e-mailmarketing dood?
E-mail Marketing

Is e-mailmarketing dood? Wat zeggen de statistieken?

5,00/5(1)

Laten we eerlijk zijn, e-mailmarketing bestaat al een tijdje. 50 jaar om precies te zijn. Wat, voor zover het de snelheid van de verandering van het internet betreft, e-mail een soort van oude artefact maakt. Maar betekent dat dat e-mail dood is?

Natuurlijk niet! 

E-mail heeft het internet echt veranderd. Het heeft talloze andere digitale communicatieplatforms overleefd – we hebben het over MSN Messenger, MySpace EN Bebo – en is de meest toegankelijke vorm van online communicatie ter wereld gebleven. 

In feite zijn we allemaal een beetje gek op e-mail. Gezamenlijk versturen we meer dan 102,6 biljoen e-mails per jaar. Yep, een triljoen. Met 3,9 miljard mensen die e-mail gebruiken in elk land ter wereld en 99% van de mensen die hun e-mail elke dag controleren, is het een populaire communicatiemethode. 

Maar als het gaat om effectieve digitale marketing, kan het dan echt concurreren met de overheersende populariteit van sociale media vandaag de dag? 

We hebben al het harde werk voor jou gedaan. In deze blog gaan we in op al jouw prangende e-mailmarketingvragen:

Is het echt de moeite waard om te investeren in e-mailmarketing in 2020?

  • Vinden mensen promotie mails echt nog wel belangrijk?
  • Hoe verhoudt e-mail zich tot influencers als het gaat om het verspreiden van merkbekendheid en het stimuleren van de verkoop?
  • Wat zijn de e-mailtrends die vandaag de dag de weg vrijmaken voor merken? 
  • Kan je een dode e-mailmarketingstrategie nieuw leven inblazen?

Zullen we er eens op ingaan? 

Over generaties gesproken…

Als je denkt aan het uitwisselen van e-mails, wat komt er dan in je op? 

De kans is groot dat het niet het beeld is van een jonge, trendy, tech savvy millennial, toch? Voor veel mensen wordt e-mailmarketing vaak geassocieerd met een ouder publiek dat misschien niet zo goed thuis is in de kunst van sociale media. 

Nou, het blijkt dat dit niet verder van de waarheid kan zijn! Millennials zijn in feite de meest actieve e-mailgebruikers ter wereld. 98% van de millennials bekent elke paar uur van de dag in hun inbox te gluren. Dus of ze nu onderweg zijn, eten, werken of communiceren, millennials houden die ongelezen stapel tot een minimum beperkt. Bijna een kwart van alle millennials heeft minder dan 5 ongelezen e-mails in zijn inbox. Iets waar sommigen van ons alleen maar van kunnen dromen! 

Het blijkt dus dat millennials behoorlijk geobsedeerd zijn door hun e-mail, en de oudere generaties niet veel beter. 95% van de babyboomers controleren regelmatig hun e-mail en als je in de markt voor een aantal grote word-of-mouth marketing, babyboomers zijn jouw go-to demografische doelgroep. Ze hebben 19% meer kans om inhoud te delen die ze genoten hebben in vergelijking met een andere generatie, dus ze zouden letterlijk het werk voor jou kunnen doen!

E-mailmarketing is echt universeel. Het breekt de barrières van de communicatie af, van generatie tot generatie en is toegankelijk voor iedereen. Letterlijk, iedereen. Van oma’s tot kleinkinderen, iedereen heeft een e-mailadres en nog beter, ze gebruiken het ook. 

E-mail Vs. Social Media – Winner takes it all

Het is officieel, we zijn verslaafd aan sociale media.  

We wisten allemaal dat het eraan kwam, maar de statistieken zijn binnen:

  • 45% van de hele wereldbevolking is actief op sociale media.
  • De gemiddelde gebruiker besteedt 3 uur per dag aan sociale netwerken en messaging. 
  • Elke dag worden 500 actieve Instagram-verhalen gedeeld. 
  • 91% van de gebruikers van sociale media heeft toegang tot de platforms via hun mobiele apparaat. 

Met dit soort statistieken is het geen wonder dat merken op de kar springen en enorme brokken van hun marketingbudget investeren in social media marketing. Vooral omdat 73% van de marketeers aangeeft dat hun social media marketing gunstig is voor hun bedrijf. 

Daar kun je niet echt tegenin gaan, of wel? 

Disclaimer: we zijn hier niet om ons op de sociale media te storten. We houden net zoveel van sociale media als jan met de pet. Het is een onmiskenbaar effectief instrument in de moderne digitale marketingcommunicatie, maar het is niet het enige instrument. Het is belangrijk dat sociale media een goed middel is in jouw marketing arsenaal, maar dat betekent niet dat het noodzakelijkerwijs het belangrijkste onderdeel moet zijn. 

Er is nog steeds een plaats voor e-mailmarketing, vooral als het gaat om de visibiliteit van het merk. Gemiddeld bereikt e-mailmarketing ongeveer 85% van de mensen naar wie je het stuurt. Met sociale-media-algoritmen wordt het steeds moeilijker om met elke post of advertentie in de buurt daarvan te komen. Dus als het gaat om ROI voor marketingmateriaal, is e-mailmarketing de heersende kampioen nu meer van jouw publiek het gaat zien. 

Deze exposure betekent een grotere bekendheid en een grotere waarschijnlijkheid van aankoop, omdat jouw merk in de top of mind van de consument zal staan. Wat kan je nog meer vragen? 

Nou, het is eigenlijk meer een geval van wat jouw publiek vraagt…

Geef de mensen wat ze willen 

Mensen willen een keuze maken. Ze willen kiezen wat ze zien en wanneer ze het zien, en e-mailmarketing geeft hen de mogelijkheid om precies dat te doen! 

We zijn er allemaal geweest. Je hebt in het voorbijgaan een product aan een vriend genoemd en het volgende wat je weet is dat het ALLEMAAL over je nieuwsfeed gaat. Je kunt er niet aan ontsnappen. Nou, het lijkt erop dat jouw consumenten niet houden van deze benadering van marketing. 

In plaats daarvan geeft 77% van de mensen er de voorkeur aan om via e-mail op de markt te worden gebracht als een vorm van op toestemming gebaseerde reclame. Ze waarderen het feit dat ze ervoor hebben gekozen om op de markt te worden gebracht door jouw merk en niet dat jouw producten of diensten worden gedwongen in hun tijd via sociale media. 

Het publiek ontvangt en leest graag de inhoud van jouw e-mail. Vooral als het gaat om een exclusieve korting of verkoop. Wie houdt er immers niet van een koopje? Consumenten kunnen het gevoel hebben dat ze een insider zijn en toegang krijgen tot speciale privileges voor e-mail abonnees, terwijl jouw conversieratio een welgekomen boost krijgt. Het is win-win!

Alhoewel, pas op voor het volgende: Veel merken verliezen bij elke e-mail uit het oog wat hun publiek wil en leiden met ‘sales driven’ content. Dit zal jouw publiek sneller naar die uitschrijfknop laten racen dan je kunt zeggen, “20% UIT”. 

In plaats daarvan richt je je op het creëren van zinvolle content die waarde toevoegt aan het leven van je abonnees. Wat betekent dit dan? Waarom probeer je als een boekhandelaar  dan niet content te versturen met populaire auteurs? Of de must-read releases voor dat seizoen? Misschien kun je tips geven over hoe je de meest instabiele boekenplanken kunt krijgen? 

De gemiddelde persoon ontvangt 13 commerciële e-mails per dag. Dus als je je wilt onderscheiden van de massa dan is kwalitatieve, interessante content je beste vriend zijn. Houd het fris en boeiend en kijk hoe het aantal abonnees stijgt. 

Houd je data in de gaten 

We horen je denken: Hoe weet je echt of je de content van je e-mail goed krijgt? Het staat allemaal in de statistieken! 

Een van de grootste aspecten van e-mailmarketingsoftware is dat het accurate, real-time gegevens levert over hoe jouw e-mails presteren. Je kunt zien hoeveel mensen jouw e-mail hebben geopend en hoeveel mensen zich met de inhoud hebben beziggehouden. Met andere woorden, wie ging er op zoek naar meer op jouw website of sociale-mediaplatformen. 

Deze directe feedback is een goede indicator voor het al dan niet raken van jouw content. Als je ziet dat de open rate met elke wekelijkse e-mail naar beneden kruipt, is het misschien tijd om jouw contentstrategie opnieuw te evalueren. Denk meer na over wat jouw publiek wil zien en begin met het creëren van inhoud rond die ideeën. 

Verander het en als dat niet werkt, verander het dan opnieuw! 

Een persoonlijk tintje duurt het langst

We willen ons allemaal uniek laten voelen en dat geldt ook voor jouw e-mail abonnees! 

Er zijn een aantal handige e-mailmarketingtrucs die een traktatie zijn voor het publiek over de hele wereld en die allemaal gericht zijn op een persoonlijk tintje. Je wilt dat jouw publiek het gevoel heeft dat je direct met hen praat en dat de info enkel voor hen bestemd is.

Hoe doe je dat? Hier zijn een paar van onze beste tips: 

  • Neem de naam van de klant op in de e-mail.
  • Concentreer je op die onderwerpregel – maak het boeiend voor de lezers. 
  • Stuur exclusieve verjaardagsmails naar abonnees, met mogelijk een feestelijke korting voor hen. 
  • Gebruik gedragsafhankelijke e-mails, als een abonnee een beetje stil is geworden, waarom stuur je ze dan niet een herinneringsmail dat je er bent? 
  • Vraag om recensies en feedback, geef jouw publiek de kans om met jou te communiceren en krijg onderweg wat kwalitatieve inzichten. 

Met zoveel nieuwe technieken om uit te proberen met e-mailmarketing, is het zeker niet dood. Laat ons jou iets meer vertellen over hoe je jouw e-mailmarketingstrategie in de herstelpositie kunt krijgen en er weer leven in kunt blazen!

Geef jouw e-mailmarketingstrategie een nieuw leven

We staan op het punt om jou het geheim van e-mailmarketing succes in slechts drie kleine woorden toe te lichten: kort, eenvoudig en visueel. 

De gemiddelde aandacht voor een e-mail is een oogverblindende 13,4 seconden. Marketeers hebben letterlijk minder dan 15 seconden om de verbeelding van een lid van het publiek te vangen en hen te overtuigen om zich te bekeren. Daarom gaan die drie kleine woorden het verschil maken met de inhoudelijke structuur van jouw e-mail. 

Als je 13,4 seconden hebt om hun aandacht te trekken en de gemiddelde volwassen lezer kan tussen 250-300 woorden per minuut lezen. Dat betekent dat je ruwweg slechts 50 woorden hebt om mee te werken. Dat zijn niet veel woorden, dat weten we! 

Maar vrees niet, hier gaan de beelden centraal staan. Als het publiek niet wil lezen dan is het tijd om het om te schakelen en het te laten zien. Laat jouw e-mail tot leven komen met behulp van video, beeldmateriaal, kleur en afbeeldingen – hou je publiek bezig met beweging en design om hen te inspireren jouw merk wat meer te verkennen. Een GIF kan zeker lang mee deze dagen! Het is tijd om de lat hoger te leggen met je e-mailontwerp en afscheid te nemen van die saaie, standaard e-mailsjablonen. 

Er zijn zoveel manieren waarop je je e-mail tot leven kunt brengen en plezier kunt beleven aan het spelen met verschillende ideeën. Experimenteer met geanimeerde call-to-action-knoppen, rollover-effecten, interactieve productcarrousels, accordeonfuncties, enquêtes, polls en door gebruikers gegenereerde inhoud, de lijst is eindeloos! 

Dus dat omvat kort en visueel, maar hoe zit het met eenvoudig? 

Kortom, je wilt dat het voor jouw publiek zo eenvoudig mogelijk is om te converteren. Consumenten willen vandaag de dag geen moeite meer doen om zich in te zetten voor branding. 

Zorg ervoor dat al jouw social media-kanalen slechts een tikje verwijderd zijn door social media-knoppen in te bouwen en zorg ervoor dat een snelle klik ze direct naar de specifieke pagina brengt. Vergeet niet dat tijd geld is!

Het is niet dood, het is anders. 

E-mailmarketing is hier te blijven. Het is al bij ons sinds de jaren ’70 en vertoont geen tekenen van stoppen en blijft een van de grootste hulpmiddelen in een marketingkit. 

E-mail is niet dood, het is anders. De wereld is nu mobiel en e-mail ook. Merken moeten op de hoogte blijven van de trends, verse en boeiende, door de consument geleide content produceren en hun prestaties bij elke campagne analyseren. Laat jouw merk de kracht van e-mail niet missen! 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email