Zo is je CTR verhogen een fluitje van een cent
Laatst geüpdate op 18 maart 2024 om 03:33 pm
Je richten op de juiste doelgroep en ze dan aanspreken met de juiste taal is hier een voorbeeld van. Ook moet je je afvragen op welk platform deze doelgroep zich bevindt en speciale advertenties maken die geschikt zijn voor het platform zelf. Adverteren hoef je niet alleen maar op Google te doen, Juist social media advertenties hebben het de laatste jaren goed gedaan. Dat Facebook adverteren de laatste maanden een knauw gekregen heeft vanwege de nieuwe privacy update op iOS is een understatement maar over het algemeen geeft ook social media advertising je nog steeds een goed resultaat. Zolang het aanbod interessant is heeft je advertentie zomaar kans van slagen.
Hoe ga je aan de slag met CTR dan?
Hoe verhoog je de Click Through Ratevan je advertenties? We hebben een aantal verbeteringen voor je op een rij gezet waarmee je op een gemakkelijke manier je CTR kunt verhogen. Het verhogen van je Click Through Rate of je CTR kan in eerste instantie betekenen dat je advertentie zo goed is opgesteld dat mensen er op klikken. Dat betekent nog niet dat je campagne succesvol is. Het geeft echter wel aan de potentiële klanten het je advertentie de moeite waard vinden en op je landingspagina terecht willen komen. In dit artikel kijken we hoe jij je CTR kunt verbeteren zonder dat het teveel moeite kost en geven we je ook nog wat algemene tips.
Wat is een goede CTR?
Je weet wat Click Through Rate inhoudt maar wat is nu precies een goede CTR? Laten we eerst eens kijken hoe je de CTR kunt berekenen. De rekensom zelf is vrij gemakkelijk. Als je advertentie in totaal 1.000 keer is bekeken en daarvan hebben 50 mensen op je ad geklikt, dan is je CTR 50 /1000 *100% =5%. Je deelt dus het aantal kliks door het aantal views en vermenigvuldigt dit met 100%. Een goede CTR op Google is tussen de 3,5% en 5%. Dit kan verschillen maar is op zich een goede stelregel.
Hoe kun je jouw Click Through Rate verbeteren?
Er zijn allerlei redenen om je CTR te verbeteren. Bovendien kun je dit op verschillende manieren doen. We zullen een aantal manieren noemen.
- Richt je op de juiste doelgroep
- Spreek de juiste taal
- Kies voor een responsive design
- Bepaal het juiste platform
- Gebruik advertentie extensies
- Gebruik advertentie extensies
- Gebruik het woord korting
- Zorg voor een pakkende Call to action
- Maak je advertentie actueel
Richt je op de juiste doelgroep
We noemen het al vaker bij Sortlist maar een doelgroep kiezen en je daar op focussen is echt belangrijk. Zodra je je doelgroep hebt gevonden is het belangrijk om de content en dus de advertentie die je toont hier volledig aan aan te passen. Je moet dus op zoek gaan naar de interesse van de mensen op wie je je wilt richten. Als je met meerdere doelgroepen te maken hebt, kun je elk van deze een advertentie laten zien, gericht op hun interesses. Door in te spelen op deze interesses, is de kans groter dat er op je advertentie geklikt wordt.
Spreek de juiste taal
Deze tip heeft te maken met de vorige maar je zal toch ongetwijfeld wel weten hoe belangrijk het is om de juiste taal te spreken. Jongeren met u aanspreken is “not done”. Andersom je gebruiken bij een oudere doelgroep kan ook averechts werken. Kijk dus goed hoe jouw doelgroep aangesproken wenst te worden.
Kies voor een responsive design
Dit is een heel belangrijk punt. Steeds meer gebruiken we onze telefoon en daarop moet een advertentie er gelikt uit zien zonder verspringingen of afgekapte zinnen. Je tekst kan perfect geschreven zijn, als deze niet goed zichtbaar is op een mobiel apparaat is dit verspilde moeite en zullen er minder mensen op je advertentie klikken.
Bepaal het juiste platform
Tegenwoordig is Google niet meer het enige platform waar je op kunt adverteren. Ook social media platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter geven voldoende mogelijkheden om te adverteren. Elk platform heeft zijn eigen doelgroep en daarbij ook andere advertentiemogelijkheden. Let ook goed op het type call to action dat je hier gebruikt
Gebruik advertentie extensies
Advertentie extensies zijn gratis en geven de consument een beter beeld van je bedrijf. Zo kun je contactgegevens weergeven of enkele specifieke pagina’s uitlichten. Het grote voordeel van advertentie extensies is dat je advertentie meer ruimte inneemt en je daardoor meer kans hebt dat je advertentie beter bekeken wordt. Voorbeelden van deze advertentie extensies zijn onder andere locatie extensies, oproepextensies maar ook reviews en sitelinks.
Gebruik het woord korting
Als je in een advertentie een prijs noemt laat je de klant herinneren dat er geld uitgegeven moet worden. Een prijs in je advertenties noemen is dus zeker niet altijd altijd een goed plan. Kortingen benoemen is dat wel. Een korting wordt vaak als gunstig beschouwd en heeft dan een grotere kans om aangeklikt te worden.
Zorg voor een pakkende Call to action
Een CTA kan net dat extra duwtje in de juiste richting geven. Zorg er dan ook voor dat je aanzet tot actie goed is. Geef duidelijk aan wat de klant kan verwachten als ze op je advertentie klikken. Dat vergroot de kans dat ze ook daadwerkelijk de advertentie aanklikken.
Maak je advertentie actueel
Door goed te plannen kun je inspelen op de actualiteiten en op bekende feestdagen en evenementen. Zo kun je andere advertenties maken voor kerst, vaderdag, moederdag of bijvoorbeeld Sinterklaas. Door je advertentie actueel te maken geeft je ook een signaal af dat je met je tijd meegaat en dat mensen iets “nieuws” of vernieuwends kunnen verwachten.
Nog meer manieren om je CTR te verhogen
We hebben nog meer tips voor je waarmee je je CTR kunt verhogen. Deze zijn iets minder voor de hand liggend dan de “quick fixes” die we hierboven al genoemd hebben. Ze zijn wel degelijk van belang en daarom dat we ze afzonderlijk willen noemen.
Verbeter je Quality Score
Je quality score is een metric die in Google Ads wordt bijgehouden. Het geeft elk zoekwoord een score tussen 0 en 10 en is een maatstaf voor de relevantie en kwaliteit van je advertenties. Een goede quality score houdt in dat Google een voorspelling maakt dat er veel mensen op je advertentie kunnen klikken. Bovendien houdt het rekening met de mogelijk ervaring die de gebruiker zal hebben op je website.
Hoe beter de quality score, hoe hoger je positie op de zoekmachine en hoe lager de kosten per klik zullen zijn. Je kwaliteitsscore verbeteren doe je door de relevantie van je landingspagina ten opzichte van je zoekwoorden te verbeteren maar ook om je keyword terug te laten komen in de pagina titel, omschrijving en link.
Een SEO Agency in Amsterdam zou er dan goed aan doen om zowel het woord SEO als Agency en Amsterdam op een pagina titel, link en beschrijving van de pagina te vermelden om zo beter gevonden te worden. Een Seo Agency in Rotterdam zou hetzelfde kunnen doen maar dan met de focus op Rotterdam
Slimme biedstrategieën gebruiken
Google gaat ook met de tijd mee en heeft Google Ads inmiddels al voor een groot gedeelte geautomatiseerd. Hierdoor zijn slimme biedstrategieën tegenwoordig actueel. Google automatiseert hiermee wanneer je advertenties worden weergegeven. Zo wordt deze dan alleen weergegeven in biedingen waarbij de kans op een klik groter is. Er zijn tegenwoordig slimme biedstrategieën beschikbaar die, indien ze correct gebruikt worden, de prestaties van je advertentie sterk kunnen verbeteren.
Het nieuwste snufje van deze Google biedstrategie is het toevoegen van machine learning waardoor ze binnenkort in elke afzonderlijke veiling kunnen aanpassen en steeds slimmer worden. Handmatig bieden op dit soort veilingen is onmogelijk. Zo bespaar je een hoop tijd en kiest het algoritme dus de beste veiling voor je uit zodat jij het beste resultaat krijgt.
Test verschillende advertenties
De vernieuwde Google functies zorgen ervoor dat je meerdere soorten advertenties tegelijkertijd kan laten lopen.Dat houdt in dat je verschillende advertenties kunt testen en eindelijk kunt afstappen van de standaard Google advertenties met 3 kopteksten en 2 beschrijving velden. Je kunt spelen met de verschillende teksten, de keywords en krijgt bovendien na elke wijziging te zien wat voor invloed dit heeft op de sterkte van je advertentie.
Split test om te zien wat werkt
Het is belangrijk om data te verzamelen en te bekijken welke advertentie, welke tekst, kleuren of call to action nu daadwerkelijk een goed resultaat opleveren. Dat kan maar op één manier en dat is zoveel mogelijk testen. Je kunt met Google A/B test uitvoeren wat betekent dat je de resultaten van verschillende advertenties met elkaar kunt vergelijken. Naar aanleiding van de resultaten zie je zo wat wel en wat niet werkt. Dit kun je vervolgens doorvoeren in je advertenties voor betere resultaten en dus een betere CTR.
Bepaal je doelstellingen
We herhalen het nog maar eens maar dat heeft er alles mee te maken dat deze stap nogal eens wordt overgeslagen. Het bepalen van je doelstellingen is enorm belangrijk. Zonder dit doel is het lastig om te bepalen of een advertentie werk of niet. Het opstellen van het doel laat je bovendien ook nadenken over de vervolgstappen die je als bedrijf moet nemen. Meer link clicks is een leeg doel.
Een voorbeeld van een doel kan zijn: het aantal landingspagina bezoekers binnen twee maanden verdubbelen en zorgen voor een 5% stijging in sales op product X. Je weet met deze doelen dus dat je je advertentie moet verbeteren om meer link clicks te krijgen. Maar daar blijft het niet bij. Je moet de landingspagina optimaliseren voor verkoop van je ene product. Daarmee willen we maar aangeven dat je niet alleen moet zorgen dat je advertentie aantrekkelijk is, maar ook het vervolg.
Zo ga je anders denken over het product en prijs je dit beter aan. Als gevolg hiervan kijk je bijvoorbeeld ook naar het bestelproces en kijk je of er geen haperingen zijn. Zo ben je dus bezig met een groot proces in plaats van enkel maar de advertentie verbeteren. Van een marketing term als CTR verbeteren ben je ineens bezig met het controleren van cruciale stappen in het afrekenproces en controleer je dus je hele website voor een zo goed mogelijk resultaat.
Conclusie: Je CTR verhogen kost tijd en energie maar is zeker de moeite waard
De laatste tip die we willen meegeven lijkt ook logisch maar moet je zeker niet onderschatten. We hebben het over mobile design oftewel een responsive design. op welk platform je ook een advertentie plaatst, je moet er 100% zeker van zijn dat deze advertentie goed laadt in een mobiele browser of app. De telefoon wordt bijna eer gebruikt dan een desktop pc en daarom is het dus belangrijk dat de lezer op dit kleine scherm jouw boodschap perfect te zien krijgt. Je zou zelfs moeten gaan denken aan meerdere versies.
Zolang je van te voren je advertenties of campagne goed plant en rekening houdt met de punten die wij hebben genoemd hierboven heb je een goede kans om je CTR te verhogen. Het is geen kort proces en er moet over een hoop nagedacht worden. Maar een betere CTR en lagere cost per click in combinatie met een hogere ranking is het wat ons betreft zeker waard.