk niet meer van deze tijd. Gegevens zijn niet goed beschermd en je hebt geen goed overzicht. Omdat je met server side tracking veel meer betrokken bent kun je fouten en fallbacks sneller ondervangen. 

● 5.3. Up-to-date blijven met updates 

We zullen langzaam allemaal overgaan op Google serverside tagging. We weten dat Google binnenkort zal stoppen de third-party cookie. Omdat Google zijn klanten ook niet kwijt wil verwachten we veel ontwikkelingen. Er zullen heel wat updates aankomen met een Google trademark

6. Veelvoorkomende Platforms en Tools 

● 6.1. Google Tag Manager’s Server Side

Server side google tag manager is een van de meest gebruikte tools voor tracking, inclusief Youtube Automation. Omdat veel mensen hier al een client-side container hebben is het overstapproces makkelijker. Om data voortaan server-side GTM op te slaan moet je een aantal tags aanpassen. Kies je voor een ander platform, dan moet je het gehele proces implementeren. 

● 6.2. Custom server side tracking oplossingen 

Een groot voordeel van server side tracking is de customization. Je bepaalt voortaan zelf welke informatie je opslaat en waar. Zijn bepaalde gegevens niet nuttig dan verwijder je ze. Heb je juist meer informatie nodig dan kan dat ook. 

7. Server Side Tracking en Privacywetgeving 

● 7.1. GDPR en andere privacyregelgeving

Halverwege 2018 ging de nieuwe Europese privacyregeling van kracht. De Europese benaming is General Data Protection Regulation (GDPR). In Nederland is op basis hiervan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) ingevoerd. Het is net als het merkenrecht een samenstelling van verschillende wetten en regels. 

Belangrijke punten van de AVG zijn dataminimalisatie, opslagbeperking, vertrouwelijkheid en integriteit. Data mag nog wel verwerkt worden, maar het liefst zo min mogelijk. Daarnaast moeten de gegevens goed worden beveiligd en verwijderd als de data niet meer nodig is. 

● 7.2. Voordelen voor dataminimalisatie 

Door dataminimalisatie mag je als bedrijf alleen echt noodzakelijke gegevens opslaan. Met Server side implementatie is dat geen probleem. Je kunt zelf bepalen welke informatie je opslaat. Je kunt dus zonder problemen voldoen aan de eisen. 

8. Gevorderde Toepassingen 

● 8.1. Personalisatie op serverniveau 

Kies je voor server side tagging dan kun je tot serverniveau personaliseren. Niet alleen kies je zelf de server, je bepaalt ook zelf welke informatie wordt opgeslagen. Vervolgens kun je in tegenstelling tot third-party cookies ook zelf bepalen waar je data heen gaat. 

● 8.2. Integratie met backend-systemen 

Informatie die je verkrijgt met Google tag manager server-side kun je in meerdere programma´s gebruiken. Je kunt het onder andere inzetten voor Google Analytics campagnes, maar ook voor CRM-systemen. Hiermee kun je onder andere klantaccounts beheren. Maar het is vooral ideaal om inzichten te krijgen in het salesproces. 

9. Case Studies 

● 9.1. Succesverhalen van bedrijven

Een Nederlandse webshop gaf aan dat ze dankzij ga4 server side tagging 20% meer conversies kregen. Dankzij de first party data konden ze hun marketingcampagne aanpassen waardoor klanten ze beter weten te vinden. De eigenaar van de webshop geeft aan compleet nieuwe inzichten te hebben vergaard. Zo kwamen ze erachter dat mensen regelmatig op zoek waren naar de sitemap. En ook het beeldmerk en de huisstijl zijn aangepast.

● 9.2. Uitdagingen en oplossingen 

Wil je overstappen op GTM server side tagging dan krijg je mogelijk te maken met uitdagingen. Een huidig probleem is dat nog niet alle platforms het accepteren. Vanwege de nieuwe regelgeving verwachten we dat binnenkort meer platforms overstag gaan.

Een ander punt is de complexiteit van implementatie. Voor een leek is de installatie lastig, hierdoor ben je hoogstwaarschijnlijk aangewezen op externe deskundigen. Tot slot zijn er de kosten van een server. Wil je de gegevens goed opslaan dan kom je hier niet onderuit. 

10. Toekomst van Server Side Tagging 

Omdat er veel gaande is op het gebied van GTM server side tagging zijn de verwachtingen hoog. Door de strenge privacyregels moeten we uiteindelijk af van de third-party cookie. Google heeft die nog niet afgeschaft, maar dat zal zeker gebeuren. We verwachten van dit bedrijf dan ook dat ze met nieuwe technologieën zullen komen. 

● 10.2. De rol van AI en machine learning 

AI speelt een steeds belangrijkere rol. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je het in de toekomst ook kunt gebruiken in combinatie met GTM. AI kan helpen de data nog sneller te analyseren en gerichte voorspellingen te doen. 

Samenvatting 

Server side tagging is een nieuwe manier van data verkrijgen. Onze voorspelling is dat het client-side tracking volledig zal vervangen. Dankzij deze methode heb je meer grip op data, werkt je website sneller en voldoe je aan de AVG. 

Google tag manager server side staat nog in de kinderschoenen dus we verwachten dat de methode nog beter wordt. Er zullen meer toepassingen komen en de bestaande techniek zal verbeterd worden. Het is tijd om als bedrijf de overstap te maken. 

FAQ 

● What is server side tagging? 

Server side tag manager is an alternative to client side tracking. The method uses your own cloud to store data. For this, you are no longer dependent on a third party such as Google Analytics. It allows you to store more data and exercise more control over the data.

● Why do we need server-side tagging? 

Implementing server side tagging is necessary because of privacy concerns. Because there are more and more privacy restrictions, client side tracking is no longer sufficient. You only obtain part of the data with this.

● What is the difference between server-side and client-side tagging? 


The difference between server-side tagging gtm and client-side is the method of data storage. With server-side, you store the date in your own server. With client-side, cookies are stored on the client’s browser.

● What is an example of a server-side tracking? 

During your visit to a webshop, you are linked to a piece of code. This script stores your user data in a cloud of the web shop. The owner of the webshop can use that information to optimize the use of the webshop.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email