10 voorbeelden van 404-pagina’s die je echt gezien moet hebben
Web & Software Development

10 voorbeelden van 404-pagina’s die je echt gezien moet hebben

5,00/5(1)

Als je veel online bent, ben je waarschijnlijk minstens één 404-pagina tegengekomen. Misschien ben je zelfs een paar aangepaste foutpagina’s tegengekomen. Heb je je ooit afgevraagd waarom een bedrijf kostbare tijd zou investeren in het ontwerpen van een creatief bericht voor zijn bezoekers?

Een standaard 404-foutpagina zegt weinig en geeft bezoekers vaak een verloren gevoel. Erger nog, het kan gebruikers actief wegjagen.

Met een aangepaste pagina wint uw bedrijf misschien geen designprijzen, maar het laat zien dat je om je bezoekers en hun ervaring op je website geeft. Het is ook een innovatieve manier om hen de persoonlijkheid van jouw merk te laten zien.

Is het de moeite waard om te investeren in een goed uitziende 404-pagina? Absoluut, ja.

Wat is een 404-fout?

In wezen treedt een 404-fout op wanneer de gevraagde pagina of URL niet beschikbaar is of, in sommige gevallen, niet bestaat. Hoewel het bericht op de standaard landingspagina bezoekers informeert over het probleem, geven ze zelden aanvullende informatie of moedigen ze gebruikers aan om te blijven.

404-fouten kunnen verschillende belangrijke problemen veroorzaken, en ze kunnen op elke website voorkomen, ook op goed onderhouden websites.

Google stuurt bijvoorbeeld regelmatig bots om webpagina’s te crawlen en te catalogiseren. Als de zoekmachine deze problemen tegenkomt, bepaalt het dat jouw site een slechte gebruikerservaring biedt. Dat heeft ook gevolgen voor jouw SEO, websiteverkeer en zoekresultaten.

In een perfecte wereld zouden websitebezoekers nooit een 404-foutpagina tegenkomen. Je kunt echter een aangepaste webpagina maken waar gebruikers van kunnen genieten en die ze nuttig vinden. Als je slimme afbeeldingen, relevante links en geestige teksten gebruikt, kun je gebruikers doen vergeten dat er iets mis is gegaan en ze weer laten surfen.

Veel bureaus voor webontwikkeling kunnen je helpen 404-foutpagina’s te vermijden of een uniek ontwerp te maken. In een perfecte wereld zouden websitebezoekers nooit een 404-foutpagina tegenkomen. Je kunt echter een aangepaste webpagina maken waar gebruikers van kunnen genieten en die ze nuttig vinden. Als je slimmeafbeeldingen, relevante links en geestige teksten gebruikt, kun je gebruikers doen vergeten dat er iets mis is gegaan en ze weer laten surfen.

Veel bureaus voor webontwikkeling kunnen je helpen 404-foutpagina’s te vermijden of een uniek ontwerp te maken.

Hoe komen bezoekers in aanraking met 404-fouten?

Helaas zijn er verschillende redenen waarom een gebruiker een 404-fout kan tegenkomen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • De pagina bestaat niet meer.
  • De gebruiker heeft de URL verkeerd getypt.
  • Er is een gebroken link op de site.
  • De pagina is verplaatst en niet doorgestuurd.
  • De server ligt misschien plat.

Kortom, wanneer gebruikers een URL proberen te bezoeken die niet kan worden gevonden, worden ze naar de 404-pagina van jouw website gestuurd. Dat kan een frustrerende ervaring zijn en het kan je waardevolle conversies kosten. Gelukkig kan je een negatieve indruk omzetten in een positieve met een goed ontworpen originele 404-pagina en een creatievefoutmelding.

10 voorbeelden van briljant creatieve 404-pagina’s

Het maken van een gebruiksvriendelijke, visueel aantrekkelijke 404-pagina laat bezoekers zien dat je geeft om hun ervaring en geïnteresseerd bent om ze op je site te houden.

Indien goed uitgevoerd, zal een briljante 404-pagina gebruikers aanmoedigen om je de fout te vergeven of hen helpen realiseren dat ze de verkeerde URL hebben ingetypt.

Een goed ontworpen 404-pagina kan bezoekers doen glimlachen en, nog belangrijker, hen helpen te vinden wat ze zoeken. Van de miljoenen op het web vonden we de beste 404-pagina’s die de creativiteit en persoonlijkheid van verschillende merken laten zien.

Hier zijn tien voorbeelden van innovatieve 404-pagina’s die uitzonderlijk goed zijn gedaan.

Screaming Frog

Het ironische is dat Screaming Frog een dienst is die site-eigenaren helpt gebroken links te vinden en te repareren. Ze erkennen dat ze een 404-pagina hebben door zichzelf een beetje belachelijk te maken en bieden vervolgens snelle toegang tot hun contactpagina, diensten en blog.

De 404-pagina van Screaming Frog is geanimeerd, en ziet eruit als een kleine vijver van bovenaf gezien. De vissen drijven, het lelieblad draait en de vliegen bewegen over de pagina. Maar de titulaire kikker ontbreekt. Het is misschien een kleine verandering, maar het laat een belangrijke indruk achter.

ConvertKit

De meeste mensen houden van honden, en ConvertKit maakt schaamteloos gebruik van onze band met deze harige metgezellen.

De pagina toont een schattige foto van de hond van een teamlid. Als je je kunt losrukken van de schattigheid, vind je een link naar de homepage en toegang tot hun online chat. De eenvoud van de pagina is een van de kenmerken die hem zo aantrekkelijk maken.

Apartment Therapy

Apartment Therapy is een home decor website, en washi tape is een populaire lijm die gebruikt wordt bij het decoreren en scrapbooken. De 404-pagina van het merk combineert deze twee elementen op ingenieuze wijze door te grappen dat zelfs washi een gebroken link niet kan repareren.

De pagina toont verschillende populaire berichten net onder de vouw om bezoekers betrokken te houden. Hij bevat ook een zoekfunctie en een navigatiebalk, zodat gebruikers de website verder kunnen verkennen.

Moz

Moz houdt het relatief eenvoudig met een cameo van de mascotte van het merk, Roger Mozbat. Niet alleen doet dit de meeste mensen glimlachen, maar het is ook on brand en past perfect bij de persoonlijkheid van het bedrijf. Er is ook een zichtbare zoekbalk zodat mensen kunnen vinden wat ze nodig hebben.

CoSchedule

CoSchedule is een marketing planning tool. Ze houden het eenvoudig door een schattige GIF van een hond weer te geven en tegelijkertijd links naar hun blog en homepage op te nemen. Het merk doet fantastisch werk door te laten zien dat je niet veel geld hoeft uit te geven om een boeiende en grappige 404-pagina te maken.

Eenvoudig en fijn, maar doet het werk!

Disney

Disney’s 404-pagina slaat het uit het park door een van de meest populaire personages bekend voor vernietiging, Michael “Mike” Wazowski, in de schijnwerpers te zetten.

This characters is perfect for the 404 page. Interestingly, Disney’s error page that changes depending on the geographical location of the visitor.

Lego

The Lego404 page is just what you’d expect; a sunny desert with a little Lego man that looks quite upset at the situation. Not only does it fit the brand perfectly, but it also encourages people to visit the shop. It’s a compelling call-to-action that works and doesn’t feel out of place on the fun, toy-inspired error page.

Lego 404

Sprout Social

Sprout Social is een social media marketing tool, en ze willen hun klanten echt on-page houden. Eerst maakt het bedrijf een grap over hun bezoekers die verdwaald zijn in cyberspace. Hoewel grappig, wat echt opvalt is hoe het bedrijf de pagina gebruikt om van een probleem een lead te maken.

De 404-pagina van het merk is een ander uitstekend voorbeeld van hoe je van een fout een gesprek kunt maken, met een CTA-knop die een gratis demo aanbiedt. Als dat niet is wat je zoekt, kun je wegnavigeren via het menu bovenaan het scherm.

In een briljante zet maakte Sprout Social van hun 404-pagina een landingspagina.

Help Scout

Help Scout levert tools voor helpdesksoftware, klantenondersteuning via e-mail en online kennisbanken aan bedrijven.

Net als zovele andere maken ze weer optimaal gebruik van de band tussen mensen en hun harige metgezellen. Deze keer kun je meeleven met de arme, verwarde hondenuitlaatster als ze grip probeert te krijgen op de vluchtende honden.

BluePath

BluePath is een data- en strategisch analysebedrijf dat met een opmerkelijk idee kwam om hun vaardigheden te tonen op de 404-pagina. Ze slagen er ook in om gebruikers een beetje belachelijk te maken zonder beledigend te zijn.

Op de linkerhelft van het scherm staat een kaart met verschillende datapunten in Atlanta. Dan ben jij er; een kleine stip die ver van de kaart staat. Waarom? Volgens BluePath is dat omdat je een misdaad hebt begaan door hen niet in te huren voor hun superieure data-analysevaardigheden.

De voordelen van een aangepaste 404-pagina

Als u een grote site hebt met een grote verscheidenheid aan pagina’s, zullen er waarschijnlijk ook verschillende dode links zijn. Het is een veel voorkomend neveneffect dat optreedt als sites groeien en pagina-URL’s veranderen. Met een op maat gemaakte 404-pagina kunt u bezoekers helpen hun weg te vinden naar de gewenste informatie.

Het maken van een unieke 404-pagina vergt inspanning en een beetje technische kennis. Tenzij je een ervaren ontwerper tot je beschikking hebt, moet je leren hoe je je .htaccess-bestand bewerkt en een paar commando’s op je server uitvoert. Als je werkt met een CMS zoals WordPress, kunnen sommige plugins het proces vereenvoudigen.

Toch vraag je je misschien af waarom je de tijd moet nemen om een aangepaste 404-pagina te ontwerpen. Het is een eenvoudig maar zeer effectief hulpmiddel in het arsenaal van je website als je weet hoe je het moet gebruiken, en er een hebben heeft verschillende opmerkelijke voordelen.

Help zoekmachines meer pagina’s op uw website te indexeren

Zoekmachines zoals Google sturen vaak crawlers om nieuwe pagina’s te indexeren. Normaal gesproken schaadt een 404-pagina uw SEO. U kunt echter een 404-pagina ontwerpen die uw zoekmachineoptimalisatie juist verhoogt.

Door ongeveer 25 of meer interne pagina’s te linken, maakt u het de crawlers gemakkelijker om uw site te indexeren. Bovendien kunt u een code maken die de links willekeurig weergeeft. Daardoor veranderen de links elke keer dat de pagina wordt vernieuwd.

Dit proces verhoogt het aantal pagina’s dat wordt geïndexeerd, waardoor het voor motoren als Google gemakkelijker wordt om uw inhoud in de zoekresultaten weer te geven. Volgens SEO-goeroe Neil Patel kan deze methode het zoekmachineverkeer op uw site aanzienlijk stimuleren.

Presenteer een consistent merkbeeld

Uw merk is een van uw belangrijkste activa. Het is wat mensen aantrekt tot uw producten en diensten, en klantentrouw opbouwt. Mensen willen voelen dat u hun waarden deelt en dat u om hun ervaring geeft. Ze willen ook een aantrekkelijke relatie met uw merk ontwikkelen.

Met een originele 404-pagina kunt u bezoekers een consistenteboodschap en uitstraling geven en tegelijkertijd uw merkpersoonlijkheid laten zien. Het stelt een bezoeker ook gerust dat hij nog steeds op uw site is en niet op een geblokkeerde server of een kapotte site.

Uiteindelijk moet uw 404-foutenpagina er net zo uitzien als de rest van uw website met hetzelfde:

  • kleurenschema,
  • lettertypen,
  • logo,
  • koptekst,
  • voettekst
  • navigatie.

Met behulp van on-page SEO-bureaus kunt u uw pagina verder optimaliseren in lijn met uw merk en best practices.

Maak van een verloren bezoeker een gelukkige bezoeker

Stel u voor dat u op een pagina bent beland terwijl u informatie zocht over een bepaald onderwerp. Maar nadat u de link in de resultaten van de zoekmachine hebt geopend, krijgt u niet het antwoord dat u zocht. In plaats daarvan krijgt u de foutmelding “pagina niet gevonden”.

Helaas maken veel sites geen gebruik van deze gouden kans. In plaats daarvan laten ze boze bezoekers vertrekken met een ontevreden ervaring. Als u kiest voor een originele en geoptimaliseerde 404-pagina, kunt u het verlies van die mogelijke conversie voorkomen en in plaats daarvan een slechte ervaring omzetten in een leuke.

Gebruik de volgende tactieken om de ervaring van uw verloren websitebezoekers te verbeteren:

  • Gebruik humor om de situatie te bezweren
  • Neem de schuld op zich, zelfs als het de schuld van de gebruiker is
  • Zorg voor een zoekbalk zodat ze naar informatie kunnen zoeken
  • Plaats een link terug naar de homepage
  • Stel nuttige links voor die ze misschien willen bezoeken

Een manier om contact op te nemen met iemand die kan helpen.
Niet alleen maakt u de situatie onschadelijk en voorkomt u dat de persoon vertrekt, maar u verandert ook zijn negatieve ervaring in iets dat minder storend en positiever is.

Verhoog je conversies dankzij je 404-pagina

Uw 404-foutpagina moet websitebezoekers laten zien dat u niet alleen uw fout accepteert, maar dat u ervoor zorgt dat zij een prettige ervaring hebben. Het doel is de herinnering aan de gebroken of dode link uit te wissen en hen aan te moedigen zaken met u te doen.

Gebruik uw 404-pagina om websitebezoekers om te zetten in klanten.

Wanneer mensen op uw 404-pagina terechtkomen, kunt u hun een korting of een exclusief opt-in aanbod doen. U kunt nog een stap verder gaan en hen gepersonaliseerde linkaanbevelingen presenteren op basis van het trefwoord in de verzoek-URL. U kunt zelfs een e-mail of contactformulier opgeven zodat ze contact kunnen opnemen voor hulp.

Een originele 404-pagina maken die werkt

Als u een originele 404-pagina gaat maken, kunt u een paar stappen volgen om deze effectiever te maken. Houd vooral in gedachten dat de nuttigste 404-pagina’s eenvoudig maar effectief zijn. Een ingewikkelde en verwarrende webpagina maken zal de bezoekers van uw site alleen maar verder frustreren.

Hieronder bekijken we enkele do’s en don’ts voor het ontwerpen van een van de beste 404-pagina’s voor uw site.

Wat je moet opnemen in je 404-pagina

De laatste jaren zijn in het oog springende 404-foutpagina’s aanzienlijk populairder geworden. Ze kunnen bezoekers voorzien van nuttige links, een beetje plezier en een reden om te glimlachen. Er is geen reden om een 404-pagina de laatste halte te laten zijn voor elke bezoeker van uw site.

Hier zijn een paar handige tips om u te helpen een effectieve 404-pagina te ontwerpen.

Sterke titel 💪🏻

Het is cruciaal om een sterke kop of tekst te hebben die mensen uitlegt waarom ze op de 404-pagina zijn beland. Wanneer ze op een pagina terechtkomen die niet de gewenste informatie bevat, kan een bezoeker gefrustreerd raken en onmiddellijk vertrekken. Uw kop moet hen laten weten dat ze op de juiste plaats zijn, ondanks het feit dat ze een foutpagina tegenkomen.

Branding ✨

Uw 404-pagina moet er hetzelfde uitzien als de rest van uw webpagina’s. Zorg ervoor dat uw merk gemakkelijk te herkennen is en maak van de gelegenheid gebruik om uw persoonlijkheid te tonen.

Uitleg van de 404 😩

Wanneer een bezoeker op een 404-pagina terechtkomt, leg hem dan uit waarom hij daar terecht is gekomen. Vermelden dat de pagina “verplaatst is” of “niet langer bestaat” kan bezoekers helpen begrijpen dat een browsergebaseerd Pac-Man-spel niet de plaats heeft ingenomen van de mooie gele regenjas die ze verwachtten aan te treffen.

Het is uw website, en u moet weten welke pagina’s of mappen het populairst zijn. Neem links op naar deze pagina’s of mappen, zodat bezoekers zo min mogelijk hinder ondervinden.

Een zoekbalk 🔎

Met een zoekbalk op uw 404-pagina kunt u gebruikers helpen de gewenste informatie te vinden zonder naar de juiste link of webpagina te hoeven zoeken. Door mensen de mogelijkheid te geven om te zoeken, verkleint u de kans dat ze na het tegenkomen van de fout snel weer vertrekken.

Oproep tot actie 🎯

Een call-to-action (CTA) is een uitstekende manier om mensen op uw webpagina te houden. U kunt een korting, een weggevertje of een downloadbaar geschenk aanbieden als verontschuldiging en in ruil daarvoor hun gegevens ontvangen. Het is een eenvoudige en betaalbare manier om van een ontevreden bezoeker een potentiële lead te maken.

Wat u niet moet doen

Er zijn goede praktijken voor het ontwerpen van creatieve 404-pagina’s, en er zijn een paar uiterst slechte. Hieronder bespreken we een paar dingen die u niet moet doen bij het maken van uw originele 404-pagina.

Vermijd doorverwijzing naar een fout-URL ✋🏻

Het is essentieel dat uw website de inhoud van de foutpagina weergeeft en de bezoeker niet omleidt naar een andere pagina zoals /404 of /error.html. Doorleiden voorkomt dat bezoekers de probleem-URL onderzoeken en maakt het onmogelijk analytische gegevens over de problematische linkadressen te verzamelen.

Stuur niet door naar de homepage 🚫

U denkt misschien dat het sturen van bezoekers naar de homepage een slimme oplossing is, maar zoekmachines beschouwen dit als “spammy” gedrag. In feite zullen sommige het geval behandelen als een zachte 404, ongeacht de redirect.

Vermijd het gebruik van een Meta Refresh Tag Redirect 🙅🏾‍♀️

Sommige websites gebruiken een meta refresh tag om bezoekers naar een andere pagina te sturen nadat ze de 404-fout enkele seconden hebben gezien. Het geforceerd doorsturen van een bezoeker naar een andere pagina zonder zijn toestemming wordt beschouwd als een verschrikkelijke praktijk. Het kan ook misleidend overkomen, en mensen gaan veel liever weg dan het risico te lopen op adware te stuiten en malware te moeten verwijderen.

Slotwoord: een 404-pagina kom je sowieso tegen

Een ontmoeting met een 404-pagina hoeft geen slechte ervaring te zijn. In feite is het een geweldige manier om mensen aan te moedigen zich verder met u bezig te houden. Hopelijk raakt u geïnspireerd door de fantastische creaties van anderen. Als u zich opmaakt om uw eigen originele 404-pagina te ontwerpen, denk dan aan het volgende:

  • Je moet gebruikers geruststellen dat ze nog steeds op de juiste plaats zijn.
  • Wees niet bang om de schuld op je te nemen voor een gebroken of ontbrekende link.
  • Wees creatief en bouw iets memorabels of grappigs.
  • Wees consistent met je branding in het ontwerp.
  • Voeg nuttige informatie toe aan de pagina.
  • Vergeet niet een call-to-action op te nemen.
  • Gebruik nooit automatische redirects om mensen naar een andere pagina te dwingen.

En vooral: maak plezier. Er is niets mis met een grapje over jezelf, je merk of je gebruikers. Maar denk eraan dat er een grens is tussen onschuldige humor en onprofessionele of beledigende humor.

Bent u klaar om van uw 404-pagina een krachtige troef te maken?

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email