de juist social media kanalen
Marketing

De juiste social media kanalen kiezen kan heel simpel zijn – TIPS

5,00/5(1)

Tot twee uur per dag tokkelt de gemiddelde Belg op zijn smartphone. Het overgrote deel daarvan besteden jij en ik bovendien aan verschillende social media kanalen. Als bedrijf of marketeer is social media dus de ideale manier om een groot publiek te bereiken. Maar hoe kies je de juiste social media kanalen? En hoe zet je ze in om resultaten te boeken? Dat ontdek je in deze blog.

In de beginperiode van social media was bereik vanzelfsprekend, stroomden likes en comments automatisch binnen en stegen je volgers even snel als het aantal doelpunten Romelu Lukaku scoort.

Maar op een paar jaar tijd is dit sterk veranderd. De concurrentie om de aandacht van consumenten is enorm gegroeid, social media kanalen zijn volwassen geworden en algoritmes vertonen organische berichten van bedrijven maar met mondjesmaat. Dé succesvolle tactiek voor je social media kanalen? Dat is aanwezig zijn waar jouw doelpubliek is en niet bedenken wat jij wil vertellen, maar wat je doelgroep wil horen. 

Stap voor stap bespreken we in de belangrijkste social media kanalen die er vandaag bestaan en geven enkele tips mee om je keuze te vergemakkelijken. 

De geschiedenis van social media kanalen

Maar starten doen we met een blik achterom. Dat social media een centrale rol in onze dagdagelijkse routine inneemt, is duidelijk. Een leven zonder lijkt dan ook ondenkbaar. En toch. Als we even teruggaan in de tijd zien we dat échte social media kanalen pas vanaf begin jaren 2000 ten tonele verschijnen. 

De geschiedenis van social media loopt parallel met de opkomst van het internet. Zo liet Usenet, gelanceerd in 1979 zelfs nog voor het internet bestond, Amerikaanse computers met het besturingssysteem Unix al toe om berichten en bestanden uitwisselen. Dat resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek en zelfs het illegaal downloaden van spelletjes en software. 

De voorloper van de computer

In 1995 bestond het internet wel al en werd Classmates gelanceerd, de allereerste site waar je een profiel kan aanmaken. Het doel? Oude studiegenoten terugvinden. In 2002 zag Friendster het levenslicht. Het is het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen én ook het eerste bedrijf dat de kaap van 1 miljoen gebruikers rondde. Wat later volgden MySpace en LinkedIn (in 2003) en Facebook (in 2004).

Tot 2010 ligt de focus bij social media kanalen voornamelijk op het sturen en ontvangen van tekstberichten. Met de opkomst van smartphones, inclusief steeds betere camera’s, verschuift dit richting foto’s. Pinterest en Instagram spelen hier handig op in en groeien meteen als kool. In 2011 gaat Snapchat een stap verder met het realtime delen van foto’s waar gecreëerde content automatisch verwijderd wordt. 

Ondertussen zien we de steile opmars van Youtube en online video’s. Whatsapp en Facebook Messenger bouwen verder op deze trends en zorgen dat je naast foto’s, video’s en tekst ook bestanden makkelijk deelt. Vanaf 2017 duiken de eerste influencers op, juist omdat de technologie van social media zo goed ontwikkeld is dat je razendsnel, real-time, snappy content kan sharen.

Het laatste jaar staat tenslotte in het teken van de grote doorbraak van TikTok. Het combineert sociale media met muziek, beeld en effecten en is uniek omdat je zelf je creativiteit de vrij loop kan laten gaan. Het resultaat? Meer dan 800 miljoen mensen die de app al installeerden! Bovendien is het voor het eerst dat een niet-Westerse app (moederbedrijf ByteDance is van Chinese makelij) zo’n hoge toppen scheert. 

Betaalde, eigen en verdiende media kanalen

Om het succes van social media te verklaren, verwijzen we graag naar het ‘Paid, Owned en Earned Media’-model. Deze driedeling is bedacht in 2009 door Nokia om het onderscheid te maken voor verschillende mediakanalen. Oorspronkelijk niet bedoeld voor social media, maar voor alle online kanalen. De kracht van social media kanalen ligt in het feit dat het niet tot één, niet tot twee, maar tot alle drie de categorieën behoort. 

  • Paid of betaalde media is alle media-aandacht die je als bedrijf koopt. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame, advertenties, banners, Google Ads of gesponsorde links. Deze betaalde mediavorm was lange tijd dominant binnen de marketing, zowel offline als online, en is nog steeds belangrijk om veel mensen te bereiken. De controle die je hebt over deze content is zeer groot. Ook op social media kanalen kan je uiteraard adverteren.
  • Owned of eigen media zijn alle kanalen die je als bedrijf volledig zelf beheert en controleert. Het is content die je zelf produceert en publiceert zonder dat je er mediaruimte voor koopt. Denk aan je website, apps, blogs of flyers en brochures. De pagina’s en accounts die je aanmaakt op social media en alle berichten die je hier op plaatst behoren evenzeer tot je digitale ‘eigendommen’.
  • Earned of verdiende media staan dan weer gelijk aan user-generated content. Of de spontane aandacht voor je merk door derden zoals bloggers en consumenten. Zij worden zelf het kanaal om merkboodschappen te verspreiden. Voorbeeld zijn mond-tot-mondreclame, persartikels, reviews op Google Mijn Bedrijf of Trustpilot, blogpost over je dienst / product enzovoort. Social media gewijs gaat het dan over followers, likes, reactions, shares, tags. 

Welke social media kanalen kiezen?

Het huidige sociale medialandschap is voortdurend in beweging. Welke netwerken schakel je in? En welke content is geschikt voor die socialemediakanalen?

We maken een overzicht van de belangrijkste sociale netwerken en geven enkele tips mee om je keuze te vergemakkelijken. 

Belangrijk om te benadrukken is dat je niet overal aanwezig kan zijn. Niemand heeft de tijd en middelen om elk social media kanaal te onderhouden. Bovendien heeft weinig zin om één bericht op verschillende kanalen door te posten. Elk kanaal heeft zijn eigen DNA en manier van werken. Dan wil je dus niet dat ene merk zijn dat op elk kanaal met hetzelfde bericht staat te pronken. 

De kunst is om interactie te creëren, je volgers te betrekken bij je boodschap en ervoor te zorgen dat ze je écht leuk vinden. Uit alle kanalen kies je er best twee à drie waarop je  waarop je volop inzet. 

Facebook

Bij social media denk je instant aan Facebook. Niet moeilijk, want Facebook blaast dit jaar al 16 kaarsjes uit en telt meer dan twee miljard gebruikers wereldwijd. Veel gebruikers checken Facebook om op te hoogte te blijven van het doen en laten van vrienden en familie. Ook senioren vinden er vlot hun weg. Het enorm aantal gebruikers, hun diversiteit en de vele mogelijkheden die Facebook biedt voor bedrijven om te adverteren maakt dit platform geschikt voor elk type business.

Kies op dit social media kanaal voor leuke, luchtige posts die je doelpubliek aanspreken. Af en toe mag je zeker kortingsacties of productfoto’s lanceren, maar focus steeds op interactie met gebruikers. Kies bovendien voor een 80-20 verhouding: 80 procent van je posts spreekt je klanten echt aan, 20 procent gaat over je producten en acties.

Instagram

Instagram ontstond in 2010 en amper 2 jaar later klopte Facebook al aan de deur met een grote zak geld in de hand. De gemiddelde Instagram-gebruiker is jonger dan op Facebook. Richt je je dus op 45-plussers? Verkoop je een heel technisch product in de B2B-sector? Dan is de kans dat je jouw doelgroep via Instagram bereikt klein. Food, beauty, travel en fashion zijn de sectoren die het meest succes boeken op Instagram.

Instagram is vooral nuttig om je merk visueel voor te stellen. Je publiceert leuke foto’s of deelt een verhaal via Instagram Stories of Reels. Wist je trouwens dat door de komst van Stories de tijd die gebruikers op het platform spenderen met maar liefst 160% steeg?

Kies je voor Instagram? Zorg er dan voor dat je mensen inspireert. Toon bijvoorbeeld de realisatie van een bepaald product of laat zien hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Probeer met regelmaat een nieuwe foto te publiceren. Instagram geeft namelijk voorrang aan actieve gebruikers.

LinkedIn

Qua gebruik lijkt LinkedIn het meest op Facebook, maar selfies in je zwembroek terwijl je van een fris biertje slurpt op vakantie zijn not done. Dit zakelijk platform richt zich uitsluitend op professionals. Je kan er online netwerken en contact leggen met potentiële partners of klanten. Ook recruiters en werkzoekenden worden via LinkedIn met elkaar in contact gebracht. 

Intussen hebben al meer dan drie miljoen Belgen een profiel op LinkedIn. En ze gebruiken dat profiel ook om effectief op de hoogte te blijven van de markt of sector waarin ze actief zijn. Focus dus op waardevolle, zakelijke content en ga de interactie aan met connecties. Dit is uiteraard geen synoniem voor saai! Verrijk je content met passende foto’s en wervende video’s.

YouTube

YouTube, eigendom van Google, is hét videoplatform bij uitstek. Maar het is veel meer dan dat. YouTube wordt vaak gebruikt als een zoekmachine. Mensen gebruiken dit kanaal dus omdat ze iets willen leren of omdat ze meer informatie willen over hoe een product werkt (how to video’s en tutorials). Op die vragen kan je dan met een boeiende video het antwoord geven. 

Gamma heeft bijvoorbeeld erg uitgebreid Youtube-kanaal met allerlei handige klusvideo’s.

 

Door de link met Google is het daarenboven mogelijk om aan retargeting te doen. Hierdoor kan je heel gericht advertenties tonen aan mensen die jouw video bekeken en dus hoogstwaarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst. Daarnaast zit de kracht van YouTube in de interactie met abonnees, zelf kunnen reageren, hele series aan video’s creëren. 

Twitter

Hoewel Twitter de afgelopen jaren zeker geen makkelijke tijd kende, is het nog steeds erg relevant voor bedrijven. Zeker België heeft een hechte Twitter community. Vooral bij doelgroepen zoals politici, journalisten, marketeers, foodies en fashionistas is dit medium erg populair.

Twitter heeft haar eigen spelregels. Je hebt maximum 280 tekens en kan hashtags gebruiken. Bovenal is het een vluchtig social media kanaal. Tweets verdwijnen snel wat betekent dat de timing van je berichten heel belangrijk is. Zo scoort Twitter in België erg goed bij pendelaars of tijdens prime-time televisie. Gebeurt er iets live op televisie? Dan ontploft Twitter binnen de kortste keren. 

Twitter is tenslotte een handig kanaal als ‘klantendienst’. Probeer zo snel mogelijk vragen te beantwoorden. Andere twittergebruikers gaan zo ook merken dat je klanten snel helpt. Check zeker de Twitter-profielen van NMBS, Politie Antwerpen of Belfius Bank voor een knap staaltje customer service.

Pinterest

Van alle sociale media platformen wordt Pinterest het minst gebruikt om contact te leggen met anderen. Des te meer wordt het gebruikt als een zoekmachine. Pinterest-gebruikers zijn op zoek naar inspiratie. Van decoratie voor een trouwfeest, gezonde recepten voor een diner, de inrichting van je huis of tuin en zo verder. Ze gaan op zoek naar ideeën of oplossingen, meestal met de intentie om iets te kopen. Interessantste pins bewaar je vervolgens in een bord. 

Wil je ontdekken of Pinterest relevant is voor jouw zaak? Doe dan zelf de test en zoek met termen die aansluiten bij jouw business op dit social media kanaal. Bekijk vervolgens of dit borden, pins of profielen oplevert. 

Belangrijk op Pinterest is dat je heel kwalitatieve afbeeldingen plaatst die inspireren en doorlinken naar je website. 

TikTok

TikTok is één van de jongste socialemedia kanalen, maar lang niet meer de minste. Het zag in 2014 het daglicht onder de naam Musical.ly. Net zoals het platform zelf zijn ook de gebruikers nog groen achter de oren. Of beroemd. Na haar performance op de Super Bowl daagde Jennifer Lopez haar fans uit om een stukje uit haar show na te doen. Deze challenge was zo populair dat er zelfs tutorials voor gemaakt werden op YouTube en werd zo’n 418 miljoen keer bekeken. 

Op TikTok draait alles rond dans, muziek, fun en entertainment. Er zijn dan ook nog weinig bedrijven die vandaag de sprong maken naar TikTok. En dat is jammer, want het is vandaag onontgonnen terrein. Enkele voorbeelden op TikTok zijn Ketnet (@ketnet_officieel) en Technopolis (@technopolis_be). Dit laatste bedrijf post bijvoorbeeld technische weetjes en experimenten op een originele manier en met een populaire TikTok beat eronder. 

Daarnaast kan je ook steeds influencers inschakelen. Stien Edlund, een 18-jarige Belgischemet bijna 3 miljoen volgers, sloot een contract af bij ZEB en creëert zo extra naamsbekendheid.

@stienedlund

Wie heeft er al kleding van mijn collectie uit Zeb? #StienFashion#ZebFashion 💕

♬ original sound – MOVEMENT

Heb je dus een jong publiek en kan je origineel uit de hoek komen? Durf je dansmoves dan zeker boven te halen!

Klaar om te scoren met de juiste social media kanalen? Of toch nog op zoek naar het juiste marketing agency om je te helpen? Plaats je opdracht op Sortlist.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email