Lead nurturing of hoe je van koude leads naar warme klanten gaat!
Laatst geüpdate op 4 mei 2022 om 05:01 pm
Hoeveel mensen kopen jouw product of dienst na het eerste contact? Grote kans dat je er niet veel kan opnoemen. Potentiële klanten moeten namelijk eerst worden opgewarmd. Een goede lead nurturing strategie helpt je te bepalen welke informatie of content voor welke doelgroep op welk tijdstip een optimaal resultaat biedt.
In dit artikel
Lead nurturing is het proces dat ervoor zorgt dat een lead zich verplaatst in de sales funnel.
Het bevat een set aan activiteiten, erop gericht om een mogelijke ‘lead’ te monitoren en op het juiste moment de goede content aan te bieden.
Eigenlijk ‘verzorg’ en ‘voed’ je een lead tijdens het proces van kennismaking tot en met verkoop. Je laat ze een volgende stap in het beslissingsproces nemen. Hoe doe je dat? Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Vooral geautomatiseerde lead nurturing kan helpen om met een maar beperkte tijd en middelen, een maximale impact te genereren.
We kunnen lead nurturing verdelen in vijf fases:
Wat je in deze eerste fase wilt is natuurlijk potentiële klanten naar je website krijgen en een zo groot mogelijk bereik realiseren. Dat kan je doen door online te adverteren op zoekmachines (SEA), door vindbaar te zijn op zoekresultaten (SEO) of om actief aanwezig te zijn op de sociale media.
Wanneer deze klanten hebben besloten om naar je website te gaan, is het mogelijk dat dan het eerste klantcontact ontstaat. Indien zij bijvoorbeeld besluiten om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of het contactformulier op je website in te vullen.
Helaas zijn de mensen die zich inschrijven voor die nieuwsbrief niet meteen potentiëleklanten. Daarom moet je proberen om eerst de mensen te kwalificeren voordat je tijd en energie steekt in lead nurturing. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een landingspagina te creëren voor jouw doelgroep.
Ga na wat deze personen nodig hebben, of je daaraan kunt voldoen en hoe jij daaraan kunt voldoen (lead scoring). 4 aspecten om rekening mee te houden:
Om een lead nurturing proces te vereenvoudigen, kan je marketing automation software gebruiken. Daarmee kan je leads automatisch opvolgen via de mail en kan je warme leads (potentiële klanten) herkennen binnen een druk op de knop.
Het is van groot belang om na het eersteklantcontact (nieuwsbrief, contactformulier) te beginnen met een relatie op te bouwen door middel van interessante informatie te delen.
Dankzij de buyer persona, weet je met welke vragen klanten kunnen opkomen. Deze vragen beantwoord je in de nurturing e-mails.
Drie e-mail tips om de koopbereidheid van klanten te verhogen:
Zorg ervoor dat je geen typische verkooppraatjes verstuurt! Dan haken je leads snel af.
Doordat je waardevolle content deelt, is er een aannemelijke mogelijkheid dat leads contact met je opnemen voor meer informatie. Daarom is de volgende stap gepersonaliseerdecontent aan te bieden die specifiek ingaat op de vragen die door het hoofd van je klant heen razen.
Als een vraag zeer specifiek is kan je ook meteen een direct voorstel doen, op voorwaarde dat je een sterke relatie hebtopgebouwd met de klant.
Dit is hét moment om de opgebouwde relatie te verbeteren/versterken/behouden. Bied je klanten een goede service en kom je woorden na.
Als je dit doet blijft de klant niet alleen bij jouw bedrijf, maar kunnen zij andere mensen in hun eigennetwerk aanraden om bij jouw bedrijf te komen.
Er zijn een paar waarneembare aspecten waarin lead nurturing zich onderscheidt van e-mailmarketing:
Lead nurturing zorgt voor een gestroomlijnde overdracht van leads tussen marketing en sales. Elke lead wordt opgepikt, behandeld en overgedragen. Daarbij heb je goed afgestemd aan welke voorwaarden een sales qualified lead moet voldoen en voor marketing is het dan natuurlijk duidelijk waar een marketing qualified lead aan moet voldoen.
Een aantal jaar geleden werd gedacht dat je door automatisering het persoonlijke deel verliest. Maar door de innovatieve technologie van nu is dat niet meer zo.
Omdat je al weet waar de leads vandaan komen, kan je ze door middel van segmentatie het gevoel geven dat ze persoonlijke aandacht krijgen. Daardoor creëer je een sterkere band dat uiteindelijk in het salesproces beter gaat helpen.
Het heeft twee kanten: je geeft leads de informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken over of ze met jouw bedrijf in zee gaan of niet en bouwt een band. Aan de andere kant geef je sales de informatie over de leads en hun koopbereidheid.
Het sluiten van deals! – Door de automatisering van het begin van het salesproces (kennisoverdracht), hoeft sales zich alleen te focussen op het sluiten van een deal. Hierdoor bespaar je veel salesgesprekken en tijd met leads die nog maar aan het begint in het verkoopproces zitten.
Gesprekken met een zwakke lead nemen veel tijd in beslag. Veel van deze leads zijn echter ongeschikte kopers, melden zich aan met nep-adressen of vallen gewoon niet binnen de doelgroep. Daarbij komt dat je zwakke maar toch potentiëleleads natuurlijk niet wil missen.
Lead nurturing zorgt ervoor dat je weinig moeite steekt in de ‘no-leads’ door middel van het vormen van een brede trechter. En het kleine aantal dat overblijft langzaam wordt voorbereid op de volgende fase in de trechter (middle of the funnel).
Lead nurturing is gericht op het bouwen van relaties. Door het toepassen van lead nurturing geef je een duwtje in de rug van je lead richting je verkoopafdeling.
De eerste stap van effectieve lead-nurturing is begrijpen hoe je kunt communiceren op een manier die het beste aansluit bij jouw persoonlijkheid.
Voor het behouden van klanten, kan je mail effectief inzetten. Daarmee zorg je voor een betere band, meer omzet en meer kansen voor de toekomst. Het goed inrichten van lead-nurturing campagnes scheelt uiteindelijk niet alleen tijd, maar levert ook meer succes op.
Heb jij hulp nodig met lead nurturing? Onze experts staan ter beschikking om jou in contact te brengen met de professionals die je zullen helpen jouw doelstellingen te bereiken.
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
24 mei 2024 ∙ 13 minuten lezen
De term business development komt regelmatig voorbij in de wereld van ondernemen. Iedereen heeft wel een idee van de betekenis, het aanzetten tot ontwikkelingen binnen het bedrijf. Maar wat is business development precies en wat moet je doen om business development tot een succes te maken en groei te realiseren. Ontdek hoe je de juiste […]
Lees meer
13 maart 2024 ∙ 13 minuten lezen
CRM is de toekomst – Bedrijven zijn continu op zoek naar een manier om hun processen te verbeteren. Daarbij gaat het onder andere om het verbeteren van de interne communicatie, maar ook de winkelervaring van de klant en de manier waarop de marketingstrategie wordt uitgevoerd. Steeds vaker wordt hierbij gebruikgemaakt van social commerce. Social commerce […]
Lees meer
31 oktober 2022 ∙ 7 minuten lezen
B2B lead generation is een belangrijk proces als het gaat om het vergroten van uw naamsbekendheid en omzet. Hier in dit bericht leest u over B2B lead generation, B2B gerichte leads en de trends om uw B2B-leads te stimuleren. Uiteindelijk zou de kennis u helpen meer hoogwaardige gerichte leads te genereren met een hoger conversiepotentieel. […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!