Facebook en Instagram: Hoe bereken en begrijp je de engagement ratio?
Marketing

Facebook en Instagram: Hoe bereken en begrijp je de engagement ratio?

5,00/5(1)

Sociale netwerken zijn een essentieel communicatiemiddel geworden voor alle bedrijven die hun publiek willen aanspreken. Wat jouw bevoegdheid ook is, je zult in staat zijn om op een gemakkelijke en kwalitatieve manier een publiek op te bouwen.

Als we ons alleen richten op Facebook en Instagram, twee van de beste sociale platformen van het moment, dan nemen commerciële publicaties voortdurend toe, die onze “muren”, onze “feeds”, onze “nieuwsfeeds” bedekken. Maar hoe kunnen we er zeker van zijn dat deze publicaties effectief zijn? Van de vele criteria die in acht moeten worden genomen, is de engagement ratio ongetwijfeld het eenvoudigst te berekenen. Laten we eens kijken naar deze gegevens die alle Community Managers doen huiveren!

Definieer de engagement ratio

De engagement ratio van een publicatie op het internet vertegenwoordigt het percentage van de internetgebruikers dat interactie heeft met deze publicatie.

Afhankelijk van het gebruikte platform kunnen de interacties verschillende vormen aannemen. Als we bijvoorbeeld Facebook nemen, kan de interactie met een publicatie de vorm aannemen van:

  • Een “like”: de internetgebruiker zal de publicatie leuk vinden door op de zeer bekende “blauwe duim” te klikken.
  • Een gedeelde post: de gebruiker zal de publicatie delen om deze zichtbaar te maken vanop zijn of haar profiel. De contacten zullen er dan van kunnen genieten.
  • Een commentaar: de gebruiker schrijft een bericht onder de publicatie om een mening te geven, een gevoel te uiten, enz…
  • Een bezichtiging: de gebruiker zal een video bekijken die deel uitmaakt van de publicatie.
  • Een klik: de gebruiker klikt op de knop die door de eigenaar van de publicatie is aangemaakt. Deze klik kan doorverwijzen naar een webpagina, een chatbot, etc.
  • Registratie: de gebruiker kan ervoor kiezen om de publicatie op zijn account op te slaan om deze later opnieuw te bekijken.

⚠️ Let erop dat voor de “likes”, Facebook verschillende emojis heeft geïntroduceerd zodat gebruikers betekenis kunnen geven aan hun interactie: de blauwe duim, het rode hart, de “knuffel” smiley, de “lach” smiley, de “verrassing” smiley, de “droefheid” smiley en ten slotte de “woede” smiley. Al deze variaties ondersteunen de toonzetting, die we in de volgende paragrafen zullen analyseren.

Voor Instagram zijn de interacties van dezelfde aard:

  • Een hart: het is alsof je de publicatie leuk vindt.
  • Een opmerking: de gebruiker kan schrijven wat hij wil onder de foto/video van een andere Instagram-gebruiker.
  • Delen: de gebruiker kan de publicatie alleen delen met zijn contacten. In het geval van het delen van een publicatie vanaf een privé-account, zullen alleen gebruikers die zich op het account hebben geabonneerd de publicatie kunnen bekijken.
  • Registratie: de Instagram-gebruiker kan de publicatie in zijn of haar collecties registreren.

Berekening van de engagement ratio: een eenvoudige methode

Je begrijpt het belang van het kennen van de engagement ratio van een publicatie voor een bedrijf: rendement!

Uiteraard brengt het publiceren op sociale netwerken kosten met zich mee:

  • De publicatie kan worden betaald.
  • De publicatie wordt gemaakt door een werknemer van het bedrijf, wat een kostenpost is.

De publicatie moet dus efficiënt zijn, dat is het sleutelwoord. Om de doeltreffendheid ervan te evalueren, moet het engagement percentage worden berekend en daarvoor bestaat er een eenvoudige formule:

Engagement Ratio = (aantal interacties / aantal gebruikers dat aan de publicatie wordt blootgesteld) x 100

Als je het Facebook-platform gebruikt om je bedrijf te promoten, ongeacht de vorm van je berichten, heb je een tool ter beschikking waarmee je dit percentage kunt bekijken op basis van “bereik” (het aantal Facebook-gebruikers dat de post zal hebben gezien).

Helaas lijken deze gerapporteerde percentages volgens sommige waarnemers zeer dicht bij elkaar te liggen. Je ziet immers alleen maar afgeronde percentages, wat uiteraard niet nauwkeurig genoeg is voor de professionals in het Community Management.

Om dit probleem te voorkomen, verzoeken wij je om een handmatige berekening te gebruiken die u zelf uitvoert. Laten we een eenvoudig voorbeeld nemen: stel je een Facebook-publicatie voor die 70 ‘likes’, 37 commentaren en 25 shares zou hebben ontvangen. Rekening houdend met het feit dat deze publicatie een bereik had van 4500 (4500 gebruikers hebben de publicatie gezien), zou de berekening dan:

((70 + 37 + 25)/ 4500) x 100 = 2,93% engagement ratio

Voor een digitale communicatieprofessional is een engagement ratio van een publicatie onder de 5% laag, tussen de 5% en 8% juist en boven de 8% zeer goed.

Rekening houdend met het begrip toon

Voor een bedrijf zou het een vergissing zijn om alleen rekening te houden met de engagement ratio om de kwaliteit van publicaties te beoordelen. Inderdaad, een ander begrip moet worden overwogen: toon.

Als de engagement ratio een kwantitatief gegeven is, dan is de toon een kwalitatief begrip. Het is inderdaad mogelijk dat internetgebruikers positief reageren op een publicatie, in welk geval men kan inschatten dat het doel is bereikt. Maar het is ook mogelijk dat gebruikers negatief reageren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kritiek leveren op het bedrijf in een commentaar, de emoji “woede” gebruiken om hun ongenoegen te uiten, de publicatie delen met een zeer pejoratieve vermelding. Dit zal het bedrijf niet helpen, integendeel, het zal het devalueren en het risico om het merkimago te ondermijnen is groot. Hier kun je dezelfde berekening gebruiken als voorheen, maar alleen rekening houden met de positieve (of negatieve) interacties.

Positieve engagement ratio = (aantal positieve interacties/ aantal gebruikers die aan de publicatie zijn blootgesteld) x 100

Het begrip ’toon’ is essentieel bij het berekenen van je engagement ratio en kan je de mogelijkheid bieden om te wijzen op zwakke punten die kunnen worden gecorrigeerd om zo goed mogelijk aan de verwachtingen van je publiek te voldoen.

Verbeter de betrokkenheid van uw publiek met onze tips

Het doel van een publicatie, of het nu op Facebook of Instagram is, is natuurlijk te zien, maar ook om interacties te genereren, bij voorkeur positieve. Om het engagement van een publicatie te verbeteren, geven onze experts je hun tips.

Let op de concurrenten

Uw concurrenten zijn zeker op sociale netwerken en maken publicaties, updaten hun pagina’s, hun accounts, enz. Het is interessant om te monitoren wat werkt, de elementen die meer interactie genereren, het type media dat wordt gedeeld, maar ook de fouten die worden gemaakt om ze niet te reproduceren.

Gebruik van hashtags

Of het nu op Facebook of Instagram is, je kunt relevante hashtags gebruiken om je berichten beter zichtbaar te maken. Wees echter voorzichtig om ze niet te veel te gebruiken, want de algoritmen kunnen berichten bestraffen die hashtags gebruiken die helemaal niet overeenkomen met de post.

Analyseer het publiek

De huidige sociale netwerken voorzien je van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, socio-professionele klasse, enz. Het is uiteraard zeer belangrijk om te weten wie je rekeningen raadpleegt en om je communicatie aan te passen aan deze gegevens.

Geef voorrang aan video’s in uw publicaties

Volgens sommige studies genereren video’s veel meer interactie dan tekst of zelfs afbeeldingen, plus 1200% volgens SEMRush (1). Onze consumptiegewoonten veranderen, internetgebruikers lezen niet meer en geven de voorkeur aan inhoud die gemakkelijk te consumeren en te verteren is. Video past perfect in deze trend.

Op het juiste moment publiceren

Nogmaals, dankzij de tools die sociale netwerken ter beschikking stellen, is het gemakkelijk om te weten wanneer jouw publiek online is, wanneer ze “surfen” op de netwerken. Het is door deze periodes met precisie te selecteren dat je de interacties en daarmee je engagement mogelijk kunt verhogen.

Interactie met het publiek

Besteed genoeg aandacht aan het reageren op comments: om de gebruikers te bedanken die je leuk vinden, om je relatie met het publiek te verbeteren en als gevolg daarvan zullen gebruikers eerder terugkeren naar je pagina. Ze zullen veel meer geïnteresseerd zijn in je toekomstige publicaties en laten zien dat je achter je account staat is een zeer positief signaal dat gebruikers aanmoedigt om met je te communiceren.

Opzetten van wedstrijden

Een techniek dat veel gebruikt wordt omdat het super efficiënt is, is de organisatie van wedstrijden waarmee internetgebruikers iets mee kunnen winnen: een product, een kortingscoupon, een gepersonaliseerde uitnodiging, enz. De strategie is eenvoudig: maak aan internetgebruikers duidelijk dat ze moeten klikken, delen, commentaar geven, uw publicaties/accounts volgen om in aanmerking te komen om te winnen. Als het “aas” aantrekkelijk is, zie je je engagement stijgen, met als doel om te profiteren van het succes voor toekomstige publicaties.

Gebruik maken van de diensten van een Social Media bureau

Nu is het aan jou! Natuurlijk, je zult het begrepen hebben, het creëren van interactie tussen internetgebruikers en dus het verhogen van je betrokkenheid is als een kunst die niet iedereen beheerst.

De wereld van de sociale netwerken is inderdaad groot en wordt steeds complexer. Het is geen eenvoudige missie om je te onderscheiden van de concurrentie. Dit is een van de redenen waarom het beroep van Community Manager de afgelopen jaren steeds democratischer is geworden.

Als je geen Community Manager binnen je bedrijfsstructuur hebt, nodigen wij je uit om contact op te nemen met een Social Media bureau. Dit bureau, gespecialiseerd in de interactie met het publiek op sociale netwerken, weet hoe je een communicatiestrategie op Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat en alle andere aan jouw activiteit aangepaste platforms kunt organiseren en implementeren.

Tot slot

Als dit niet al je prioriteit was, moet je weten dat communicatie op sociale netwerken tegenwoordig onvermijdelijk is. Maar zoals je zult hebben begrepen, moet het niet willekeurig worden gedaan met het risico dat je engagement ratio in de buurt van 0 komt.

Deze communicatiestrategie heeft een kostprijs, maar geloof ons, je bent veel rendabeler als ze wordt aangepast en georganiseerd. Dus neem nu contact op met onze experts en laten we samen je engagement laten exploderen!

Je wilt meer Marketing op Instagram, maar je weet niet hoe je eraan moet beginnen?  Sortlist heeft de oplossing voor jou!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email