Het algoritme van Google van May wordt continu vernieuwd en deze keer zullen webpagina’s beoordeeld worden op de gebruikservaring, ook wel UX genoemd. Er wordt gekeken naar de interactie tussen de bezoeker en de website. Als Google je website een slechte rating geeft met betrekking tot webdesign, zal je lager eindigen in de SERP. Deze update heet Page Experience en is nog niet van start gegaan, dus nu is het tijd om van je website een prachtig geheel te maken.

Inhoudsopgave

Wat is een Google ranking factor?

De ranking factors zijn de criteria waarmee websites beoordeeld worden. Het systeem kijkt naar de inhoud van een website, de technische uitvoering, gebruikers signalen, backlinks, of andere kenmerken die het algoritme belangrijk acht. De ranking factoren dragen bij aan effectieve zoekmachine optimalisatie. Niet enkel heeft de developer hier baat bij, maar ook de bezoekers.

Omdat Google momenteel 200 ranking factoren in het algoritme opneemt, is het onmogelijk om deze stuk voor stuk te bespreken. Toch is het belangrijk om te weten welke ranking factoren er zijn buiten UX en hieronder bespreken we enkele die in de toekomst nuttig kunnen zijn voor je business:

  •  Backlinks: dit zijn links waarin andere websites naar de jouwe verwijzen
  •  Relevantie: bij het ingeven van zoekopdrachten, wil je relevante informatie vinden en een antwoord krijgen op je vraag 
  •  Autoriteit: een website met veel autoriteit (PageRank), belandt hoog in de SERP
  • Content recentelijk geplaatst: (tijdsgebonden) content moet up to date gehouden worden 
  •  Zoek intentie: de pagina waarop je terechtkomt moet aansluiten bij de behoefte aan specifieke informatie 
  • Content diepgang: geef gedetailleerd antwoord op een vraag, zonder dat je bezoeker een andere website moet bezoeken 
  •  Pagina snelheid: als pagina’s snel laden, blijven je bezoekers langer 
  •  HTTPS: geeft aan dat je website veilig is, zeer sterk aan te raden voor e-commerce
  • Mobiele weergave: de desktop weergave moet even gebruiksvriendelijk zijn als een website
  • Nauwkeurigheid van inhoud: Maak inhoudelijk uitstekende content en geef bronnen weer om geloofwaardig te zijn  
tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Creative & DesignBrandingMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategySocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Creative & DesignWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
MarketingContent MarketingDigital & Marketing StrategyE-mail MarketingMedia & AdvertisingMobile MarketingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentMarketingDigital & Marketing StrategyWeb & Software DevelopmentSEOWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingMarketingDigital & Marketing StrategyMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignMarketingDigital & Marketing StrategyPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignMarketingContent MarketingEventPRSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DesignMarketingE-CommerceEventMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wat zijn Core Web Vitals?

In mei 2020 is de komst van de Core Web Vitals aangekondigd, een onderverdeling van Web Vitals. Dit zijn een reeks metrics die betrekking hebben tot alles wat met snelheid,  interactie en de stabiliteit van de content (met dat laatste bedoelen we dat het voorkomt wanneer je per ongeluk op een knop drukt dat plots verschijnt). Dit zijn de cijfers die er echt toe doen als het aankomt op User Experience. De Core Web Vitals zijn speciaal ontwikkeld om toe te passen voor alle websites en komen voor bij alle Google tools. Omdat het digitaal landschap zo snel evolueert, moet je er rekening mee houden dat dit ook geldt voor de Core Web Vitals. Het is belangrijk om bij te blijven met de tijd. Google plant om meer page experience signalen toe te voegen op jaarlijkse basis om zowel beter af te stemmen op de verwachtingen van bezoekers, als de gebruikerservaring te vergroten.

 De voorgaande criteria zijn essentieel en worden geassocieerd met een reeks specifieke metrics die de user experience nauwkeurig kwantificeren.

Largest Contentful Paint

Meet de tijd die het laden van een webpagina in beslag neemt. De klok begint te tikken vanaf het moment dat de website moet laden tot de hoofd content op de pagina effectief verschijnt. Met hoofd content willen we verwijzen naar zowel tekst, als afbeeldingen. De First Contentful Paint heeft enkel betrekking tot de content die eerst op het scherm tevoorschijn komt. Er werden vroeger ook nog andere metrics gebruikt, maar die waren te complex, moeilijk uit te leggen en ze gaven nog altijd niet aan wanneer de belangrijkste inhoud van de pagina was geladen. Soms is het beter om het simpel te houden.

Tot 2,5 seconden is de laadtijd goed, vanaf 2,6 seconden kan de laadtijd korter en vanaf 4 seconden duurt de laadtijd te lang.

First Input Delay

Hiermee meet je de tijd vanaf het moment dat de bezoeker interactie heeft met een bepaalde webpagina tot het moment dat de browser bereid is om in te gaan op deze interactie. Het hebben van interactie kan zijn het klikken op een link, klikken op een knop of een aangepaste JavaScript gedreven besturing). In het algemeen wordt vertraging veroorzaakt omdat de browser bezig is met iets anders en niet onmiddellijk kan reageren op de bezoeker. Een veelvoorkomende reden is dat de browser bezig is met het uitvoeren van een JavaScript bestand dat geladen moet worden. Het systeem volgt de orders niet op, omdat het bestand een andere opdracht geeft.

Om een goede User Experience te leveren, moet het minder lang duren dan 100 milliseconden om interactie te hebben met de bezoeker. Vanaf 300 milliseconden heb je echt een probleem en moeten de web developers ingrijpen.

Cumulative Layout Shift

Dit is een belangrijke, op de bezoeker gebaseerde metric, waarbij je de visuele stabiliteit kunt weergeven. Hiermee wordt vooral bedoeld de onverwachte zaken die opduiken op je scherm die je bezoek verhinderen. Onverwachte bewegingen op webpagina’s gebeuren omdat de bronnen asynchroon laden. De boosdoener hiervan zijn afbeeldingen of video’s met onbekende afmetingen, met een lettertype dat kleiner of groter is dan de fallback (reserve lettertype met symbolen), of tenslotte een advertentie of widget dat zichzelf verkleint. Daarbij komt dat gepersonaliseerde content niet hetzelfde reageert in de ontwikkelingsfase, als in de productiefase. De oplossing hiervoor is de CLS, het meet hoe vaak dit probleem voorkomt bij echte gebruikers.

Hoe kleiner het getal, hoe beter de User Experience zal zijn. Een getal tot 0,1 is ideaal. Vanaf 0,25 heeft je website weinig visuele stabiliteit en hindert dit bezoekers.

Hoe worden Core Web Vitals gemeten?

Omdat deze metrics zo essentieel zijn, kunnen we meedelen dat er de nodige tools zijn die het proces een pak eenvoudiger voor je zullen maken:

Deze tool meet en rapporteert alle Core Web Vitals (LCP, FID en CLS) van een bepaalde pagina op je website. Met dit hulpmiddel kunnen web developers real-time feedback over de prestaties delen bij het wijzigen van de code.

Hiermee kun je enkel rapporteren over de LCP en de CLS. Schakel dit platform in om je prestaties te optimaliseren. Het platform identificeert, spoort problemen op en geeft mogelijkheden om de gebruikerservaring te optimaliseren. Het meet verschillende aspecten, waaronder prestaties en toegankelijkheid. De tool is in mei 2020 geüpdatet en heeft nieuwe functies zoals extra audits, nieuwe metrics en een nieuwe toewijzing van prestatiescores.

Google heeft onlangs een Core Web Vitals rapport in Search Console uitgebracht, dat in plaats komt van het oude Speed rapport. Het nieuwe rapport geeft de performance van URL’s weer gesorteerd aan de hand van status, metrics, en URL-groep. Net zoals hierboven al besproken werd, worden de LCP, FID en CLS bepaald aan de hand van cijfers die bepalen of je website gebruiksvriendelijker moet. Elke URL kan apart bekeken worden en laat zien welke specifieke problemen voorkomen.

2021 wordt veelbelovend…

Ben je onder de indruk van deze verandering, maar ben je nog niet voorbereid op deze nieuwe ranking van de SER?Maak je dan geen zorgen, de update van het algoritme zal pas gebeuren in 2021. Ook stuurt Google je ruim van tevoren (6 maanden op voorhand) een notificatie om de wijzigingen van het systeem aan te kondigen. Omdat Google vindt dat er nog niet genoeg metrics geïntegreerd worden om de User Experience te optimaliseren, zal de zoekmachine jaarlijks een update verrichten.

Een voorbeeld van mogelijke verbeteringen in de toekomst kan zijn: het uitbreiden van de mogelijkheid om de input van alle interacties te meten en metrics die het mogelijk maken om bezoekers beter te beschermen tegen privacy inbreuken.

Conclusie 

De aankondiging van de page experience update kwam niet geheel onverwachts. UX is altijd al een underdog geweest, terwijl dit de nodige aandacht verdient. Als je nog niet zeker bent of je bent voorbereid op de nieuwe Google ranking, heb je nog ruim de tijd om je website te optimaliseren. Ben je niet zeker over hoe je dit moet aanpakken, schakel dan de hulp in van onze gespecialiseerde agencies.