AB Test: Hoe kan je dankzij een AB-test jouw conversie verhogen?
Laatst geüpdate op 27 juni 2023 om 02:45 pm
AB test procedures implementeren is cruciaal in dit tijdperk van conversieoptimalisatie. Waar jouw website zich voorheen misschien vooral richtte op het eenvoudig verstrekken van informatie over jouw diensten en producten, gaat het nu steeds meer om conversie.
Je investeert aanzienlijke financiële middelen en energie in het versterken van je website. Wanneer je eindelijk een aantal bezoekers op je site ontvangt, wil je uiteraard dat deze veranderen in (betalende) klanten. Door AB tests uit te voeren kun je de conversie op je website of webshop verhogen.
We zullen in dit artikel wat dieper ingaan op de term a/b test en je een aantal duidelijke voorbeelden laten zien hoe a/b testing bij kan dragen aan de conversie van jouw website.
Waar staat AB testing voor?
Om erachter te komen hoe a/b tests voor jou kunnen werken is het misschien wel even makkelijk om te weten wat de term precies inhoudt.
Wat betekent A B testing?
A/B testing, ook bekend als split testing, is een methode om verschillende versies van een webpagina, advertentie of element te vergelijken. Het wordt gebruikt om te bepalen welke variant het beste presteert op basis van vooraf bepaalde doelen. Door het testen en vergelijken van elementen zoals lay-out, kleuren en knoppen, kun je data-gedreven beslissingen nemen om de prestaties van je website of marketingcampagnes te verbeteren. AB test helpt je om je conversieratio te verhogen en de gebruikerservaring te optimaliseren.
Het komt er eigenlijk op neer dat je op je website twee versies test en de verschillen tussen de beide versies gaat meten. Welke versie werkt beter dan de andere? Dit hoeft geen hele andere website te zijn maar kan bijvoorbeeld een andere knop, andere kleur of andere tekst zijn.
Met een a/b test laat je de helft van je bezoekers bijvoorbeeld één versie zien (versie A) en de andere helft de tweede versie (versie B). Vervolgens kijk je naar de resultaten. Welke versie presteert beter? Dit is een vraag die je niet binnen een dag kunt beantwoorden. Het is dan ook beter om je a/b test voor wat langere tijd te laten lopen.
We gaven je net het voorbeeld van een aantal zaken die je kunt testen met je website. A/B testing gaat echter verder dan alleen je site, je kunt het ook toepassen ook je nieuwsbrieven en Facebook en Instagram advertenties. De grote gedachte achter a/b testing is om te meten wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Misschien klikken jouw potentiële klanten vaker op een rode knop dan een groene knop, of werkt de tekst “meer informatie” beter dan “koop nu”. Meten is weten en daarom is testen eigenlijk noodzakelijk.
Hoe voer je een A B test uit?
Je hoeft het wiel gelukkig niet uit te vinden. Er zijn genoeg tools die je kunnen helpen bij jouw eerst a/b experiment. Zelfs Google kan je hier al gelijk mee helpen. We pakken een paar testing tools er voor je bij die je enorm zullen helpen.
Een A/B-test is een methode waarbij verschillende versies van een element worden vergeleken om te bepalen welke versie de beste resultaten oplevert. Volg deze stappen:
1. Stel een duidelijk doel vast.
2. Kies een element om te testen.
3. Maak varianten van het element.
4. Verdeel je publiek in twee groepen.
5. Voer de test uit en verzamel gegevens.
6. Analyseer de resultaten.
7. Trek conclusies en optimaliseer.
Herhaal dit proces om continu te verbeteren. Met A/B-testen kun je data-gedreven beslissingen nemen en je online prestaties optimaliseren.
Google Optimize
Alles begint meestal bij Google en ook hier heeft Google weer een tool weten te ontwikkelen die je het leven als marketeer of webmaster flink kunt vergemakkelijken. Het grote voordeel? Google Optimize is gratis en gemakkelijk te installeren. Je hoeft alleen een javascript-code op je website te plaatsen en klaar! Je koppelt Optimize aan Google Analytics zodat je direct de resultaten van je test kunt volgen.
Optimizely
Ook Optimizely kan je helpen met het uitvoeren van a/b testen. Deze goede en zeer uitgebreide test software komt echter wel met een (flink) prijskaartje. Er is namelijk geen gratis versie en met een instapprijs van rond de € 45.000 zul je echt wel wat omzet moeten draaien voor je ook maar kunt beginnen te denken aan dit pakket.
VWO
Je hebt hierboven de gratis tool gezien en de duurdere software van Optimizely. Gelukkig is er nog de gulden middenweg. Een uitgebreide set testing tools van VWO tegen $199 per maand. Het is flink wat meer dan dat je betaalt voor Google maar komt ook met een hoop extra’s zoals Split URL testing en Multivariate testing. Het is maar net wat je wensen zijn maar deze drie verschillende web platforms zullen het a/b testen een stuk gemakkelijker zijn.
A/b test helpt je prioriteren
Je hebt ongetwijfeld verschillende pagina’s op je website en elke pagina heeft weer andere elementen. Het is onmogelijk om gelijk alle elementen te gaan veranderen en te testen. Daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Je kunt jezelf een aantal vragen stellen om te zien waar jij je prioriteit moet leggen. Deze vragen zijn:
Hoeveel bezoekers komen er op je homepage/landingspagina?
Wie komt er vervolgens terecht op een productpagina?
Welke mensen voegen daadwerkelijk iets toe aan hun winkelwagen?
Wat is het percentage dat een product aanschaft?
Door de bovenstaande vragen te beantwoorden kun je zien waar er verbeteringen nodig zijn van jouw website. Door a/b testen uit te voeren op een specifieke pagina zul je de resultaten goed kunnen meten en zien of jouw nieuwe wijzigingen werken.
Het uitvoeren van een a/b test
Het doel van een a/b test is om twee versies met elkaar te vergelijken. Om zo’n a/b test uit te voeren laat je de originele versie ongewijzigd. Deze heb je nodig om het verschil te meten met de gewijzigde versie.
Je moet er overigens wel over nadenken of je de hele website wilt veranderen of dat je liever een specifieke pagina verandert. Ook kun je instellen op welke type bezoekers je jouw test gaat uitvoeren? Maak je onderscheid tussen bezoekers uit een bepaald land, mobiele bezoekers of zet je andere criteria? Zodra je besloten hebt wat je gaat testen en wie je gaat targetten, kun je beginnen. Denk er wel nog even na voor hoe lang je de test laat lopen. Als je de meeste bezoekers in het weekend hebt, dan heeft het weinig nu dat je jouw a/b test gaat uitvoeren van maandag tot vrijdag. Ook kan je best een wat langere testperiode kiezen.
Social media advertenties en a/b tests?
Behalve je website kun je ook op Facebook, Instagram en zelfs Tiktok of Youtube a/b tests uitvoeren. Sterker nog, zelfs een advertentie op een blog is te testen. Het goede is dat het juist met advertenties op social media helemaal niet moeilijk is.
Facebook en daarmee dus ook Instagram hebben dit al goed uitgedacht en geven je zodra je advertentie wilt laten lopen gelijk de kans deze te a/b testen. Het werkt vrijwel hetzelfde als het testen van je website. Het grote voordeel is dat bijvoorbeeld Facebook je direct statistieken laat zien waar je iets aan hebt. Wat is het type publiek dat je advertentie aantrekt? Wat is de leeftijd of het geslacht? Hoe vaak wordt er op een call to action geklikt?
Wat ons betreft is het runnen van a/b test op social media net wat makkelijker dan a/b testing op je eigen website. De tools zijn aanwezig, je hoeft niet met codes aan de slag te gaan en er is een heel uitgebreid rapport met statistieken beschikbaar. Bij het a/b testen van je social media ads of blog kun je bijvoorbeeld denken aan:
- Lengte van je post
- Style van je text, zakelijk of casual, vraag of stelling
- Wel of geen Emoji in je tekst
- Verschillende CTA (call to action) knop
- Afwisselen van foto of video content
Er zijn nog veel meer voorbeelden van content wat je kunt wijzigen om zo te a/b testen maar dit zijn de meest voor de hand liggende. Bij een bedrijf zoals Facebook dat dagelijks miljoenen ads laat zien, is er een hoop kennis waar je gratis van gebruik kunt maken. Je zal dan ook merken dat bij het opzetten van je social media advertenties je vanaf de start al gelijk wat tips krijgt. Hartstikke makkelijk als je nog niet zo bekend bent met social media ads of a/b testing op social media.
Een a/b test is gewoon er nuttig
Hoewel a/b testing niet erg ingewikkeld lijkt, je test immers alleen maar twee verschillende soorten content, komt er toch een hoop bij kijken om een degelijke a/b test uit te voeren. A/b testing is dan ook niet iets wat je op een rustige zondagmiddag besluit en kunt uitvoeren. Met social media zou dat nog kunnen lukken omdat je daar net wat beter bij geholpen wordt. Het is belangrijk om te weten wat je wilt gaan testen, waar de pijnpunten op je website liggen en goed te meten wat de resultaten uit beide tests zijn. Er zijn genoeg websites en marketing bureau’s die je hiermee kunnen helpen. Elk heeft z’n eigen prijs en vaardigheden. De keuze is aan jou, maar dat a/b testing belangrijk is in je hedendaagse marketing, staat boven kijf!