Optimalisere van je website doe je zo
Web Development

Website optimalisatie: Binnen zes simpele stappen gedaan

3,00/5(2)

De meeste bedrijven hebben een website waar klanten terecht kunnen voor informatie of om producten te bezichtigen. Uiteraard is het voor bedrijven van belang om een goed draaiende website te hebben. Niemand wil een website hebben, die niet, niet volledig of zeer slecht presteert. In deze blog zal daarom aandacht besteed worden aan de betekenis van website optimalisatie en hoe je je website kan laten optimaliseren.

website optimalisatie tools

Het optimaliseren van je website

Het eerste wat je je kan afvragen is wat eigenlijk wordt bedoeld met het optimaliseren van een website oftewel website optimalisatie. Het antwoord is simpel, het gaat eigenlijk om een proces waarbij tools, geavanceerde strategieën en experimenten worden gebruikt om de prestaties van je website te verbeteren, dus optimaal maken. Hierdoor kun je meer verkeer genereren naar je website, meer conversies genereren en daarmede ook meer inkomsten.

Moest je niet volledig zeker zijn hoe je dit kunt doen, dan kan je ook je website laten maken.

Een van de zaken waar veel aandacht wordt besteed bij het optimaliseren van websites is zoekmachine-optimalisatie (SEO). De techniek is er niet alleen op gericht om verschillende pagina’s van je website hoog te laten scoren in de SERPs voor specifieke zoekwoorden, maar stelt prospects in staat je merk op de makkelijkst mogelijke manier te vinden.

Het andere kritieke aspect hier is optimalisatie op de pagina. Deze techniek zorgt ervoor, dat prospects die op je website terechtkomen de beste gebruikerservaring hebben en hen ertoe aanzetten de gewenste actie te ondernemen en om te zetten in een lead.

Door je website te optimaliseren, kan je dus niet alleen op de meest effectieve en efficiënte manier inspelen op gaten in de markt (zonder te betalen voor advertenties), maar ook deuren openen naar meer conversies en inkomsten. De beste oplossing is dus het optimaliseren van je website voor meer voordeel.

Ondanks SEO een essentieel onderdeel is van het optimaliseren van je website, is het niet het ultieme doel van optimalisatie.

Door je website voor echte mensen te optimaliseren, win je het vertrouwen van je bezoekers, bouw je een relatie op en kan je producten verkopen zonder dat je een verkoopgesprek hoeft aan te gaan.

SEO vertegenwoordigd op letters

Pixabay

Waarom website optimaliseren?

In het afgelopen decennium is internet een plek geworden waar consumenten hun aankoopbeslissingen nemen en producten kopen. Wereldwijd groeide de eCommerce-omzet in 2019 tot meer dan $ 3,46 biljoen. Dit is goed voor 16,4% van de totale retailomzet wereldwijd.

Het internet is ook de go-to-bestemming geworden om informatie te vinden over lokale bedrijven. Het internet is ook de go-to-bestemming geworden om informatie te vinden over lokale bedrijven. 

Ongeveer de helft van alle Google-zoekopdrachten hebben lokale bedoelingen en ongeveer drie kwart van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteren in offline aankopen. Dit geldt ook voor softwarebedrijven, B2B-ondernemingen en meer .

Het internet neemt in alle sectoren de rol van “asking a friend” over. Dus door je bedrijf correct te positioneren, kan je consequent mensen, die nog nooit van je bedrijf hadden gehoord, veranderen in klanten.

Als je het nalaat om het website optimaliseren, dan maakt het niet uit hoeveel mensen zoeken naar termen, die relevant zijn voor je bedrijf. Je site zal niet terug te zien zijn in de  zoekresultaten welke tevoorschijn komen. Je website en daarmede je bedrijf zullen door niemand worden opgemerkt.

Maar als je optimaliseert voor zoeken, dan zet je jezelf op de kaart. Consumenten zoeken naar relevante termen en je website en bedrijf zullen altijd worden weergegeven.

SEO en gericht verkeer

Bij het correct toepassen van Search Engine Optimization (SEO), genereer je gericht verkeer van geïnteresseerde kopers. Je kunt daarbij gaan voor maximale efficiëntie.

Maar het is niet genoeg om alleen te optimaliseren voor zoeken. Als je alleen maar meer verkeer krijgt en de inhoud van je site potentiële klanten niet aanspreekt, dan zal niemand converteren. Bezoekers zullen van je website stuiteren zonder een enkele aankoop te doen.

Om gebruik te maken van het verkeer, moet je ook de gebruikerservaring en efficiëntie van je conversietrechters optimaliseren. Daarvoor kan je het beste deze SEO stappen doorlopen

CRO en het aantal leads

Door Conversion Rate Optimization (CRO) te beheersen en correct toe te passen, maximaliseer je het aantal leads. Dat geldt ook voor het aantal verkopen dat je genereert uit betaald en organisch verkeer.

Een ander voordeel is dat website-optimalisatie kan bijdragen aan een beter milieu. Dus wanneer je optimaliseert, kan je ook helpen de ecologische voetafdruk van je website te verminderen.

Website optimalisatie en de verschillende termen

Hoe kan je je website optimaliseren?

Het voornaamste doel waarom men aan website optimalisatie doet, is het zo aantrekkelijk mogelijk maken van je website voor zoekmachines en echte mensen. Het gaat dus om het optimaal maken van je website. Maar hoe doe je dat?

De eerste stap om iets beters te maken, is het identificeren van problemen. Je moet weten wat er mis is met je huidige site voordat je deze kunt verbeteren. Dat is de basis van elk goed optimalisatieproces.

Het is niet voldoende om alleen met je team te brainstormen over mogelijke problemen. Je kunt niet alle gebieden dekken. In plaats daarvan kun je beschikbare software tools gebruiken. Hiermee kun je zoeken naar mogelijke problemen met SEO, paginasnelheid, mobiele bruikbaarheid en meer.

Ten slotte kun je gebruik maken van niet gelieerde testgebruikers om de bruikbaarheid van je site in kaart te brengen. De resultaten geven je een stappenplan waar je optimalisatie-inspanningen met verschillende teams kunt coördineren.

Schrijvers van inhoud kunnen de inhoud verbeteren. Websitebeheerders kunnen de sitestructuur en andere SEO-problemen op de pagina verbeteren, en ontwerpers kunnen zowel de gebruikerservaring als het uiterlijk van je site verbeteren.

Het process van SEO

Zes manieren om je website te optimaliseren

Er zijn veel verschillende benaderingen en strategieën, die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren. Slechts een enkele zoekopdracht naar “verbeter je website” levert meer dan drie miljard zoekresultaten op.

De veelheid aan informatie kan het een uitdaging maken om inderdaad over te gaan tot het optimaal maken van je website. Hieronder krijg je een toelichting van zes verschillende manieren hoe je aan website optimalisatie kan doen.

1. Het optimaal maken van de mobiele ervaring

Het is niet langer voldoende om een ​​website te hebben, die er geweldig uitziet en goed werkt op laptops en desktop computers. Om succesvol te zijn op de online markt, dien je je vooral te concentreren op de mobiele ervaring van je website(s). 

Het merendeel van al het zoekverkeer (52,2%) in 2018 was mobiel. De meeste Google-zoekopdrachten vinden tegenwoordig plaats op smartphones. In het derde kwartaal van 2019 werd 64% van de Google-zoekopdrachten via een mobiel uitgevoerd.

Dit is vooral de reden waarom google zich thans ook bezig houdt met mobile-first indexing. Dit houdt in, dat ze voornamelijk je mobiele pagina’s indexeren en rangschikken. Eventuele problemen kunnen je op de eerste plaats potentiële mobiele conversies kosten. Daarnaast ontnemen problemen je ook de mogelijkheid om hoog te scoren voor relevante zoektermen.

Het eerste wat je dus wilt doen, is een eenvoudige mobiele bruikbaarheidstest uitvoeren. Denk maar aan de mobielvriendelijkheids-test van Google. Om het optimaal maken van je mobiele site te realiseren, dien je allereerst alle problemen te corrigeren, die de test als resultaat weergeeft.

Je dient na te gaan of je webpagina’s geschikte zijn voor de verschillende type mobiele toestellen. Hierdoor kan je er zeker van zijn, dat je website geschikt is voor elke schermgrootte. Gebruik hiervoor de Chrome Developer Tools. Deze tool maakt het mogelijk om je website te weergeven in scherm vensters van verschillende grootte.

Neem opnieuw de nodige stappen te om mogelijke problemen op te lossen. Je wilt overigens realiseren, dat mobiele gebruikers zonder problemen op je website kunnen.

Ten slotte verkeert jouw mobiele site verkeert in een beste toestand als de teksten goed leesbaar zijn, alle informatie zichtbaar is, afbeelding ondanks een kleinere scherm goed te zien zijn en als de site snel en op de juiste wijze laadt.

2. Verbeteren van je paginasnelheid

Mensen houden er niet van om stil te zitten wachten terwijl een site wordt geladen. Een laadtijd van vijf seconden of meer leidt tot een bouncepercentage van ongeveer 40%. Hoe langer het duurt voordat een website geladen is, hoe hoger dit percentage. 

Met bouncepercentage wordt bedoeld, het aantal website bezoekers, die van je site gaan omdat ze niet langer willen wachten tot de website helemaal geladen is. Het hebben van een website die snel laadt, is het eerste onderdeel van een goede gebruikerservaring.

Paginasnelheid wordt ook beoordeeld door Google om hoger gerankt te kunnen worden.  Het kan dus ook rechtstreeks van invloed zijn op je SEO. Als je wilt weten hoe snel je site is of als je eventuele knelpunten en problemen in kaart wil brengen, dan kun je een gratis online tool gebruiken. Enkele bekende tools zijn Pingdom Website Speed ​​Test of Pagespeed Insights van Google.

3. Aandacht voor SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie

Optimaliseren voor zoekmachines is een van de krachtigste marketingtools op het internet. Ongeveer driekwart van alle marketeers ziet SEO als effectiever dan PPC.

Het is niet alleen een manier om verkeer te krijgen. Mensen geven de voorkeur aan en vertrouwen meer op organische zoekresultaten dan op advertenties. Je wordt mede ondertekend door Google voor het hebben van hoogwaardige inhoud, die relevant is voor wat de gebruiker zoekt.

SEO zorgt ervoor, dat een website een betere plek krijgt op de rankinglijst.  

Aanmelden voor Google Search Console en het registreren van je site is hier een geweldige eerste stap. Het belicht fundamentele problemen. Je krijgt namelijk een overzicht van je geïndexeerde pagina’s. Deze speciale console houdt je pagina’s ook bij op welke zoekwoorden ze ranken.

Zodra je de basis onder de knie hebt, is het tijd om over te gaan naar meer technische tools van derden en geavanceerde tactieken en strategieën.

4. Website tekst op maat ter stimulatie van conversies

De woorden, die je op je website gebruikt, zijn belangrijker dan je denkt. Ontwerp, afbeeldingen, bruikbaarheid en paginasnelheid zijn allemaal cruciale factoren, maar woorden bepalen je boodschap. En hoewel woorden het gemakkelijkst te veranderen zijn, kunnen ze ook het krachtigst zijn.

Casestudy’s tonen voortdurend de kracht van webcopy aan. In één geval betekende het toevoegen van een enkel woord een verhoogde conversiepercentage. Haast je dus niet door je inhoud. Je wilt dat de kopie op elke pagina een logische routekaart biedt naar de conversieactie die je wilt dat ze ondernemen.

Om dit te doen, moet je niet alleen de basistechnieken voor het schrijven van websites begrijpen, maar ook je klantenbestand.

Als je de problemen, verlangens en twijfels van je bezoekers niet begrijpt, dan kan je geen reis in woorden creëren, die hen naar de gewenste bestemming leidt. Analyseer daarom diepgaande gebruikersgegevens, praat met bestaande klanten over hun twijfels en wat hen ertoe heeft aangezet tot aankoop.

Zodra je een gebied met een zwakke kopie op je website hebt geïdentificeerd, kan je verschillende kopievarianten bedenken en testen op basis van wat je weet over je klanten.

5. A/B & multivariate testen toepassen

Als je eenmaal een probleem met je site hebt geïdentificeerd, of het nu kopieer gerelateerd is of niet, is A/B-testen de beste manier om je mogelijke oplossingen in de echte wereld te testen.

Stel dat de conversieratio voor een bestemmingspagina vrij laag is en je team denkt, dat de kopie het probleem kan zijn. Je kunt nieuwe, sterkere koppen en functies formuleren en deze snel in een onderlinge confrontatie testen.

Als de nieuwe versie een statistisch significante toename in conversies krijgt, weet je dat je theorie klopte en dat je het probleem hebt opgelost.

Maar zelfs als je nieuwe versie niet het gewenste resultaat oplevert, betekent dat niet dat je niet het juiste probleem hebt gevonden. Misschien heb je gewoon niet de juiste oplossing gevonden. Daarom kan multivariate testen, meerdere potentiële oplossingen tegelijkertijd, een goed idee zijn.

Door het origineel tegen meerdere variaties tegelijk te plaatsen, is de kans groter dat je een significante verbetering vindt en dus de beste oplossing.

6. Het optimaliseren van de gebruikerservaring

Ondernemers van onder andere e-commerce en kleine bedrijven schenken vaak genoeg geen aandacht aan de gebruikerservaring van hun website. Ze zijn vaak geobsedeerd door SEO en CRO, maar proberen niet te verbeteren hoe gebruiksvriendelijk hun site is. Een betere en soepelere ervaring kan echter het verschil maken. Dat wordt ook bedoeld met het woord optimaliseren

Denk er eens over na: door een meer intuïtieve, betere ervaring voor alle gebruikers te creëren, behoudt je een hoger percentage van bezoekers. Zie daar het belang van het website optimalisatie. Laat een trage website dus tot de verleden tijd behoren.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email