Een website ontwerpen: wat kost dat eigenlijk?
Laatst geüpdate op 9 februari 2022 om 04:46 pm
Het maken van een website kan zo ingewikkeld en duur zijn als je zelf wil. Er zijn veel siteste vinden waar je heel eenvoudig een website kunt maken en waar je echt geen webdesigner voor hoeft te zijn. Zelfs als de termen CSS, HTML, Drupal, WordPress, domeinnaam en provider je niets zeggen kun je een professionele website hebben.
Maar hoe maak je nou precies een website ontwerp en wat kost dat? We bespreken in dit artikel belangrijke punten voor het maken of laten maken van je eigen website. Er is geen beste optie, kies vooral wat bij jou past.
Hoe maak je een website ontwerp
Om een website te maken hoef je helemaal niet te kunnen programmeren. Als HTML, CSS, JavaScript en PHP je als Chinees in de oren klinkt, dan is het nog steeds mogelijk om zelf een websiteontwerp te maken. Dit kan via een websitemaker. Dit zijn providers die je templates aanbieden en zorgen voor de ingewikkelde zaken. Hoe je het websiteontwerp wil maken hangt af van het doel van je website, bijvoorbeeld:
- Betere vindbaarheid voor klanten in je omgeving.
- Bestaande klanten of bezoekers ertoe zetten om vaker contact op te nemen.
- Nieuwe diensten of producten aanbieden.
- Een andere doelgroep bereiken met je webdesign.
- De bezoekers van je website informeren.
- Het hebben van een professioneel visitekaartje.
- Nieuwe werknemers aantrekken.
Het is dus belangrijk dat je, voordat je een websiteontwerp gaat maken of gaat laten maken, het doel van je website bepaald. Zo weet je waar je naartoe wilt en kun je eventuele extern ingehuurde bedrijven vertellen wat je wil.
Websitemaker
Alles wat je in dit geval nodig hebt is een eigen computer. Je kunt het jezelf zo makkelijk en zo moeilijk maken als je zelf wil. Een websitemaker biedt je handige tools aan om je complete website te ontwerpen. Je kunt zelf tekst en afbeeldingen invoegen in een template en gaan voor een eenvoudig ontwerp, of je kunt de vormgeving zelf doen op een eigen domein.
Een websitemaker is vooral in het leven geroepen voor kleinere websites, waarbij ze heel gebruiksvriendelijk zijn en makkelijk om aan te passen. Denk hierbij aan websites voor privégebruik of freelancers, fotografen en kleine bedrijven.
Afhankelijk van de websitemaker werken ze online met een server van de provider, of moet je een softwarepakket downloaden en installeren. Beiden hebben hun voor- en nadelen, zo kun je bij de eerste groep websitemakers alleen aan je website werken als je online bent, maar je hoeft daarentegen niets op je computer te installeren en je kunt overal en vanaf elk apparaat aan je website werken.
Een websitemaker zorgt ervoor dat jij je niet hoeft bezig te houden met beveiliging, het implementeren van functies, updates, hosting en andere zaken die horen bij een website online hebben.
Content management systeem
Een andere optie is een content management systeem (CMS). Dit werkt net een beetje anders dan een websitemaker en is iets ingewikkelder. Het is een online applicatie waarmee je een website ontworpen kan worden zonder dat er uitgebreide kennis van programmeren nodig is. Bekende CMS zijn onder andere WordPress, Joomla! en Drupal.
WordPress bijvoorbeeld is makkelijk in gebruik. Het is flexibel, doordat er veel uitbreidingen zijn voor onder andere de vormgeving. Je kunt je eigen template kiezen voor je WordPress website en aan het ontwerp sleutelen zonder dat je lastige CSS of HTML codes hoeft te gebruiken.
Professionele website bouwer
Online marketing bureaus hebben vaak één of meerdere professionele websitebouwers in dienst. De website bouwer zal voor de website opbouwen, het online marketing bedrijf zal ervoor zorgen dat de website ook echt iets zal opleveren. Deze optie is wel wat duurder dan de andere mogelijkheden die we hebben opgenoemd, maar je betaalt voor de ervaring en het team dat met je website ontwerp aan de slag gaat.
Een bedrijf of persoon met ervaring zal veel sneller en waarschijnlijk ook nauwkeuriger een website ontwerp kunnen maken dan dat je zelf kan. Natuurlijk zul je hiervoor moeten betalen, maar vaak wegen de voordelen op tegen de kosten.
Het gaat hierbij vaak om het optimaliseren van de website en kwaliteit. Het ontwerp van je website heeft invloed op je online marketing en product. Hoe beter het ontwerp, hoe meer je uit je bezoekers kunt halen. Enkele algemene feiten over het laten maken van een website ontwerp:
- Over het algemeen geldt dat hoe meer je voor een website betaald, hoe beter het ontwerp en hoe beter hij werkt.
- Kies een webdesigner waarvan het ontwerp van de website aansluit bij jouw ideeën.
- Wees actief met je website, dan zal de investering zich beter terugbetalen.
Wat zijn de kosten van een website ontwerpen?
De kosten hangen heel erg af van de manier waarmee je de website wilt ontwerpen.
Als je bijvoorbeeld gebruik wilt maken van een websitemaker, kun je er vanuit gaan dat moet betalen per functie. Meestal zijn er gratis basispakketten, die je uit kan breiden naar je eigen behoeften, zoals een eigen e mailadres, een eigen domeinnaam, hosting, een template en ondersteuning. Afhankelijk van welke functies je gebruikt zal de prijs ook verschillen. Vaak ligt de prijs van een betaald basispakket rond de €8.
Dan hebben we nog de content management systemen. We spraken al eerder over Joomla en WordPress. Bij WordPress zijn er twee verschillende opties. WordPress.org is een open source CMS dat je gratis kunt gebruiken als je je eigen hosting voorziet. Bij WordPress.com kun je in eerste instantie gratis een website aanmaken op het subdomein van WordPress.
Daarna zijn de kosten afhankelijk van de functies en onderdelen die je wil gebruiken. Zo zijn er bedrijven die domeinnamen verkopen voor € 5-15 per jaar. Via WordPress kun gebruikmaken van professionele hosting voor €5 per maand.
Je kunt ook een website laten ontwerpen door een webdesign bureau dan kun je tussen de € 1.800 en € 5.000 investeren en soms nog meer, tot wel € 30.000. Dit kan het waard zijn als het hebben van een goede website je omzet verhoogt.
Natuurlijk verschillende de prijzen per aanbieder en wat er aangeboden wordt. Zoals je merkt kun je dus voor heel weinig geld al een website aanmaken, maar je zult hierbij veel zelf moeten doen, of de website alleen moeten gebruiken als visitekaartje.
Als je meer van een website wil, kom je al snel uit bij online marketing bedrijven, die je kunnen helpen vouw visie te vertalen naar je website online. Een bureau dat een kritische kijk heeft op jou en je visie kan een webdesign ontwerpen dat bij je past. Je mag verwachten dat het verkeer op je website zal toenemen bij het gebruik van zo’n bureau.
Belangrijke tips voor een website
We hebben hier nog een aantal belangrijke laatste tips voor je verzameld over het optimaliseren van je website. Mensen willen graag een overzichtelijke en duidelijke website zien, waarbij ze meteen weten wat er van hun verwacht wordt. Gebruik de volgende tips voor het ontwikkelen van je website ontwerp.
Gebruik een call-to-action
Met een call-to-action vraag je de persoon die de website bezoekt om een bepaalde actie uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn het inschrijven voor een nieuwsbrief, het bezoeken van de portfolio of contactpagina of het aanvragen van een offerte voor producten. Voor een goede call-to-action kun je de volgende punten in overweging nemen:
- Welke actie wil je dat de websitebezoeker gaat uitvoeren?
- Zorg voor teksten die bezoekers uitnodigen tot actie.
- Laat de call-to-actions opvallen.
- Blijf de call-to-actions verbeteren.
Voorbeelden van call-to-actions zijn bijvoorbeeld:
- Plaats in winkelmandje
- Bekijk (product)
- Bestel nu!
- Neem contact op
- Vraag nu een offerte aan!
- Vul het contact formulier in voor meer informatie.
Plaats interne links
De meeste websites bevatten interne links. Een interne link wijst naar een andere pagina die op je website bestaat. Door het toevoegen van interne links verbeter je de gebruiksvriendelijkheid en de structuur van je website. Door interne links te gebruiken krijgt je pagina of artikel een hogere score op Google en is je website beter te vinden door potentiële klanten.
Zorg voor een overzichtelijk website ontwerp
Een bezoeker van je website heeft vaak maar enkele seconden nodig om te beslissen of hij op je website wil blijven. Je moet er dus in die paar seconden voor zorgen dat je mogelijke klanten overtuigt. Dit kan door een bepaalde huisstijl toe te passen op de website, met duidelijke lettertypes, passende afbeeldingen en een hoge functionaliteit.
Je website moet mooi zijn, maar in de praktijk hebben klanten veel meer aan een functionele website die goed werkt en een duidelijke navigatie heeft. Soms geldt de uitspraak voor webdesign: “Less is more”.
Promoot je website
Sociale media kun je niet alleen gebruiken om trends te volgen, maar ook om je website te promoten. Websites zoals LinkedIn zijn gemaakt voor bedrijven om hun producten kenbaar te maken aan iedereen die daarin is geïnteresseerd.
Ook Instagram zou je kunnen gebruiken voor de promotie van je website, door bijvoorbeeld regelmatig foto’s of korte filmpjes te plaatsen over wat je aanbiedt op je website.
Daarnaast zou je natuurlijk gebruik kunnen maken van een reclamebureau, als je op een professionele manier begeleid wil worden in het promoten van je website.
Gebruik afbeeldingen
Te lange stukken tekst kunnen bezoekers vervelen en ervoor zorgen dat ze je website verlaten. Door je tekst aan te rijken met zorgvuldig uitgekozen afbeeldingen kun je de interesse van je bezoekers langer vasthouden. Misschien wel lang genoeg zodat ze de actie uitvoeren die je als doel had.
Zorg er wel voor dat je de afbeeldingen zo klein mogelijk houdt, vooral in termen van bestandsgrootte. Door grote bestanden op je website te plaatsen, verleng je de laadtijd van de website. Dit kan potentiële klanten wegjagen. Door afbeeldingen te comprimeren voorkom je het vertragen van de laadtijd.
Maak gebruik van witruimte
Witruimte verwijst naar de ruimte tussen tekstregels en andere contentblokken heen. Witruimte betekent niet dat het ook echt wit is, het wijst vooral op een lege ruimte op je website. Hiermee verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van je website en kun je bepaalde tekst of informatie op laten vallen, zoals bijvoorbeeld je logo of je call-to-action.
Om witruimte toe te passen kun je bijvoorbeeld de letter-spacing of alinea-afstand van de tekst vergroten. Ook kun je zorgen voor extra ruimte om afbeeldingen en bredere marges toepassen. Je moet het dus niet zien als verspilde ruimte, maar vooral als een luxueuze en zelfs professionele uitstraling van je ontwerp.
Wat wil je niet voor je website ontwerp?
Er zijn een aantal dingen die je wil voorkomen in je webdesign. Je hebt niet altijd alles in de hand, maar de volgende punten moet je proberen te voorkomen:
- Een trage website waarbij het laden lang duurt. Dit zal bezoekers wegjagen.
- Het vastlopen van een plug-in of extensie.
- Geen aangepaste mobiele webversie voorzien, waardoor gebruik via de mobiele telefoon frustrerend is.
- Het ontwerp van de website lijkt op dat van een andere website.
- Het gebruik van verschillende lettertypes.
- Een website die na het online brengen nooit meer is bijgewerkt.
Welke manier je ook besluit te gebruiken, er is niet één antwoord. Het is afhankelijk van het doel van je website en het publiek dat je wil bereiken. Je kunt een website ontwerp maken met of zonder eigen domeinnaam, je kunt zelf aan de slag met CSS en HTML en werken vanaf een eigen server. Maar je kunt ook een extern bedrijf inhuren die het ontwerp van je website en de hosting voor zijn rekening zal nemen.
WordPress is een applicatie die door veel mensen wordt gebruikt voor het maken van een websiteontwerp. Het ontwerpen van een website kan dus heel goedkoop en simpel, of duurder en op maat gemaakt. De belangrijkste boodschap is: kies de methode die bij jou en je website past.