Gebruiksvriendelijke website voor iedereen
Creatief & Visueel

Zo kan jij de beste gebruiksvriendelijke website bouwen!

5,00/5(2)

Vrijwel elke professionele organisatie of onderneming is in het bezit van een website. Het is daarbij van belang dat je website gebruiksvriendelijk is voor bezoekers. In dit artikel kom je te weten wat wordt verstaan onder een gebruiksvriendelijke website en hoe gebruiksvriendelijkheid van zo een website te meten. Je krijgt daarbij ook enkele praktische tips mee hoe je een website gebruiksvriendelijk kunt maken.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Voor vrijwel elke onderneming is het van belang dat ze een gebruiksvriendelijke website hebben voor bestaande en toekomstige klanten. Het hebben van een gebruiksvriendelijke website lijkt tegenwoordig zo vanzelfsprekend, maar er komt toch heel wat bij kijken om uiteindelijk te kunnen spreken van een succesvolle website.

Websites ook voor mobiel gebruik

Wil je spreken van een gebruiksvriendelijke website, dan zal deze niet alleen te benaderen moeten zijn via een desktop, maar ook via een laptop, tablet of mobiele apparaat. Vrijwel een ieder heeft vandaag aan de dag een mobiele telefoon en men wil dan ook via dat apparaat verschillende websites benaderen. Men wacht niet speciaal om achter een desktop plaats te nemen alvorens men een website kan benaderen.

Je kunt je dus voorstellen dat het voor mobiele gebruikers best vervelend is als ze een website niet via een mobiele browser kunnen benaderen, vooral als ze dringend op zoek zijn naar bepaalde informatie en niet in de buurt van een desktop zijn. Het komt overigens steeds minder vaak voor dat gebruikers een desktop gebruiken. Het is daarom van belang dat een website eigenaar bij het bouwen van een website hiermee rekening houdt.

De snelheid van je gebruiksvriendelijke website

Voor gebruikers is het niet alleen belangrijk dat ze websites via elke mobiele apparaat kunnen benaderen, maar ook dat de website zelf super snel zichtbaar is op hun webbrowser. Het niet snel laden van een website nadat je deze benadert hebt kan op gegeven moment ervoor zorgen, dat het geduld van gebruikers van de website opraakt en ze op gegeven moment een andere website opzoeken, die wel snel te benaderen is.

Duidelijke navigatie

Een gebruiksvriendelijke website bestaat uit een duidelijke structuur en dat zorgt er weer voor dat de informatie op de website binnen handbereik is en sneller te benaderen is. Een website eigenaar moet ervoor waken dat bij het bouwen van de website, de site niet alleen te benaderen is via de startpagina, maar op verschillende manieren. Je zult merken dat de meeste websites bestaan uit meerdere pagina’s. Via deze pagina’s kunnen bezoekers de site ook benaderen.

Klikbare foto’s

Een van de belangrijkste aspecten is het hebben van klikbare foto’s op je website, wil je spreken van een gebruiksvriendelijke website. Probeer te werken met een fotoalbum waarin foto’s vergroot bekeken kunnen worden nadat men daarop geklikt heeft. De fotoalbum zal ervoor zorgen dat men niet steeds een foto hoeft te vergroten om ernaar te kijken, maar nadat men eenmalig heeft geklikt de andere foto’s ook vergroot te zien zijn. Je hoeft dus niet steeds op het terug pijltje te klikken.

Het is ook van essentieel belang om herkenbare links op je website te hebben. Je herkent deze links in een tekst doordat ze een andere kleur krijgen nadat je met je muis overheen gaat. Je kunt hierbij denken aan interne links en externe links. Ook de lettertype van de tekst moet bij een gebruiksvriendelijke website goed leesbaar zijn.

Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk?

Het bouwen van een gebruiksvriendelijke website is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je zult bij het ontwerpen daarvan toch het inschakelen van een online marketingbureau of reclamebureau moeten overwegen. Vanwege jarenlange ervaring weet zo een bureau precies waaraan je website moet voldoen zodat deze gemakkelijk te benaderen is door gebruikers. Hieronder krijg je enkele tips voor een gebruiksvriendelijke website.

Een goede uitstraling van je gebruiksvriendelijke website

Je website moet niet alleen uit lange lappen tekst bestaan, maar ook uit afbeeldingen. In ieder geval moet dat resulteren in een website die een goede uitstraling heeft en daarmede uitnodigend is voor (potentiële) klanten. Structureer je menu items en gebruik een video of infographic om je website interessant te houden.

Call to action

Een gebruiksvriendelijke website bevat ook secties die bezoekers in de gelegenheid stellen om contact met je organisatie op te nemen. Ze kunnen in een contactformulier bijvoorbeeld hun vraag ingeven en e mailadres alsook andere contactgegevens. Deze opties moeten duidelijk op bepaalde plekken op je website terug te zien zijn.

Digitaal vs Print

Houd bij het ontwerpen van je website rekening met de verschillende resoluties van beeldschermen van gebruikers. Je website zou zowel via een desktop alsook elke andere mobiele apparaat te benaderen moeten zijn. Voorkom daarbij het gebruik van meerdere scrollbalken of frames.

Tekststructuur met titels

Bij het plaatsen van tekst op je website dien je rekening te houden met de lettertype en grootte van de tekst. Titels (H1), subtitles (H3) en teksten hebben allemaal een andere lettergrootte, die naar belangrijkheid van elkaar verschillen. H1 is daarbij zeer belangrijk en H2 minder belangrijk. Deze titels zorgen ook voor herkenning boven een tekst. De tekst wordt op de eerste plaats beter vindbaar voor gebruikers en op de tweede plaats beter te beoordelen door Google.

Maak verder geen gebruik van lange lappen tekst, maar werk met alinea’s en korte teksten of teksten die ook bestaan uit afbeeldingen. Hierdoor heeft het geheel niet alleen een gestructureerde uitstraling, maar is ook beter te lezen voor gebruikers.

‘Normale’ structuur

Het ontwerpen van een website brengt met zich mee dat je moet nadenken over de te hanteren structuur van de verschillende webpagina’s ten opzichte van de startpagina. Welke content plaats je op de hoofdpagina en welke op de overige webpagina’s. Belangrijk is dat je een dusdanige navigatiestructuur en daarmede menu items moet hebben waarbij voor gebruikers duidelijk is wat hoofdpagina items zijn en welke sub pagina items.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Gebruiksvriendelijkheid oftewel usability in de context van een website wordt ook wel user experience (UX) genoemd. Het geeft je een indicatie over de eenvoudigheid waarop een website te benaderen en gebruiken is. Het zegt je ook iets over de persoonlijke ervaring van bezoekers van je website. Deze twee aspecten zijn namelijk van eminent belang bij het vaststellen of een website al dan niet gebruiksvriendelijk is. Belangrijk hierbij is om er rekening mee te houden dat er geen gouden formule is.

De manier hoe iemand je website ervaart verschilt van persoon tot persoon. Een website blijft de status van gebruiksvriendelijke website behouden als deze op eenvoudige wijze door een ieder te benaderen is. Gebruiksvriendelijk is een website dus zeker als een gebruiker snel en eenvoudig zijn of haar doel bereikt, namelijk het vinden van de juiste informatie.

Niets is zo vervelend voor een gebruiker als een website benaderen, die geen structuur heeft en waar er verschillende menu items beschikbaar zijn, die je totaal niets zeggen of op een totaal andere webpagina brengen. Dit kan op de eerste plaats voor verwarring zorgen aan de zijde van nieuwe oftewel potentiële klanten. Deze potentiële klanten kun je verliezen doordat ze op zoek gaan naar andere websites waar gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel wordt gedragen en de juiste informatie gegeven wordt.

Hoe test je een gebruiksvriendelijke website?

Voor een internetbureau of online marketing bureau is het interessant om te weten hoe de gebruiksvriendelijkheid van je website getest kan worden. In ieder geval neem je zo een usability test af met eindgebruikers van je website. De test moet onder andere aantonen of je website overeenkomt met de wensen van je website bezoekers. Er zijn gelukkig verschillende online oplossingen om tot een succesvol resultaat te komen. Het testen van de gebruiksvriendelijkheid van een website gebeurt meestal voor de lancering van een nieuwe website. Je wil onder andere te weten komen of je nog een functionaliteit moet integreren of aanpassen.

Google Analytics

Deze online applicatie van de Google zoekmachine biedt je de mogelijkheid om het bezoekersgedrag op je website te analyseren. Je kunt onder andere te weten komen waar op de site bezoekers je website verlaten. De reden daartoe wordt echter niet met deze applicatie weergegeven, hiervoor zijn er andere methoden die gehanteerd kunnen worden. Na het bezoekersgedrag geanalyseerd te hebben kom je te weten welke zaken je moet aanpassen aan je website en welke het juist goed doen. Belangrijk is dat je uiteindelijk een website wil die voldoet aan alle eisen van gebruikers en klanten.

Think Aloud Methode

Bij het hanteren van deze methode heb je een testpersoon nodig. Deze zal enkele taken moeten uitvoeren op je website en hardop moeten vertellen wat hij daarbij denkt. De uit te voeren taken moeten van te voren vastgesteld zijn alvorens de testpersoon aan de slag gaat.

De taken stel je van te voren op, en tijdens de test gaat de gebruiker met de website aan de slag. De afnemer van de test observeert zijn acties en noteert de uitkomsten.

De vijf onderzoeksgebieden

Middels het inzetten van een testpersoon om de gebruiksvriendelijkheid van een website te meten kunnen een aantal zaken in kaart gebracht worden.

Doelgerichtheid

De inhoud van een website moet dusdanig zijn, dat het voldoet aan de wensen van gebruikers. De informatie op de website moet voor een bezoeker direct te benaderen zijn en is dus in één oogopslag duidelijk. De testpersoon zou dus in kaart moeten brengen of specifieke informatie direct te vinden is op de website.

Efficiency en website usability

Een website moet dusdanig gebouwd zijn dat bij het navigeren het beoogd doel direct bereikt wordt. Hier moet ook gekeken worden naar de duur van het zoeken naar de desbetreffende informatie. Er is sprake van gebruiksgemak als de informatie over bijvoorbeeld producten snel en eenvoudig te vinden is op de website.

Betrokkenheid

Behalve een goede navigatiestructuur is het ook van belang dat je website eenvoudig en prettig te gebruiken is. Aan de ene kant is je website uniek, maar ook in lijn met de markt en verwachtingen van bezoekers.

Voorkom fouten

Wil je dat bezoekers op je website blijven, dan moet je voorkomen, dat er fouten voorkomen daarop. Bezoekers vinden het niet prettig om gebruik te maken van je website en halverwege, als ze bijvoorbeeld op andere pagina’s zijn een foutmelding te krijgen.

Makkelijk om te leren

Op het gebied van usability moet het niet zo zijn, dat bezoekers eerst heel wat moeten leren om gebruik te kunnen maken van je site. Voor websitebezoekers moet je website simpel en eenvoudig te benaderen zijn via de verschillende zoekmachines of verschillende browsers.

Perfect aansluiten bij de gebruiker

Bij het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website kun je de focus leggen op een aantal punten. Deze testen zijn niet alleen belangrijk bij het ontwikkelen van websites, maar ook als je digitale prototypes aan het ontwikkelen bent. Zorg ervoor dat je in de designfase continu meerwaarde voor jouw klanten en jouw organisatie definieert.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email