Wat is een whitepaper en waarvoor gebruik je het?
Content Marketing

Wat is een whitepaper en waarvoor gebruik je het?

5,00/5(1)

Met een whitepaper draag je kennis over. Een whitepaper is een document van tussen de zes en tien pagina’s. Je zoekt een whitepaper als je een oplossing zoekt voor een probleem. Vaak is het handig om dan aan een schrijver te denken. 

Een whitepaper moet aan eisen voldoen en deze lijst kan best lang zijn. Wat een whitepaper altijd is: commercieel en informatief.

Het gaat in een whitepaper altijd over een specifiek onderwerp en is gericht op bepaalde klanten of een specifieke doelgroep. Het is waardevolle informatie, die het een bedrijf aanbiedt. We noemen dit ook wel Inbound Marketing, we versterken hierbij de relatie met de klant. (LeadNurturing). Whitepapers leveren je altijd nieuwe klanten op.

Een whitepaper als informatief document

Een whitepaper is een informatief document, dat je bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het straalt autoriteit uit. Het laat zien, dat je de expert bent op je vakgebied. 

Eerst beschrijf je het probleem en geef dan duidelijk aan, dat het anders kan. Dan ga je in op de voorwaarden van de oplossing. Dan laat je middels logisch redeneren en feiten (uit onderzoeken) zien hoe je het probleem oplossen wilt. En die oplossing ben jij!

Bij online marketing en verkoop zijn whitepapers een goede marketinginstrument. Bij online marketing prijzen ze zelfs het product aan.

💡 Een whitepaper als Business case

Whitepapers zet je in voor B2B (bedrijf naar bedrijf) doeleinden. Whitepapers hebben als doel om leads te genereren en een business case te maken. Letterlijk bedoeld om overtuigend bewijs te produceren, dat je een bedrijf aanbiedt, dat een bepaald aanbod de beste manier is om tot een oplossing te komen.

Whitepapers zijn documenten, die een oplossingen aanbieden. In een whitepaper staat objectieveinformatie, die relevant is voor het bedrijf om een oplossing te vinden voor het probleem.

💡 Een verschil tussen whitepaper en een e-book

We schreven het al. Whitepapers tellen meer dan enkele pagina’s. Meestal niet meer dan tien. Bij meer pagina’s spreken we van e-books. Een whitepaper van vijf pagina’s kan niet voldoende diepgang hebben. Een e-book is vaak mooier van indeling. Heeft grotere letter types en meer foto’s of afbeeldingen. Een e-book is ook eenvoudiger om te schrijven. Maar net als een whitepaper is ook een e-book geen productinformatie document.

Waneer gebruik je nu een van beiden?

Deze keuze, wat in te zetten, heeft vooral te maken met je inschatting van je doelgroep.

Whitepaper is de beste keuze als je een lange content wilt schrijven.

Een whitepaper is uitstekend om zo laat mogelijk in het koopproces aan te bieden want daar is het effect het grootst op het binnenhalen van potentiële klanten.

Wat is een whitepaper helemaal niet?

Een whitepaper is absoluut geen product pitch. Het is ook langer en minder interessant dan een blog. Je kunt het niet zien als een reclamepraatje voor je product. Dat wil niemand. Het is een informatief document dat het  bedrijf moet overtuigen met logische redeneringen.

Wat doe je dan hiermee?

Via links kan een lezer meer informatie krijgen over een bepaald onderwerp. Om een whitepaper te downloaden moet je een e mailadres achterlaten. Een blogbericht heeft vaak deze links. Het document, dat gedownload wordt is van hoge expertise en het product is geschreven voor  de doelgroep waarin de lezer zit.

Door het verkrijgen van persoonsgegevens en tools op de site (structuur hoe de blog is opgebouwd) kun je als schrijver van whitepapers de websitebezoeker goed volgen. Dit genereert leads voor het bedrijf waar je de whitepaper aanbiedt.

Wat zijn de standaarden voor een whitepaper?

Technisch gezien vind je geen minimale eisen voor whitepapers. Je kunt een document een whitepaper noemen zoals jezelf wilt. Stel voor jezelf enkele standaarden op. Een whitepaper die goed in elkaar steekt, ziet er als volgt uit:

  • Lengte: Minimaal zes pagina’s, inclusief verwijzingen, grafieken en afbeeldingen. Je mag rustig tot 50 pagina’s doorschrijven als het onderwerp erom vraagt.
  • Opbouw: Titelpagina, inhoudsopgave, introductie en daarna de pagina’s waar de scenario’s van de oplossing komen te staan. Je geeft daarnaast ook een case study waarbij je laat zien, dat de oplossing vroeger succes had. Daarna schrijf je een conclusie.
  • Formaat: PDF
  • Stijl: Professioneel, informatief, goed gedefinieerd en goed opgemaakt.

Het bewijs dat een het echt werkt..

Een whitepaper kan je weergeven als een specialist in een product of dienst. Hier heb je de kans om te laten zien, dat je er verstand van hebt. Doe het op een manier, dat het de bedrijven aanspreekt. Op zo een manier  blijven ze vaker bij je hangen en zullen niet zo snel overstappen naar een concurrent.

👉🏾 Je kunt er leads me genereren

Whitepapers genereren meer leads. Daardoor kun je potentiële klanten aantrekken. Als jij juist die problemen oplost, die het bedrijf heeft waar je jezelf aanbiedt, levert je dat potentiële winst op.

👉🏾 Je kunt er contactgegevens verzamelen

Wie zijn de mensen die je website bezoeken? Waar werken ze? Passen ze bij je doelgroep? Hier is gratis info aanbieden in ruil voor contactgegevens een goede oplossing om uit te vinden wie er daadwerkelijk je site bezoekt. Daardoor worden de bezoekers je zogeheten ‘leads’

👉🏾 Lead beoordeling

Zo kun je je leads ook een naam gaan geven. Je biedt een whitepaper aan en vraagt als tegendienst informatie van de website lezer op. (Denk hierbij aan de sector en bedrijfsomvang) Daarmee kun je de  juiste doelgroep eruit filteren en weet je op welke leads je je moet gaan focussen met betrekking tot marketing en sales.

7 stappen voor een goede whitepaper 

  • Bedenk een plan voor je verzamelde leads.
  • Ga na hoe specifiek je verhaal wordt.
  • Laat zien waar je expertise ligt.
  • Doe niet aan promotie in je whitepaper introductie.
  • Controleer of je whitepaper bij je doelgroep past.
  • Geef het een persoonlijk tintje.

Conclusie

Het schrijven van een goede whitepaper is een beetje out of the box denken. Maar als je je doelgroep goed in de gaten houdt en goede leads genereert, kun je met je whitepaper succesvol zijn.

Vergeet niet om het probleem op te lossen. Leg de focus daarop en laat de inhoud nalezen door een objectief iemand. Of besteed het schrijfwerk uit aan een schrijver of copywriter.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email