Geld verdienen met Pinterest: Hoe je Pinterest kunt gebruiken om je inkomen te verhogen
Laatst geüpdate op 8 augustus 2024 om 02:45 pm
Geld verdienen met Pinterest, je vraagt je misschien af of dat echt mogelijk is. Geld verdienen met Pinterest is zeker mogelijk. Er zijn verschillende eenvoudige manieren waarop je op dit platform een zakcentje of zelfs een volledig inkomen kunt genereren, daarom is dit misschien wel het juiste platform voor jou! Van affiliate marketing tot het verkopen van templates of je eigen producten, het wordt steeds populairder. Wil je ook eenvoudig meer inkomen lees dan snel verder. Zo kun je geld verdienen met Pinterest.
Key takeaways
- Pinterest is een platform waar mensen naartoe gaan voor nieuwe ideeën. Daarom is het het perfecte platform om je artikelen aan te prijzen.
- Op Pinterest kun je verschillende soorten pins plaatsen. Afhankelijk van je doelgroep en je doel kun je speciale pins kiezen die het beste voor je werken.
- Dankzij verschillende tools en hulpmiddelen is het mogelijk om meer informatie over je bezoekers te vergaren en je advertentiecampagnes aan te passen.
- Wil je passief inkomen verdienen dan is Pinterest daarvoor een heel goed platform. Plaats affiliate pins en zie je inkomen groeien.
Waarom Pinterest een krachtig platform is om online geld te verdienen
Geld verdienen op Pinterest is makkelijker dan je denkt. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat Pinterest een populair platform is voor bezoekers om tot aankopen over te gaan. Wereldwijd heeft Pinterest 518 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland zijn dat er 3,5 miljoen. Dit zijn een aantal van de belangrijkste redenen waarom Pinterest een krachtig platform is om online geld te verdienen.
Groot bereik, minder concurrentie
Pinterest is een groot social media kanaal, maar minder groot en bekend dan andere kanalen zoals YouTube, Instagram of Facebook. Dat heeft als voordeel dat veel ondernemers Pinterest links laten liggen. En dat terwijl er wereldwijd 518 miljoen maandelijkse actieve gebruikers op het platform zijn te vinden. De kans om op te vallen is dus een stuk groter.
Bezoekers willen nieuwe dingen ontdekken
Volgens Pinterest voelt 80% van de pinners zich aangetrokken tot winkelen op Pinterest, de ROI voor Pinterest is beter dan Facebook shops. Daarnaast zoeken de meeste mensen op producten zonder merk. Volgens Pinterest toont dit aan dat ze op zoek zijn naar nieuwe ideeën. Dit geeft je de kans om nieuwe producten of ideeën aan te dragen.
Visuele aantrekkingskracht
Pinterest is een platform waar je Pins bekijkt die zichtbaar zijn als afbeelding. Als je op de afbeelding klikt kun je meer informatie lezen. Met een goede afbeelding kun je de aandacht van bezoeker trekken en je producten aan de man brengen
Targeting op basis van demografie
Dankzij Pinterest Trends en andere targetting tools is het mogelijk om inzicht te krijgen in de interesses van bezoekers op basis van de demografie. Bekijk op welke trefwoorden ze zoeken en maak hier gebruik van om je Pinterest pins meer onder de aandacht te brengen. Het is overigens ook mogelijk om te kiezen voor automatische targetting waarbij Pinterest je Pinterest Ads zal tonen aan de juiste mensen.
Lange levensduur van pins vergeleken met andere sociale media posts
Berichten op social media kanalen zoals Facebook hebben slechts een korte periode effect. Na een paar dagen zullen ze naar de achtergrond verdwijnen. Dat is iets wat bij Pinterest niet zomaar zal gebeuren. Je kunt weken, zo niet maanden genieten van de aandacht die een specifieke pin genereert.
Direct geld verdienen met Pinterest
Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met Pinterest. Er is de directe manier en de indirecte manier. Affiliate pins en de verkoop van je eigen producten is een manier om direct geld te verdienen met Pinterest.
Affiliate Marketing: gebruik Pinterest zonder eigen website
Een van de meest gebruikte en efficiënte marketingmethodes op Pinterest. Het werkt als volgt, je plaatst een pin over een of meerdere producten. Vervolgens plaats je affiliate links naar de producten. Een affiliate link is een link waarmee bezoekers naar een online winkel kunnen gaan om het product te kopen. De link is aan jou gekoppeld waardoor je over de aankoop een bepaald percentage krijgt.
Affiliate marketing is een manier om passief inkomen te verdienen. Als je een paar posts geplaatst hebt, kun je rustig achterover leunen en de posts zullen hun werk doen. Bekende bedrijven die werken met affiliate marketing zijn Booking, Amazon en bol.
Verkoop van eigen producten en diensten
Heb je een website waarop je je eigen producten en diensten verkoopt dan kun je die via Pinterest verkopen. Als je website voldoet aan de eisen die Pinterest stelt kan het platform direct informatie over het product, de beschikbaarheid en de prijs ophalen en gebruiken. Het verkopen van eigen producten via Pinterest kan door je product catalogus te uploaden op Pinterest. Een andere optie is om zogenaamde rich pins te plaatsen. Die hebben actuele informatie over je producten.
Gesponsorde posts
Als influencer heb je de kans om gevraagd te worden voor het plaatsen van gesponsorde pins. Dit zijn pins waarin je het product, het merk of de dienst van een bepaald bedrijf aanprijst. Het kan hierbij gaan om het laten zien van producten, een unboxing of een demonstratie hoe een product te gebruiken. Je ontvangt voor deze gesponsorde pins vergoeding van het bedrijf waarvoor je de pins plaatst.
Indirect geld verdienen met Pinterest
Naast direct geld verdienen met Pinterest pins is het ook mogelijk om indirect geld te verdienen. Pinterest is een prima platform om voor meer engagement, leads en clicks te zorgen. Die zullen niet direct voor inkomen zorgen, maar mensen zullen je wel beter weten te vinden.
Verhoogde blog traffic
Het mooie aan Pinterest is dat ze het geen probleem vinden dat je bij elke pin een link plaatst. Maak je ook gebruik van andere social media platforms dan weet je dat die er niet echt om zitten te springen. Het is dan ook heel fijn dat Pinterest die mogelijkheid wel biedt.
Dit geeft je de kans om op Pinterest een teaser te plaatsen voor je website, online shop of blogs. Heel populair zijn lijstjes. Denk hierbij aan de 10 manieren om meer traffic te genereren, of de 5 beste beautyhacks voor 40-plussers. Andere blogs en content die het goed doen zijn de volgende:
- How-to gidsen
- Lijstjes
- Tutorials
- Webinars
- Tips en strategieën
- DIY-gid
Group boards
Op Pinterest kun je lid worden van Group Boards of zelf Group Boards maken. Dit zijn pagina’s over een bepaald onderwerp waar bezoekers lid van kunnen worden. De bezoekers kunnen met elkaar Pins deken, maar ook reageren. Group boards zijn een goede plek om jouw expertise te laten zien aan de deelnemers. Zorg dat je regelmatig reageert en waardevol commentaar levert. Dit zal ervoor zorgen dat mensen je account zullen bekijken en kan leiden tot nieuwe leads en klanten.
Strategieën voor succesvolle Pinterest marketing
Door simpelweg een paar pins op Pinterest te plaatsen klikken bezoekers er nog steeds niet zomaar op. Om echt succes te hebben moet je je doelgroep vaststellen, de juiste keywords gebruiken en je strategie bijstellen op basis van de data. Dit zijn de strategieën voor succesvolle Pinterest marketing.
Stap 1. Bepaal je doelgroep
Voordat een marketingstrategie bepaald wordt moet je weten op wie je je gaat focussen. Door vast te stellen wie je doelgroep is, kun je meer weloverwogen beslissingen nemen om de doelgroep te benaderen.
Heb je al Pinterest dan kun je aan de hand van de data op Pinterest een goed beeld krijgen van de demografie van je bezoekers. Ben je nieuw op Pinterest dan kun je de nodige data ook vinden op andere social media kanalen waarop je actief bent. Ben je helemaal nieuw dan kun je ook zelf een doelgroep kiezen. Het belangrijkste is dat je content maakt die aansluit op de behoeften en wensen van de doelgroep.
Dit zijn de percentages gebruikers van verschillende doelgroepen:
- Gen Z (geboren tussen 1995 en 2012) – 42%
- Mensen tussen 18 en 24 jaar – 48 %
- Mensen tussen 25 en 34 jaar – 31 %
- Mensen tussen 35 en 44 jaar – 32%
- Vrouwen – 68%
- Mannen – 32%
Bepaal niet alleen je doelgroep, maar ook wat hun belangrijkste pijnpunt is en wat jij kunt doen om daarbij te helpen. Een pijnpunt kan zijn dat je doelgroep graag meer geld wil verdienen, naast het werk wat ze al doen. Dit werk moet eenvoudig uit te voeren zijn en geen grote investering kosten. Een ander pijnpunt is dat de doelgroep graag gezond wil leven, maar weinig tijd heeft om te bewegen of gezonde maaltijden te maken.
Stap 2. Stel de juiste keywords vast
Keywords of zoekwoorden helpen om je pins zichtbaar te maken voor de juiste doelgroep. Keywords zijn woorden waar mensen op zoeken. Om meer op te vallen bij de juiste mensen moet je de juiste woorden gebruiken in de titel en in de bijbehorende tekst. Om die zoekwoorden te vinden moet je keyword onderzoek doen. Dit zijn een aantal manieren om dit te realiseren:
- Kijk naar de keywords die de concurrentie gebruikt
- Gebruik de Trends tool van Pinterest om te zien welke keywords je groep bezoekers regelmatig gebruikt.
- Bekijk het jaarlijkste trendrapport van Pinterest waarin aangegeven staat wat Pinterest bezoekers in het afgelopen jaar voor voorkeuren hadden.
Het is niet alleen belangrijk om de juiste zoekwoorden in je pins te gebruiken, maar ook in je Pinterest profiel en in je Pinterest borden.
Stap 3. Bepaal een pinstrategie
Om zoveel mogelijk rendement uit je pins te halen moet je een pinstrategie bepalen. Onder je pinstrategie valt je planning, maar ook het soort pins dat je plaatst en hoe die eruit zien. Als het gaat om de frequentie van het plaatsen van pins moet je rekening houden met het volgende:
- Plaats zeker één keer per week een post.
- Succesvolle accounts op Pinterest plaatsen 15 tot 25 posts per dag.
- Plaats niet meer dan 50 Pinterest posts per dag.
Om zoveel pins te plaatsen hoef je niet 20 keer per dag klaar te zitten om een pin te plaatsen. Daarvoor kun je een social media planner gebruiken. Je kunt hiermee een groot aantal posts vooruit plannen zodat je consistent kunt posten.
Een ander belangrijk punt voor je pin strategie is het plaatsen van gevarieerde content. Op Pinterest kun je afbeeldingen posten, maar ook video’s, rich pins en product pins. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je niet genoeg content hebt. Pinterest vindt het namelijk geen probleem dat je je content meerdere malen gebruikt, zolang je dezelfde link niet meerdere keren per dag plaatst.
Het is overigens wel van belang om de afbeelding behorende bij de pin af te wisselen. Daarbij is het wel slim om de tekst iets aan te passen, maar je mag wel dezelfde links gebruiken en dezelfde artikelen of blogs promoten.
Stap 4. Bestudeer Pinterest analytics en pas je marketingstrategie aan
Het mooie aan online marketing is dat alles bijgehouden wordt. In de analytics van Pinterest zal de belangrijkste informatie worden weergegeven. Het gaat om de volgende data:
- Click through rate – Dit is het aantal mensen dat op de link in je Pin heeft geklikt.
- Clicks – Het aantal mensen dat op je pin heeft geklikt.
- Saves – Het aantal mensen dat je pins hebben opgeslagen.
- Impressies – Het aantal mensen dat je pin hebben gezien.
Bekijk welke posts het meeste verkeer genereren. Zijn het how-to-gidsen, lijstjes of juist je blogs? Het loont de moeite om meer pins te maken waarvan duidelijk is dat je doelgroep ze waardeert. Kijk niet alleen naar het soort pins dat het goed doet, maar ook naar de zoekwoorden die het beste aanslaan.
Gebruik van Pinterest Ads
Pinterest biedt verschillende manieren om te adverteren. Wil je aandacht voor je product, dienst of meer verkeer genereren dan is dit een hele goede manier. Omdat Pinterest gebruikers bewust op zoek zijn naar ideeën en inspiratie vinden ze het niet erg dat er ook advertenties tussen zitten. Dat zorgt ervoor dat je Pinterest Ads ook echt succes hebben.
De voordelen van Pinterest Ads
Pinterest Ads kunnen je heel wat opleveren. Niet alleen kun je er sales mee maken, maar je kunt er ook meer leads en zichtbaarheid mee genereren. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Ook Pinterest Ads van kleine ondernemers hebben op dit platform een kans
- Pinterest gebruikers zijn specifiek op zoek naar ideeën en nieuwe producten. Hierdoor maken je Pinterest Ads meer kans.
- Pinterest Ads zijn prima te integreren met andere social media kanalen.
- Relatief goedkope marketingmethode
- Val op bij je doelgroep en vind leads
- Pinterest Ads blijven langdurig zichtbaar
- Via Pinterest kun je zeer specifiek je doelgroep targetten
Je vraagt je misschien ook af of er nadelen zitten aan Pinterest Ads. Eigenlijk zijn er geen redenen waarom je niet zou adverteren op Pinterest. Alleen als je doelgroep vooral uit oudere mannen bestaat, zul je mogelijk minder succes hebben. Deze doelgroep weet het platform namelijk niet zo goed te vinden. Dat betekent overigens ook dat er weinig concurrenten zijn die deze doelgroep proberen te benaderen. Je Pinterest Ads hebben hierdoor mogelijk meer succes.
Creëren van effectieve advertentiecampagnes met pinnen
Voor een effectieve advertentiecampagne op Pinterest moet je bij het begin beginnen. Allereerst is het noodzakelijk dat je een Pinterest bedrijfsaccount aanmaakt. Alleen op die manier kun je gebruikmaken van alle functies en hulpmiddelen. Dit is overigens gratis. Dit zijn de stappen die je moet doorlopen voor een effectieve advertentiecampagne op Pinterest.
1. Bepaal het doel van je campagne
Er zijn verschillende redenen om een advertentiecampagne te starten. De meest voor de hand liggende is het genereren van sales. Maar het kan ook een manier zijn om het aantal volgers te vergroten of meer naamsbekendheid te krijgen.
2. Bepaal de doelgroep
Je hebt waarschijnlijk al een doelgroep voor je Pinterest pins, maar je kunt er ook voor kiezen om de groep nog specifieker te maken. Wil je beautyproducten verkopen dan kun je de doelgroep indelen in verschillende leeftijdscategorieën en daar ook je Pinterest Ads op aanpassen.
3. Bepaal het soort Pinterest Ads dat je gaat gebruiken
Pinterest heeft verschillende Pinterest Ads formats. Dit zijn de opties waar je uit kunt kiezen:
- Standaard pins – Je kunt ervoor kiezen om een standaard pin een extra boost te geven, zodat die bij meer mensen opvalt. Zorg wel altijd dat je mooie foto’s gebruikt.
- Gesponsorde video pins – Deze helpen je je video content meer onder de aandacht te brengen.
- Carrousel Ads – Dit is een advertentie die je de mogelijkheid geeft om tot 5 afbeeldingen te laten zien. Aan elke afbeelding kan een link, titel en beschrijving worden toegevoegd.
- Shopping Pins – Deze pins maken het mogelijk om direct een artikel online te kopen. Dit is de ideale advertentie voor als een nieuw artikel online komt.
- Collection Ads – Dit is een advertentie die wanneer je erop klikt meerdere foto’s laat zien. Het geeft je de kans om volgers tot 24 producten te laten zien.
- Idea Pins – Deze pins geven je de kans om over 20 pagina’s of afbeeldingen een verhaal te laten vertellen. Dit geeft je de kans om een band op te bouwen met je volgers. Je kunt deze pins gebruiken om een tutorial te laten zien of nieuw artikel te laten zien.
- Try On Product Pins – Verkoop je online beautyproducten of kleding, dan kunnen volgers je producten met behulp van augmented reality (AR) uittesten. Dit is ideaal voor mensen met een handicap, of mensen die simpelweg niet de deur uit willen om producten uit te testen.
4. Bepaal je budget
Bepaal het budget dat je beschikbaar hebt om Pinterest Ads te plaatsen. Je kunt een dagelijkse limiet instellen. Daarnaast is het mogelijk om alleen op specifieke dagen te adverteren of elke dag. Het is ook noodzakelijk om te bepalen hoe hoog je maximale bod is om clicks te genereren.
5. Maak Pinterest Ads groepen
Door Pinterest Ads in een groep te plaatsen kun je de prestaties van die groep beter controleren.
6. ROI meten en optimaliseren
Nadat je campagne een tijdje loopt is het belangrijk om naar de data te kijken. Pinterest heeft voor bedrijfsaccount een analytics functie die automatisch informatie opslaat over de prestaties van je campagnes. Deze informatie helpt je om te achterhalen welke Pinterest Ads inkomsten genereren en welke minder goed werken.
Met behulp van deze informatie is het mogelijk om de Return On Investment (ROI) te meten. Dit laat zien wat de gedane investering je oplevert. Trek de inkomsten vanuit de advertenties af van de uitgaven die je gemaakt hebt en je hebt je ROI.
Op basis van de door Pinterest verzamelde informatie kun je je marketingcampagnes bijstellen. Het is eigenlijk heel simpel. Advertenties die goed lopen zijn het waard om te herhalen. Advertenties die niet goed werken herhaal je niet of pas je aan.
Conclusie: Geld verdienen met Pinterest, ook jij kan het
Wil je geld verdienen met Pinterest dan is dat makkelijker dan je misschien denkt. Er zijn verschillende methodes. Ofwel je kunt je eigen website promoten, een digitaal product aanbieden of een nieuw artikel online promoten.
Daarnaast kun je kiezen voor affiliate marketing, een marketingmethode die bezoekers doorstuurt naar een pagina waar ze producten kunnen kopen. Deze affiliate pins zorgen dat je commissie krijgt als je bezoekers een artikel kopen.
Pinterest biedt je een grote variëteit aan methodes om mensen te benaderen. Of dat nu is voor meer leads, naamsbekendheid of sales, op Pinterest is het mogelijk. Weet je niet goed hoe je een effectieve campagne kunt opzetten om geld te verdienen met Pinterest dan kun je hiervoor een professional inhuren. Je vindt goede deskundigen op het gebied van online marketing op Sortlist.
FAQ over geld verdienen met Pinterest
Tot slot nog de meest gestelde vragen over geld verdienen met Pinterest
Hoe kan je verkopen op Pinterest?
Er zijn verschillende manieren om te verkopen op Pinterest. Kies uit een van de vele soorten pins om je doelen te behalen. Een goede variant is de Shopping Pin die direct linkt naar een product of dienst dat je aanbiedt. Je kunt er ook voor kiezen om een link naar een webshop te plaatsen. Het is slechts een van de verschillende manieren om je producten te verkopen op Pinterest.
Kan je geld verdienen aan Pinterest?
Ja, je kunt geld verdienen aan Pinterest. Je kunt via dit platform artikelen verkopen zoals een digitaal product. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om affiliate links te plaatsen waarmee je dankzij commissie op verkochte producten passief inkomen genereert.
Wat zijn geld verdienen met Pinterest ervaringen?
Als we kijken naar de ervaringen van andere Pinterest gebruikers zien we dat veel mensen er inkomen uit kunnen genereren. Het is wel van belang om er tijd in te investeren en te zorgen voor aantrekkelijke afbeeldingen. Doe je dat niet dan kan dat het aantal volgers negatief beïnvloeden.